Meifesto

Fully Charged Live Event – 2022

Een driedaags evenement in de Amsterdamse Rai op 20, 21 & 22 Mei vol met elektrische voertuigen en dus ook tweewielers. Georganiseerd vanuit de Fully Charged organisatie, en dit jaar dus ook in Nederland. Fully Charged is een YouTube-kanaal en website gericht op elektrische voertuigen en hernieuwbare energie, opgericht door schrijver, presentator en acteur Robert Llewellyn. Het event zit vol met lezingen en Talks verspreid over de 3 dagen, en een vloer met stands met de nieuwste modellen, uitvindingen en meer.
Omdat er persoonlijke interesse is in de elektrische tweewielers en omdat dit het eerste jaar in Nederland is besloten om eens te gaan kijken. Het feit dat er online verkondigd was dat de Verge als testmodel aanwezig was nam alle twijfel weg. Dus kaartje gekocht voor 2 dagen Fully Charged.

Zaterdagochtend met de motor vertrokken naar de RAI, gelukkig kan je met de motor nog gratis parkeren in de nabijgelegen parkeergarage, dus de motor stond droog en veilig. Nadeel bleek al snel dat het Fully Charged Live Event bij ingang R was, wat aan de andere kant van de RAI is. Gelukkig scheen de zon lichtjes en was het niet te ver lopen.
Bij binnenkomst werd het ticket gescand en kregen we een stevige siliconen armband. Misschien niet de meest milieuvriendelijke keuze, maar wel meer comfortabel dan de papieren bandjes. Bij betreden van de beursvloer waren de eerste stands de verschillende “home” chargers en Fastned. Besloten om eerst maar een verkennend rondje te lopen over de vloer.

Tussen alle chargers en de stands met elektrische snufjes voor transport vielen het aantal voertuigen iets wat tegen in aantal. Dit kwam persoonlijk een beetje om ik de zaal/het event groter had verwacht dan het bleek. Maar er was gelukkig genoeg te bekijken om een dag te vullen. Uiteraard stonden de Xpeng en de Lightyear op de vloer in hun eigen stand, en was de Electric Avenue gevuld met verschillende electrische nieuwe modellen en occasions.
Qua auto’s viel echter de Nobe 100GT op. Nobe is een in Estland gevestigde startup die ons in 2018 de Nobe 100GT driewieler gaf, een moderne driewielige auto, die licht en duurzaam is. Maar met alle flair uit de gouden eeuw van de autogeschiedenis, volgens de vertegenwoordiger. Een opvaller is het zeker, en de auto die ik wel het meest eens zou willen proberen.

Dan de reden waarom we echt gegaan zijn, de motors, scooters en ander tweewielig spul. De focus lag uiteraard voornamelijk op de aanwezige motoren. Onder andere aanwezig was Energica, met de 3 verschillende modellen. En Verge met het demomodel in het wit, wat we reeds eerder gezien hadden. Dit is de Verge die al een flink aantal kilometers heeft gezien, en ondertussen van Öhlins voor en achter is voorzien, wat nu als standaard komt. De Hubless achterwiel trekt alle aandacht, en het is dus gezellig druk bij de stands.
Helaas bleek een demorit toch niet mogelijk te zijn, ondanks dat Verge dit wel gepland had. Dit bleek toch een beetje te liggen aan gebrekkige organisatie van het event, en er was geen reële oplossing om toch de testrit alsnog aan te bieden. Dus helaas, geen rondje op de Verge, of de Energica. Gelukkig was er nog een Two Wheel Test Track in het midden van de evenementenhal, met verschillende brommers, scooters, fietsen en stepjes.

De plek waar de rijen stonden en het druk was was bij Brekr, voor hun scooter, en bij GoCycle, voor de elektrische fietsen. Zelf even bij NIU Scooters gekeken en gepraat, vanwege hun motorversie van de NIU Scooter, met een topsnelheid van 80 km/h. Niet snelweg veilig, maar snel genoeg voor binnenstad gebruik en daarmee, volgens de vertegenwoordiger, de ideale studenten fiets. Snel, goedkoop tanken en modern.
Uiteindelijk een paar rondjes gereden op een elektrische step, voor de ervaring en fun. Welk merk is mij helaas ontschoten, stond tussen de GoCycle en NIU en werd door menig bezoeker uitgeprobeerd. Je moet een paar keer flink afzetten, en vanaf een km of 3 – 4 per uur kickt de motor in. Gas geven met een kleine duimhendel en met enige snelheid wordt je voortbewogen door de kleine motor. Het is geen e-scooter racing, maar geinig is het wel.
Gezien de drukte heb ik de GoCycle en de Brekr niet gereden, ook omdat ik de Brekr vorig jaar al eens had ervaren, en omdat er nog meer te bekijken was.

Buiten was de Electric Harbour, waar er met verschillende elektrische boten gereden kon worden. Heel duidelijk aangegeven hoe dat werkte was het niet, maar na wat rondvragen kwam het erop neer dat wanneer genoeg mensen verzameld hadden ze een bootje lieten varen, of er vertrok elk half uur een boot, mits er mensen waren. Maar al snel bleek, zonder uitleg en aanduiding bleven er ook maar weinig mensen staan om de ervaring op te doen. Persoonlijk ook geen rondje mee gevaren, gedeeltelijk door de onduidelijkheid. Helaas, volgend jaar een nieuwe poging.
Op land stond de BeTriton, een elektrische fiets, boot en camper in één. Geschikte slaapruimte voor 2, een elektrische fiets voorop voor vervoer over het land, waarbij dankzij de elektrische motor het niet voelt alsof je boot aan het vooruit trappen bent. En met een boot aan de andere kant, voor verplaatsing over kalmere wateren.

Na nog een rondje of 2 gelopen te hebben besloten om weer naar huis te keren. Blijkbaar was 1 dag voldoende als je niet komt voor de lezingen en talks. Met de lezingen en talks kan je uiteraard wel gemakkelijk de 3 dagen vullen, want er was op bijna elk moment wel iets te volgen in de 3 verschillende “theatres” die Fully Charged had georganiseerd.
De kracht en drukte voor Fully Charged Live lijkt ook te liggen in deze lezingen, en in de community van Fully Charged.
We hopen voornamelijk op een groter versie volgend jaar, met meer demomodellen, zowel auto als motor. Denk dat we volgend jaar weer aanwezig zullen zijn, maar dan met een 1 dags-kaartje.

About Author