In 1997 introduceerde Yamaha de Neos scooter. Ondertussen behoort de Neos tot een van de meest populaire scooters in veel landen in Europa. En eigenlijk is het model relatief hetzelfde gebleven tot stopzetting in 2021. Na een korte pauze kwam Yamaha in 2022 met de nieuwe elektrische Neos Electric op de markt. De elektrische Neos was onderdeel van Yamaha’s nieuwe elektrische tweewielerslijn. Hiermee legt Yamaha het begin aan hun toekomstige elektrische line-up. En nu vanaf 2024 een Yamaha Neos Dual Battery versie, voor bijna dezelfde prijs, maar met een veel grotere range.
Dit leek ons dus hét moment om de Yamaha Neos Dual Battery eens uit te testen, voor een 4-tal dagen.
Een Nieuwe Definitie van Stedelijke Mobiliteit
Vanuit een groen standpunt moeten we benoemen dat de kern van de Neos ligt bij Yamaha’s toewijding om een scooter te leveren die niet alleen voldoet aan de praktische behoeften van zijn gebruikers, maar ook tegemoetkomt aan de groeiende zorgen over ecologische duurzaamheid. Met zijn elektrische aandrijflijn vertegenwoordigt de Neos een belangrijke stap in de richting van het terugdringen van de uitstoot en het inluiden van een groenere toekomst voor stedelijke mobiliteit.
Maar goed, daarvoor zijn wij niet op de Yamaha Neos gestapt. Veel interessanter is natuurlijk wat de Neos met zijn 2.5kW hubmotor kan bereiken qua acceleratie en rijervaring. De elektrische aandrijflijn met de hubmotor levert direct koppel, waardoor de scooter soepel en stil accelereert. Acceleratie voelt hiermee vergelijkbaar met de Brekr, lekker vlot van rollend naar de top. Echter heeft de Neos, net zoals meerdere elektrische scooters, een geleidelijke stijging in power, waarmee je vooraan bij het stoplicht niet de volle acceleratie hebt. Dit leidt soms tot situaties waarbij je niet als snelste weg bent. Met 2 modus, Eco en Standaard, zou het fijn zijn als dit bij de standaard modus sneller was. Of een custom modus toevoegen, waarbij de gebruiker de Neos aan kan passen naar zijn/haar wensen.
De Yamaha Neos mist ook engine breaking en regeneratie. Dit zou kunnen helpen bij rijgedrag en het bereik van de Neos.
Als je achter het stuur van de Neos zit, en je bent lekker actief aan het rijden, wordt zijn ware karakter onthuld. Vlot en wendbaar, hij is op maat gemaakt om door het doolhof van stadsstraten te navigeren. De Neos tackelt scherpe bochten en lekker doorrijden met vertrouwen en gemak. Hiermee komt gelijk een van de voordelen van elektrische Neos tevoorschijn, naast zijn milieuprestaties levert de Neos ook een grote funfactor op. Of u nu door het stadsverkeer rijdt of door bochtige buitensteedse wegen rijdt, de Neos wekt bij elke bocht vertrouwen en gemak. En daarmee kan een enthousiaste rijder vlot en opwindend doorrijden. Dankzij de bredere wielen voelt de grip van de Neos positief aan. Tijdens het rijden buiten de stad beviel het weggedrag van de Neos beter dan bijvoorbeeld van de Super Soco TS.
De topsnelheid is beperkt tot 45 km/u, of 48 km/u op de dash. Een ‘ECO’-modus beperkt de topsnelheid verder tot 38,5 km/u. Ja, dat is laag, maar in meer en meer Europese binnensteden worden er snelheidslimieten van 30 km/uur toegepast. Dat gezegd hebbende, beweert Yamaha dat de nieuwe elektrische scooter zijn voorganger met benzinemotor, de viertakt 50cc NEO’S 4, overtreft. Zo legt de Neos 100 meter af in 10,9 seconden vanuit stilstand, vergeleken met 12,16 seconden van de oudere Neos. Dit mede dankzij de luchtgekoelde elektromotor die in het achterwiel is ondergebracht. Deze levert volgens Yamaha een enorm koppel van 136 Nm of 100 ft/lb bij slechts 50 tpm. Normaal vermogen is 2,3 kW/3,1 pk bij 424 tpm, met een maximaal vermogen van 2,5 kW. /3,4 pk bij 400 tpm. Dit enorme koppel bij een laag toerental leidt ertoe dat wanneer de Neos eenmaal rolt, hij enthousiast optrekt.
De Neos komt zonder ABS en traction control, maar wel met 2 modus en een My Ride App connectiviteit. Een derde Custom modus zou ideaal zijn, maar ontbreekt op dit moment nog.
De Yamaha MyRide-app biedt heel veel extra’s en klinkt handig, maar deze kon ik helaas niet testen. Een van de nadelen die je online tegenkomt van de Neos is dat op het dashboard alleen het resterende batterij percentage aangetoond wordt. Hier had ik zelf minder last van, mede dankzij de 2 batterijen, maar ook omdat het vrij goed in te schatten is. Zeker als je één van de trips reset elke keer als je oplaadt. Echter, de Yamaha MyRide-app geeft duidelijk de resterende actieradius weer, dus voor mensen die hier de voorkeur voor hebben is dit zeker mogelijk. Dit lijkt mij ook het meest nuttige hulpmiddel van de app. Daarnaast toont de app ook de hellingshoek en is het mogelijk om de route te delen met vrienden. Er is een klein open compartiment voor een telefoon, met een 12V-oplader, en een usb-poort is als extra beschikbaar, dus geen zorgen om een lege telefoon.
Wel is het start mechanisme even wennen. Dit werk met een draaiknop waarmee je de Neos in zijn “aan” positie kan zetten. Wil je het zadel openen dan draai je de knop iets verder en druk je hem in. Voor het op of afhalen van het stuurslot draai de knop naar de positie en druk hem in. Eenmaal gewend werkt dit niet anders dan een standaard sleutel, behalve dat de echte sleutel rustig in je jas of tas kan blijven zitten.
Elektrische Scooter Innovatie en Praktisch Gebruik
Wat tijdens het korte inlezen van de Yamaha Neos opviel, was de accu en zijn bereik. Een range van 37 km volgens Yamaha zelf voor 1 batterij klonk erg beperkt. Gelukkig bleek het demomodel van 2 accu’s voorzien te zijn, en daarmee een geschat bereik van 60 tot 70 km. Dat klonk al een stuk beter in de oren, maar niet iedereen is gewillig om een tweede accu aan te schaffen. Na wat verder onderzoek blijkt dat de Yamaha Neos nu als Dual Battery beschikbaar is, voor een minimale prijsstijging. En daarmee zet Yamaha de Neos ineens midden in de huidige elektrische scootermarkt. Dit dubbele lithium-ion accupakket van de scooter biedt voldoende bereik voor de meeste stadsritten, met het extra gemak van eenvoudig opladen thuis, op werk of bij openbare laadstations.
Maar dat is op papier, hoe deed de Yamaha Neos het op de weg. Mede dankzij de plezierritjes door Rotterdam en naar de Hoeksche Waard toe wist ik de accu’s nog aardig leeg te rijden. Wanneer accu 1 bijna leeg is gaat de Neos in “turtle mode”, waarbij acceleratie vertraagd is en op den duur de topsnelheid afneemt. Als je dan even stilstaat, bij stoplicht, of veilig aan de kant van de weg, dan gaat hij over op de tweede accu en kan je weer normaal rijden. Het zou fijn zijn als de accu’s geschakeld stonden en hij tijdens het rijden over kon schakelen. Een kanttekening, maar geen afknapper.
Bij de dagen woon-werkverkeer (Rotterdam-Dordrecht en Rotterdam-Rijswijk) wist de Neos mij iets meer te verbazen. Rotterdam-Dordrecht kon ik heen en terug met het Dual pakket rijden zonder te moeten laden op werk. Naar Rijswijk toe moest ik op werk wel degelijk even laden om te zorgen dat ik thuis zou komen. Wat uitkwam op iets meer dan 30 km, en realistisch gezien net geen 50% van de accu’s. Het is wel dat als beide accu’s bijna leeg zijn je de laatste km’s alleen nog in “turtle mode” kan doen, maar dat geldt voor alle elektrische scooters.
Een gemiddelde range van 50 tot 58 km zonder “turtle mode” is niet alleen acceptabel maar ook realistisch. Hoever de “turtle mode” je nog kan brengen is de vraag, maar met 2x 15% batterij zal het best dichtbij die 70 km range komen die Yamaha benoemd.
De accu´s zelf zitten onder het zadel opgeborgen. Ze worden niet zoals bij de meeste andere e-scooters met een stekker aan de scooter verbonden, maar pluggen zichzelf automatisch in aan de onderzijde. Het is een super simpel en praktisch foolproof systeem, dat voornamelijk gebruiksvriendelijk werkt. Bij Yamaha nemen ze echter nog het zekere voor het onzekere, want aan de bovenzijde zit een mooie klem waarmee je de accu ́s vast kan zetten. Natuurlijk is het laatste wat je wil dat na een iets te hard genomen drempel de accu losschiet, met mogelijk ongewenste situaties tot gevolg.
Deze klem heeft een handigheidstrucje om te openen, maar al snel heb je het door en kan het met 1 hand geopend worden. Alles omtrent de accu’s lijkt gefocust op gebruikersgemak.
Dan misschien een groter nadeel voor mensen die dagelijks gebruik willen maken van de Neos, het opladen. Van 20% tot 80% gaat in 4 uur volgens Yamaha, dit lijkt zelfs mogelijk te zijn in een iets kortere tijd. Dit is vergelijkbaar met andere merken op de Nederlandse markt, maar wel met een kortere range. Voor de 0% tot 100% geeft Yamaha 8 uur, wat aanzienlijk langer lijkt te zijn dan het marktgemiddelde. Zelfs het opladen van de RGNT, een elektrische motor, duurt korter.
De accu kan opgeladen worden als hij nog in de Neos zit, op werk bijvoorbeeld. Yamaha heeft op de rand van de helmbak een rubber afdichting geplaatst die je makkelijk kan verwijderen, waar je het snoer van de lader doorheen kan voeren en toch het zadel dicht kan doen. De accu’s zijn gemakkelijk te verwijderen en met 8kg helemaal niet zwaar. Dus, bij thuiskomst accu’s eruit en meenemen naar binnen. Binnen aan de lader, en tijdens het koken en eten wordt de accu rustig opgeladen. Voordat je naar bed gaat de eerste accu van de lader afhalen en ‘s avonds de tweede accu opladen. De lader is stil en bevat niet te veel led’s, wat fijn is. Ook viel bij het opladen op dat dit de koelste lader is van alle elektrische scooters die ik tot nu toe heb getest. Een koelere lader is veiliger, een positieve bijval van het langzamere laden misschien.
Een Stijlvolle Scooter voor Dagelijks Gebruik
Opvallend is het ontwerp van de Neos. Ondanks dat Yamaha bij de traditionele Neos scooterstijl is gebleven heeft Yamaha daar wel een moderne esthetiek over laten gaan. Met strakke lijnen en subtiele rondingen die een gevoel van verfijning uitstralen en een totaal nieuw vormgegeven koplamp. De koplamp is een beetje een smaakkwestie maar ik ben er wel van. Er komt een mooi lichtbeeld uit tijdens het rijden en het geeft de Neos dat stukje smaakvolle moderisme. Maar het gaat niet alleen om het uiterlijk; het ontwerp is ook functioneel, met aerodynamische elementen die de stabiliteit en efficiëntie vergroten. De Neos beschikt over voldoende opbergruimte, waaronder een ruim compartiment onder het zadel waarin een helm en andere benodigdheden kunnen worden opgeborgen. Voor rijders die voor het dagelijkse woon-werkverkeer afhankelijk zijn van hun scooter, is dit extra gemak een welkome bonus. Wel is de hoeveelheid ruimte onder het zadel afhankelijk van het aantal accu’s. Gebruik je de Neos met 1 accu dan passen praktisch alle helmen onder de buddy. Met beide accu’s zal het voor een hoop helmen eigenlijk te klein zijn, zeker als de oplader er ook in moet. Maar wat boodschappen, een laptop en een rugzak met werkkleding en lunch passen in elk geval. Met 2 accu’s geplaatst is er namelijk nog steeds 37 liter aan opslag beschikbaar.
De vlakke treeplanken en de ruimte tussen het stuurkolom en zadel zorgen dat op- en afstappen erg makkelijk gaat. Dezelfde treeplanken zijn ook handig om spullen mee te dragen (ze zijn ruim genoeg voor zes flessen water van 2 liter of een zak 25L kattengrit). Ook is er de mogelijkheid om een tas aan de opvouwbare haak te hangen, om te voorkomen dat deze gaat schuiven in bochten.
Verdere toewijding aan gebruikerservaring komt duidelijk tot uiting in het ontwerp van de Neos. Van de bedieningsopties tot de comfortabele zitpositie: de meeste details lijken ontworpen om het rijplezier van de rijder te vergroten. Beginnende rijders zullen het gebruiksgemak van de Neos waarderen, terwijl ervaren rijders volop zullen genieten van de prestaties en het dynamische rijgedrag. De Keyless ignition maakt opstappen en wegrijden gemakkelijk.
Dit comfortabel rijden wordt ook mede mogelijk gemaakt door de KYB-vering, welke uitstekend is voor de Neos. Deze biedt vering met controle, waar je de Neos ook naartoe gooit, inclusief grotere verkeersdrempels en stoepranden. De Neos komt standaard met Maxxis banden. Alhoewel ik in het begin wat twijfels had over dit rubber, doen de banden van Maxxis het op droge en natte wegen even goed. De 13-inch banden voelden soepel aan over kasseien en oneffen wegoppervlak en het was gemakkelijk om over verkeersdrempels te gaan.
Het achterwiel is sowieso een klasse apart. Hier komt de kennis en vakmanschap van Yamaha weer om de bocht kijken. Ten eerste zit de naafmotor in een stijlvol ogende achternaaf. Met een enkelzijdige achtervering en geen lelijk kokerprofiel dat het bij elkaar houdt, betekent dit dat het wiel heel gemakkelijk kan worden verwijderd voor het wisselen van banden enz. Aan de andere kant van de scooter wordt het wiel bevestigd aan wat lijkt op een conventionele scooteraandrijving, een leuke bijkomstigheid en zorgt ervoor dat de scooter eruit ziet als het premium product dat hij is. Die dummyaandrijving fungeert als zwenkarm en bevat tevens de controller voor de naafmotor.
De band en het buitenste deel van het wiel zitten met bouten vast aan de naafmotor. Door de enkelzijdige achtervering is de rechterzijde geheel vrij. Hiermee is het wiel eenvoudig los te maken van de naafmotor. Dit geeft als zeer groot voordeel dat je niet bij elke bandenwissel de naafmotor onder de scooter vandaan moet sleutelen. Gebruikersgemak en tijdswinst, er is over dit ontwerp goed nagedacht. Zowel de thuissleutelaar als de dealermonteur kunnen de banden gemakkelijk vervangen dus.
Ligging in de Nederlandse Markt
Op het gebied van stedelijke mobiliteit is betaalbaarheid vaak een belangrijke overweging voor consumenten. Ook hier presteert de Neos. Met zijn concurrerende prijs en lage onderhoudskosten vertegenwoordigt hij een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Uiteraard als je kosten van benzine en wegenbelasting meeneemt is een elektrische scooter al snel goedkoper. Maar hoe houdt de Neos het op tegen vergelijkbare escooters? Alle prijzen zijn opgenomen ten tijde van schrijven, afwijkingen zijn mogelijk.
De Yamaha Neos Dual Battery kost ten tijde van schrijven € 3.399,00.
Met 1 accu kost de Brekr B4000 (range 50-60 km, dus vergelijkbaar) €4.949.
Een Vmoto Soco TSx (voorheen de SuperSoco TS) met een range van 35-45 km kost €3.298.
En de Niu NQi Sport met een range van 45-50 km kost €2.998.
Met een range van 80 km is de Vespa Elettrica 45 ook wel gelijk de duurste in dit rijtje, met een prijs van € 7.259.
Wat hierbij opvalt is dat de Yamaha richting de prijsrange in het midden van de groep valt, ondanks dat het een grote naam is in het rijtje. Daarbij heeft de Neos Dual Pack een range die boven het gemiddelde ligt. Hiermee scoort de Neos qua prijs-kwaliteit zeker goed. Onderhoud en dealers zijn goed verspreid over Nederland beschikbaar, wat een fijne toevoeging is.
Conclusie
Met de Neos betreedt Yamaha een nieuw tijdperk van elektrische modellen. En ze weten een indrukwekkend begin neer te zetten. De Dual Battery versie is een grote stap vooruit en hiermee is de Neos ineens een mogelijke marktleider. Een hoogwaardige 50cc-equivalente scooter die moeilijk te bekritiseren is. De bouwkwaliteit is van Yamaha kwaliteit, zonder gerammel of zichtbare fouten. Opvallend is hoe stil de naafmotor is en verbazend hoe geniaal deze gemonteerd zit. De Yamaha Neos rijdt soepel en vergevingsgezind en is hiermee ideaal voor een beginnende rijder. Maar er zit genoeg ruimte in de Neos dat een meer ervaren rijder heel leuk met de Neos kan rijden. Een fijne toevoeging aan de Neos zou een Regen zijn voor de verdere fijne behendigheid op de weg.
De verbeterde range is top en meer dan voldoende voor normaal gebruik. Maar de 8 uur laad voor 0 tot 100% is een minpuntje voor mij en kan reden zijn om toch voor een andere escooter te gaan.
Voor de youtube review: Klik hier.
Soecificaties
Type Motor | Excitatie 3 fase gesynchroniseerde motor, hub-mounted motor |
Maximaal Vermogen | 2.3Kw / 3.1hp @ 424 tpm 2.5Kw / 3.4hp @ 400 tpm |
Max motor Torque | 100 ft-lb / 136 Nm @ 50 tpm |
Actieradius | Yamaha 1e en 2e batterij; 68 km |
Topsnelheid | 45 kmh volgens Yamaha. 48 kmh op de teller. |
Accu | Verwijderbare Lithium-ion, 2 stuks |
Accu Voltage | 50,4 V; 19,2 Ah (5 uur) |
Energy Consumption | 31 Wh/km |
Laadtijd (20-80%) Laadtijd (0-100%) | 4 uur 7 – 8 uur |
Rider aids | 2 rider modes (STD and ECO) |
Warranty | Unlimited miles/2 years. Battery 4 years |
Frame | Underbone |
Voorwielophanging | Conventional KYB telescopic forks with 90mm travel |
Achterwielophanging | Single KYB rear shock with 80mm travel |
Voorremmen | Hydraulisch bediend remsysteem, 200 mm schijfrem |
Achterrem | Mechanisch oplopende en aflopende trommelrem |
Voorband | 110-70-13M/C 48P Tubeless |
Achterband | 130-70-13M/C 63P Tubeless |
Lengte | 1.875 mm |
Breedte | 695 mm |
Hoogte | 1.120 mm |
Wielbasis | 1.305 mm |
Zithoogte | 795 mm |
Grondspeling | 135 mm |
Gewicht | 90 kg zonder accu |
Gewicht Accu | 2x 8 kg |
Meer Posts
RGNT No.1 Scrambler SE – 2023 (Weektest)
Brekr Model B – 2022 (Weektest)
Yamaha YZF-R7 – 2022