Meifesto

LS2 Advant X FF901 (2023)

De LS2 FF901 Advant X is mijn eerste systeemhelm. En wat een helm om als eerste systeemhelm te hebben. De nieuwe Advant X is compleet vernieuwd en voldoet aan de laatste veiligheidseisen en de nieuwe ECE 22.06 norm. Deze nieuwe systeemhelm is zelfs nog lichter dan bijvoorbeeld de FF906, dankzij het gebruik van fiberglas voor de buitenschaal. En is hiermee een van de betere systeemhelmen op de markt beschikbaar vandaag.
Ik heb de LS2 Advant X opgehaald bij MotorkledingStore in Capelle a/d IJssel, maar hij is uiteraard ook beschikbaar bij andere filialen. Bij het ophalen van de helm hebben we samen met een medewerker eerst de juiste maatschaal gekozen. Deze helm valt voor mij een maatje kleiner dan de meeste helmen, daarom is eerst passen zo belangrijk.
Daarna werd bij de kassa de pinlock geïnstalleerd als service, en het vizier schoongemaakt. Klaar om op de motor te stappen en er mee naar huis te rijden.

20230820_173251
GoMoto Mount

Innovatieve Helmervaring voor Zowel Stad als Snelweg

De FF901 Advant X is de nieuwste en meest complete helm van LS2 onder hun systeemhelmen. Met een modulair ontwerp met een 180 graden opklapbare kinbeugel. De helm komt met een volledige P/J-certificering (wat betekent dat je met het kinstuk open kunt rijden omdat hij is goedgekeurd als jethelm), waardoor je veilig kan motorrijden met de kinbeugel omhoog of omlaag. Uiteraard wordt voor de beste veiligheid geadviseerd deze indien mogelijk omlaag te houden. De LS2 Advant X is gemaakt van hoogwaardig glasvezelcomposiet, een zorgvuldig gelaagde mix van een uniek glasvezelweefsel en organische hars. Dit zorgt voor een sterke, ultralichte, maar harde schaal die een impact opvangt en energie verspreidt voor verbeterde veiligheid. De Advant X is P/J Certified ECE 22.06 gekeurd.
Hiermee is de Advant X ideaal voor rijden in de stad of op langzamere snelheden, met de kinbeugel omhoog zal je volledige doorwaai genieten. Echter is sportief rijden met de Advant X ook een prettige ervaring. De opklapbare kinbeugel kan 180 graden naar achteren draaien zodat je, als je wat harder rijdt op de snelweg, weinig windweerstand ervaart. Met de kinbeugel gesloten is de helm relatief geluidsstil, zeker met ook de ventilatieopeningen gesloten. De Advant X is hierbij qua windgeruis vrij identiek aan mijn Nishua Enduro Carbon.

Zoals bij de meeste helmen is de binnenvoering volledig uitneem- en uitwasbaar. Een extra setje aanschaffen, of je huidige set in de wasmachine gooien is dus mogelijk. Altijd rijden met een schone helm, of hem eens uitlenen kan veilig en hygiënisch. Net als duurdere helmen is de Advant X voorzien van voorbereidingen voor de installatie van een bluetooth communicatiesysteem door extra uitsparingen voor de speakers. Bij de Advant X zit de bediening van het interne zonnevizier links, wat het plaatsen van het bluetooth communicatiesysteem wat kan bemoeilijken. Bevestigen met een klemclip kan dan eigenlijk alleen maar rechts. Iets wat in de praktijk wel wennen was, op al mijn helmen zat de bluetooth communicatiesysteem links op de helm. Bevestigen met een plakker is gelukkig nog wel mogelijk links, afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ook is de Advant X geschikt voor brildragers door kleine uitsparingen. Een fijne toevoeging bij elke helm. Persoonlijk nadeel is dat ik de Advant X nog niet op kan zetten met mijn bril op. De verbreding van de binnenvoering aan de zijkant om de helm meer windstil te maken is voor mij net te breed. Welke maat helm je hebt en de vorm van je hoofd speelt hierbij een rol, en zal voor andere gebruikers geen probleem zijn. Deze dikke nekkraag en de toevoeging van een chinguard voorin helpen wel voor de reductie van windruis.

De lang-ovale, tot bijna ronde, pasvorm is geschikt voor de meeste mensen. Als bonus is de Advant X voorzien van een Self-Up systeem waarmee het vizier automatisch omhoog gaat als de opklapbare kinbeugel gedraaid wordt. Daarna simpel het zonnevizier naar beneden en je rijdt met een glimlach rond.
Bij rijden met regen valt op dat de druppels op de helm het gevoel geven dat je met een Carbon helm rijdt, niet luidruchtig maar wel merkbaar. Op de kleinste stand van het vizier lijkt er geen water de helm in te komen door het vizier heen, wat erg fijn is. De grote ventilatie op de kinbeugel zou wel vocht door kunnen laten, maar heb met deze ventilatie gesloten gereden tijdens slecht weer. Wat opviel was dat de druppels op het getinte vizier gemakkelijk afglijden, wat erg fijn is voor het zicht tijdens het rijden.
Iets anders wat bij gebruik opvalt is de micrometrische metalen gesp. Het simpele ontwerp verbetert de ergonomie en bruikbaarheid onderweg. Sluiten is super eenvoudig, alhoewel het mogelijk is om de gesp in een “valse” ruimte te schuiven. De metalen gesp is wat kort, dus keuze van de juiste maat buitenschaal is wel belangrijk. Het simpele release systeem wordt op z’n plaats gehouden door een magnetische bevestiging, dus er wappert niets los. Zowel bevestigingen als losmaken van de sluiting kan met een hand. En is hiermee de meest gebruikersvriendelijke bevestiging van al mijn helmen tot nu toe.

rsz_120231016_163542
rsz_20231016_163736
rsz_120231016_163558

Ventilatie, Comfort en Veiligheid: Een Diepgaande Blik

Bij het ontwerpen van de Advant X lijkt LS2 rekening te hebben gehouden met meer dan alleen de looks. Het is een systeemhelm die door iedereen gebruikt kan worden, maar met net genoeg accenten om anders te zijn dan de rest. Een gedeelte van deze accenten komt door de vorm gegeven ventilatie. De Advant X heeft voldoende ventilatie die samen zorg dragen aan een efficiënte luchtstroom. Echter zijn er ook een hoop honingraat design plekken, die geen echte ventilatie zijn. Boven het vizier zit een kleine ventilatiestrook, maar de meeste doorstroom komt vanuit de luchtinlaat op de kinbeugel. Deze kan eenvoudig open en gesloten worden door de schuif die voorop de kinbeugel zit.
Dit beïnvloedde voor mij de plaatsing van de GoPro wel wat, maar met een speciale GoMoto mount was dit opgelost.(zie foto) Zelfs met de mount kan de schuif op de kinbeugel nog bediend worden, echter rij ik bijna altijd met deze ventilatie gesloten. Achterop de helm zitten ook nog 2 ventilatie plekken voor de luchtcirculatie, verstopt in honinggraat design plekken. Ook deze kunnen open of gesloten worden met een minder opvallende schuif.

De meeste ventilatie komt natuurlijk als de kinbeugel opgeklapt is. Met de kinbeugel gesloten is rijden met open vizier ook een optie, met gebruik van het ingebouwde zonnevizier. Deze sluit mooi aan net boven de neus en is zelfs op de zomerse wolkenloze dagen verduisterd genoeg. Het normale vizier kan in meerdere standen gesloten, danwel geopend worden. Daarbij is een stand van ongeveer een centimeter mogelijk. Of de anti-fogstand van praktisch een millimeter, waarbij er nog steeds frisse instroom van lucht is, maar met minimale windoverlast. Ideaal te gebruiken als je geen Pinlock hebt. In mijn geval zit de Pinlock op het doorzichtige vizier, wat samen met het donkere zonnevizier top werkt. Op het verduisterende vizier zit geen pinlock, dan rij ik meestal met het vizier op deze minimale stand. Werkt net zo goed, dus is het geen noodzaak om elke paar ritten de pinlock om te wisselen. Een tweede pinlock aanschaffen is uiteraard ook mogelijk. Het verwisselen van het vizier gaat enorm gemakkelijk, dankzij het quick release systeem wat zorgt voor een snelle en gemakkelijke wisseling van het vizier. Dit is echt een enorme fijne toevoeging en voorkomt onnodig gedoe met schroefjes of losse onderdelen. 
LS2 vizieren zijn gebouwd met een polymeer met een hoge weerstand tegen schokken, dat vervorming voorkomt en maximale helderheid biedt. Het standaard vizier van de Advant X is UV-beschermd en voorzien van een krasbestendige coating die zorgt voor een goede zichtbaarheid en duurzaamheid. Onderweg met je handschoen de dode insecten weggeven geeft dus niet direct krassen op je vizier, wat wel zo fijn is. De compatibiliteit met Pinlock is altijd een bonus natuurlijk. Dit zorgt voor verbeterde anti condens en zicht in Nederlandse weersomstandigheden. 

LS2 lijkt niet alleen over de veiligheid van hun Advant series te hebben nagedacht, maar ook de comfort. De Advant X bevat een EPS- voering met meerdere densiteiten, waardoor er een kwalitatieve schokabsorptie gewaarborgd wordt. Verder heeft de vulling van de helm een nauwkeurige en comfortabele pasvorm. Hier moet ik wel twee “maar“-en aan toevoegen.
Pasvorm is altijd afhankelijk van formaat hoofd, en de eerste langere rit merkte ik een paar knelpunten op. Ondertussen zijn deze naar mijn hoofd gaan zitten en kan ik gemakkelijk een hele dag onderweg zijn zonder enige irritatie of ongemakkelijkheid. Test de helm dus in de winkel voordat je hem online besteld.
Daarnaast viel mij tijdens de installatie van het bluetooth communicatiesysteem op dat achterin de helm een stuk bescherming zat wat bij mijn helm los zat. Bij navraag is dit zeer waarschijnlijk een productiefout, en wanneer de binnenvoering op zijn plaats zit is beweging verder niet meer mogelijk. De integriteit van de helm is hiermee verder niet aangepast.
Wat superfijn is, is dat de vulling hypoallergeen behandeld is. Deze is ook volledig verwijderbaar en wasbaar, waardoor het onderhoud eenvoudig is en een lange levensduur wordt gegarandeerd.

De helm is verkrijgbaar in 7 maten en 2 buitenschaal maten (XS-L / XL-3XL). Het aantal van 2 buitenschaal maten is niet het beste aantal dat een helm kan hebben. Een helm met meer buitenschaal maten is niet alleen een stuk veiliger, maar geeft optisch een betere look. Zoals veel nieuwe en duurdere helmen is ook de Advant X voorzien van een noodverwijderingsmechanisme, dat garandeert dat medisch personeel in geval van een noodgeval de helm veilig en snel kan afzetten. Dus veiligheid rondom, wel zo belangrijk voor een helm. De Advant X is ook beschikbaar in verschillende kleurstellingen en in een nieuwere Carbon editie, met een ECE R22.06-goedkeuring, wat de meest recente veiligheidsnorm vertegenwoordigt. 

GoMoto Mount

Functionaliteit van de Advant X

  • Hoogwaardig glasvezelcomposiet (HPFC)
  • 2 schaalmaten: XS-LG / XL-3XL
  • Gemiddelde ovale pasvorm
  • Snelwisselmechanisme voor het vizier
  • Pinlock klaar vizier
  • “A Class” polycarbonaat vizier is kras- en UV-bestendig
  • Ingebouwd zonnevizier
  • 180 graden modulair systeem voor eenvoudig aan- en uittrekken
  • Uitneembare, wasbare voering
  • 3D-laser gesneden wangkussens voor extra comfort
  • State-of-the-art EPS met meerdere densiteiten
  • Noodontgrendeling Wangpad-systeem
  • DOT goedgekeurde micrometrische kinband met snelsluiting voor een veilige sluiting
  • ECE “P” en “J” gecertificeerd als zowel open- als integraalhelm
  • Voldoet aan of overtreft DOT FMVSS 218 en ECE 22.06

     

Wordt geleverd in een mooie doos en omvat:

  • LS2 FF901 Advant helm.
  • Max Vision Pinlock 100 Lens.
  • Reflectie stickers. (verplicht in enkele EU landen)
  • LS2 helmzak
  • Rugzak voor het makkelijk vervoeren van de helm

De rugzak is hiermee een erg fijne verrassing. Je kan je nieuwe helm dus met de motor ophalen en alles met de rugzak mee naar huis vervoeren. De doos achterlaten in de winkel is meestal geen probleem. Hiermee toont LS2 aan dat ze nagedacht hebben over hun doelgroep.

Ligging in de markt.

De LS2 helmen vallen in de middenklasse helmen. Ten tijde van schrijven kost de Advant X bij motorkledingstore €359,99 (met 10% korting ten tijde van schrijven, normaal gesproken €399). Dezelfde aanbieding is ook beschikbaar voor de Advant X bij FcMoto.
Bij Amazon vanaf €359,10 tot €395,10, afhankelijk van kleur en aanbieder. De Carbon versie kost uiteraard iets meer. Het nadeel van Amazon is dat passen in de winkel niet mogelijk is.
Goedkopere opties zouden een HJC C80 (€279,95) of een Scorpion ADX-1(€279,90) kunnen zijn, maar ook Caberg heeft een aantal goedkopere systeemhelmen beschikbaar. Prijsverschillen door andere kwaliteit, wel of geen ingebouwd zonnevizier en merk verschil.

In dezelfde prijsklasse komt een andere bekende systeemhelm mee , de Roof Boxers (€399,- tot €429,-). Maar ook Schubert, Scorpion en Shark systeemhelmen zijn beschikbaar. De duurdere prijsklasse wordt voornamelijk gedomineerd door Shoei, AGV en Schubert.
LS2 valt hiermee met de Advant X in de lagere range van de middenklasse helmen, ondanks het volledige pakket dat LS2 aanbiedt met de Advant X. De Advant X Carbon is een paar tientjes duurder en valt daarmee aan de hogere kant van de middenklasse. Vergelijkbaar met andere carbon uitvoeringen van andere merken lijkt het prijsverschil bij de Advant X iets minder groot.

Conclusie

De LS2 Advant X helm is voor mij de eerste systeemhelm ervaring. En het is ook direct een zeer positieve ervaring. Het gebruiksgemak voor mij als brildrager viel iets tegen, maar mogelijk dat bij verder gebruik de wangkussens nog iets flexibeler worden, en het opzetten van de helm zonder afdoen bril wel mogelijk wordt. Zowel het getinte vizier als de ingebouwde zonnevizier doen hun werk erg goed, en de combinatie samen is nog steeds helder genoeg om veilig mee rond te rijden. Echter is door het quick release systeem ook mogelijk om onderweg simpel van vizier te verwisselen, zonder de noodzaak voor gereedschap of extra onderdelen.
De Advant X is met een gewicht van 1550 gr. geen zware helm, tijdens het dagelijks gebruik ook positief over de gewichtsverdeling. Met de opklapbare kinbeugel achterop voel je een gewichtsverschil, logisch natuurlijk. Als de gopro mount en gopro aan de kinbeugel bevestigd zijn is dit een onaangenaam verschil. De meeste mensen rijden echter rond zonder dit extra gewicht.
In kort zit de LS2 Advant X comfortabel, is vrij stil qua windgeruis, en gemakkelijk in gebruik. De micrometrische kinband met snelsluiting is zeer gemakkelijk in gebruik, en kan bediend worden met 1 hand met handschoen nog aan. Ondertussen is de Advant X ook de meest gebruikte helm geworden, voor de meeste motorritten.
Voor wintersgebruik zal ik dit nog ervaren.

About Author