Meifesto

Suzuki GSX-S950

Suzuki GSX-S950 – 2022

De nieuwe GSX-S950 van Suzuki heeft dezelfde strakke en moderne styling als zijn grotere 1000 voorganger. Is ook niet heel raar, gezien het in principe grotendeels dezelfde motor is, maar dan met een iets geknepen blok. De GSX-S950 geeft je echter een net zo plezierig en vertrouwenwekkende rit, met de pittige koppel, gemakkelijke wegligging en de Suzuki elektronische rijhulpsystemen aanwezig.

Snelste A2 motor op de huidige markt?

Het huidige A2-licentiesysteem dat in Europa en de UK wordt gebruikt legde limitaties op aan de verschillende fabrikanten. Legaal gezien zit een A2 fiets vast aan de 47,5pk en 35kW regeling, waarbij men een motor mag terugvoeren van max. 95pk en 70kW.
Dit betekent dat de 150 pk (112 kW) GSX-S1000 niet de basis kan zijn van een A2 geschikte motorfiets.

Echter creëert het huidige A2-licentiesysteem ook aantrekkelijke marketingmogelijkheden. Door het krachtigere model in de fabriek te beperken tot 70kW, en zo een lichtere motor te leveren, op de rand van wat mag en kan. En deze zijn vaak kosteloos bij de dealer A2 instellingen leverbaar. Nadat je legaal A2 hebt gereden en vol vermogen mag is het een simpele aanpassing om je eigen motor naar vol vermogen om te zetten. En dat is precies wat Suzuki met de nieuwe GSX-S950 doet, een versie met lagere specificaties van de bekende high-performance GSX-S1000. Maar volgens Suzuki zelf, de snelste A2 motor op de huidige markt.

Suzuki mikt met de GSX-S950 op 2 markten. Uiteraard de A2 markt, waarvoor hij kan worden omgeschakeld naar 47,5 pk. (35kW). En de nieuwere of oudere rijders, die niet perse de max willen hebben, maar de GSX qua uiterlijk wel mooi vinden, of willen genieten van de nieuwste technische Suzuki technieken, zonder daar de volle €14,999,- voor over hebben. De GSX-S950 is namelijk al beschikbaar met een prijs van €10,899,- meer dan 4000 euro goedkoper.

Uiterlijk

Qua uiterlijk heeft de GSX-S960 dan ook veel weg van de GSX-S1000, het is een typische naked bike, maar met een overgoten streetfighter sausje. De led-koplamp afkomstig van de 1000 start de strakke vrijwel horizontale lijn richting het staartgedeelte wat helpt met de streetfighter look.
De GSX-S950 weegt maar 214kg, mede dankzij hetzelfde aluminium chassis van de GSX-S1000, maar ook dezelfde lichtgewicht aluminium wielen worden gebruikt. Daarnaast is de achterbrug afkomstig van de GSX-R1000, wat helpt met de wegligging van de GSX-S950. De achtervering kan handmatig worden aangepast aan de belasting op het zadel.
Dankzij de zithoogte van 810 mm kunnen zelfs de kleinste rijders comfortabel zitten en hebben ze gemakkelijk toegang tot de grond met hun voeten. (Vergelijkbaar met de 820 mm van de Z900)
Maar ook voor de grotere rijders zit de GSX-S950 comfortable, door de tank-uitsparing die alleen op horizontaal niveau aanwezig is, is er alle ruimte voor lange benen en uitstekende knieën. Met mijn 1.86 zat ik comfortabel op de motor, en kon ik 3 uur rustig en sportief rijden zonder last van spierpijn. Het luxe zadel van de Street Xtreme Pakket van deze GSX-S950 oogt niet alleen heel mooi, maar zit ook nog eens ideaal. Niet te zacht en met voldoende ondersteuning voor volle acceleratie.
Het voordeel dat Suzuki de GSX-S950 heeft doorontwikkeld uit de S1000 is dat deze heel veel vertrouwen op het wegdek geeft. Hij valt soepel de bochten en is relatief gemakkelijk te besturen, wat ook fijn is voor eventuele nieuwe A2-rijders.

Uiteraard zitten er wel verschillen tussen de GSX-S1000 en de GSX-S950.
Het verschil wat het meeste opvalt is de zilverkleurige KYB upside-down-voorvork van 43 mm Ø.
De volledig instelbare goudkleurige KYB 43 mm-vork met 120 mm, met instelbare demping, rebound, compressie en voorbelasting, is niet gebruikt in de nieuwe GSX-S950. In plaats daarvan zal een niet-verstelbare zilveren KYB-vork met lagere specificaties de voorwielophanging overnemen.
En in persoonlijke smaak staat de zilverkleurige upside-down-voorvork bij de witte en blauwe uitvoering wel minder druk dan de goudkleurige. Maar bij de Metallic mat zwarte uitvoerige is de goudkleurige voorvork wel de detail die het plaatje afmaakt.
De verstelbare achtervering is afgestemd op het gebruik van Dunlop Roadsport 2-radiaalbanden, welke standaard geleverd worden op de GSX-S950. De banden die op de streetfighter van Suzuki zitten hebben de maten 120/ 70ZR 17M/C (58W) voor en 190/ 50ZR 17M/C (73W) achter.
Een ander verschil zit in de remmen van de GSX. Waar de S1000 met Brembo’s voor en achter komt, heeft de S950 voor Tokico remklauwen en achter een Nissin remklauw. Deze switch in remmen is misschien een minimale achteruitgang, maar voor de gemiddelde rijder en/of de mooi-weer-rijder zal dit verschil niet voelbaar zijn. De voorremmen leveren voldoende stopkracht en is goed te doseren.
Het stuur en de stuurklemmen zijn aangepast aan het GSX-S950 model, met een eenvoudiger en goedkoper ontwerp. Of dit merkbaar is tijdens het rijden is betwijfelbaar.
Het Suzuki Traction Control System is ook meegenomen van de GSX-S1000, maar daar waar de S1000 deze in 5 standen (en uit) heeft, heeft de GSX-S950 deze in “maar” 3 standen (en uit). De Multi rijmodus mist in zijn geheel op de GSX-S950.

De GSX-S950 is leverbaar in een 3-tal kleuren.
Net zoals de S1000 in het Metallic Triton Blauw en het Metallic Mat Zwart, lichtjes aangepast aan het S950 model. Daarnaast heeft Suzuki ook een nieuwe kleurstelling uitgebracht, in het Brilliant/Parelmoer wit met rode details.

Motorblok

De GSX-S950 wordt geleverd met exact hetzelfde motorblok als de GSX-S1000, maar dan geknepen tot max 95pk. Dus ondanks de naam heeft de GSX-S950 wel gewoon 999cc. Volgens Suzuki krijg je dus eigenlijk een motorblok wat ontwikkeld is om races te winnen, de 999cc viercilinder stamt af van de GSX-R1000. In combinatie met de Suzuki en de ride-by-wire technologie reageert het blok krachtig en soepel op de gashendel. In combinatie met het hoge koppel ben jij bij een groen licht dus zo vertrokken.
De normale uitvoering komt met 95pk (70Kw), met 92Nm bij 6.500 toeren.
De A2 uitvoering komt met 48pk (35Kw), met 76 Nm bij 3250 toeren. Dit maakt de GSX-S950 een van de meest koppelrijke A2-motorfietsen, doorhalen van 3.000 tot 6.000 kan zonder problemen. De A2 versie is zonder meerprijs verkrijgbaar, en kan op een later moment altijd weer teruggezet worden naar vol vermogen.

De GSX-S950 komt met een 19 Liter tank. Bij gemiddeld gebruik lijkt de 999cc ongeveer 1 op 18 te rijden. Met een volle tank heb je dus 250-300km range per tankbeurt. Het is daarmee geen touringfiets, maar ligt rond dezelfde range als gelijkwaardige modellen van andere merken.

Elektronica

Ook in de aanwezige elektronica is er een verschil tussen de GSX-S950 en de GSX-S1000.
Uiteraard komt de GSX-S950 met een SIRS (Suzuki Intelligent Ride System) pakket.
Bij de GSX-S950 bestaat deze uit de volgende elektronische ondersteuningen.
Uiteraard bevat deze de Ride-By-Wire techniek voor een soepel en natuurlijk gasresponse.
Daarnaast heeft de GSX-S950 ook het Suzuki Traction Control System, maar daar waar de S1000 5 standen heeft wordt de GSX-S950 geleverd met 3 niveaus en uit. Beide modellen komen met het Suzuki Easy Start System en het Suzuki Low RPM Assist System; wat het toerental zachtjes opvoert wanneer je de koppelingshendel loslaat bij wegrijden vanuit stilstand, of rijden in lage toeren/tempo ter voorkoming van afslaan van de motor.
De GSX-S950 komt ook met slipperclutch in combinatie met Suzuki Clutch Assist System, maar heeft geen quickshifter. Ook in het Street Xtreme pakket ontbreekt deze.
De GSX-S1000 heeft 3 rijmodi, welke ontbreken op de GSX-S950. Op de A2 versie zal je deze ook niet missen, en in redelijkheid gezien de aanwezige TCS modus, mis je deze ook niet op de normale S950. Beide modellen hebben geen Lean angle-sensitive ABS, de GSX-R1000/R heeft deze echter wel.

De Suzuki GSX-S950 is voorzien van een LCD-display, met goed afleesbare informatie, weggewerkt in een sportief en compacte cockpit wat mede helpt bij de streetfighter look. Een groot gedeelte van het display bestaat uit de digitale toerenteller, welke rond de linkerkant van het display loopt. Hiernaast staat de gearindicator, en tractiecontrole modi. Aan de rechterzijde staat de snelheidsmeter, bloktemperatuur, klok, brandstofmeter, gemiddeld verbruik en geschatte beschikbare afstand, samen met een kilometerstand en een tripmeter.

Accessoire Pakket

De GSX-S950 die ik heb meegekregen van Motostore Barendrecht was uitgevoerd met het Street Xtreme Pack. Dit pakket bestaat uit een flink aantal aanpassingen aan de motor, waarbij rekening is gehouden met wat veel rijders vaak veranderen aan een standaard model. Het meeste opvallende is de Yoshimura uitlaat en de korte kentekenplaathouder.
In totaal bestaat het Street Xtreme pakket uit ;
– Yoshimura R11 carbon/black uitlaatdemper
– Korte kentekenplaathouder met mini led verlichting
– Mini led knipperlichten voor en achter
– Design knikarm spiegels
– Suzuki ingraved bar-ends
– Duoseat cover
– Luxe zadel met GSX-S logo
– Frame sliders en bobbins zwart

Conclusie

Tijdens het rijden enorm genoten van de GSX-S950. Door het maximale vermogen van de GSX-S1000 terug te brengen naar 70kW en deze 70kW vervolgens tot het maximale te benutten in de GSX-S950 versie bezorgt Suzuki een motor die twee markten kan bedienen. Aan de ene kant heb je een A2 mogelijke fiets die krachtiger en pittiger is dan de oudere GSX-S750, en anderzijds een volledige motor die bijna niet GSX-S1000 onderdoet. Het resultaat, de GSX-S950, is een motor die tussen 4.000 en 7.000 rpm een berg koppel en vermogen levert. Dankzij deze range aan koppel is de GSX-S950 eenvoudig door de bochten te krijgen, hij valt eenvoudig de bocht in, is gemakkelijk te corrigeren en heeft genoeg trekkracht om de bocht uit te knallen. Het is daarmee wel een fiets die op de juiste wegen uitnodigt tot lol trappen. En dat een stuk goedkoper dan de S1000, en mocht je niet zoveel geven om de verschillen tussen de 1000 en de 950, dan is dat een goede reden om de GSX-S950 toch te overwegen.

  • Motorblok: Viertakt,vloeistofgekoeld, 4-in-lijn, DOHC
  • Cilinderinhoud: 998,6 cc / 60,9 cub-in
  • Boring x Slag: 73,4 x 59,0 mm
  • Compressieverhouding: 12.2: 1
  • Ontsteking: Elektronische ontsteking
  • Max. vermogen: 95 pk / 70 kW @ 7800 rpm (48pk / 35Kw (A2) )
  • Max koppel: 92 Nm / 67,8 lb-ft bij 6500 rpm (76 Nm / 56 lb-ft bij 3250 rpm (A2) )
  • Transmissie: 6 versnellingen, natte koppeling met slipperclutch
  • Frame: Twin Spar aluminium frame
  • Voorwielophanging: 43 mm KYB omgekeerd telescopisch, schroefveer, oliegevuld
  • Achterwielophanging: Swingarm, schroefveer, oliegevuld
    veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
  • Veerweg Voorwiel: 120 mm / 4,7 in Achterwiel 130 mm / 5.1 in
  • Voorremmen: Dubbele 310 mm zwevende schijven met Tokico 4-zuiger remklauwen
  • Achterrem: Enkele 240 mm schijf met Nissin remklauw met enkele zuiger
    Wielen TRP 6-spaaks gegoten aluminium
  • Voorband: 120/70ZR17M/C (58W) tubeless
  • Achterband: 190/50ZR17M/C (73W) tubeless
  • Lengte: 2115 mm / 83. 2 in
  • Breedte: 810 mm / 31,9 inch
  • Hoogte: 1080 mm / 42,5 inch
  • Wielbasis: 1460 mm / 57,5 ​​inch
  • Zithoogte: 810 mm / 31,9 inch
  • Grondspeling: 140 mm / 5,5 inch
  • Gewicht: 214 kg / 472 lbs rijklaar
  • Brandstofcapaciteit: 19 Liter

About Author