Meifesto

Yamaha YZF-R7

Yamaha YZF-R7 – 2022

De nieuwe YZF-R7 van Yamaha als opvuller van het gat in line-up van de YZF-R modellen van Yamaha? Met het limiteren van hun R6 model in 2021 tot race-only specificaties (en geen straatlegale versie meer), vanwege de strengere Euro normen, zat er wel ineens een grote stap tussen de R125, R3 en de R1. Zie daar de A2 legale R7, beschikbaar in 2 kleuren en in de World GP 60 Anniversary kleurstelling.

Een YZF-R met Yamaha’s CP2 motorblok?

Ja, ook de nieuwe YZF-R7 heeft Yamaha’s CP2 motorblok, hetzelfde blok als in de MT-07, de Tracer 7 en de Ténéré 700. Een bekend blok, dat zichzelf in elk geval betrouwbaar heeft bewezen over de verschillende modellen. Dit CP2 blok, voluit parallel tweecilinder met een crossplane krukas, komt met een aantal positieve eigenschappen. Ten eerste is het motorblok compact wat betekent dat het motorblok relatief licht is. En daarnaast ook dat het niet veel ruimte in beslag neemt in het frame. Een lichtere en korter frame is natuurlijk een mooi begin voor een supersport. Ten tweede is het motorblok koppelrijk, iets wat prettig is in de stad, maar ook de R7 heel fijn maakt op sommige typische Nederlandse dijkjes, vol met hollandse drempels.

Yamaha heeft voor hun YZF-R7 dus niet gekozen om het wiel opnieuw uit te vinden, maar juist door te bouwen op reeds bewezen betrouwbaarheid. Maar goed, een offroad Ténéré vs een Supersport R7, dat rijdt en gedraagt zich toch wel anders. Toch verschilt het blok onderling niet zo heel veel, de volle 73,4 pk komt bij de R7 vrij bij 8.750 tpm (vs 9000 tpm bij de Ténéré). Desondanks heeft het CP2 blok van de R7 zijn eigen karakter, zo heeft Yamaha bijvoorbeeld een nieuwe ECU-specificatie en geoptimaliseerde luchtinlaatkanalen gebruikt. En, conform de nieuwe Euro 5-emissienormen, ook een herzien ontwerp van de uitlaat en geoptimaliseerde instellingen voor de brandstofinjectie. Een extra kenmerk in de CP2-motor van de R7 is de introductie van een A&S-koppeling (Assist en Slipper). Deze A&S-koppeling helpt om soepeler te schakelen en te voorkomen dat de motor te hoge toerentallen maakt en het achterwiel gaat stuiteren. Dit resulteert in voorspelbaar en beheersbaar rijgedrag bij het naderen van bochten. Nog een voordeel van de A&S-koppeling is dat de koppelingshendel veel lichter te bedienen is. Tijdens het rijden voelde het bedienen van de koppelingshendel wel licht aan, maar of het zo groot verschil maakt zoals Yamaha zegt? Naar mijn gevoel was die in elk lichter dan mijn XT660 en de Suzuki GSX-S950. Naast deze aanpassingen heeft de Yamaha YZF-R7 ook een iets kleinere reductiefactor van de secundaire set tandwielen voor een sportiever karakter met een krachtige acceleratie. In combinatie met een korte wielbasis, balhoofdhoek en zithoogte heb je toch het gevoel op een totaal andere motor te zitten.

20220510_090111-1-scaled
20220510_101254-1-scaled

Uiterlijk en Zithouding

Je hoeft het Yamaha-logo niet te zien om te weten dat deze verbluffende nieuwe Supersport deel uitmaakt van de R-series. De lichtgewicht, aerodynamisch gevormde kuip met aluminium onderste panelen schreeuwt R-serie. Qua looks zit de YZF-R7 een beetje tussen de R6 en de R1 in. Sommige ontwerpbeslissingen lijken een variant op de R6 in zich te hebben. De YZF-R7 heeft dan ook het sportieve “twin-eye”-uiterlijk met de M-vormig luchtinlaatkanaal, wat men misschien herkent van de R6. In dit luchtinlaatkanaal zit een krachtige centrale LED-koplamp verstopt. Persoonlijk is de R7 op ze mooist schuin van voren, kijkend in 1 van de zijn “twin-eyes”.

De sportieve en strakke lijnen zetten zich door tot achteren, waar het achterframe meer richting de hemel wijst dan bij de MT-07. Ook zit er ter hoogte van het zadel een dikker subframe versteviging, in combinatie met een nieuw ontworpen link-type Monocross-achterwielophanging met dempingseigenschappen en een veerconstante. Dit is zoveel mogelijk afgestemd op het sportieve karakter van de YZF-R7, waarbij de schokbreker meer horizontaal is geplaatst om het zwaartepunt naar het midden te verplaatsen. De schokbreker is voorzien van instelmechanismen voor de veervoorspanning en rebound-demping, waardoor het gehele pakket aan de achterzijde helpt voor een grotere wendbaarheid van de R7.

Zittend op de R7 wordt je gemotiveerd om in een voorovergebogen rijhouding te gaan zitten. Het stuur is vervangen door clip-ons, welke de hendels lager en verder naar binnen brengen. Het ontwerp van het zadel, dat smal is aan de binnenkant van de dijen van de rijder en breder is aan de achterkant, draagt bij aan de sportieve zithouding. Het zadel geeft ook ruimte voor maximale bewegingsvrijheid. De eerder genoemde positie van de clip-ons en de locatie van de voetsteunen zijn gekozen om de voorovergebogen rijhouding mogelijk te maken waarmee de rijder geniet van optimale controle en de grootst mogelijke aerodynamische efficiëntie. Dit betekend wel dat op het moment dat je sportief wilt gaan rijden, je ook echt de tank op moet kruipen, maar tijdens rustig cruisen of snelweg rijden kan je nog best rechtop zitten zonder te veel last van de polsen te krijgen. Het cruisen op de snelweg kan gemakkelijk met 1 elleboog op de tank en je helm ondersteunend op je hand. Als je tijdens het sportieve rijden dicht op de motorfiets kruipt wordt je verder ondersteund door de tankafdekking met uitsparingen voor de knieën, welke zelfs voor mij nog genoeg ruimte bieden, met 1.86m lengte. De tank stevig knellen met je knieën wordt door deze knieruimte vrij gemakkelijk gemaakt tijdens het remmen en in de bochten. Het solozadel biedt extra ondersteuning tijdens acceleratie door de bumpstop en biedt op de achterkant ruimte op het zadel voor een passagier, alhoewel ook een additionele cover besteld kan worden.

De R7 is verkrijgbaar in twee standaard kleuropties en in de speciale 60th Anniversary optie. De eerste kleuroptie is Icon Blue dat wordt gebruikt op de bovenste kuipdelen en op de onderste aluminium panelen en wielen. Hierbij hebben de zijkanten van de kuip een contrasterende donker mat blauwe tint. De tweede kleuroptie is het Yamaha Black, met minimale accenten. Black is the new black, en persoonlijk pakt deze kleuroptie het mooiste uit. Beide versie komen met het motorblok, de chassis panelen en de swingarm afgewerkt in Crystal Graphite wat de R7 accentueert. 
De R7 is dus ook verkrijgbaar in de speciale World GP 60th Anniversary kleurstelling, de iconische witte carrosseriekleur van de R7 World GP 60th Anniversary met rode ‘speed block’-graphics en speciaal 60-jarig jubileum-embleem, gecombineerd met een rood voorspatbord, gele voorplaat en goudkleurige wielen, belichaamt 60 jaar GP-racen. Yamaha heeft deze uitvoering gereleased om de beroemde racemotorfietsen en rijders te eren die hebben geholpen om Yamaha te maken tot wat het nu is.

 

Motorblok en Elektronica

De 689 cc CP2-motor van de YZF-R7 levert 73,4 pk bij 8.750 tpm en biedt een spectaculaire acceleratie en een pittig gasrespons. De 270-graden krukas zorgt voor een ongelijkmatig ontstekingsinterval en helpt aan de beleving van de YZF-R7, welke meer en meer wordt naarmate je meer toeren maakt. Dankzij het hoge lineaire koppel kun je efficiënt optrekken en vol gas de bocht uit komen. Om de bocht gemakkelijk in te komen heeft Yamaha de R7 voorzien van hun Slipper Clutch variant, de A&S koppeling, De R7 is de eerste CP2-motor met de A&S-koppeling, wat helpt met het voorkomen dat de motor te hoge toerentallen maakt en het achterwiel gaat stuiteren. Bij pittig rijgedrag en agressief terug schakelen zou dit moeten helpen om een blokkerend achterwiel te voorkomen, wat helpt bij voorspelbaar en beheersbaar rijgedrag bij het insturen. Tijdens dagelijks gebruik merk je voornamelijk dat je koppeling lichter te bedienen is.

Het dunne profiel van het CP2 blok geeft de YZF-R7 de slankste proporties van de gehele R-Series-familie, wat bijdraagt aan de bochten prestaties op het circuit en snelle, wendbare richtingsveranderingen op bochtige wegen en dijkjes. Het slanke ontwerp vermindert ook de windweerstand voor een verbeterde aerodynamica, terwijl de nieuwe carrosserie gevormd is om de luchtstroom rond de R7 te verbeteren. De toevoeging van de nieuwe A&S-koppeling zorgt ervoor dat de R7 opwindend is zonder intimiderend. Zonder de enorme pk’s om op terug te vallen, is de vaardigheid van de rijder in het dragen van bochtensnelheid noodzakelijk om alles eruit te halen wat de R7 biedt. Yamaha lijkt met dit pakket te focussen op “Smooth is fast”.

Zowel aan de voor- als de achterkant is led-verlichting te vinden, waarbij dit geldt voor de hoofdverlichting en de knipperlichten. De krachtige centrale LED-koplamp die verstopt zit in het luchtinlaatkanaal geeft overdag een goed en breed lichtbeeld. De “twin-eyes” zullen hier ook zeker een rol bij spelen, maar doen ook een hoop goeds voor de looks van de R7. Een nieuw LCD-dashboard geeft informatie weer zoals versnellings-positie, brandstofcapaciteit, realtime en gemiddeld brandstofverbruik, watertemperatuur, klok, snelheids-, toerenteller- en kilometerteller, allemaal bediend vanaf de knoppen op het stuur. 
Voor is de YZF-R7 voorzien van dual Brembo radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers, wat bijdraagt een stevige remkracht, zelfs met 2 vingers op de remhendel. Uiteraard met ondersteuning van ABS, geeft het systeem een uniform remdruk, en blijft de R7 mooi stabiel, zelfs onder pittig rem gebruik.

Conclusie

Alles aan de YZF-R7 voelt alsof er over nagedacht is, van het frame en subframe tot aan de knoppen op het stuur. Tijdens het rijden zelf merkte ik dat ik vrij snel een sportieve houding had aangenomen, zeker tijdens de wat snellere bochten. De banden waarop de YZF-R7 standaard komt, en de Brembo remmen geven ook genoeg vertrouwen om lekker door de bocht te hangen. 
Yamaha heeft geprobeerd het CP2 motorblok uit te persen voor zoveel mogelijk vermogen voor de R7, maar hem toch beschikbaar te houden voor een A2 rijder. Daar ligt ook de sterke kant van de R7, mogelijk de ideale supersport voor de A2 rijder. In elk geval voor mij de beste supersport die ik tot heden heb mogen rijden. Maar voor de full license rijder voelt het alsof hij net iets te kort komt, net dat beetje power en torque. Het 689cc CP2 blok is dan ook beter geschikt voor het normale weg gebruik dan voor circuitrijden, met de kanttekening dat ik hem niet op het circuit heb kunnen gebruiken en er online toch best wel positief over gesproken wordt qua circuit ervaring.

Daarmee is de R7 een motor die meerdere markten kan bedienen. Zowel voor de A2 rijders, als de full license motorrijders, die niet direct een 1000cc willen, als de circuitrijders die iets nieuws zoeken binnen hun klasse. In de juiste rpm-range biedt de R7 een mooi vermogen en koppel, en met de A&S-koppeling schakel je gemakkelijk door tot aan de laatste versnelling. Dit maakt het bochtenwerk gemakkelijk. Hij valt eenvoudig de bocht in, is gemakkelijk te corrigeren en heeft genoeg trekkracht om de bocht uit te knallen. Het is daarmee wel een fiets die op de juiste wegen uitnodigt tot lol trappen, en dat heb ik ook zeker gehad.  En dat voor €10.499,- ten tijde van schrijven.
Qua looks, in het Yamaha-Black of de 60th Anniversary special, is het wel een echte R-serie’s en de twin-eyes maken het plaatje af, passend bij Yamaha’s R.
Smooth is fast

  • Motorblok: Parallel 2-cilinder, Vloeistofgekoeld, EURO5, 4-takt, 4-kleppen
  • Cilinderinhoud: 689 CC
  • Boring x Slag: 80,0 x 68,6 mm
  • Compressieverhouding: 11,5:1
  • Ontsteking: TCI, Elektrisch
  • Max. vermogen: 55,0 kW (74,8 pk) bij 8.750 tpm (A2; 35 kW (47,6 pk) @ 7.750 tpm)
  • Max koppel: 67,0 Nm (6,8 kg-m) bij 6.500 tpm
  • Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
  • Frame: Sterk stalen diamantvormig frame met een stijf aluminium middenstuk
  • Voorwielophanging: 41 mm telescopische voorvork, verstelbare preload, rebound en compression.
  • Achterwielophanging: Achterbrug, Link-type veersysteem, monoshock, verstelbare preload en rebound
  • Veerweg: 130 mm
  • Voorremmen Hydraulische dubbele remschijf, 298mm remschijf, 4-piston remklauw
  • Achterrem Hydraulische enkele remschijf, 245mm remschijf
  • Voorband 120/70ZR17M/C (58W) Tubeless
  • Achterband 180/55ZR17M/C (73W) Tubeless
  • Lengte: 2070mm
  • Breedte: 705mm
  • Hoogte: 1160mm
  • Wielbasis: 1395mm
  • Zithoogte: 835mm
  • Grondspeling: 135mm
  • Gewicht: 188 kg Rijklaar
  • Brandstofcapaciteit: 13.0 Liter

About Author