Royal Enfield Continental GT 650 Twin – 2024  (Weektest)

De succesvolle parallel-twin motorfietsen, de Interceptor 650 en de Continental GT 650, van Royal Enfield zijn sinds 2018 populair onder liefhebbers over de hele wereld. Een plezierige rijervaring en individualiteit hebben een belangrijke rol gespeeld in de groei van Royal Enfield de afgelopen jaren. Begin dit jaar onthulde Royal Enfield nieuwe versies van de beide modellen. De nieuwe versies van de Interceptor en de Continental GT zijn verkrijgbaar in speciale All Black varianten, inclusief een zeer toepasselijke zwarte uitlaat. Uiteraard hebben de 2024 modellen meer dan alleen een nieuw kleurtje, zoals een verbeterd zitcomfort, nieuwe schakelapparatuur, een USB-oplaadpoort en een geheel nieuwe LED-koplamp. Voor een week lang was de Continental GT 650 Twin ter beschikking gesteld in de herkenbare Rocker Red kleurstelling.

De Continental GT 650 als moderne Cafe-racer.

En dan rij je met de Royal Enfield Continental GT 650 naar huis. Een nieuwe motor die bij veel motorliefhebbers de nostalgie en de geest van het caferacer-tijdperk weet te beademen. Maar wat nog meer opvalt is de hoeveelheid omstanders die je aanstaren. Je hoort ze bijna denken of het een klassieker is of niet. Niet verbazend, deze moderne interpretatie van een klassiek ontwerp brengt een mix van retro-stijl, acceptabele prestaties en betaalbaarheid. 

De Continental GT 650 is een visueel eerbetoon aan de caféracers uit het verleden, met zijn strakke lijnen, clip-on stuur, zijn vierkante brandstoftank met diepe knie-uitsparingen en een classic zadel. Maar onder zijn vintage uiterlijk schuilt een moderne motorfiets, uitgerust met de nieuwste technologie en technische bekwaamheid van Royal Enfield. Aangedreven door een 648 cc parallel-twin-motor, levert de motorfiets een gezonde dosis koppel en pk’s, waardoor hij geschikt is voor zowel stadsverkeer als enthousiaste ritten door het platteland. 

De zithouding is sportief te noemen, door het lage profiel van de Continental wordt je als rijder gedwongen om voorover te zitten. Nu had ik met een lengte van 1.86 nog wel wat ruimte, en met 1 arm aan het stuur was rechtop zitten makkelijk mogelijk. Maar de meeste tijd rij je sportief. Wat hierbij opvalt is dat ik, eenmaal gewend aan de sportieve positie, bijna geen last ondervond van de polsen. De zeer mooi vormgegeven clip-ons risers helpen hier ook bij natuurlijk, en zijn een mooi voorbeeld van “oog voor detail”. Een paar uur achtereen doorrijden was geen probleem, alhoewel mijn rug dat na een paar dagen niet zo tof meer vond. Maar dat is misschien eerder de leeftijd. Positief was het gemak waarmee de Continental de bochten invalt, zeker als je de sportieve zithouding omarmt. Dit is een motor waarmee je op het circuit ineens spontaan je knie aan de grond hebt. 

Maatwerk is een belangrijk aspect van het caferacer-ethos, en de Continental GT 650 stelt in dit opzicht niet teleur. Met een breed scala aan aftermarket-onderdelen en accessoires kan de GT 650 aangepast worden aan individuele smaak en voorkeuren. Of het nu gaat om het vervangen van het uitlaatsysteem, het upgraden van de ophanging of het toevoegen van retro-geïnspireerde accessoires: de Continental GT 650 biedt eindeloze mogelijkheden voor maatwerk en personalisatie. Motorbeschermbeugels, inschroefbare “finisher” bits, een groter scherm, een toerzadel voor de GT, hielbeschermers, covers voor diverse motoronderdelen en achteras bobbins om de motor op een standaard te hijsen behoren tot de vele opties.

De Continental GT 650 begint vanaf een zeer verleidelijke €9.199. In tegenstelling tot veel gloednieuwe motorfietsen, waar je geluk hebt als je drie kleurvarianten hebt, is de GT 650 verkrijgbaar in maar liefst zes verschillende tinten.
De keuze bepaalt de prijs, waarbij de instapprijs van €9.199 betrekking heeft op British Racing Green en Rocker Red. Voor €9.499 kun je kiezen tussen Apex Grey, Dux Deluxe (wit en groen) of Slipstream Blue. Terwijl je voor €9.699 Mr Clean krijgt, die is voorzien van een prachtig gepolijste, naakte metalen tank.

Een Tijdloze Caféracer met Moderne Verbeteringen en Betrouwbare Prestaties

Updates en verbeteringen, zoals herziene instellingen van de ophanging en verfijnde afstemming van de brandstofinjectie, zorgen ervoor dat de nieuwe Continental GT 650 concurrerend blijft in een steeds evoluerende markt. Met zijn tijdloze styling, boeiende prestaties en toegankelijke houding is de GT 650 een bewijs van de inzet van Royal Enfield om authentieke en opwindende motorfietsen te leveren voor rijders over de hele wereld. Dat klinkt ideaal, sommige van die verbeteringen had de 648 cc parallel-twin-motor ook wel nodig. Een van de nadelen die je vaak terug hoort bij de Royal Enfield blokken is het “gebrek” aan vermogen. De Continental is met zijn 47pk inderdaad niet de snelste 650 tweecilinder. Wel kan de Continental voor alles gebruikt worden, van dagelijks woon-werkverkeer, weekendritten tot zelfs lange afstandstochten. En levert hij een betrouwbaar en bruikbaar vermogen voor het alledaagse gebruik.

De GT 650 is een ontwapenend eenvoudige fiets. Het maakt gebruik van een kabelbediende gasklep, dus er zijn geen rijdermodi en er is ook geen tractiecontrole. De toerenteller is ouderwets analoge en heerlijk simpel. Ook de snelheidsmeter is analoge, maar bevat een eenvoudige LCD-scherm. Deze geeft in ieder geval een brandstofmeter, samen met informatie over de kilometerteller en de boordcomputer. Ja, de analoge opstelling met twee pods ziet er geweldig uit en past goed bij het retro-thema. Maar het ingebouwde digitale display zou iets meer informatie mogen weergeven. Je krijgt nog steeds slechts twee dagtellers en de kilometerstand. Op zijn minst een klok en/of een versnellingsindicator zouden hier een heel eind komen. Wel komt de GT 650 met een nieuwe Led-koplamp, geleend van de nieuwe Super Meteor 650. En je krijgt nu ook een USB-oplader, voor de gps of mobiel, wat een erg fijne toevoeging is.

Ondanks verbeteringen heeft de Continental 650 GT nog wel een minpuntje. Wat je het vaakst hoort/leest en wat zeker merkbaar is, zijn de trillingen bij hogere snelheden/toeren. Niet iets waar ik persoonlijk echt last van heb ondervonden, maar bij langere afstanden kan dit leiden tot doofheid in de handen. Een set (zwaardere) stuurdempers kan hierbij helpen, maar je kan ook gelijk customizen met een ander stuur en stuurbevestigingen. Ook vond ik het zadel bij lange ritten wat aan de stevige kant. Maar voor alledaags gebruik was dit geen probleem en vrij comfortabel.
Desondanks blijft de Continental 650 GT een aantrekkelijke optie voor rijders die de levensstijl van caféracers willen omarmen zonder veel geld uit te geven. 

 

Het remmen gebeurt via een enkele schijf van 320 mm voor, met een remklauw met dubbele zuiger. Achter heeft de Continental GT 650 een schijf van 240 mm, met een enkele zuiger remklauw. De GT 650 is voorzien van een niet-verstelbare, conventionele 41 mm telescoop voorvork en een dubbele achterschokdemper met instelbare veervoorspanning en externe ‘piggyback’-reservoirs. Hoewel de achtervering af en toe wat hard aanvoelde, ik had hem niet aangepast, waren de meeste hobbelige wegen en kinderkopjes geen probleem.

Omdat de ophanging wat aan de stijvere kant is geveerd stuurt de Continental GT prachtig in bochten. Dankzij het redelijk pittige koppel is het zeer bevredigend om met een belaste motor de bochten uit te komen. De GT 650 heeft een verrassend meegaand en voorspelbaar chassis. Dankzij het lagere zwaartepunt voelt het maken van snelle rijstrookwisselingen zelfs een fluitje van een cent. 
Een andere aangename verrassing was de korte draaicirkel, waardoor de GT uitstekend manoeuvreerbaar is in druk verkeer en scherpe U-bochten.
Maar de echte stuurkunsten komen tevoorschijn op de slingerende binnendoorwegen. Licht hangend naast de GT 650 richting de apex van je rijbaan om daarna het gas te openen en vloeiend optrekt naar de volgende bocht. 

Een Cafe-Racer met Moderne Techniek en Toegankelijk Vermogen

Met de 648 cc parallel-twin-motor is de Continental GT 650 niet de snelste of krachtigste motor in zijn klasse. Maar dit was de motorconfiguratie die oorspronkelijk in de jaren zestig was ontworpen om superbikes aan te drijven en die enorm populair was totdat Honda in 1969 een revolutie teweegbracht in de prestaties met de viercilinder Honda CB750. Met een beetje moderne techniek heeft Royal Enfield een nieuwe 648 cc, lucht-/oliegekoelde twin met brandstofinjectie geproduceerd. De 650cc-motor maakt net geen 50 pk en heeft een koppel van 52 Nm bij 5250 tpm. Het zal geen snelheidsrecords over land vestigen of een grote bedreiging vormen voor 1000cc-superbikes, maar evengoed heb ik op geen enkel moment het gevoel gehad dat de motorfiets te weinig vermogen had.
De 650-motor biedt een zeer lineaire vermogensafgifte, die ik zowel bij lage als hoge toerentallen lonend vond. 

En ben je op zoek naar een cafe-racer in deze cc klasse dan ben je beperkt tot de Continental 650 GT of de Moto Guzzi V7 III Racer of de iets oudere Kawasaki W800 Cafe. Elke andere cafe-racer is 125/250cc of 900+ cc.  Als we het op dat vlak hebben over echte caferacers met één stoel, clip-ons, de juiste stijl brandstoftank en ouderwetse looks, zijn je opties verrassend beperkt. Er zijn de afgelopen jaren een paar speciale editie caferacers geweest en verdwenen, en de Triumph Thruxton zal waarschijnlijk ook stoppen.

Persoonlijk is de Continental 650 GT dan wel de meest klassiek ogende optie. En in de verschillende kleuren ook het veelzijdigst. Met de 52Nm koppel rond de 5000 toeren die je door kan trekken tot de volledige 47pk bij net iets meer dan 7000 toeren. Doorschakelen naar de volgende versnelling en je zit weer onder in de powerband. En dit maakt het rijden met de Continental 650 zo leuk, je kan vrij gemakkelijk de powerband benutten terwijl je door het groene landschap raast. Ondanks deze indrukwekkende prestaties blijft de Continental GT 650 toegankelijk voor rijders van alle niveaus. Beginnende zullen het vergevingsgezinde karakter en beheersbare vermogensafgifte waarderen. Terwijl meer ervaren rijders juist de wendbaarheid en speelbaarheid kunnen waarderen. Of u nu door stadsstraten rijdt of bochtige bergwegen beklimt, de Continental GT 650 straalt zowel vertrouwen als opwinding uit.

De Continental GT 650 heeft een brandstofverbruik van ongeveer 22-25 kmpl, wat behoorlijk is gezien de cilinderinhoud en prestaties. Hij heeft een brandstoftank van 13,7 liter en dat betekent dat het geschatte rijbereik bijna 340 km bedraagt. Dit leek in mijn week iets kleiner te zijn, maar is natuurlijk afhankelijk van rijgedrag en waar je rijdt. Mijn gemiddelde kwam uiteindelijk uit op 4,2liter per 100km. 

Tegen het einde van mijn tijd met de Continental begon ik de snelgroeiende RE-customiser-gemeenschap te begrijpen. De custom mogelijkheden voor niet een belachelijke hoeveelheid geld leken makkelijk haalbaar. Scherper rijgedrag met een voorvork set en een fancy uitlaat om dat parallel-twin-geluid te versterken zou, samen met bar-end mirrors, zijn een goed begin.
Als je niet het soort persoon bent dat heel vaak heel hard rijdt, kan de Continental een zeer aangename motorervaring bieden. Nu de GT 650 een beetje gepolijst aanvoelt en meer functies en gemak biedt geschikt voor iedere fan dus. Sportief betekent echter niet oncomfortabel, omdat zelfs na uren rijden ik weinig vermoeidheid voelde, alleen de polsen, maar dat is normaal voor motorfietsen met clip-ons en voor iemand die dat niet gewend is.

Conclusie

Samenvattend vertegenwoordigt de Royal Enfield Continental GT 650 het perfecte huwelijk van verleden en heden, waarbij klassieke esthetiek wordt gecombineerd met moderne techniek en prestaties. Met zijn tijdloze charme en meeslepende rijgedrag is het geen wonder dat de Continental GT 650 de harten en geesten van rijders overal blijft veroveren. Het is geen perfectie, maar het is wel een echte classic. 

Er zijn een paar dingen die ik zou veranderen, maar nogmaals, gezien de prijs van de fiets, zijn het allemaal dingen die ik niet zo rot vind om te suggereren.
Als eerste zijn er de spiegels. Ze doen hun werk, maar ze zijn gewoon niet erg mooi. Bevestig een paar bar-end mirrors en je hebt een aanzienlijke upgrade van de styling. Samen met stuurgewichten en de GT 650 rijdt nog fijner.
Een andere persoonlijke verandering zijn de uitlaatdempers. De originele uitlaten zijn oké, maar de nieuwe black exhaust-uitvoering zien er prachtig uit en zorgen voor een prachtig geluid. Dus als je kan wisselen, zeker doen.

Afgezien van de veranderingen is touren met de GT 650 een absoluut genot. De 650-motor biedt een zeer lineaire vermogensafgifte, die ik zowel bij lage als hoge toerentallen lonend vond. De Continental GT 650 stuurt prachtig in bochten. Dankzij het redelijk pittige koppel is het zeer bevredigend om met een belaste motor uit de bochten te komen. Sportief rijden op een classic door de slingrende binnenwegen. Soms is dat alles wat je nodig hebt.

Specificatie

Motorblok

Tweecilinder in lijn, 4 takt/ SOHC

Cilinderinhoud

648 cc

Boring x Slag 

78 x 67,8 mm

Compressieverhouding 

9,5 : 1

Ontsteking 

Elektronische ontsteking

Max. vermogen

47pk / 34.9 kW @ 7250 rpm

Max koppel

52.3 Nm / 39 lb-ft @ 5150 rpm

Transmissie

6 versnellingen, constant mesh

Frame

Stalen buizenframe met dubbele wieg

Voorwielophanging 

Telescopische voorvork, instelbaar

Achterwielophanging 

Dubbele gasgevulde schokdempers met instelbare voorbelasting

Voorremmen 

320 mm disc, dubbel piston, ABS 

Achterrem

240 mm disc, ABS

Wielen 

Aluminum spaakwiel Tubeless

Voorband 

100/90-18 M/C 56H

Achterband 

130/70-R18 M/C 63V

Lengte 

2119 mm / 83.4 inch

Breedte 

780 mm / 30,7 inch

Hoogte 

1067 mm / 42,0 inch

Wielbasis 

1398 mm / 55,0 ​​inch

Rake

24 graden

Zithoogte 

820 mm / 32,3 inch

Grondspeling

174 mm / 6,9 inch

Gewicht

212 kg / 467 lbs rijklaar

Brandstofcapaciteit 

12,5 Liter

About Author