EV Experience; Een driedaags elektrisch evenement op Circuit Zandvoort in September, dit jaar was het op 21, 22 & 23 September. Circuit Zandvoort stond weer vol met van alles omtrent elektrische mobiliteit. Georganiseerd door Maarten Pompen in samenwerking met verschillende sponsors. De Experience zit vol met lezingen en Talks verspreid over de 3 dagen. Een pitlane vol met de nieuwste modellen, opladers, nieuwste producten en nog veel meer.
Ondertussen het derde jaar dat ik de EV Experience bezoek. De grootste interesse ligt bij de LEV’s (Light Electric Vehicle), voornamelijk uiteraard de e-scooters en e-motoren. Naast de vele elektrische auto’s die je over het Circuit van Zandvoort zelf kan rijden staan er ook bedrijven gespecialiseerd in alles rondom het elektrisch rijden. Van opladers en verenigingen tot sportactiviteiten. Ook dit jaar was er weer een demo elektrische kart.
En dit jaar een heel extra gedeelte omtrent elektrische vrachtwagens. Een nieuwe toevoeging die misschien van grotere interesse is voor de bedrijfsmarkt, maar goed om uitbreiding te zien. Ook was er dit jaar extra focus op de elektrische races, van de Formule E en de verschillende studententeams die Nederland rijk is, waaronder Electric Superbike Twente. Een studenten raceteam dat vanaf nul een volledig elektrische motorfiets ontwerpt en bouwt. Tot aan de elektrische Red Bull Supervan, een verbouwde Ford van met 2,000 pk.
Wet laps over Circuit Zandvoort
Begonnen met een kort rondje langs de pitstraat naar achteren. De LEV’s waren dit jaar iets minder vertegenwoordigd, maar er stonden enkele interessante merken. Het was nog rustig en de modellen werden nog naar buiten gerold. Dus ben ik terug gelopen om te kijken naar de auto’s die het circuit van Zandvoort op gaan. Dankzij het slimme barcode systeem was het inplannen van enkele proefritten voor automerken snel geregeld.
De eerste ronde over het Zandvoort Circuit was met de Cupra Leon. Misschien niet de spannendste auto van de dag, maar de afgelopen jaren is het nieuwere merk Cupra meer en meer opgevallen op het alledaagse straatbeeld. Een goede kans om eens kort te ervaren waar ze staan. En positief verrast. Als het budget meevalt misschien wel een leuke om te onthouden voor als de Toyota ooit weg gaat.
Gevolgd door bewust wat meer SUV’s dit jaar, beginnende met de Jeep Avenger, elektrisch en Jeep. Dat moesten we natuurlijk proberen. Je voelt je wel echt veilig en groots in de Jeep. Maar de elektrische motor is iets minder krachtig dan de rest en optrekken lijkt soms wat moeite te kosten. Zandvoort is misschien niet de meest ideale locatie voor een Jeep.
Toen de Subaru Solterra Sky, een elektrsiche Subaru. Ontworpen rond de motor van Toyota heeft Subaru een eigen draai aan de elektrische Solterra gegeven. Comfort en looks en een Subaru feel.
Uiteraard moest ik deze twee auto’s ook vergelijken met de Nissan X-Trail E-power. Qua veel punten zit Nissan tussen de Jeep en de Sabura in, maar met een heads up display in de voorruit voor je snelheid. Pluspunt natuurlijk, dat moet de volgende auto ook hebben eigenlijk.
‘s Middags nog snel de Zeekr 001 getest, omdat ik het merk niet kende, maar de looks wel erg mooi vond. Uiteraard de luxere uitvoering met AWD, en de “achteruitkijkspiegel”. Deze achteruitkijkspiegel is eigenlijk een scherm die verbonden staat met een camera achterin de auto, en is in modus verstelbaar. Qua rijgedrag en acceleratie vergelijkbaar met Xpeng, Porsche en eerlijk gezegd zelfs Tesla. Met alle modellen van de dag moest ik ook wel de Xpeng G9 proberen, de luxere SUV. Qua power vergelijkbaar met de X-Trail en de Solterra, voor zover je dat kan ervaren op 1 rondje Zandvoort, maar dan allemaal net iets luxer.
Als afsluiter nog snel de Smart #1 rondgereden. De afgelopen 2 jaren de elektrische Mini al ervaren, nu was daar ineens een nieuwe Smart. Qua merk zal de Mini het persoonlijk altijd winnen van de Smart. Het voelde niet per se als de kleine Smart van vroeger, maar alles in het interieur leek wel goed bedacht. Ook een heads up display, dus pluspunt daar.
Ford Mustang stond met hun Mustang Mach-E Rally ook in een pitbox. Had deze graag gereden, maar dit was blijkbaar het enige model in de Benelux, mogelijk continentaal Europa. Dus een testrit met de Rally was uitgesloten. Maar de Mach-E rijdt relatief hetzelfde en dus toch nog 1 laatste rondje over het circuit.
Het zal voor mij qua SUV dan tussen de Mach-E Rally en de Solterra Sky worden, verwacht ik. Maar goed, ik ben hier voornamelijk voor de LEV’s, dus terug naar die hoek.
Een kleine selectie LEV's
Dan de reden waarom we echt gegaan zijn, de motors, scooters en ander tweewielig spul. De regen op de vrijdag was onregelmatig aanwezig. Het was donderdag schijnbaar nog slechter, maar toch elke keer als ik naar de LEV’s liep was het nat weer. Om de veiligheid te waarborgen en ik wel graag wil weten wat de bike doet, heb ik besloten geen rondje op een tweewieler te rijden.
Wel lang staan praten bij Silence, en gekeken naar hun verschillende modellen. Mooi voordeel van hun S01 motorscooter is dat ook hiervan de accu uitneembaar is. Hiermee is de Silence S01 een uitzondering onder de elektrische A1 motoren. Dus opladen thuis kan ongeacht je woonsituatie. De accu is misschien wat zwaar om mee de trap op te lopen, maar daar hoop ik nog achter te komen door de S01 eens te lenen.
De accu kan gewoon opgeladen worden via het stopcontact, of via een speciale laadhub. Accu’s zijn interchangeable tussen de motor, de scooter en hun auto. Over gebruikersgemak gesproken.
Ik kon het niet laten om toch even te kijken naar de XEV cars, elektrische mini autootjes, ideaal voor stadsgebruik. De verschillende uitvoeringen van de YOYO die er stonden konden op het LEV parkour getest worden. Met een maximale snelheid van 90km/h was het niet echt veilig om een rondje zandvoort te doen natuurlijk. Dat maakt de auto ook wel wat beperkt. Je mag wel de snelweg op, maar veilig is het misschien niet altijd.
Het is ook wel meer citycar, en een parkeerplaats vinden moet altijd lukken. Opladen kan via laadpaal, stekker of met de uitneembare accu.
Qua Light Electric Vehicles, E-bikes, step en scooters was er dit jaar iets minder aanwezig dan vorig jaar. Desondanks heb ik me in elk geval wel weer super vermaakt op de EV Experience op Zandvoort en zal volgend jaar zeker weer aanwezig zijn.
Meer Posts
De Motorbeurs Utrecht 2024
Brussel Auto Show – 2024
Fully Charged LIVE – 2023