Meifesto

CFMoto 800MT Touring – 2023 (Weektest)

De CFMoto 800MT komt in twee uitvoeringen, de standaard versie genaamd 800MT Sport, en de “full package” onder de naam 800MT Touring. De 800MT komt met het 799 cc tweecilinder blok van KTM. Robuust, betrouwbaar en getest, een goede start dus. CFMoto is een van de vele Chinese merken die tegenwoordig in de Europese markt grip krijgen. Echter zet CFMoto zich niet in als budget bike, maar is het klaar om mee te doen met de grote jongens.
Dat moest ik dan maar eens ervaren in een week lang rijden met de CFMoto 800MT Touring.

De twee versies van de 800MT.

Flashback naar begin dit jaar, de Motorbeurs. Een van de stands met veel aandacht van het publiek was die van CFMoto. Hoorbaar waren de vele reacties, variërend van complimenteus over looks en/of variatie, tot de standaard opmerkingen dat Chinese merken standaard meuk zouden moeten zijn.
Maar al deze aandacht wekt de nieuwsgierigheid en dus moest ik het zelf gaan ervaren.
Als je jezelf verdiept in de geschiedenis van het merk zie je een mooie en langere samenwerking met KTM. CFMoto is werelds grootste fabrikant van quads en is druk bezig met motoren die elke vergelijking met de Europese, Japanse of Amerikaanse merken weten te doorstaan. Dat CFMoto meer wil, is al enkele jaren duidelijk. Het gebruik van het KTM 790 blok in de CFMoto 800MT geeft direct een gevoel van degelijkheid en lijkt de stap die CFMoto nodig had om het midden adventure segment te veroveren.

Als je een rondje om de 800MT loopt, valt je al snel op dat er goed over nagedacht is. Alles wat op de motor zit past bij het model. Standaard komt de 800MT met cruise control, wat wel een must is voor een grote adventure motor in de hedendaagse markt.
De CFMoto 800MT Sport is de basisuitvoering van de 800MT, ondanks alle functies die de Sport heeft.
De deluxe edition is de 800MT Touring. Deze komt met touring opties, zoals verwarmde handvatten en een verwarmd zadel. Maar ook met sport opties, die je eigenlijk op de sport versie zou verwachten. Zoals de bilaterale quickshifter, digitale bandenspanningscontrole en een stuurdemper, en dat op een adventure motor. Voor het offroad avontuur komt de Touring ook met een motorbeschermplaat en een middenbok. Extra pluspunten natuurlijk voor de zeer nette goudkleurige spaakwielen, ook alleen voor de Touring. Toch kost ten tijde van schrijven de Touring met een prijs van 12.599 euro slechts 1.600 euro meer dan de Sport (10.999 euro). Die meerprijs is het in mijn ogen zeker waard.

De 800MT Touring die ik te leen had beschikte ook over 2 zijkoffers en een topkoffer, waar ik veel gebruik van heb gemaakt. De koffers kunnen alle drie op slot. En ook voor het loskoppelen is de sleutel nodig, dus de koffers zelf zijn beveiligd. Aan de rechterzijde is de koffer iets minder diep, ivm de ruimte die nodig is om de uitlaat veilig te  omzeilen. De twee zijkoffers hebben samen een volume van 63 liter (35L links en 28L Rechts). De topkoffer heeft een volume van 36 liter en is groot genoeg voor de gemiddelde helm.

Elegantie in Blauw en Zilver in een Strakke en Sportieve Touring

De 2023 kleurstelling van de CFMoto 800MT touring is Twilight Blue met zilver. Vele accessoires en de stickers zijn in een donkergrijze, bijna antraciete, kleur aangebracht. Het zilver van de voorzijde is als detail ook terug te vinden in het Twilight Blue. Deze kleurstelling weet de aandacht te trekken en beviel mij goed. De combinatie van goudkleurige spaakwielen van de 800MT Touring  met de blauwe en zilverkleurige aankleding oogt modern en strak. Er zijn op de tank en onder het zadel 2 fluo gele strepen zichtbaar. Voor mij persoonlijk hadden deze wel achterwege mogen blijven, zonder staat rustiger.

De voorkant van 800MT oogt sportief adventure, de 19 inch gouden spaakwielen helpen hierbij enorm.
D
e zwart gecoate voorpoten lijken te verdwijnen in de bijna verticale voorkant. Deze wordt gesierd met 2 ronde rallylampen en een strakke horizontale duo-koplamp. Van hieruit komt het windscherm omhoog, dat op hoogte verstelbaar is. Niet automatisch maar manueel, en helaas moet je hiervoor wel even stoppen om ze te verstellen. Geen echte ramp, eenmaal goed afgesteld hoef je er eigenlijk niet meer aan te zitten. Een verstelbaar windscherm is iets wat ik bij andere adventure motoren nog wel eens mis.

Het comfortabele zadel ligt echt in de motor, waardoor de zithoogte van de 800MT maar 82 cm is, ondanks de hoogte van de motor en de 19 cm grondspeling. Het passagiersgedeelte van het zadel is enkele centimeters verhoogd, waardoor een eventuele passagier comfortabel achterop kan zitten.
Voor de rijder geeft deze kleine zadelverhoging een fijne ondersteuning achterin het zadel zitvlak. Naast ondersteuning voor de lage onderrug helpt deze verhoging ook met controle over de 800MT, die toch een goede 225 kg weegt, exclusief benzine en bepakking. Voor de passagier is ook aan rugondersteuning gedacht. De topkoffer is voorzien van een zachtere rubber laag, waar je als passagier tegenaan kunt leunen. Tijdens een pauze op een van de langere ritjes zelf ook gebruik gemaakt van de passagiersplaats om comfortabel wat te eten/drinken.

Het 7 inch TFT dashboard is overzichtelijk en toont alles wat je nodig hebt. Om door alle menu opties heen te lopen is even wennen, niet het meest gebruiksvriendelijke menu. Eenmaal gewend hoe het werkt kan je soepel bij de juiste instellingen komen. Zo kan je de handvatverwarming en/of de zadelverwarming aan en uitzetten. Ideaal voor de Nederlandse herfst, winter en lente.
Ook is de navigatie zo bereikbaar, helaas heb ik deze niet kunnen testen.

Innovatieve Aandrijfkracht en Soepelheid: De Kracht achter de 800MT Touring

CFMoto gebruikt voor de 800MT het 799 cc motorblok van KTM. De geschiedenis van de mooie en langere samenwerking met KTM heeft hiermee voor CFMoto zeker vruchten afgeworpen. KTM besloot te stoppen met hun 790 lijn, waarschijnlijk vanwege verschillende redenen. Hun officiële statement was dat ze het 799 cc blok niet conform de strengere Euro 5 norm konden maken. In plaats van het 799 cc blok kwam KTM met hun nieuwe 890 blok. De samenwerking tussen CFMoto en KTM bracht CFMoto de kans om KTM’s 790 blok zelf te gaan gebruiken, aan te passen aan de Euro 5 norm, en kijken hoeveel power ze eruit konden halen voor hun eigen adventure lijn. Iets wat ze erg goed gelukt is. En ondertussen heeft KTM wel weer een 799 cc model op de markt gebracht in 2023. Deze heropleving van de 790 Duke komt dankzij KTM’s samenwerking met de CFMoto, die de productie van de 799cc LC8c parallel-twin-motor op zich neemt.

Voor de 800MT gebruikt CFMoto dus een bekend sterk blok. Ze hebben de vloeistofgekoelde tweecilinder parallel 4-takt de volle 799 cc laten benutten. De officiële cijfers geven een max vermogen van 95 pk  bij 9000 toeren. De max koppel ligt op 77 N.m bij de 6600 toeren.
Rijdend heb je vanaf de 5500 à 6000 toeren een zeer pittig maar fijne rijdende motor. De motor duwt het asfalt van zich af en de acceleratie uit de bochten is een genot. Onder de 5000 toeren is die iets rustiger, wat ideaal is voor de stukje onverhard, voor de minder ervaren offroad rijders. Op echt zacht of mul ondergrond kan de onervaren reiziger de trajectcontrole soms wat missen. Door een constante tractie te houden en te gaan staan komt de 800MT eigenlijk overal wel door of overheen. Je merkt het relatief zware gewicht tijdens het offroad rijden eigenlijk niet. Ik zeg relatief, want een gemiddelde enduro of supermoto 450 weegt in de range van 100 tot 140 kg een stuk minder. In vergelijking is de 225 kg van de 800MT dan wel weer een stuk minder dan een BMW F 850 GS met 248 kg bijvoorbeeld.

Zoals een adventure motor behoort komt ook de 800MT met cruise control. Deze is simpel in te stellen met de bediening op je stuur. Wat hierbij opvalt is hoe stabiel de 800MT op snelweg snelheid is. We adviseren het niet, maar je zou bijna je hele woon-werk verkeer kunnen doen zonder het stuur vast te hoeven houden op de snelweg. Tijd om dat ene mailtje wat je vergeten was te beantwoorden.
Ook de bediening van overige instellingen gaat via het 7-inch tft-scherm. Door gebruik te maken van twee pijltjesknoppen, een set knop en een return knop op de linker stuurhelft loop je door de menu’s heen. De interface is duidelijk leesbaar, maar de indeling van de menu’s is erg wennen. 
Zo moet je om de stuur- en zadelverwarming te activeren naar het derde submenu om daar dan te kiezen tussen drie standen. Eigenlijk te omslachtig en te veel werk om rijdend te doen, dus eerst ergens stoppen voordat je dit gemakkelijk kan aanpassen.
De lay-out van het basisscherm,  je standaard dashboard, is netjes en geeft alle nodige informatie. Wat erg fijn is, is de automatische lichtcorrectie die effectief werkt. De afleesbaarheid is ook rechtstaand goed te noemen, wat fijn is voor de stukjes offroad.

Het Touring Accessoire Pakket

De verschillen tussen de Sport en Touring zitten voornamelijk in de accessoires. Alhoewel de Touring met mooie aluminium spaakvelgen komt, tegenover de zwart gegoten velgen van de Sport, zijn het stalen frame, de remmen van J. Juan, en de vering van KYB op beide machines identiek.
Dit accessoires pakket bestaat uit;

  • Quickshifter (Up&Down)
  • Handbeschermers
  • Motorbeschermplaat
  • Verwarmd zadel
  • Verwarmde handvatten
  • Bandenspanningscontrole
  • Stuurdemper
  • Motorblok
  • Driedelig kofferset (alhoewel deze ook verkrijgbaar is voor de Sport)

Het mooie van al deze accessoires is de prijs van 12.599 euro voor de Touring tegenover de 10.999 euro voor de Sport. Het verschil in prijs is meer dan goed gemaakt door alle extra’s. Met deze prijzen positioneert CFMoto zich echter ook niet langer meer onder de concurrentie en komen motoren zoals een Triumph Tiger 850 Sport (11.650 euro) of de eerder genoemde BMW F 850 GS (12.690 euro) aardig in de buurt. Die zijn wel een stukje soberder wat uitrusting betreft, dus weet CFMoto zich nog steeds goed te positioneren in de markt.

Conclusie

Overal, van de eerste ontdekking tot de laatste testdag, positief verrast over de 800MT Touring. CFMoto heeft het KTM blok een goed doel gegeven. De afwerking en details zijn goed, en op de bouwkwaliteit is weinig aan te merken. Daarmee komt CFMoto mee met de andere grotere merken. Ik kijk dan ook uit naar nieuwe modellen in de komende jaren. De kleurstelling is bijna perfect. Het tft scherm is een van de betere te benoemen, maar de bediening van alle menu’s zou gebruiksvriendelijker mogen. Het 799 cc blok zou nog wat pit mogen krijgen, maar met elke nieuwe Euronorm lijkt dat lastiger te worden. Zithouding en zadel zijn top, en lange dagen maken op de 800MT lijkt geen probleem, zeker met ondersteuning van de verwarmde elementen en de cruise control. 
Wat mij betreft heeft CFMoto met de 800MT Touring een motor neergezet die mee kan gaan met de concurrentie en daarmee zijn plek in markt weet te veroveren.

Motorblok

Tweecilinder parallel 4-takt, 8 kleppen, DOHC

Cilinderinhoud

799 cc

Boring x Slag 

88 x 65,7 mm

Compressieverhouding 

12,7 : 1

Ontsteking 

Elektronische ontsteking

Max. vermogen

95pk / 70 kW @ 9000 rpm

Max koppel

77 Nm / 56 lb-ft @ 6600 rpm

Transmissie

6 versnellingen, Up&down quickshifter

Voorwielophanging 

KYB upside-down-telescopisch, instelbaar

Achterwielophanging 

KYB monoshock, instelbaar

Veerweg 

 

Voorremmen 

J.Juan dubbele 320 mm remschijf met radiale remklauwen 

Achterrem

J.Juan enkele remschijf 260mm

Wielen 

Aluminum spaakwiel Tubeless

Voorband 

110/80 R19 

Achterband 

150/70 R17

Lengte 

2234 mm / 87.9 inch

Breedte 

853 mm / 33,6 inch

Hoogte 

1277 mm / 50,3 inch

Wielbasis 

1531mm /60,3 ​​inch

Zithoogte 

825 mm / 32,5 inch

Grondspeling

190 mm / 7,5 inch

Gewicht

225 kg / 496 lbs rijklaar

Brandstofcapaciteit 

19 Liter

About Author