Meifesto

Brussel Auto Show – 2024

In de Brussels Expo werd tot kort het Brussel Autosalon georganiseerd. Hier kwam na of dankzij Corona na 100 jaar een einde aan. Dit jaar pakt een nieuwe organisator, 402 Automotive, het aloude concept op, maar met de Brussel Auto Show meer aandacht voor show en spektakel. Gelukkig ook met meerdere motoren op de showvloer, dus reden genoeg voor een bezoek aan Brussel.

De oude Autosalon Brussel heb ik twee keer bezocht, en hier waren meerdere motormerken met hun nieuwste modellen aanwezig. Zo had Mash zelfs een heuse Europese Pressrelease voor de Mash X-Ride 650 in 2020. Bij de Brussel Auto Show zal het voornamelijk gaan om custom bikes, eigen builds en oldtimers. Desondanks heeft Zero een eigen stand en zal The Pack enkele nieuwe modellen meenemen, van de Elektrische Kawasaki tot de Trevor bikes. 

De vele pareltjes van de Autoshow

Brussel Auto Show met een totale oppervlakte van 60.000 vierkante meter stond vol met allerlei auto’s en alles wat erbij hoort. Denk aan enkele nieuwe modellen tot supercars. Van oldtimers tot movie auto’s en alles er tussen. Qua omvang, maar ook zeker qua bezoekersaantallen, overtrof het evenement alle verwachtingen. Hiermee vestigde het zich als het grootste auto-evenement in België, misschien zelfs de Benelux. Meer dan 400 voertuigen, waaronder auto’s, motoren en trucks uit privécollecties en van gepassioneerde autobezitters, schitterden op de beursvloer. Gedurende de week werden diverse mobiliteitscongressen gehouden, terwijl de andere dagen in het teken stonden van het ontdekken van mobiliteit, laadsystemen en de nieuwste technologische ontwikkelingen, naast de focus op de autopassie.
Hoewel ik niet perse een car enthusiast of autoliefhebber ben, wisten een paar auto’s wel mijn aandacht te trekken.
Een echte oude Mustang Shelby met bijna geen schade. Ook de Chevrolet Corvette uit 1957, bijzonder mooi.

Uit de vele bijzondere auto’s die aanwezig waren viel ook de Ford Model A uit 1930 op. Dankzij een brand niet in de beste conditie, maar wel gerestaureerd en rijdend. Dit model, geproduceerd als opvolger van de legendarische Ford Model T, is opmerkelijk vanwege zijn stijlvolle ontwerp en geavanceerde technologische kenmerken voor die tijd. Maar valt nu voornamelijk op door zijn bijzondere uiterlijk.
En dat deden de vele movie cars ook. Uiteraard zijn er meerdere Fast and Furious auto’s aanwezig. Maar juist de meer klassieke film en serie auto’s waren populair. Zowel oud als jong herkend de Jurassic Park Jeep, de A-Team Van of de iconische blauwe Reliant Robin van Mr. Bean. Het was gezellig druk rond de herkenbare auto’s die aanwezig waren.

Net zo opvallend is de PAL-V Liberty Pioneer Edition. Auto en helikopter in een. Ontworpen in Nederland, als een oplossing voor de verkeersdrukte. Nadeel is dat je én een rijbewijs en een vliegbrevet nodig hebt. Buiten het prijskaartje om. Maar voor hun die hier gebruik van kunnen maken, ik zie opties.
Toch maak ik voorlopig liever gebruik van tweewielers als oplossing van de verkeersdrukte. Het 125cc rijbewijs voor mensen met een B-rijbewijs, met een goede eisen en minimaal aantal uur lessen als voorbeeld.

Voor mij wareren het juist de verschillende F1 auto’s waar ik het meeste bij heb staan kijken. Filmrolletje vol geschoten zouden we vroeger gezegd hebben.
De Haas F1 bolide van K. Magnussen van 2022 stond apart. Zonder in te lezen over wat er aanwezig zou zijn, was dit een positieve verrassing. De licht gebruikte Pirelli banden maakte het geheel mooi af.
Verder aanwezig, en te koop, was de Jordan EJ10B van het Seizoen 2000-2001 van Jarno Trulli. Rondje over de Nürburgring met een V10 F1 bolide is ook wel een jongensdroom van vele vermoedt ik zo.

Iets verder stonden meerdere John Player Special F1 bolides bij elkaar. Lopend langs deze bolides geeft een mooi beeld van de groei van de sport en de verbeteringen van de techniek en kennis.
De 2022 Haas bolide oogt zo verschillend in vergelijking met de John Player Specials van de jaren 70, het hedendaagse toppunt van deze evolutie. 

Maar er waren ook Motoren.

Links en rechts tussen alle auto’s stonden een paar motoren, veel custom wrapped of painted. Met elk zijn eigen details en aanpassingen. Zo ook de Brabus E700 E63s AMG en bijhorende Brabus-motor op aanhanger erachter, van Kristof, beter bekend als Smokey. Verzameld in een van de grotere halenl stond 90% van de motoren netjes bij elkaar. Ook hier enkele custom supersports en moderne motoren.
Maar ook heel veel custom projecten, zoals je ziet bij de BigTwin Bike Expo. Verschillende choppers en cruizers. Pinstripe artwork en zeer gedetailleerde custom paintjobs. Voor ieder wat. De supermoto’s van LarsLion stonden opgepoetst te glimmen. En een hele verzameling van Honda Dax-en, waaronder ook een verlengde Dax.

Iets verder op in de hal stond oud en nieuw naast elkaar. Een mooie verzameling aan motor geschiedenis. Gesierd door 6 uitlaatbochten de jaren 80 Honda CBX met een dwarsgeplaatste zes-cilinder in-linemotor. Een paar klassieke Norton’s om van te genieten. Opvallend tussen de Norton’s was de MV Agusta 750 America, eind jaren 70 klassieker. Met zijn bruine vierkante zadel en fulldisc brakedisc; een mooie machine om naar te kijken. Wat echter de meeste aandacht wist te trekken waren de 2 custom oldtimer race zijspannen. Een Norton en een Thriumph. Beide met wel custom parts en een hoop werk. En beide met een rijkelijke race geschiedenis. Zo reed de Triumph mee in de Pre TT Classic, wat een race is voorafgaand de Isle of Man TT. Ook de racefietsen van Didier de Ragiuès, Michel Vanneste en Julien van Zeebroeck waren aanwezig.

Als je jezelf dan omdraait is daar ineens de toekomst, of in elk geval een deel ervan. Twee stands met elektrische motoren. Zero had zijn eigen stand, om alle nieuwe modellen van 2023 en 2024 te showen.Tussen de bekende modellen stond een Zero SR/X concept motor, welke is ontwikkeld in samenwerking met ontwerper Huge Machine, als onderdeel van Zero’s ‘Design the Future Development Program’. 
Volgens Zero zelf is de Zero SR/X een ‘heruitvinding’ van de Zero SR/S-sportmotor. De conceptmotor heeft een opvallend ontwerp met een halve kuip, voorzien van een race-geïnspireerde lichtgrijze kleurstelling, met een rode strook rond de voorkant van de motor. Een brede single koplamp siert de voorkant, maar de aandacht wordt getrokken door de rode schijn lijn waar de kap begint.

Naast Zero de stand van The Pack, gevuld met verschillende elektrische modellen. Enkele Energica’s vallen als supersports altijd op. Maar de Belgische politie uitvoering was ook een interessant gegeven. Ook aanwezig waren de tweeBrekr modellen, een brommer en een fatbike, Model B en Model F. Ideeën voor een motor zijn bekend gemaakt, dus ook iets om in de gaten te houden. Ernaast stond Trevor met de Belgische motor; de DTRe Stella. Een motorfiets die technologisch geavanceerd, duurzaam en hoge prestaties moest hebben, maar nog steeds met de “vintage spirit” van de klassieke crossmotoren die hen inspireerden. Stel je een 100% elektrische flat tracker motorfiets.
Ook enkele modellen van Silence, maar voor mij niks nieuws daar.

Mijn aandacht ging uit naar de twee elektrische modellen van Kawasaki. Deze elektrische voertuigen maken deel uit van Kawasaki’s “Go with Green Power” strategie, die werd onthuld op de EICMA Motor Show van 2022. De nieuwe Kawasaki EV-motorfietsen zijn beschikbaar zijn als Z e-1 en Ninja e-1 in de vertrouwde Z- en Ninja stijl.

Wel merkbaar is dat de Brussel Auto Show meer een show is dan het oude Autosalon. Veel minder, of bijna geen, nieuwe modellen of grote stands van merken. Maar juist heel veel persoonlijke auto’s en motoren. Een show voor en door liefhebbers.
De Carwalk waarmee de BAS de eerste in België is, is een duidelijk voorbeeld van het feit dat het meer show is. Een succes gezien het aantal bezoekers dat de Brussel Auto Show wist te trekken. En met de gezellige sfeer die er hing in de zalen tussen de bezoekers, kunnen we wel concluderen dat het een goede beslissing is geweest.
De datums voor 2025 zijn al bekend gemaakt, van 15 t/m 19 januari 2025.

About Author