Van donderdag 22 tot en met zondag 25 februari stond de Jaarbeurs weer volledig in het teken van motorrijden en alles wat daar mee te maken heeft. En gezien, door samenwerking met de RAI (de organisatie waarin de importeurs zijn verenigd), alle motormerken aanwezig zullen zijn werd er een ongekend aantal bezoekers verwacht. De 2024-editie van Motorbeurs wist de vier beursdagen 87.872 bezoekers aan te trekken. Dat is een enorm aantal, maar wel 11% minder dan de 99.000 van de Motorbeurs in 2023. Dit komt mede doordat 2023 de eerste motorbeurs na Corona was en omdat meerdere bezoekers na de 2023 een jaartje zouden overslaan. Desondanks kan dit zeker nog als een groot succes worden weggeschreven.
Motorrijden naar en op de motorbeurs
Dit jaar geen indoor parking voor motoren, maar desondanks wel aparte parking met toezicht. Goed genoeg om met de motor naar de motorbeurs te gaan. Uiteraard zijn er zat andere opties, zoals de auto of met het OV. Daarnaast organiseerde MKC Moto Utrecht ook dit jaar weer een gratis pendelbus op zaterdag en zondag.
Donderdagochtend viel al snel op dat de Motorbeurs weer goed bezocht werd dit jaar, de motorparking was rond 10.30 al half vol en de rij auto’s waar we als motoren langs gereden waren was lang.
De zalen waren groepsgewijs ingedeeld, waarbij alle importeurs mooi bij elkaar te vinden waren. Hier was ook de Adventure Arena te vinden, voor demonstraties, de Motorrad Indoor GS Trophy en waar enkele gelukkige met een demomotor het parcours mochten proberen.
Ook het test-de-motor parcours was in deze hal gevestigd, verplaatst in vergelijking met vorig jaar. Dit gaf het parcours een meer gelijkmatige bestrating, ondanks de klinkers. De route was langer en beter doordacht dan voorgaande jaren. Natuurlijk ben je gelimiteerd aan de beschikbare ruimte rond de jaarbeurs en zal het parcours eigenlijk altijd te klein zijn om echt een motor te kunnen testen. Maar het biedt een eerste inzicht, een gevoel qua zithouding, gebruik van de eerste 2 versnellingen en langzaam stuurgevoel. Met 2 grote 180 graden bochten, waarbij koppeling en achterrem nodig waren. Hier stond dan ook een medewerker om eerste rijders te helpen. En daartussen ruimte voor korte acceleratie en slalomwerk. Waarschijnlijk het beste testparcours van de afgelopen jaren.
Buiten het testparcour om waren er nog andere opties om motor te rijden op de motorbeurs, alhoewel deze iets beperkter waren qua aantallen bezoekers. En het waren er dit jaar minder dan voorgaande jaren. De Adventure Arena stond bomvol met actie, en tussendoor konden bezoekers een van de motoren door de Arena testen. Aanmelding hiervoor was vooraf nodig, en de 5 beschikbare modellen waren verspreid over de 4 beursdagen. Zelf heb il de Rieju Aventura 500 door de Arena gereden.
Uiteraard was Alex van den Broek events er weer met een Trial experience. Naast een show van het trial rijden konden bezoekers hier zelf ook op een elektrische trialbike stappen. Eenmaal opgestapt op de stepjes, met voornamelijk koppeling gebruik, de trail motor rondrijden. De ene bezoeker gaat het makkelijker af dan de andere. Ernaar kijken is dan ook een mooie afwisseling van de beursdrukte. En uiteraard was ook Bovag Try the Bike weer aanwezig voor mensen die nog geen motorrijbewijs hebben.
Daarnaast waren er genoeg shows om naar te kijken. Buiten, op het binnenterrein van Jaarbeurs werd er motorvoetbal gespeeld. Motoballvereniging Budel was hiervoor aanwezig en gaf elke dag demonstraties op het binnenterrein. Tussendoor was er ook een kinderquad track beschikbaar voor de toekomstige motorrijders.
Daarnaast was het stunttrack, waar meerdere stuntshows werden georganiseerd over de 4 beursdagen. Van wheelies en burnouts tot een supermoto sprong over de stuntquads of koprollen met de speciaal ontworpen stuntquad van Boy van Geleen. De held van de show was toch wel de 11 jarige zoon van Boy van Geleen, die niet alleen zijn eigen stunts deed, maar ook over bezoekers heen sprong met zijn motor. En dat begon met 4 bezoekers, maar voor je het doorhad lagen er 12 gewillige bezoekers op de grond, te wachten of de sprong ver genoeg zou zijn. Hoogtepunt van de show, die op de Zaterdag en Zondag door gast-presentator Stein van JiXst opgevoerd werd.
De vele merken van de Motorbeurs
Toch komen de meeste bezoekers voor de stands, de nieuwste modellen en de sfeer. En het voelde dit jaar drukker dan vorig jaar. Dat bijna alle motormerken aanwezig waren dit jaar zal hierbij geholpen hebben. Eigenlijk was alleen KTM niet zelf aanwezig, maar ook alle nieuwe modellen van KTM en Husqvarna waren vertegenwoordigd op de beurs.
De meeste merken hadden de nieuwste modellen op de stand staan, en voor een hoop was dit de Nederlandse “primeur”. Voor het merendeel van de bezoekers is dit de reden waarom ze naar de motorbeurs komen. Kijkend naar de 2024 modellen, proefzitten en foto’s maken van hun favorieten. Veel traaglopend publiek, dus veel slenterende en sloffende bezoekers. Achtentachtigduizend motorrijders sloffend over de jaarbeurs, de vloer zal wat te verdragen hebben gehad dit weekend.
Verspreid over de dagen viel de drukte bij de stands van de kleinere merken toch op.
Zowel CFMoto als Moto Morini hadden een vaste stroom van bezoekers over hun stand lopen. De X-Cape weet toch de aandacht te trekken van menig bezoeker, dat was op het Mega MotorTreffen vorig jaar ook al zo. Een ander merk wat de aandacht wist te trekken was Royal Enfield, met hun nieuwe modellen en de Himalayan Scram 411.
Maar er was nog veel meer te zien
De overige hallen waren gevuld met elk hun eigen thema. Alles qua motorkleding was te vinden, de nieuwste producten of juist de vorige collectie in de aanbieding. Veel motorwinkels hadden een eigen stand waarin ze hun voorraad aanbieden. Een enkel motorkledingmerk stond er als merk zelf. Zo was ook Roadskin dit jaar weer terug. Nu niet alleen met broeken, maar ook met 2 soorten motorjassen, met volledige bescherming, en handschoenen. En met het goede nieuws dat er nu ook een depot in Europa is, dus geen importkosten meer na het verschepen vanuit de UK. Daarnaast stond Full Slick Apparel, ondertussen vast onderdeel van de motorbeurs, met enkele pracht motoren in hun stand.
De Adventurehal was gevuld met alles wat je nodig hebt om op reis te gaan met je motor. Maar ook de mooiste vakantieplaatsen en complete motorreizen. Voor iedereen wat wils dus. Hier werden ook de Adventure Talks georganiseerd waar Nadia en Mitchel verschillende gasten ontvingen. En ook De Motor Podcast stond een paar keer per dag op het podium. Deze Talks ruimte werd goed bezocht en lijkt steeds vaker een onderdeel van evenementen te zijn.
De overige hallen waren gevuld met motorzaken, TT Assen en raceorganisaties en verschillende stands omtrent oordopjes, beveiliging en gereedschap. Er waren minder custom producten voor de echte zelfbouwers aanwezig, maar het ontbrak er dit jaar niet aan. Hier tussen verspreid stonden verschillende tweedehands motoren gepoetst te shinen, klaar voor een nieuwe eigenaar. Veel keuze voor iedereen die op zoek was naar een nieuwe motor. Tussendoor verspreid rook het door de vele eettentjes natuurlijk heerlijk. Maar lange rijen voor een net iets te duur stukje vlees op brood ging hem voor mij niet worden.
Al met al een geslaagde beurs, een hoop positieve verbeteringen in vergelijking met vorig jaar. En goede verwachtingen voor de komende jaren, zowel de Motorbeurs als de mogelijkheden voor ons.
Meer Posts
Brussel Auto Show – 2024
Fully Charged LIVE – 2023
Bigtwin Bikeshow & Expo – 2023