Meifesto

RGNT No.1 Scrambler SE – 2023 (Weektest)

De eerste keer dat ik de RGNT zag was op het Intermot in Keulen, Duitsland. Daar staan praten met de Zweedse standhouders. Begin dit jaar op de motorbeurs een kort rondje op de No.1 Classic.
En dan nu een meerdaagse test met de RGNT No.1 Scrambler SE, met een heerlijke omweg naar huis na het ophalen. Bij elektrische motoren is een meerdaagse test wel echt een must, want weten wat de range is, hoe het opladen werkt en alles wat daarbij komt kijken is erg belangrijk. Dit wordt bij RGNT al makkelijker gemaakt doordat hij gewoon opgeladen kan worden via het stopcontact. Parkeren ergens in de buurt van een stopcontact is dan wel handig met de RGNT Scrambler. Het is mogelijk om op te laden bij laadpalen, maar deze kabel moet je extra aanschaffen en had ik niet tot mijn beschikking.

Moderne technologie in een klassiek jasje

RGNT (spreek in het Engels uit als Regent) is een jong elektrisch motormerk en biedt op dit moment twee modellen aan: de No.1 Classic SE en de NO.1 Scrambler SE. Beide modellen hebben alle eigenschappen die je bij zulke motoren verwacht: spaakvelgen, een ronde koplamp, een lang plat zadel en een ronde namaak benzinetank. De tankdop geeft daarbij toegang tot de oplaadpoort van de RGNT en helpt mee de moderne technologie te verstoppen in het klassieke jasje.

Interessant is dat de RGNT Scrambler met Avon Trialrider banden geleverd wordt, zowel voor als achter. Dit zijn dezelfde banden als ik op mijn eigen motor heb. Voordeel hiervan is dat ik direct een stuk meer zelfvertrouwen in de motor kon plaatsen. Beide RGNT zijn ook eenvoudig te bedienen, maar bijzonder is wel dat je gashendel een multi gashendel is. Verder heb je een remhendel voor je voorrem en een remhendel voor de combi voor en achterrem. Omdat het een A1 motor is, is ABS niet verplicht en mag een gecombineerd remsysteem ook. Je kan hierdoor met beide remhendels zeer specifiek remmen. Zoals meeste elektrische motoren zijn er geen versnellingen aanwezig en dus geen schakelpook. En dus heb je helemaal niets bij je voeten.

Dan komen we terug bij het multi gashendel systeem van de RGNT, het zogenaamde ‘One Throttle Drive’ of OTD afgekort. Je rechterhand is in staat tot veel meer dan alleen accelereren. Hou bij stilstaan de linkerrem ingeknepen en beweeg je gashendel twee keer kort naar voren en je verandert van Drive naar Reverse. Net als bijvoorbeeld de BMW CE04 kruipt de RGNT met gas geven nu langzaam achteruit. Dit is uiteraard snelheid beperkt ivm veiligheid, maar is met 6 km/h net genoeg om beide voeten van de grond te kunnen halen. Heel vaak gebruik je het misschien niet, maar het geeft je wel de optie om in de kleinste ruimtes te parkeren en daarna probleemloos achteruit weer uit te rijden. Helpt met de ideale commuter motor rol. Om hem weer in Drive te krijgen herhaal je hetzelfde principe.
En daarmee is de trukendoos van de ‘One Throttle Drive’ nog niet leeg. De gashendel kan tijdens het rijden ook naar voren gedraaid worden om af te remmen op de motor. Het afremmen op de motor regenereert weer wat elektriciteit voor de batterij. Met deze functie zal je de remmen minder gebruiken en kun je in veel situaties enkel en alleen met het gashendel afremmen. Als je het gas gewoon los laat wordt er ook lichtjes geremd op de motor voor wat regen. Maar dit is duidelijk minder sterk dan wanneer je de multi gashendel naar voren draait.

Rijmodi en bereik: Realistische prestaties van de RGNT Scrambler

Bij het ophalen nog eens navraag gedaan naar de range. Er wordt gezegd dat een range van 150 km benoemd is, maar dit is uiteraard in de 9Kw-mode, met actieve regen en rustig optrekken. Realistischer ligt het rond de 100-120 km bij afwisselend woon-werk verkeer rijden. De RGNT Scrambler heeft 3 modes waar je tussen kunt wisselen en nog een vierde modus waar de computer naar kan switchen. Als rijder kan je kiezen uit drie modes, Normaal; 9Kw, Dynamisch; 13Kw en Boost; 21Kw. Daarnaast is er nog een “turtle” -modus waarbij de motor beperkt wordt in acceleratie en topsnelheid. Dit is voornamelijk voor wanneer de accu bijna leeg is, maar ik heb het ook op een eerder moment meegemaakt.
Naarmate de modes sportiever worden neemt de range af, maar de boost mode is maar beperkt beschikbaar. Dit is bewust gedaan om de realistische range niet te veel te beïnvloeden. De 100+ km die benoemd wordt is niet alleen realistisch, maar persoonlijk zat ik op de meerdere ritten ook meer richting een 120 km range. Dit is afhankelijk van hoe pittig je rijgedrag is en hoeveel energie je terug weet op te wekken met de active regen. Enige kanttekening die ik hierbij wel wil vernoemen. Op de zeer warme dag waarbij ik de RGNT heb opgehaald heb ik best pittig naar huis gereden, om te kijken wat de RGNT kan. Boost wanneer deze beschikbaar was, agressief optrekken en hard regen en remmen, om daarna weer volgas op te trekken. De range werd opvallend weinig beperkt door dit gedrag. Maar met de volle zon en het warme weer leidde dit wel tot een paar momenten waarop de RGNT een mode terug ging omdat de motor of accu te warm werd. Je kan door blijven rijden zonder dat je echt verschil merkt, en na enkele momenten weer terug naar Dynamic. Aan het einde van 2 tot 3 uur rijden en dit een beetje negeren gaf de RGNT een oververhittings-waarschuwing en werd “turtle” mode geactiveerd. De snelheid waarmee ik op dat moment reed bleef ongewijzigd, pas na stilstaan was de snelheidslimiet actief. Eerlijk gezegd was dit ook wel een mooi moment voor een drinkpauze en na 10 min rust weer opgestapt en de rest van de rit afgereden. Zonder verdere waarschuwingen en/of meldingen.

De RGNT Scrambler is een A1 legale motorfiets omdat het bij elektrische motoren anders wordt bepaald dan benzine motoren. Een benzine motor voor A1 mag een piekvermogen hebben van 11Kw. Dit wordt bij elektrische motoren bepaald door het dynamisch vermogen van 11Kw. Hiermee mag je dus de RGNT op je A1 rijden, en kan je met de boost modus 21Kw ervaren, bijna gelijk aan 250cc.
In het dagelijkse gebruik zullen weinig mensen de RGNT alleen in Normale modus rijden, maar voornamelijk in Dynamic. Zeker bij stoplichten rijdt de Dynamic een stuk fijner weg. Voor mij gaf de RGNT in Dynamic bij normaal gebruik een range van rond de 100 tot 120 km. In de winter kan dit iets lager uitvallen, ondanks dat de RGNT met een aangepaste Aurora het Snelheids Wereldrecord op ijs met een elektrische motor heeft gezet. Niet slecht, en dat belooft wat voor de toekomst van RGNT.
Sowieso een mogelijke derde uitvoering, de Aurora.

De RGNT opladen

Opladen is relatief simpel, de tankdop omhoog, de oplaadkabel in de motor en in het stopcontact en klaar. Dit was bij mij helaas niet zo gemakkelijk, maar met een beetje creativiteit is het allemaal gelukt. Dankzij de meegeleverde tas kon de oplader ook mee naar werk, om de RGNT daar op te laden. Dit was niet nodig, op 1 accu heen en weer rijden is makkelijk te doen met zijn range. Maar gezien ik de RGNT de avond ervoor niet voor de volle 100% kon laden was de optie wel fijn. De meegeleverde tas is beschikbaar als accessoires in twee kleuren bij Coning Motoren voor €269.95.

Op de laatste dag was opladen op locatie niet mogelijk en moest ik met een vrij lage accu percentage nog van IJsselstein naar Utrecht. Met iets zuiniger rijden, eerder van het gas af en niet te raar doen bleek dit achteraf geen probleem.

Het opladen van 20% naar 80% gebeurde in iets minder dan 3 uur, wat fijn is.
Opladen van 10% naar 100% duurde iets minder dan 5 uur. Volgens RGNT is van 0% naar 100% in 5 ½ uur mogelijk, dus dat komt aardig overeen. 

Wel is het nog het vermelden waard dat de RGNT net als de meeste motoren geen uitneembare accu heeft, iets wat je wel ziet bij veel elektrische brommers, zoals de Brekr en de SuperSoco.

Optimaal rijplezier met perfecte balans en volledig vermogen

De RGNT scrambler komt met mooi formaat wielen, zeker gezien het formaat van de motor. Voor de voorband is gekozen voor een 110/80R18 en voor de achterband een 130/80R17. Extra fijn was dat de RGNT Scrambler standaard wordt geleverd met Avon Trailrider banden. Dezelfde banden die op mijn eigen motor zitten ten tijde van het testen, wat mij direct meer vertrouwen gaf om de RGNT Scrambler te testen.
Door de opbouw van de accu en computer in het blok van het frame heeft de RGNT een mooi laag en centraal gewicht, wat helpt bij de wegligging en het gedrag in de bochten. Omdat de motor in het achterwiel zit verlies je ook geen vermogen door wrijvingsverlies en/of frictie. In theorie is je overdracht van vermogen ook acuter, maar dat gaat om zulke kleine waardes dat je daar eigenlijk niks van merkt.

Dankzij de elektromotor is altijd het volledige vermogen beschikbaar, geen gedoe met het zoeken naar de juiste versnelling midden in een bocht, of een vals neutraal tijdens het wegrijden bij een stoplicht. Wel merk je dat bij wegrijden vanuit stilstand het vermogen opgebouwd wordt en je helaas niet de volle 100% vanaf het eerste moment krijgt. Geen LiveWire of Zero acceleratie dus, maar het helpt wel met de grotere range. Overdracht van de gashendel naar de hub-motor voelt heel geleidelijk en goed doseerbaar aan. De controle over constante snelheid en hoeveelheid acceleratie is daarmee heel fijn.

Vanaf het dashboard heb je toegang tot verschillende instellingen, details over de prestaties van de motor, het batterijniveau en nog veel meer. Over the air (OTA)-updates en cloud connectiviteit worden gebruikt om de RGNT motoren indien nodig bij te werken. Er zit mogelijkheid tot navigatie op de RGNT, maar deze was tijdens het testen van de Scrambler nog in de testfase. Bedoeling is wel dat dit in het derde kwartaal kosteloos uitgerold wordt naar alle reeds verkochte en alle nieuwe RGNT motoren. Navigatie op het dashboard is wel een fijne toevoeging aan de RGNT. En overbrugt de toch wat hogere prijs van de RGNT vs. andere A1 elektrische concurrenten. 

De bedieningsknoppen op het stuur zijn allemaal makkelijk te bereiken en goed te bedienen. Er is veel “ouderwets” mechanisch, wat misschien niet voor iedereen fijn is, maar persoonlijk had ik er weinig problemen mee. Het knipperlicht knopje was even wennen, maar vrij snel ging dat automatisch.
Een mooie toevoeging was geweest als de knipperlichten automatisch uitgingen na de bocht, maar dat is misschien ook weer wat veel gevraagd voor een relatief jong bedrijf. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor cruise control. Ik heb het absoluut niet gemist, maar ik kan er voor de snelweg en wat saaiere 80 N-wegen wel voordeel in zien. Ook dat zou de RGNT Scrambler boven de concurrentie plaatsen. Alles is al elektrisch op de RGNT, dus het lijkt me vrij goed toe te voegen.

RGNT; Prijsoverzicht en concurrentie in de elektrische markt

De prijzen van de RGNT Classic en Scrambler liggen ten tijde van schrijven tussen de €14,495.- en €16,807.-. Alhoewel er in Juli bij sommige dealers ook acties zijn met prijzen vanaf €12,995.
Prijsverschil in de range is afhankelijk van de Classic vs. de Scrambler, de kleur van de motor en het zadel. De FXE kost ten tijde van schrijven €15.440,-, wat in een vergelijkbare prijsklasse is. Maar deze biedt wel iets minder range aan.
De goedkopere elektrische motoren zoals een Horwin CR6 (vanaf €7200,-) of een Echopper M1p (€5499,-) of een E-Odin (€6199,-) of zelfs de TCMax van SuperSoco (€5.448) zijn allemaal beperkt met hun topsnelheid. Dit is wisselend tussen de 85km/h en de 95km/h, maar geen van allen is echt veilig voor snelwegverkeer. 
De duurdere motoren zoals LiveWire, Zero en Energica zijn een klasse hoger en hebben prijzen boven de €20.000,-. (de Zero heeft wel 2 “ instapmodellen” onder de 20k)

RGNT Scramler SE
RGNT Classis SE

Krachtige remmen en comfortabel zadel maken de RGNT Scrambler een veelzijdige keuze

Euro 4-regels (en latere Euro-regels) bepalen dat een motorfiets tot 125 cc, ABS óf gecombineerde remmen moet hebben. ABS is minder fijn als je offroad wilt rijden, wat met een Scrambler wel moet kunnen. Je kan er dan voor kiezen om de ABS schakelbaar te maken, simpel aan en uit of met verschillende modus. Of zoals RGNT heeft gekozen, de tweede optie. Een gecombineerd remsysteem.

De rechter remhendel remt voornamelijk voor af. Deze komt iets zachter op, maar is nog best krachtig te noemen. Tot je de linker remhendel eens probeert. Deze remt zowel voor als achter en is zeer krachtig. Samen met actieve regen en je komt als rijder praktisch van je zadel af. Zonder ABS kan je natuurlijk wel een blokkerende rem hebben, en zeker de krachtige linker remhendel kan je achterwiel blokkeren. Niks mis mee, soms juist heel fijn, maar goed om te weten.

Over het zadel gesproken, de Scrambler die ik had kwam met het zwarte caferacer/scrambler zadel. Het zadel is mooi dun, wat helpt met het vasthouden van de motor met je knieën. En vrij comfortabel, als je eenmaal je spot hebt gevonden.
Langer dan 3 uur zit je ook niet op het zadel, kijkende naar de range. Maar 3 uur op het zadel zitten gaf ook geen oncomfortabel gevoel. Het profiel van het zadel helpt met grip op het zadel. Voor het sportievere bochtenwerk is dat toch wel fijn. Je zithouding is hierbij vrij rechtop en ontspannen. De RGNT zelf is niet heel hoog, maar door deze zithouding voelt het wel alsof je hoog zit. Staan is trouwens ook zeer goed te doen, dankzij het dunnere zadel.

Offroad rijden is daarmee een optie, het is tenslotte een scrambler.
Helaas merk je offroad, zeker op de paden die vol zitten met kuilen en gaten, dat de RGNT best wat gewicht met zich meebrengt. Met zijn 163kg valt dat reuze mee, en ligt de RGNT Scrambler meer aan de lichte kant. Merkbaar dus dat de vering niet afgesteld is voor offroad rijden, of daar in de buurt komt. Staan gaat gelukkig goed en zo vang je een hoop gestuiter op. Maar of dat allemaal goed is voor de elektronica? Ik denk dat een RGNT rijder die vaker offroad wil gaan er goed aan doet om te kijken naar andere opties qua voor- en achtervering.

Conclusie

RGNT heeft met hun elektrische Classic en Scrambler een A1 legale motor op de markt gebracht die kijkt naar verschillende niches. De groene A1 rijder die niet alleen elektrisch wil, maar ook snelweg. Of juist de iemand die van zijn klassiek ogende motor houdt, maar in rust door de natuur wilt rijden, genietende van vogelzang. In enkele andere Europese landen kunnen mensen die al een aantal jaar autorijden legaal A1 rijden. Dan is de RGNT iets voor er naast, met een klassieke look.

En wat RGNT dan aflevert voelt en rijdt compleet. De toekomstige navigatie is de missende kers op het gebak. Het is ook fijn om te weten dat alle software updates, de navigatie updates etc, kosteloos zullen zijn en RGNT ten tijde van schrijven geen interesse heeft in abonnementen, zoals je tegenwoordig soms hoort. Het gecombineerde remsysteem is fijn en zeer krachtig. Een versie van cruise control zal voor de toekomst een perfecte toevoeging zijn. 

Eigenlijk was de 3 dagen met de RGNT Scrambler te kort, en wilde ik hem nog niet inleveren. Het gebruik van de ‘One Throttle Drive’ en de behendigheid in de bochten beviel goed. Vanaf dag 1 met een glimlach rond gereden. De nieuw aangekondigde caferacer, lijkend op de wereldrecordhouder “Aurora”, zal ook een model zijn wat de aandacht weet te trekken. Ik kijk er in elk geval naar uit.

 

Youtube video; De First Ride

 

Een mooie toevoeging voor mensen die de RGNT eens willen ervaren, Nederland lanceert als eerst de Rent-a-RGNT optie.
Ontstaan uit een samenwerking tussen Coning Motoren (RGNT dealer in Utrecht) en Rusty Gold MotorShop in Amsterdam. Dit geeft de kans om samen met vrienden door Amsterdam of de groene omgeving buiten Amsterdam te rijden. Voor meer informatie; RGNT Motorcycles electrical rentals.

Type Motor

Hub motor, geoptimaliseerd voor de RGNT

Maximaal Vermogen 

Nominaal vermogen 9KW – 13KW
Piek vermogen 21KW

Actieradius

100-150 km (realistisch rond de 120km)

Accu

1 Li-Ion

Capaciteit

9,5 kWh

Laadtijd

4 – 6 uur

Max motor Torque

390 Nm

Frame

Swedish quality Steel Frame

Voorwielophanging 

Ceriani replica van Paioli, met 120mm travel

Achterwielophanging 

340 mm eye to eye,  schroefveer, veervoorspanning instelbaar

Veerweg 

120mm

Voorremmen 

300 mm diameter floating Disc, 4.5mm stainless steel

Achterrem

220 mm diameter Disc, 4,0mm stainless steel

Remmen

J.Juan CBS Brake System (Combined Brake System) (A1, dus geen ABS)

Wielen 

Aluminium, gespaakd.

Voorband 

110/80R18 – Standaard met Avon Trialrider

Achterband 

130/80R17 – Standaard met Avon Trialrider

Lengte 

2110 mm

Breedte 

840 mm

Hoogte 

1080 mm

Wielbasis 

1410 mm

Zithoogte 

810 mm

Gewicht

163,3 kg

Gewicht batterij

60 kg

About Author