Uiteraard is de Super Soco TS niet de eerste elektrische tweewieler die ik heb gereden, hiervoor onder andere al enkele Zero modellen, de LiveWire en de Brekr gereden. Wel is het de eerste die ik meerdere dagen tot mijn gebruik had, om eens echt te ervaren hoe elektrisch “leeft”. Dat gaf uiteraard een paar uitdagingen gedurende de week, maar bovenal viel het me op dat het eigenlijk vrij simpel was met de Super Soco TS.
Let wel, de TS is een elektrische scooter, met een max van +/- 50 km/h, en met een uitneembare accu. Dit laatste hielp heel erg mee aan het gebruiksgemak en opladen.
De Super Soco op de Nederlandse markt?
Afhankelijk aan wie je het vraagt is Super Soco in 2021/2022 de meest verkochte elektrische brommer, met grofweg 6 verschillende modellen, (9 als je alle varieties mee neemt) ten tijde van schrijven. Waarvan twee modellen een 90 km/h versie zijn, en dus verkocht worden als elektrische A1 motor. Veel mensen zullen al enkele Super Soco’s gezien hebben, Go-Sharing rijdt namelijk rond met de felgroene Super Soco CUx. Ik heb echter de Super Soco TS gereden, een 45km/h versie. Vergelijkbaar is de Super Soco TC, de Super Soco welke overgoten is met een Caferacer sausje.
Omdat je voor volledig elektrische motorscooters en motorfietsen vanaf 2022 geen BPM en geen motorrijtuigenbelasting (MRB) meer hoeft te betalen is de verwachting dat we nog meer elektrische scooters op de wegen zullen zien verschijnen.
Uiterlijk
Persoonlijke trekken de looks van de Super Soco TC, die caferacer style, me net iets meer. Maar ook de Super Soco TS zelf oogt “motorlijk”, wat veel mensen doet laten omkijken. Dit leidde ook onderweg tot menig zwaaiende motorrijder, iets wat je niet vaak hebt als je scooter rijdt. Door het model van de scooter is de zithouding erg comfortabel. Het comfortabele zadel speelt hier ook een rol in, en zorgt dat langere afstanden geen enkel probleem zijn. Persoonlijke ben ik 1.86m en kon ik zonder last te ondervinden de accu leegrijden, of de woon-werk afstand tussen Rotterdam en Dordrecht afleggen.
Wat opviel was het wat smallere stuur en de juist wat grove voetsteunen. Het stuur was erg fijn voor het rijden in Rotterdam en Dordrecht, tussen de auto’s door filteren was hiermee gemakkelijk. De stevige voetsteunen gaven extra steun wat ook fijn is bij het langzame manoeuvreren.
Accucapaciteit/Laadtijd
Eerst wat er op papier wordt gezegd; de website geeft voor de Super Soco TS een accucapaciteit van grofweg 70km. Hierbij gaan we uit dat dit in eco mode is, en niet in sport mode, in zogenaamde optimale condities. In het dagelijkse gebruik rij je de Super Soco TS eigenlijk alleen maar in stand 3, de sport mode, puur omdat je anders topsnelheid en acceleratie mist. In deze stand 3 van Rotterdam naar Dordrecht koste ongeveer 53% batterij, net niet genoeg voor heen en terug op één lading, maar meer dan genoeg als je kan laden op werk dus. Deze afstand is grofweg 24km, wat zou betekenen dat je grofweg 46km op een volle accu moet kunnen rijden. Op een semi-zonnige zondag gereden tot de laatste 5%, wat na een goede 45km was. Hierbij springt die op de laatste 7% wel in stand 1, wat je voornamelijk merkt in de topsnelheid, wat ineens nog maar 30 km/h is.
Uiteraard niet te vergelijken met benzine scooters, maar voor veel mensen meer dan genoeg voor het dagelijkse gebruik. Het opladen gaat namelijk ook erg eenvoudig. En het feit dat je nooit meer hoeft te stoppen om te tanken is ideaal, zeker met de benzine prijzen van tegenwoordig.
De website geeft aan dat een accu in 5 uur volgeladen is, iets wat ik kan bevestigen. Bij thuiskomst accu eruit en meenemen naar binnen. Binnen aan de lader, en tijdens het koken en eten wordt de accu rustig opgeladen. Voordat je naar bed gaat de accu van de lader afhalen en je kan hem ochtends weer als vol gebruiken. Uiteraard is laden met de accu in de scooter ook gewoon mogelijk, dit kon op werk dus gemakkelijk door de stekker in het stopcontact te stoppen. Wat een fijne bijeenkomst was, de accu en de lader worden tijdens het laden ook niet warm, iets wat met huisdieren en/of kinderen wel fijn is.
Wegligging, dagelijks gebruik
Binnen de stad is de Super Soco TS erg flexibel in gebruik. Omdat je op veel plaatsen op de weg moet rijden in plaats van het brommer/fietspad is het fijn als hij goed meekomt met het overige verkeer. Rijdend is dat geen probleem, acceleratie is wat voorzichtig, maar voldoende. Bij de stoplichten is tussen de auto’s door naar voren rijden gemakkelijk, maar zelfs in Sport mode zou ik iets meer acceleratie willen zien, zodat als je vooraan staat bij het stoplicht je ook snel weg bent. Uiteraard betekent meer acceleratie minder range, maar een klein beetje extra zou fijn zijn, zeker kijkende naar de acceleratie van de Brekr Model B.
Buiten de stad is de Super Soco TS door zijn iets grotere wielen erg wendbaar. Bij scherpere bochten en mooie dijkjes kan je al snel pushen tot de max, en met je tenen/voetsteunen over het asfalt schrappen. Was erg verbaasd dat de Super Soco je zo snel dat vertrouwen geeft, zeker gezien de banden, die ten opzichte van de hoogte wat aan de smalle kant zijn. Dit merk je voornamelijk als het geregend heeft. Zeker de achterkant kan met te veel acceleratie wat willen glijden dan. De grootte banden geven een hoop wendbaarheid, maar doordat ze zo vrij smal zijn is de “contactpatch” ook vrij dun. Mogelijk dat iets bredere/dikkere banden erop grip zouden kunnen verbeteren, zeker bij nat weer zou dit wel fijn zijn. Of dit nadelig de range beïnvloed is dan het overwegen waard.
De Super Soco TS is niet alleen een scooter voor stadsgebruik en/of woon-werk verkeer. Ook een plezierrit of een langere afstand kan, alhoewel een betere regenerative braking dit nog zou kunnen verbeteren. Zeker in stand 3, de meeste gebruikte positie, lijkt het regeneratieve remmen praktisch uit te staan. In theorie zou dit verbeteren een iets grotere range kunnen geven en dus de functionaliteit van de Super Soco doen vergrootte. En als we dan toch een minpuntje benoemen; je kan niet tegelijkertijd remmen en gas geven. Er zijn vast redenen voor omdat te voorkomen, maar ik miste het wel, als motorrijder ben je dat toch gewend. Daarnaast wordt je al snel “lui”, en heb je eigenlijk constant je gashendel open staan, de TS zet hem voor je uit wanneer je remt. Op nat wegdek, midden in de bocht kan dat wel een spannend momentje tot gevolg hebben.
Conclusie
Wat na een week rond rijden met de Super Soco opviel was dat ik hem bijna met hetzelfde gemak pakte als mijn eigen motor, maar dan zonder ooit na te hoeven denken over wel of niet tanken. De accu weegt niet heel zwaar en met het handige handvat is dragen naar beneden minimale effort. In pluggen, helm op en gang, het heeft zo zijn voordelen. Wel zou ik net iets meer acceleratie willen zien, zeker in vergelijking met enkele andere opties op de markt. De reële 50 km bereik kan met nieuwere modellen geboost worden. Voor 9 van de 10 ritjes zou het voldoende zijn, maar het blijft toch een belemmering in vergelijking met benzine scooters. Echter oogt de Super Soco wel heel mooi, en dan zeker de TC is voor mij persoonlijk een mooi ogende scooter.
Op het einde van zo testweek ben ik wel overtuigd, zou ik een nieuwe scooter moeten aanschaffen, zou het een elektrische worden.
Motor
- Type motor: Bosh Hub
- Maximaal Vermogen: 1900 W
- Actieradius: 50-70 km
- Accu: 1 (uit te breiden naar 2)
- Accu Voltage: 60 V
- Capaciteit: 30 Ah
- Laadtijd: 4 – 5 uur
- Max motor Torque: 120 N m
Rijwielgedeelte
- Voorremmen: Remschijf
- Achterrem: CBS
- Voorband: 70/100 17″
- Achterband: 100/70 17″
- Lengte: 1898 mm
- Breedte: 703 mm
- Hoogte: 1059 mm
- Wielbasis: 1320 mm
- Zithoogte: 770 mm
- Grondspeling: 198 mm
- Gewicht: 72 kg
Meer Posts
Yamaha Neos Dual Battery – weektest (2024)
RGNT No.1 Scrambler SE – 2023 (Weektest)
Brekr Model B – 2022 (Weektest)