Meifesto

Bigtwin Bikeshow & Expo – 2023

De Bigtwin Bikeshow & Expo is de grootste custom bike beurs van de Benelux. Dit jaar is het de eerste editie na overname door motor.nl, maar daar is op de beursvloer van Expo Houten niks van te merken. De Bigtwin Bikeshow & Expo vond plaats op 3 tot 5 November in de Expohallen. Hier stonden naast 124 exposanten ook de 114 deelnemers in de internationale bikeshow. Aanwezig waren alle soorten custom bikes, o.a. Baggers, Caferacers en Clubstylers, maar ook Classics en traditionele old school Choppers. Genoeg spectaculaire zelfgebouwde bikes dus zodat er voor iedereen wat tussen stond.
 
Dit jaar dacht ik slim te zijn en op de Vrijdag de Bigtwin Bikeshow & Expo te bezoeken, in hoop dat het wat rustiger was. Echter was het een uur na opening al goed druk in de Expohallen en moest je af en toe even wachten om een van de custombikes van dichtbij te bekijken of om met een exposant te spreken. Gelukkig is dat met zoveel moois of interessants om je heen geen probleem. Ook waren de meeste wandelgangen breed genoeg opgezet, zodat er niet alleen genoeg ruimte was voor alle bezoekers, maar ook voor hun die minder goed ter been zijn. Het aantal zijspannen bleek dit jaar wel minder te zijn in vergelijking met vorig jaar. 

Van Custom Bikes tot Zeldzame Relikwieën

Ook dit jaar was de Bigtwin Bikeshow & Expo ondergebracht in de twee grote hallen van de expo en een gedeelte van de entreehal. Daarnaast was er ruimte gemaakt voor een kleine aparte kamer met een echte café sfeer, inclusief bar en livemuziek. De ideale plek om even de voeten te laten rusten en eventueel te praten met andere “knuckleheads” of hobbyisten. Knucklehead is een retroniem dat door enthousiastelingen wordt gebruikt om te verwijzen naar een motorblok van een Harley-Davidson-motorfiets, zo genoemd vanwege de aparte vorm van de rocker boxes. De term is over de jaren heen ook adopteert door Harley en chopper rijders zelf.

Het hoofdgedeelte van de Bigtwin Bikeshow & Expo voor veel bezoekers waren toch de custom bikes. Deze stonden verspreid over de beide hallen, maar het merendeel was verzameld in de grotere hal. Elk type stond netjes bij elkaar verzameld met alle ins & outs op de aanwezige informatieborden. Aanwezig was een totaal verbouwde BMW R18, The Crown speciaal gemaakt ter gelegenheid van 100 jaar BMW Motorrad, en een V8 Twin Turbo (verkozen tot Best of Show) met een 5800cc metend V8 motorblok met dubbele turbo, lachgas- en water-methanol injectie met een geschat vermogen van ruim 700 pk. Daarnaast stond nog een minimalistische elektrische chopper, maar wel met een boxer”blok”. Super interessant en lang niet iedereen leek het op te vallen.
Uiteraard waren ook verschillende dealers aanwezig met de nieuwste modellen. Denk hierbij aan Indian, met de nieuwe FTR. Triumph met de nieuwe Rocket III en de nieuwe Scrambler. BMW met een paar van hun big twins. En uiteraard Harley Davidson, met een mooie collectie van hun verschillende modellen. Voor iedereen was er dus wel iets.

Iets meer verstopt in de hal stonden een paar oldtimers. Oldtimers is nog zachtjes uitgedrukt, bijna relikwieën uit oude tijden. Stoommotor achter op een driewieler fiets, geen probleem. Een fiets met een motor aangedreven propeller, ook geen probleem. Een hele oude Indian met een tank ter grootte van een 2L fles. De verhalen die sommige van deze bikes konden vertellen.
Meest opvallende was de volledig gerestaureerde 1936 Volksmodel van Bömerland. Het merk was mij onbekend, maar komt uit Tsjecho-Slowakije en werd geproduceerd van 1923 tot 1939. Er zijn maar ong. 2000 modellen gemaakt in die 16 jaar. En naar bekend zijn er in Europa nog maar 3 aanwezig. Dat maakt het een zeer zeldzame motorfiets natuurlijk. 

Ontdek de Overvloed aan Onderdelen en Accessoires op de Expo

Uiteraard is er meer dan alleen maar custom bikes en de nieuwste modellen. De Bigtwin Bikeshow & Expo zou niet compleet zijn zonder alle (after-market) onderdelen, gadgets en kleding.
Opvallend is dan niet alleen de hoeveelheid speciaal gereedschap wat aangeboden wordt, maar ook de vele losse boutjes en moertjes. Want ja, niet alles is te vinden in een bouwmarkt of garage. Er werd druk gekeken tussen de oudere onderdelen, van koplampen en zadels tot voetsteunen en tankdoppen. Alles leek aanwezig te zijn. Men kon voor bijna elk merk en model dus wel iets vinden, maar je moest soms even zoeken of ze dat ene onderdeel hadden.

Uiteraard waren er ook veel nieuwe onderdelen voor de custom look aanwezig.  Zodiac parts stond op hun stand weer met enkele custom bikes en hun catalogus en posters. Ook de Dr. Jekill & Mr. Hyde stand valt hierbij altijd op, zeker ook omdat ze af en toe een motor startte om het uitlaatgeluid te laten horen.
En dan nog de vele stands van zadelmakers of leerbewerkers tot custom paint jobs en pinstripes.
Na het derde rondje denk je alles wel gezien te hebben, maar dan toch bleek je nog een motor of stand gemist te hebben. Het is dan ook niet verbazend dat ik, en vele met mij, meerdere uren door de expohallen geslenterd hebben. En soms is dat ook juist lekker, een beetje slenteren en kijken.

 
Mocht je nog een sfeerimpressie willen zien in beeld, check dan de youtube video.

About Author