Zondag 10 April was het zo ver, het eerste grote motorevenement na Corona.
En deze eer mocht gaan naar het Mega MotorTreffen, georganiseerd door Motor.nl
Vanaf 10:00 tot 17:00 uur waren motorrijders en motor-nieuwsgierige welkom in het Autotron Rosmalen waar een motorfeest met tientallen demo-motoren klaar stond voor ze. Persoonlijk was ik al een stuk eerder aanwezig bij de Autotron, om 08.15 al…
Om veels te vroeg voor een zondag ging de wekker, en na een snel ontbijt hees ik me in de motorkleding, klaar om de gaan. Om kwart over zeven ochtends op de motor, en het was bovenal koud. Maar dat mocht de pret niet drukken, want ik was onderweg naar het Mega MotorTreffen, waar ik na een goede 50 min zou arriveren. Vlakbij nog even gauw de tank volgegooid, iets wat meer pijn deed dan de koude vingers.
Eenmaal gearriveerd bij het Autotron in Rosmalen zag ik dat het een flinke groep was die al zo vroeg aanwezig waren. En dat waren, net als ik, allemaal vrijwilligers die gedurende de dag zouden voor- of na- rijden, tijdens de vele demoritten.
Na een korte uitleg en wat bijgepraat te hebben werden de motoren gestart en gingen we de route proefrijden. Kleine kanttekening daarbij, oorspronkelijk was de route rechtsom gepland, zodat de meeste zijwegen ook links zouden liggen, maar vanwege de Streetgasm Rideout, die mogelijk dezelfde route zouden rijden, was er omtrent de veiligheid gekozen om de route linksom te rijden. Dat betekent; meer zijwegen van rechts, dus meer opletten op het overige verkeer.
Na de routeverkenning gauw binnen even opwarmen, en kijken wat er allemaal stond. Heel veel merken stonden met vele modellen klaar in de grote hal, sommige dealers waren nog druk aan het poetsen voor max glans. Verder waren een paar kleine stands aanwezig, motorverzekeringen, motorvakanties en motorkleding, en zowel Roadlock als LiteLok, beide nieuwe maar goedgekeurde motorsloten. Voor mij persoonlijk voornamelijk de mogelijkheid om met enkele bekende bij te praten, en om bij sommige dealers wat informatie op te doen voor toekomstige opties/projecten.
Ook Ride-On was aanwezig, helaas stond hun stand buiten, en kon ik er niet even langs lopen. Verder stond buiten ook de motor “Wall of Death” opgesteld, met de Mash motors. En een klein stukje stuntbaan, waar verschillende stunters hun kunsten vertoonde over de dag, zowel met motor als met quad.
Rond 10 uur begon het Mega MotorTreffen en al gauw reden de eerste demomotors naar buiten. Ik had bewust besloten om bij de eerste groep achteraan te rijden, goede oefening om de route te onthouden. Ondertussen was het opgewarmd en scheen de zon, ideaal motorweer dus. En die eerder genoemde kanttekening, het was ook gelijk in de eerste groep raak, na de mooie S-bocht is er een straat van rechts waar een auto uitkwam. Of de laatste 2 motoren de auto gezien hadden is niet bekend, maar de chauffeur van de auto was gestopt om de groep voor te laten. Maar het tekende wel gelijk de gevaren van de route, alhoewel dat het enige momentje van de dag was voor de groepen waar ik mee reed.
Daarna nog vele rondes voor gereden, en een enkele achter, maar merkte al gauw dat ik toch liever vooraan reed. Op die manier kon ik in elk geval zelf genieten van de scherpe bochten op de route, en op het laatste rechte stuk voldoende afstand creëren voor een kleine eindsprint. Is met de Energica en de Zero’s wel leuk, want daar zit zoveel acceleratie in dat je ze echt niet kwijt kon raken, ondanks het element van verrassing.
Om vier uur toch ook zelf het rondje gereden met een demo, de Benelli Leoncino 800, gedeeltelijk omdat om 12.30 alle andere opties die ik wilde proberen al vol zaten, en gedeeltelijk omdat ik na een kort rondje op de motorbeurs nog steeds wel nieuwsgierig was naar Benelli. En dit leek me toch een mooi moment, een bekende route, de volle zon, en ingereden bandjes. De Benelli Leoncine 800 zelf reed best chill, voelde wat tammetjes, maar kon leuk mee komen in de bochten. Uiteraard is zo ritje van een paar minuten nooit voldoende om een volledig oordeel te kunnen geven over een motor, maar is meer bedoeld om een goede eerste indruk te geven, of om twijfel weg te nemen bij toekomstige kopers.
Bij terugkomst was dit ook wel gelijk het einde van een gezellige en zonnige dag voor mij. De XT weer gestart, nog kort afscheid genomen van de vrijwilliger van het Mega MotorTreffen, en richting huis gereden.
Of we volgend jaar weer gaan voorrijden, of misschien als bezoeker op de vloer zelf zullen rondlopen, wie zal het zeggen. We gaan in elk geval proberen er weer bij te zijn, want het was weer ouderwets gezellig.
Meer Posts
De Motorbeurs Utrecht 2024
Brussel Auto Show – 2024
Fully Charged LIVE – 2023