Meifesto

Suzuki GSX-S1000GT – 2022

De nieuwe GSX-S1000GT van Suzuki heeft iets opvallends verfrissend. Dat is ook niet raar, blijkbaar zijn ze bij Suzuki uren in de windtunnel bezig geweest om de GSX-S1000GT een moderne en functionele kuip te bezorgen voor een strakke look. En dat allemaal voor een nieuwe sporttourer, of Grand Tourer zoals Suzuki het noemt. Een segment van motoren die de afgelopen jaren een beetje in de vergetelheid leek te raken.
Laten we eerlijk zijn, om met de GSX-S1000GT nieuw leven in dit segment te blazen is wel een stap in de goede richting. Zijn scherpe lijnen richting de koplampen geven de sportieve tint die het nodig heeft, zonder dat er gebruikt wordt van de “Gesmolten koplamp” die je tegenwoordig regelmatig ziet. Maar rijdt de GSX-S1000GT ook zo fijn als een sporttouring?

Weet Suzuki de juiste noot te raken met deze Grand Tourer?

Om Suzuki zelf te citeren: “De Suzuki GSX-S1000GT is niet alleen de krachtigste en lichtste sport-tour machine in zijn klasse, maar ook bijzonder comfortabel, beheersbaar en connected. Tel daar de oogverblindende vormgeving en de indrukwekkende prestaties van een superieure viercilinder bij op en er ontstaat een volbloed, high-performance Grand Tourer.” Dat is nogal een statement die Suzuki maakt. Dus besloot ik weg te rijden van de randstad om de zuidelijke eilanden te gaan verkennen en er een echte tour van te maken.
Na even warm lopen de snelweg op om de viercilinder eens flink los te laten. Mooie cijfers over topsnelheid zijn leuk, maar zelfs op een doordeweekse dag rond lunchtijd is de weg te druk om in de buurt te komen van een topsnelheid. Grotendeels blijf je hangen in de vierde en/of vijfde versnelling. Dan maar Cruise Control aan en op het gemak door gaan.
De Cruise Control is bij dit model wel aangepast, en kan al vanaf 30 km/h ingeschakeld worden. Iets wat het gebruik nog fijner en veelzijdiger maakt. De bi-directionele quickshifter maakt het dagelijkse gebruik ook een stuk fijner. Het motorblok voelt fijn en vertrouwd, wat ook niet raar is want Suzuki heeft het blok van de GSX-S1000 hergebruikt.

Maar er zijn wel veel verschillen tussen de naked en de GT. Zowel in looks, als in opbouw. Uiteraard kan de GT met twee, in kleur mee gespoten, zijkoffers geleverd worden. Voor een meerprijs, dat dan weer wel.
De GT komt ook met een dikker zadel, logisch voor de lange toerafstanden. En na meer dan 5 uur rijden is het zadel me eigenlijk niet opgevallen. Een positief teken, want er zaten dus geen nadelen aan. Ook heeft Suzuki bij de GT hard gewerkt om de trillingen van de Naked weg te nemen. Hiervoor hebben ze enkele aanpassingen gedaan, zowel klein en fijn, als wat drastische. Het achterframe ligt lager bij de GT, wat helpt met de zithouding. Net zoals de voetsteunen, welke ook lager zijn weggezet. De voetsteunen zijn ook voorzien van een rubberen bovenlaag, om trillingen te verminderen. En ook het stuur is in rubber opgehangen, voor verdere trilling vermindering.
In alle eerlijkheid had ik bij de GSX-S950 na 4 uur rijden minimaal last van trillingen of polsen, dus was verschil lastig te merken. Wel merkte ik tijdens het actievere rijden dat door de veranderde zithouding je sportiever en actiever moest werken in de bochten. Dit gaf lichte vermoeidheid in de polsen, maar dat zal puur gewenning zijn.

Nog een zeer grote verbetering tussen de Naked en de GT is het 6.5” TFT scherm. Hier weet Suzuki de spijker op ze kop te slaan. Het scherm is bedekt met 2 lagen coating, wat niet alleen het scherm beschermt, maar ook helpt tegen reflecties. Dit TFT scherm bevat alle verwachte informatie, maar biedt zo veel meer. In combinatie met je telefoon kan je hier de Navigatie op tonen. En biedt het ook opties tot contactpersonen, telefonie, je muziek en veel meer. Om te zorgen dat je telefoon niet gelijk leeg is, is de GSX-S1000GT voorzien van een usb oplader. De bediening van je TFT scherm zit op het linker stuurhelft en is relatief gemakkelijk te bedienen.
Comfort is daarmee een rode leidraad door het ontwerp van de GSX-S1000GT. Zowel de voorvering als de achtervering staan dan ook standaard vrij zacht opgesteld. Nu was er bij deze demomotor al wat gespeeld met de vering instellingen en kon ik genieten van de sportieve kant van de GT zonder last te ondervinden van een te zachte vering. Toch merkte je wel bij sommige hobbels in het wegdek of het uitkomen van de bocht dat Suzuki de comfort boven het sportieve had staan tijdens de ontwikkeling van de GT. Maar dat maakt dat deze Grand Tourer bijna alle sporttoer boxjes probleemloos weet af te vinken. Na een werkweek lang filerijden de koffers vullen met vakantie kleren, en een weekje touren in het buitenland. Op de terugweg nog snel je rubber oprijden met een rondje of 2 over de nürburgring, om daarna de cruise control aan te zetten tot je weer thuis ben.

20220906_130204-scaled

Sportieve styling en geavanceerd ontwerp in de nieuwste sport-tour motorfiets

Suzuki heeft met de GSX-S1000GT voor een totaal nieuwe styling gekozen, en het design van de GT valt direct op. De voorkap is opvallend en breder dan de Naked versie. Het wigvormige kuipwerk loopt spits naar de voorkant, en is voorzien van V-vormige led lichten. Hieronder bevinden zich een paar enkelvoudige led-lampen, waarbij de rechter lamp alleen gebruikt wordt in weinig licht situaties. Bovenop de kuip zitten de spiegels, welke ook aerodynamisch gevormd zijn. Klein nadeeltje is dat de spiegels best ver naar voren zitten. Even snel verstellen tijdens het rijden is hierdoor wat lastiger, zeker als je als rijder wat kleiner bent. De onderste zijkappen verbergen de radiator en het grootste deel van de motor. Deze kappen zijn voorzien van voldoende ventilatieopeningen om warme lucht weg te werken bij de motor en de rijder.

In tegenstelling tot veel sporttoerers tegenwoordig en de populaire allroaders is de GSX-S1000GT geen hoogpotige motor. Er is juist gekozen voor een lager profiel, en weg georienteerde banden. De GT komt dichter bij het asfalt, wat de GT stabieler en nauwkeuriger maakt. Hiermee is de GSX-S1000GT net als de Kawasaki Ninja 1000SX gefocused op roadtrips en de kronkelende asfaltwegen voor een zondags ritje.

Suzuki vermeld trots dat de GT geperfectioneerd is met vele uren windtunnel design, en alle strakke lijnen helpen de luchtstroom te verbeteren. Onderdeel van deze perfecte luchtstroom is de niet-verstelbare voorruit. En dat is helaas wel een gemis. Met mijn 1.86m merkte ik bij hogere snelheden toch dat er turbulentie ontstond rond mijn helm. Na de snelweg ook eerst gestopt om de zonneklep van de Nishua Enduro Carbon af te halen. Dit hielp al aanzienlijk, maar bij hogere snelheden bleef de turbulentie aanwezig. Een mooi verstelmechanisme, zoals de V-strom-ruit heeft, zou dit probleem al een stuk verhelpen. Suzuki heeft wel voor de GSX-S1000GT een hoger windscherm beschikbaar tegen meerprijs.

De scherpe lijnen van de kuip in combinatie met de LED-positie- en -koplampen geven deze sport-tour machine een zeer sportief voorkomen. Deze vormgeving zorgt tegelijkertijd voor stabiliteit bij hoge snelheden en comfort om lange afstanden moeiteloos vol te houden. Wat een dikke plus is, is dat de optionele zijkoffers (36 liter inhoud per stuk) mooi aansluiten bij het scherpe design van de GT. Er is keuze uit drie kleuren voor de GSX-S1000GT: Metallic Triton Blue, Metallic Reflective Blue en Glass Sparkle Black. Waarbij de tank en zijkoffers mee gespoten zijn in het design van de rest van de GT.

De viercilinder motorblok in samenwerking met het SIRS pakket

Suzuki heeft het blok van de GSX-S1000 hergebruikt voor de GT versie. Uiteraard voldoet het blok aan alle EU5-emissie-eisen, maar er is wel wat aangepast. Zo heeft de GSX-S1000GT een vloeiende vermogenscurve en een rijker middenbereik. Het 999cc viercilinder motorblok produceert 150 pk bij 11000 rpm’s. En dat met 108 Nm bij 9750 rpm. Wat betekent dat de GSX0S1000GT erg snel is als je hem laat werken. Acceleratie op hogere snelheden is ideaal voor de snelweg. Buiten dat is die in de lagere toeren juist heel inschatbaar en controleerbaar. De mooie bochten wegen op gemiddelde snelheden voelen natuurlijk en gemakkelijk aan. Op echte lage snelheden merk je wel wat meer van het gewicht/volume aan de voorkant van de bike en moet je misschien iets meer werken.
Maar met het lichtste gasgebaar aan de Ride-by-Wire techniek trekt de GT zichzelf de bocht uit en op naar de volgende bocht. Zowel in rijmodus B als rijmodus A reageert hij mooi op het gas. De viercilinder is hierbij in B zeer soepel zoals je zou verwachten van een vier-in-lijn, maar weet in rijmodus A nog wel wat pit te voorschijn te halen. Uiteraard grotendeel van de dag in rijmodus A gereden.

De voorrem is krachtig, de twee 310mm schijfremmen met Brembo 4 piston calipers laten de GSX-S1000GT de voorvering induiken. Remhendel los laten en klaar voor de volgende bocht. Het voelt allemaal eigenlijk net zo sportief aan als de GSX-S950, maar dan met meer pit en vermogen. 
De achterrem is een single 240mm schijf met Nissin single-piston caliper. Genoeg voor een beetje bij remmen, maar wat tijdens het rijden opviel is dat de ABS al snel inkickte. Opzich geen probleem, vaak gebruik je de achterrem toch alleen maar ter ondersteuning van de voorrem.

Uiteraard komt de GSX-S1000GT met het SIRS (Suzuki Intelligent Ride System) pakket.
Zoals eerder genoemd bevat dit pakket het Ride-By-Wire techniek voor een soepel en natuurlijk gasresponse. Daarnaast heeft de GSX-S1000GT ook het Suzuki Traction Control System, met 5 verschillende standen en uit. De 3 rijmodus zijn A, B en C, met Sportief, Basic en Regen. Ook wel Agressief, Basic en Comfort genoemd. Uiteraard komt de GT met Suzuki Easy Start System en het Suzuki Low RPM Assist System; wat het toerental zachtjes opvoert wanneer je de koppelingshendel loslaat bij wegrijden vanuit stilstand. Of bij rijden in lage toeren/tempo het afslaan van de motor moet voorkomen. De GT heeft een Bi-directional Quickshifter, welk ook uitschakelbaar is.
Extra luxe van de GT komt in vorm van cruisecontrol. Deze is te activeren bij snelheden tussen de 30 en 180 km/uur met een toerental boven de 2.000 toeren per minuut in de tweede versnelling of hoger. Ideaal dus voor snelweg, saaie rechte 80 km/h stukken of langzaam rijdend verkeer.

Accessoire Pakket

De GSX-S1000GT kan standaard geleverd worden, maar ook met 1 van de 2 accessoires pakket.
Het goedkopere pakket is het S1000GT Pack pakket. Dit pakket is eigenlijk hét pakket wat je nodig hebt om de GT af te maken, zeker als je opbergruimte wilt. Het pakket t.w.v. € 1.220,- bestaat uit:
 – Complete zijkofferset (2x 36l)
 – Kleurdelen en sloten

Ook is er een S1000GT +Pack pakket. Dit pakket bestaat uit een aantal extra aanpassingen, waarbij rekening is gehouden met wat veel rijders vaak veranderen aan een standaard model. Het meeste opvallende was dat de standaard uitlaat er nog op zat, maar de GT kwam wel met handvatverwarming.
In totaal bestaat het +Pack pakket uit ;
 – Complete zijkofferset (2x 36l) in kleur met sloten
 – Tankpad & bobbins
 – Hoog windscherm
 – Handvatverwarming

Uiteraard zijn er veel uiteenlopende originele Suzuki-accessoires beschikbaar om de motor helemaal naar eigen smaak eigen te maken.

20220906_121155-scaled

Conclusie

Is het de GSX-S1000GT gelukt om nieuw leven in het Sporttoer segment te blazen? Time will tell.
Wel kunnen we zeggen dat de GSX-S1000GT een zeer goede concurrent is voor de huidige sporttoerders op de markt. Suzuki heeft goed gekeken naar wat ze aan de S1000 moesten aanpassen en hebben hun tijd in de windtunnel goed gebruikt om een motor neer te zetten die net zo scherp rijdt als dat hij oogt. Na een lange dag rijden voelde alles heel soepel aan en viel er weinig te klagen. Ideaal zou de vering wat stugger mogen en persoonlijk zou ik het achterrempendaal wat verplaatsten. Echter is de viercilinder misschien wel het ideale blok voor de sporttoer. De rijmodus zorgen voor een soepele overgang tussen het toer en sport rijden.

Uiteraard is er ook een youtube First Ride beschikbaar.

Motorblok

4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 4-in-lijn

Cilinderinhoud

999 cc

Boring x Slag

73.4 x 59.0 mm

Compressieverhouding

12.2:1

Ontsteking

Fuel Injectie met Ride-by-Wire elektronische gasklephuizen

Max. vermogen

150 pk / 111,8 kW @ 11000 rpm

Max koppel

108 Nm / 79.6 lb-ft @ 9259 rpm

Transmissie

6 versnellingen met Bi-directional Quickshifter

 

Frame

Aluminium twin-spar

Voorwielophanging

Inverted telescopisch, schroefveren, oliegevuld

Achterwielophanging

Single-shock, swingarm

Veerweg

120 mm voor, 130 mm achter

Voorremmen

2x 310mm zwevende remschijf met Brembo 4-piston caliper

Achterrem

1x 230mm remschijf met Nissin single-piston caliper

Voorband

120/70ZR17M/C (58W)

Achterband

190/50ZR17M/C (73W)

Lengte

2140 mm

Breedte

825 mm

Hoogte

1215 mm

Wielbasis

1460 mm

Zithoogte

810 mm

Grondspeling

140 mm

Gewicht

226 kg

Brandstofcapaciteit

19 Liter

About Author