Meifesto

Ride-On – Sealant en Balanceer (2023)

Ride-on bandensealant en balanceergel is een product dat is ontworpen om de levensduur en prestaties van de banden van een voertuig te verbeteren. Het product bestaat uit twee componenten: bandensealant en balanceergel.

De bandensealant is een vloeistof die aan de binnenkant van de band wordt toegevoegd via het ventiel. Het bedekt de binnenzijde van de band en dicht eventuele lekken die zich tijdens het rijden zouden kunnen voordoen. Hierdoor hoeft de bestuurder zich geen zorgen meer te maken over onverwachte lekken en het moeten vervangen van de band. Hiervoor garandeert Ride-on ook een garantie, als het lek binnen de normaalwaarden zit, maar niet gedicht is ontvang je een vervanging van Ride-On.

De balanceergel moet helpen om het gewicht van het voertuig gelijkmatig over de band te verdelen, waardoor onevenwichtige slijtage en ongewenste trillingen tijdens het rijden worden verminderd. Dit zou het rijcomfort en de wegligging verbeteren, wat het rijplezier en de veiligheid vergroot. De Ride-On bandensealant en balanceergel kan worden geïnstalleerd door een professional, maar ook door de eigenaar thuis. Ride-On is ontworpen als een langdurige oplossing voor bandenproblemen en niet als een thuiskom oplossing.

20230222_142352-scaled
20230226_143122-scaled

Wat is Ride-On nu echt?

Ride-on is een banden balancerder en een sealer in één, en Ride-On blijft vloeibaar zolang de band op het wiel blijft zitten. Dit geldt ook voor binnenbanden.
Belangrijk is dat er in Ride-On geen druppel lijm zit, er wordt niet gesealed door middel van verharden van een rubber/vloeistof. In de gel zit naast kleine rubber stukjes een aramide vezel, genaamd Twaron vezel. Deze vezel is microscopisch in formaat, maar zes keer sterker dan staal. De gel is hoofdzakelijk een drager voor deze vezels, maar helpt ook bij het balanceren van de band. Tijdens het rijden dankzij de natuurlijke wet van vliegende krachten wordt de gel zodanig verspreid dat het helpt de band te balanceren. Hierdoor komt de gel alleen in de loopvlak van de band. Voordeel is dat de velg schoon en onaangetast blijft, nadeel is dat niet de gehele band beschermt is. De regio die Ride-On niet beschermt is grofweg, afhankelijk maat band en binnenband of niet, ook de regio welke wettelijk gezien niet gerepareerd mag worden. Dit is een van de redenen waarom Ride-on een permanente sealer is en geen thuiskomer oplossing. 

Een derde functie van de gel is het verminderen van de porositeit van de band, daar waar de gel en de band contact maken. Als resultaat blijft de band hierdoor langer op druk. Dit leidt tot betere luchtdruk en dus tot minder slijtage van de band. Ride-On zelf beweert hierbij dat dit voor vrachtwagens tot 25% verschil kan maken. Mijn ervaring met de motor is dit, mede door de kleinere oppervlakte, een veel minder groot verschil. Uiteraard zelf je banden op luchtdruk houden is het belangrijkste voor slijtage van de band. Dit zal afhankelijk van factoren realistischer op 5% ligt, wat misschien verwaarloosbaar is. Aan de andere kant is dit een leuke toevoeging, maar niet de reden waarom we Ride-On gebruiken.

Veel motorrijders die Ride-On gebruiken lijken dit te doen voor veiligheid, een eventuele lek is onderweg gefixed. Luchtdruk terug op peil en door. Wat ook veel genoemd wordt is comfort, omdat Ride-On constant balanceerd rijdt de motor meer comfortabel. Een enkele gebruikt Ride-on vanwege cosmetische reden, vanwege het balancerend effect zijn weegloodjes op de velg niet meer nodig. Bij langdurig stilstaan, bijvoorbeeld de wintermaanden, wordt geadviseerd om de eerste paar kilometer iets rustiger te rijden, om de Ride-On de kans te geven zich weer te verdelen over de band. In praktijk na 3 weken stilstaan was een paar straten al genoeg om voor zover voelbaar de Ride-On de kans te geven de band correct te balanceren.

Mocht er een lek ontstaan in de band dan wordt de gel door het lek naar buiten geperst. Hierbij wordt de gel samengedrukt en komen de verschillende Twaron vezels met elkaar in contact. Door de vorm en eigenschappen van deze Twaron vezels hechten ze vast aan elkaar. Tegelijkertijd haken ze ook vast aan het rubber van de band. Deze aanhechtingen vormt een bond die volgens Ride-On “6x sterker is dan staal”. Hierdoor is na dichting het gedichte gat sterker dan het rubber eromheen. Volgens Ride-On kan na het dichten van een gat eventueel resterende Ride-On uit de band verwijderd worden, maar het gedichte gat zal dicht blijven. Uiteraard kan je de Ride-On beter laten zien, voor een toekomstige lek.

Gebruik bij een lekke band.

De correcte hoeveelheid Ride-On dient in de band ingebracht te worden. Het beste is om daarna de band handmatig een paar keer rond te draaien voor gelijkmatige verspreiding binnen de band. Hierna de band weer op normale luchtdruk brengen, waarna het geadviseerd is om een kort rondje te rijden. Tijdens het rijden doet een band namelijk 2 dingen. De band zal bij aanraking van het wegdek vervormen. Hierdoor vervormd ook het gat in de band telkens iets, waarbij de Ride-On deze optimaal kan vullen. En door de snelheid van het rijden is er sprake van centrifugale krachten. Waardoor de Ride-On over de band verspreid wordt en door het gat naar buiten wordt gedrukt. 

Dealers hebben vaak grotere vaten of containers staan, gebruiksgemak en grotere hoeveelheden zijn toch voordeliger. Voor privé gebruik zijn er handige flesjes te bestellen waarbij gemiddeld genomen 2 flesjes voor 2 banden genoeg zal zijn. Bij grotere banden zal een derde flesje mogelijk noodzakelijk blijken. Hiervoor heeft Ride-On op hun website een handige calculator. Vul de maten van je band in, met of zonder binnenband, en er komt een hoeveelheid in millimeters uitgerold. Er staat op de flesjes zelf ook een aangegeven hoeveelheid zodat je, eventueel afgerond, correct kan doseren.

20230222_142635-scaled
20230222_142419-scaled

Mijn persoonlijke ervaring

Een wat persoonlijkere verhaal dan normaal. In 2020 na meerdere lekke banden stond ik weer met een platte achterband. Helemaal zat om weer een band te vervangen eens gaan google-en. En zo kwam ik uit bij Ride-On, de naam kwam me bekend voor, dus dacht ik bij mezelf; ‘we proberen het gewoon eens’. Onder het spreekwoord “Assertieve mensen hebben de halve wereld’ Ride-On gemaild en uitgelegd hoe de situatie ervoor stond. Wat bleek, een samenwerking kon wel eens mogelijk zijn. 

Dus op een zaterdagochtend kwam iemand van Ride-On langs om op locatie de achterband te vullen met de correcte hoeveelheid Ride-On. Camera erbij, uitleg gefilmd voor Youtube en eens kijken hoe en of het werkt. Het was allemaal vrij simpel, eerst de schroef uit de achterband om daarna het laatste beetje lucht uit de binnenband te laten lopen. Ride-On door het ventiel aanbrengen, in de afgewogen hoeveelheid, welke afhankelijk is van maat band en wel of geen binnenband. Mijn XT660 heeft uiteraard een binnenband, dus daar moest rekening mee gehouden worden. De achterband werd lichtjes op druk gebracht en terwijl ik de XT660 van de grond af tilde kon de medewerker de achterband een paar keer ronddraaien. Terwijl de Ride-On al uit het gat in de achterband kwam de luchtpomp nogmaals aansluiten om de achterband op druk te brengen. Hierbij was ik persoonlijk verbaasd over hoe snel het gat gesealed was.

Eenmaal op druk kreeg ik de vraag of ik 5 minuutjes wilde rondrijden zodat de Ride-On goed kon verspreidde en het gat kon dichten. Dus helm op en gaan. Eerst voorzichtig, maar relatief snel wat pittiger. Bij thuiskomst had de medewerker de meeste spullen weer in de bus geladen en hebben we naar de band gekeken. Daar waar het gat zat was nog een puntje Ride-On zichtbaar, alles wat er te veel uit was geblazen was netjes weg. Dus de band weer op de correcte druk teruggebracht, maar 0,1 bar verloren, en een stevige handdruk om deze ervaring af te sluiten. En toen testen…
De achterband in kwestie opgereden tot het profiel niet meer legaal was, en het gedichte lek bleef dicht. Over de balanceertechniek merkte ik niet heel veel, de motor wordt het hele jaar gebruikt, dus er is ook geen sprake van langdurig stilstaand. Echter af en toe een weekje stil staan gebeurd wel eens, en nooit gemerkt dat de Ride-On aanwezig was.

Nieuwe achterband laten plaatsen, en een nieuwe binnenband. Na een paar weken toch besloten om weer Ride-On te bestellen. Dit keer preventief. De Ride-On bij een tankstation in achterband en voorband toegevoegd. En bij thuiskomst die “lelijke” balanceer loodjes maar verwijderd. Eens kijken hoe dat gaat. Eerst volgende werkdag met de XT naar werk gereden, eerste paar meters snelweg leek ik wat te voelen, maar al snel was het allemaal weer vloeiend. Misschien zit dat dan tussen de oren, maar het hele jaar daarna zonder lood gereden. Ergens een lek opgelopen, nooit gemerkt, want Ride-On had hem snel gedicht. Tot op een moment dat ik met een lege achterband stond. Band nagelopen en een zeer kleine lek gevonden. De Ride-On wat weg geveegd, band opgepompt en weer gaan rijden. Maar toch weer een lekke band. Uiteindelijk een nieuwe binnenband laten plaatsen en samen met de garage gekeken naar de oude binnenband. Wat bleek dat er nog een kleine spijker in de achterband zat. Niet zichtbaar van buitenaf, maar deze had de binnenband meermaals lek geprikt had, op een vrij klein oppervlakte. Ondanks de pogingen van de Ride-On om alle gaten te dichten was dit iets te veel van het goede bleek het. 

Uiteraard een nieuwe binnenband aangebracht en hier zelf weer Ride-On in aangebracht. Deze achterband is ten tijde van schrijven ook legaal gezien bijna op, en zal bij publicatie vervangen zijn voor een nieuwe achterband. 

Met een nieuwe dosis Ride-On.

Een lang persoonlijk verhaal, van het grote succes waarmee het eerste grotere lek gedicht werd. Tot de uitzondering waarbij Ride-On eens niet werkte. En alles er tussen in. In elk geval nog geen klachten gehad van de dealer omtrent rommel/rotzooi tijdens het vervangen van een band.
Daarnaast ook geen loodjes meer op de velg. Staat wel zo netjes en scheelt weer met schoonmaken.

Of de banden met Ride-On langer meegaan is lastig te zeggen, want ik heb nog geen vergelijking tussen met en zonder Ride-On in hetzelfde merk/type achterband.

20230222_142943-scaled
20230222_142934-scaled

Conclusie

Ride-On belooft een hoop. En uit persoonlijke ervaring kan ik een gedeelte van alles wat beloofd wordt beamen. De belangrijkste reden waarom veel gebruikers het zullen willen aanschaffen is voor banden sealant. Hetzij als noodoptie onder het zadel, hetzij om preventief in de banden aanwezig te hebben. In beide gevallen kan ik opmerken dat het bij mij, zelfs met binnenband, gewerkt heeft.

De balanceergel doet zijn werk goed genoeg dat alle loodjes van je velg af kunnen. Of de banden langer op spanning blijven, ik geloof het wel, maar ik controleer de bandenspanning te weinig en te onregelmatig om er iets zinnigs over te zeggen. Enige verschil die ik gemerkt heb is dat me voorband zonder Ride-On altijd minder bar had dan de achterband met Ride-On. Ondertussen zit de Ride-On in beide banden.

Direct zuiniger rijden is lastig te zeggen, ondanks de sportieve rijstijl vond ik de XT al vrij zuinig met 1 op 18 tot 1 op 20.  Het verbeteren van de rolweerstand en verminderen van de trillingen en het lawaai is niet te zeggen tijdens het rijden. De XT660 trilt sowieso natuurlijk als eencilinder. Vermindering van slijtage door stabilisatie zal verschillen tussen type motor en/of auto. 

Is het de investering van 25 tot 50 euro waard, op een set banden van tezamen minimaal driehonderd euro? Dat zal toch per rijder verschillen, met de huidige benzineprijzen kan elke besparing op benzine helpen. Ik zal de volgende motorband in elk geval weer balanceren met Ride-On.

About Author