Meifesto

IM866 INBIKE motorhandschoenen (2023)

De IM866 motorhandschoenen van INBIKE, dat klinkt niet echt als een motorhandschoen met een persoonlijkheid. En ergens klopt dat ook wel, INBIKE heeft meer gekeken naar functionaliteit dan karakter. Het is geen big brand motorhandschoen, maar een motorhandschoen welke geschikt is voor beginnende rijders, doorrijders of rijders die iets minder geld willen spenderen aan hun gear. De IM866 is een all-season handschoen, die te dik is voor de echt warme dagen en net niet dik genoeg voor de vriezende dagen, maar de range daartussen goed kan voorzien. INBIKE zelf bestaat sinds 2007 en heeft zich vanuit de wieler- en mountainbike wereld uitgebreid naar de motormarkt. 

Degelijke bescherming en betaalbaarheid gecombineerd: Ontdek de IM866 motorhandschoenen.

De IM866 motorhandschoenen kostte maar €69.99 ten tijde van schrijven, en zijn daarmee dus goed betaalbaar.
Maar dat betekent ook dat het niet top of the shelf kwaliteit is. INBIKE heeft de IM866 handschoenen gemaakt van hoogwaardig geitenleer met polyester en een gedeelte kunstleer. De binnenkant van de handschoen bestaat uit 3M Thinsulate. Deze laag voorkomt bij warm weer dat je handen gaan zweten, maar geeft bij koud weer voldoende isolatie zodat de handen niet koud worden. Wat hierbij opgemerkt moet worden is dat langere ritten over de snelweg, bij temperaturen onder de 5 graden, je toch wel koude vingers zult krijgen. De handrug is goed beschermd met de 140 g/m² 3M Thinsulate, maar de vingers zijn minder goed beschermd. Wel is de kleine vinger voorzien van een extra dikke beschermlaag, wat helpt voor isolatie. De wijsvinger is voorzien van geitenleer, waardoor bediening van eventuele touchscreen mogelijk blijft.
Op het oppervlakte zijn de IM866 handschoenen voorzien van een hydrofobe coating, om de IM866 waterafstotend te maken. Daarnaast is de binnenkant van de handschoen bedekt met een waterdichte HIPORA-folie, zodat de naden en steken geen water/vocht doorlaten.

Rondom is de IM866 motorhandschoen voorzien van veiligheids protectoren zoals je van een degelijke motorhandschoen mag verwachten. De palm van je hand is voorzien van een TPR pad, welke tijdens gebruik op de motor niet merkbaar is dankzij de flexibiliteit. Toegevoegde kanttekening dat het op zeer grote sturen wat raar kan liggen op het stuur zelf. Op de meeste motoren echter niet merkbaar dus. Darrnaast is de palm van de duim voorzien van een dikkere laag leer ter bescherming. De knokkels van de hand worden voorzien van de standaard voorgevormde knokkelbescherming van polyurethaan, met een carbon look. Zoals verwacht zijn de vingerknokkels zelf niet/nauwelijks beschermd, de bovenste knokkels hebben wel een dun stukje leer.  Waar de IM866 mij over de afgelopen maanden wist te verbazen was de polsbescherming. Of eigenlijk de versteviging en comfort rond de pols. Bijna de gehele omtrek van de pols van de IM866 is dubbellaags, op de klittenbandsluiting na. Wanneer je deze strak maar comfortabel dicht trekt is de pols rondom stevig beschermd, wat bij langere ritten helpt tegen vermoeidheid.

Comfortabele pasvorm en gedegen prestaties.

De IM866 motorhandschoen heeft twee klittenbandsluitingen om hem aan te trekken. Deze verstelbaarheid zorgt voor een fijne pasvorm, als de handbreedte correct gemeten is. Voor mijn persoonlijk is de pink aan 1 hand net iets te kort, maar dat is na een paar maanden rijden op maat getrokken. De TPR pad op de pols helpt door zijn rubberen flexibiliteit met het opvangen van de trillingen in de handpalmen. Samen met de stevigheid rondom de pols zorgt dit ervoor dat langere ritten met deze handschoenen voor mij geen probleem waren. Het INBIKE logo is vaag genoeg dat het zowel fiets als motor zou kunnen zijn, maar deze zit wanneer ik de handschoenen draag verstopt onder de mouw van de motorjas.

De IM866 zijn na 4 maanden gebruik nog bijna in nieuwstaat. Het wit op de vingers is wat verkleurd door regelmatig gebruik, in zon en regen.
Maar de slijtage is minimaal. 
Op de linkerhandschoen toont de wijsvinger wat slijtage van, ik gok, het kunstleer wat versleten is geraakt. De rest van al het leer en kunstleer oogt nog zeer netjes, het is specifiek dit ene punt. Voor zover ik tijdens het rijden heb ervaren is de handschoen nog waterproof, gelukkig. De klittenband op beide handschoenen houdt zich mooi en sterk. En alle naden tonen nog geen slijtsporen of losse draadjes.

Grootste nadeel is dat de IM866 INBIKE motorhandschoenen zoals veel goedkopere motorhandschoenen best veel bewegingsruimte hebben tussen de binnen- en de buitenlaag. Dat geeft naast minder grip en meer vrije draairuimte ook het negatieve effect dat wanneer je regelmatig gehaast de handschoen aan en uittrekt je de binnenvoering wat naar buiten haalt. Dit maakt het aantrekken van de IM866 wat lastiger. Als je ze eenmaal aan hebt, merk je er niks meer van. Dit is iets wat ik bij meerdere all season of winter handschoenen op heb gemerkt. Op het stuur zelf lijkt de bewegingsvrijheid mee te vallen, grofweg 10 graden.

20230428_182832-scaled
20230428_182851-scaled

Conclusie

De IM866 motorhandschoenen van INBIKE zijn duidelijk gericht op een specifieke markt. Zijn lage prijs maar relatief goede kwaliteit is ideaal voor verschillende soort rijders, van een beginnende rijder tot de jaar rond doorrijder die een handschoen zoekt voor die periode dat zijn duurdere zomerhandschoenen te koud zijn, maar de luxe verwarmde winterhandschoenen nog te dik.
Daarmee is de INBIKE IM866 een goedkoop instapmodel. De waterdichtheid is voor deze prijs goed, na een volle 4 maanden gebruik nog steeds waterdicht. (sterker nog, een jaar later nog steeds waterdicht en de gehele winter gebruikt). Ze zijn stevig, comfortabel en relatief goed afgewerkt. Maar het is een handschoen van 70 euro van een kleiner merk, dus er zitten wat kleine puntjes aan. Ik ben benieuwd hoe lang de klittenband en waterdichtheid het volhouden en zal tijdens de herfst de IM866 weer opgraven uit de berging voor een vervolgtest.

About Author