Yamaha MT-09 Y AMT – 2024

De Yamaha MT-07 en MT-09 zijn al jarenlang een favoriet onder motorrijders vanwege hun krachtige prestaties, dynamische rijgedrag en opvallende design. Met de introductie van de Yamaha MT-09 Y AMT komt daar een innovatieve feature bij: de Automatic Manual Transmission, ook wel AMT. Deze technologie is ontworpen om motorrijden gemakkelijker en efficiënter te maken, zonder concessies te doen aan het sportieve karakter van de motor. 

Dit moest uiteraard getest worden bij Motostore Barendrecht. Hoe rijdt het nieuwe model MT-09 en wat vindt ik van de AMT functie. Beter dan Honda’s DCT? Deze test zal zich daarom voornamelijk focussen op de AMT van de MT-09 en waarom de AMT een waardevolle toevoeging kan zijn voor zowel beginnende als ervaren motorrijders.

De nieuwe MT-09 van 2024

De vierde generatie MT-09 van Yamaha biedt een opwindende mix van verfijning en luidruchtig plezier. Het vernieuwde ontwerp van de MT-09 zorgt voor een agressievere houding van de rijder met een naar voren geplaatst stuur en hogere, iets naar achteren geplaatste voetsteunen. De tank is opnieuw vormgegeven om betere grip te bieden bij het in bochten leunen. Deze veranderingen brengen meer gewicht naar het voorwiel, wat de feedback en precisie verbetert. 

Yamaha heeft het chassis, de voorvering en de achteropstelling van de motor vernieuwd. Het stijvere frame en de vorken, in combinatie met de nieuwe achterveer, zorgen ervoor dat de MT-09 scherp en responsief aanvoelt. Trail-remmen onthult de synergie tussen de vering en de axiaal gemonteerde Brembo-hoofdcilinder, wat zorgt voor een uitzonderlijk remgevoel.

Het geheime wapen van de MT-09 ligt in de koppelafgifte van de motor. Terwijl sommige motoren een agressieve, ongetemde kracht hebben die rijders vermoeid kan maken, combineert de MT-09 kracht met speelsheid. Het is pittig en reactief genoeg om ervaren rijders te laten genieten zonder intimiderend te worden voor beginners. Het koppel van bijna 95 Nm en 120 pk van de motor leveren bruikbare kracht over het hele bereik. Of je nu vanuit stilstand start of op hoge snelheid doorrijdt, de MT-09 levert een verfijnde maar toch opzwepende ervaring. Het moedigt speelse terugschakelingen en agressieve opschakelingen aan, wat bijdraagt ​​aan het karakter van de motor. De opnieuw ontworpen inlaatkanalen en dubbele onderslung-uitlaten versterken de zintuiglijke ervaring, wat een mix van luid en stil, met lichte pops en gorgels, produceert die premium aanvoelt zonder dat er aftermarket-upgrades nodig zijn.

Geen enkele motor is perfect en de MT-09 heeft zijn eigenaardigheden. De tweede versnelling, tussen 4.000 en 8.000 RPM, mist de naadloze gasklepverbinding die elders te vinden is, waarschijnlijk vanwege de EURO geluidsvoorschriften. Hoewel een simpele tune dit zou kunnen oplossen, is het een klein ongemak dat een verder vlekkeloze rijervaring niet verstoort. En je kan je ook prima vermaken zonder de tweede versnelling nodig te hebben.
Maar hoe werkt het schakelen en die AMT dan?

Wat is de AMT en wat maakt het uniek?

De Automatic Manual Transmission (AMT) is een transmissiesysteem dat de kloof overbrugt tussen traditionele handgeschakelde en moderne volledig automatische versnellingsbakken. Bij een traditionele motor moet jij als motorrijder handmatig schakelen met behulp van de koppeling en de versnellingspook. In tegenstelling daarmee biedt de AMT een hybride oplossing: schakelen wordt gedeeltelijk of volledig geautomatiseerd, maar het mechanisme zelf blijft gebaseerd op een handgeschakelde versnellingsbak. 

Bij de Yamaha MT-09 Y AMT houdt dit in dat motorrijders kunnen kiezen tussen een volledig automatische modus of semi-automatisch schakelen via nieuwe knoppen op het stuur. De versnellingspook bij je voet ben je dus kwijt. 
Dit biedt niet alleen gemak, maar zorgt ook voor flexibiliteit in verschillende rijomstandigheden. Motorrijders die de volledige controle willen behouden, kunnen dit nog steeds doen, maar zonder de fysieke belasting van een koppeling. Het interessante hiervan is hoe snel het natuurlijk voelt om te schakelen met je duim of wijsvinger. Het concept is vrij snel aangeleerd. 
Belangrijk is dat je ook bij de volledige automatische modus nog op of terug kunt schakelen als dit nodig blijkt te zijn.

Wat deze transmissie uniek maakt, is dat de Yamaha MT-09 Y AMT nog steeds de prestaties en sensatie van een traditionele motor biedt, terwijl het de drempel verlaagt voor beginners en comfort toevoegt voor ervaren rijders. Wat ook een erg fijne toevoeging is, is het vrije slimme systeem wat er achter zit. De AMT schakelt afhankelijk van jouw rijgedrag en niet puur op tpm of snelheid. Hierbij klinkt hij ook nog eens zeer sportief tijdens het volgas acceleren. Aan de andere kant, stel je rijdt in de semi-automatische modus en een noodrem is nodig, dan schakelt de AMT voor jou terug, zonder verlies van remweg.

Hoe werkt de Automatic Manual Transmission?

De AMT in de Yamaha MT-09 Y AMT is een technologisch hoogstandje dat gebruikmaakt van geavanceerde elektronica en mechanica. Het systeem kan worden onderverdeeld in drie belangrijke onderdelen:

  1. Mechanische Basis

    De AMT werkt op een conventionele versnellingsbak met tandwielen die mechanisch schakelen, net als bij een handgeschakelde motor. Het grote verschil zit in de automatisering van de koppeling en het schakelen, die worden uitgevoerd door een elektrohydraulisch systeem.

  1. Elektronische Controle

    De centrale besturingsmodule (ECU) speelt een cruciale rol in het proces. De ECU verzamelt gegevens van verschillende sensoren en beslist wanneer en hoe er geschakeld moet worden. Factoren zoals toerental, gasklepstand, snelheid en belasting worden voortdurend gemonitord. Op basis hiervan berekent de ECU het ideale schakelmoment en stuurt signalen naar de actuatoren.
    Dit systeem was wat mij het meeste verbaasde, ik was gewend aan de oudere DCT die lang niet zo slim voelde. De motor denkt met jij rijstijl mee, iets waardoor het veel meer genieten is.

  1. Actuatoren en Koppelingsmechanisme

    Actuatoren vervangen de traditionele handmatige bediening. Wanneer de ECU bepaalt dat een versnelling moet worden veranderd, activeert een actuator het koppelingmechanisme en schakelt naar de juiste versnelling. Dit gebeurt snel en efficiënt, zonder dat de rijder hier direct iets van merkt. Je hoort af en toe dat de AMT geschakeld heeft, maar je voelt er eigenlijk niks van. Het verloopt zo soepel en zonder slag of stoot. Positief verbaasd.

Gedetailleerd Schakelproces

Het schakelproces in de AMT kan in drie stappen worden samengevat:

  1. Input van Sensoren

    De ECU ontvangt real-time informatie van sensoren die gegevens verzamelen over:
         – Motortoerental: Hoe snel de motor draait.
         – Snelheid: De huidige snelheid van de motor.
         – Gasklepstand: Hoeveel gas de bestuurder geeft.
         – Hellingshoek: Om schakelen op juiste moment te bereiken.
  1. Beslissing van de ECU

    Op basis van de input bepaalt de ECU het optimale schakelmoment. In een volledig automatische modus gebeurt dit zonder input van de bestuurder. In semi-automatische modus kan de bestuurder handmatig schakelen, waarbij de ECU ervoor zorgt dat de koppeling soepel wordt bediend. Ook hier kan je zeer snel op en neer schakelen zonder dat je dit merkt. Wel houdt de ECU alles in de gaten, dus doorschakelen naar ze 6 terwijl je 20km/h rijdt wordt niet toe gelaten. Aan de andere kant, mocht je een noodrem moeten doen, of je bent nog niet in de juiste versnelling bij het stoplicht, dan schakelt de AMT terug voor jou. Uitval van de motor is hiermee eigenlijk niet mogelijk.
  1. Uitvoering door Actuatoren

    Zodra het schakelmoment is bepaald, wordt de koppeling geactiveerd door een actuator, waardoor het tandwiel van de huidige versnelling wordt losgekoppeld en een nieuwe versnelling wordt ingeschakeld. Dit proces gebeurt in milliseconden, wat zorgt voor een vloeiende overgang.

Rijmodi en Schakelopties

De Yamaha MT-09 Y AMT biedt twee hoofdmodi:
Volledig Automatisch: Het systeem bepaalt alles, ideaal voor ontspannen rijden in stedelijke gebieden of files. Hierbij kan je kiezen tussen Modus D en Modus D+. Verschil is niet direct merkbaar, en ik heb de meeste tijd in D+ gereden.
Semi-Automatisch: De rijder kan zelf schakelen via knoppen op het stuur, wat handig is voor sportief rijden of meer controle op bochtige wegen. Hierbij had de demomotor 1 Modus; de Street mode.
Indien gekoppeld aan je mobiel is er ook een Rain Mode en een Sport mode. Met daarnaast nog twee volledig aan te passen Custom Modes.

Voordelen van de Automatic Manual Transmission

De Yamaha MT-09 Y AMT biedt diverse voordelen die het motorrijden voor veel mensen aantrekkelijker en comfortabeler maken. Hier zijn de belangrijkste voordelen:

  1. Gemak en Toegankelijkheid

       – Voor beginners kan het wegvallen van een handmatige koppeling en schakelpook de drempel verlagen om te leren rijden.
       – In druk verkeer, zoals in de stad, elimineert de AMT de noodzaak om constant te koppelen en schakelen, wat vermoeidheid vermindert. Dit geldt uiteraard ook tijdens file rijden of bij stilstaan bij stoplichten. Geen koppeling meer die je vast moet houden.

  2. Verminderde Vermoeidheid

       – Motorrijders hoeven zich minder in te spannen tijdens lange ritten of bij stop-and-go situaties. Dit maakt de AMT aantrekkelijk voor tourrijders en forenzen.
       – Het systeem neemt fysieke belasting weg, vooral in de handen en polsen. Dit klinkt “vergezocht” maar bij langere ritjes is dit wel merkbaar. Het is ook makkelijker om met 1 hand te rijden en op die manier je rug te ontspannen.
  1. Efficiëntie

       – De ECU schakelt op de optimale momenten, wat kan resulteren in een lager brandstofverbruik in vergelijking met onervaren rijders die niet altijd correct schakelen. Dit is sterk afhankelijk van je rijgedrag als motorrijder natuurlijk.
       – De verminderde slijtage van koppelingsonderdelen dankzij een nauwkeurige bediening verlengt de levensduur van de motor. Hier hangt ook een nadeel aan, mogelijk meer slijtagedelen.
  1. Flexibiliteit

       – De mogelijkheid om te kiezen tussen automatische en semi-automatische bediening geeft motorrijders controle over hoe ze willen rijden. 
      – Geschikt voor zowel sportieve ritten als ontspannen tochten.
       – Ook geschikt voor sommige minder invaliden, zonder dat ze heel veel geld moeten spenderen om hem geschikt te maken voor hun als motorrijder. 
  1. Consistente Prestaties

       – De AMT biedt altijd dezelfde schakelkracht en snelheid, wat kan helpen bij situaties waarin consistente prestaties belangrijk zijn, zoals tijdens bochtenwerk of op natte wegen.

Nadelen van de Automatic Manual Transmission

Hoewel de AMT veel te bieden heeft, zijn er ook enkele nadelen die belangrijk zijn om in overweging te nemen voordat je kiest voor de Yamaha MT-09 Y AMT:

  1. Hogere Kosten

       – Door de toevoeging van geavanceerde technologie is de aanschafprijs vaak hoger dan die van een vergelijkbaar model zonder AMT. De standaard MT-09 voor € 12.799,00 vs. de MT-09 Y AMT voor € 13.299,00 ten tijde van schrijven. Een verschil van maar €500,- vind ik erg meevallen.
       – Reparaties en onderhoud kunnen duurder zijn, vooral omdat gespecialiseerde kennis vereist is. Dit is specifiek wanneer er problemen zijn met de AMT, iets wat je niet direct verwacht bij aanschaf van een nieuw model, en in de eerste periode onder de garantie zal vallen.

  1. Gewichtsverhoging

       – De componenten die nodig zijn voor de AMT, zoals actuatoren en sensoren, voegen extra gewicht toe aan de motor. Hoewel dit verschil minimaal is, kan het merkbaar zijn voor ervaren rijders. Ik merkte hier tijdens het rijden eigenlijk niks van. Het verschil tussen 189kg voor de MT-09 (2023) en de 196kg van de MT 09 Y AMT (2024) is minimaal. En het is laag gewicht, wat balans en beheersing ten goede kan komen.

  1. Minder Directe Controle

       – Sommige ervaren motorrijders geven de voorkeur aan een traditionele versnellingsbak omdat deze een directere en meer betrokken rijervaring biedt. Dit is ook vaak 1 van de nadelen die men gebruikt om scooters en elektrische motoren op aan te vallen.

  1. Complexiteit

       – Het systeem is complexer dan een traditionele versnellingsbak, wat kan betekenen dat het meer vatbaar is voor technische problemen als het niet goed wordt onderhouden.

Waarom de Yamaha MT-09 Y AMT?

De Yamaha MT-09 Y AMT richt zich op een breed scala aan motorrijders. Beginners kunnen profiteren van de gebruiksvriendelijkheid, terwijl ervaren motorrijders genieten van het gemak dat de AMT biedt bij dagelijks gebruik of lange ritten. Het systeem is met name geschikt voor:
Beginners: Dankzij de eenvoud van automatische bediening.
Tourrijders: Minder vermoeidheid tijdens lange ritten.
Forenzen: Ideaal voor stedelijke ritten en stop-and-go verkeer.
Sportieve rijders: De semi-automatische modus biedt nog steeds controle, met minder fysieke belasting.

Voor motorrijders die waarde hechten aan comfort en innovatie zonder concessies te doen aan prestaties, biedt de Yamaha MT-09 Y AMT een aantrekkelijk pakket. Het is een perfecte mix van traditie en innovatie. Door gebruik te maken van AMT-technologie maakt Yamaha motorrijden toegankelijker, comfortabeler en efficiënter. Hoewel er enkele nadelen zijn, zoals de kosten en het hogere gewicht, lijken de voordelen voor mij ruimschoots op tegen wegen tegen deze nadelen. Ik kan begrijpen dat mensen die genieten van het gehele schakelproces de voorkeur genieten van een traditioneel systeem. Ik kan van beide genieten en had dan ook geen enkel probleem met rijden van de MT-09 Y AMT.

De MT-09 Y AMT komt in de drie standaard kleuren van Yamaha;
– Midnight Cyan  – De bekende MT kleur
– Icon Blue – De bekende Yamaha blauwe kleur.
Tech Black  – de versie die ik heb mogen rijden.
Deze kleuropstelling is vergelijkbaar met de Yamaha YZF-R7.

Conclusie

De MT’s van Yamaha zijn puur, bedwelmend plezier. De nieuwe MT-09 Y AMT doet niet af van dit plezier. Zijn veelzijdigheid, opwindende vermogensafgifte en verfijnde handling maken het een opvallende optie voor rijders die op zoek zijn naar een alleskunner met een ondeugend randje. Of je nu een doorgewinterde liefhebber bent of een weekendstrijder, deze motor garandeert elke kilometer een glimlach.

Ergens is het een kanshebber voor een garage voor één motor: een echte alleskunner met een luidruchtige inslag.
De brede inzetbaarheid van de AMT biedt de MT-09 ook aan een nieuw publiek aan, zonder de fans van de MT te moeten teleurstellen.
Ergens op een mooi lang stuk leeg (en prive) asfalt het gas opentrekken en de uitlaten horen knetteren terwijl de AMT hoogtoerig automatisch opschakeld, het heeft wel iets.

Motorblok

4-takt, Vloeistofgekoeld, In-Line Three-Cylinder

Cilinderinhoud

890 cc

Boring x Slag 

78,0 × 62,1 mm

Compressieverhouding 

11,5 : 1

Ontsteking 

Elektronische ontsteking

Max. vermogen

119 pk / 87,5 kW @ 10.000 rpm
(A2 beperkt – 47,6 pk / 35,0 kW @ 6.000 tpm / A2 onbeperkt – 95,2 pk / 70,0 kW @ 9.000 tpm)

Max koppel

93,0 Nm / 68,6 lb-ft @ 7.000 tpm

Aandrijving

6 versnellingen, Constant mesh

Frame

Lichtgewicht CF gegoten aluminium frame

Voorwielophanging 

Upside-down telescopische voorvork, Ø41 mm

Achterwielophanging 

Link-type veersysteem, Achterbrug

Veerweg 

130 mm voor en 117 mm achter

Voorremmen 

Hydraulisch remsysteem met twee remschijven, Ø298 mm

Achterrem

Hydraulisch remsysteem met één remschijf, Ø 245 mm

Wielen 

Spinforged velgen met Bridgestone Battlax Hypersport S23

Voorband 

120/70ZR17M/C (58W) Tubeless

Achterband 

180/55ZR17M/C (73W) Tubeless

Lengte 

2090 mm / 82.3 inch

Breedte 

820 mm / 32,3 inch

Hoogte 

1145 mm / 45,0 inch

Wielbasis 

1.430 mm / 56,3 ​​inch

Zithoogte 

825 mm / 32,5 inch

Grondspeling

140 mm / 5,5 inch

Gewicht

196 kg / 432 lbs rijklaar

Brandstofcapaciteit 

14,0 Liter

About Author