Meifesto

Indian RoadShow – Motostore Barendrecht

Elk jaar organiseert Indian de Indian Roadshow, welke met een gros aan demomodellen door Nederland, België en Luxemburg trekt. Onder andere de Indian Scout met de Dr. Jekill & Mr. Hyde, de elektronisch regelbare uitlaatsysteem met drie verschillende sound modi, die de meeste van ons vast wel gehoord of (online) gezien hebben.

En elk jaar hebben ze een driedaags event bij MotoStore Barendrecht, dit jaar was deze in April.

Ochtends vroeg, grauw en grijs, vroeg ik me nog wel af waar ik aan begonnen was. Met de regen rijden is nooit top, ze gaven al een week nat weer aan en de lucht oogt donker en treurig. Eenmaal aangekomen, eerst binnen maar even opwarmen en een rondje lopen. Moest toch nog een nieuwe bougie kopen, dus dat maar gelijk gedaan.
Om 10.00 stond de FTR 1200 Carbon op mij te wachten… en het zonnetje ook.
Wat wil je nog meer.

Niet verbazelijk waren er enkele afzeggingen en dus hadden we een testritje met 2 man, met Julian als voorrijder. Nog niet zeker of het een goed teken is als de voorrijder je naam nog weet van andere demodagen, maar dat het tempo goed zou zijn wist ik wel zeker. Zelfs met de Roadmaster voorop zou dit lekker doorrijden worden. Alle ruimte om de FTR eens te ervaren dus. En wat een ervaring. De FTR voelde meer krachtig en soepel dan het model van vorig jaar, en de volle 35 min rijtijd hebben het idee dat dit de volgende motor wordt alleen maar aangewakkerd. Best gevaarlijk dus zo dag.

IMG_20220409_095505

Bij terugkomst was Marli Food, Suriname bites on wheels, open en was de zon echt doorgebroken. Het aantal mensen was toegenomen en de sfeer daarmee ook. Ongeacht de achtergrond en welke motor men rijdt, iedereen kletst met iedereen. Zo ontmoet je nog eens mensen die je anders nooit zou ontmoeten.

Zo ook in het tweede groep, want ik moest toch echt de Scout Rogue nog even ervaren. Een van de rijders was een man op leeftijd, die normaal gesproken een Britse motor uit 1953(?) rijdt, en dus 15 jaar lang met alle controles andersom heeft gereden. Speciaal voor de Indian Roadshow heeft hij op Dinsdag nog een rijles genomen, om bekend te raken met de “normale” controles. Maar goed, de Scout Rogue, is die echt nieuw?
De Scout Rogue komt met de black-out kleppendeksels; iets wat voorheen alleen een Scout Sixty-functie was. Daarnaast heeft de Rogue echte mini-ape handlebars, in plaats van de pseudo-mini-apes die Bobbers hebben. Qua looks viel me dit niet direct op, maar tijdens het rijden merk je wel dat je meer hangt, bij gebrek aan een beter woord. Ook het zadel is anders, deze zit iets meer naar achteren en strekt zich verder door.

Maar dan het echte verschil, waar de Indian Scout en Scout Sixty standaard 16-inch wielen hebben, net als de Bobber-varianten wijken de Rogue-modellen hiervan af. In plaats van 16” voorwielen hebben de 2022 Indian Scout en Scout Sixty Rogue 19” voorwielen. En in plaats van Pirelli Night Dragon-banden, rijden ze op Metzeler Cruisetec-banden. Maar het is de wielwissel die het grootste verschil maakt. Voorwielen met een grotere diameter maken in theorie motorfietsen stabieler. Ze gaan vaak hand in hand met dunnere banden, die het instuur- en countersteeringrespons verbeteren. Dus theoretisch zouden de Indian Scout Rogue-fietsen scherper moeten aanvoelen op bochtige wegen dan de andere modellen, die al scherp om kunnen in de bochten.

Na een paar minuten wennen aan de Rogue viel dit ook op, een gooi-en-smijt bobber, met de heerlijke 1133cc liquid-cooled V-twin. Geen gebrek aan vermogen in een vrij grote range, en hij stuurt nog beter dan de Scout Bobber. Het duurde ook niet lang voordat de stepjes de grond raakte, ondanks dat hij zogezegd iets meer groundclearance zou moeten hebben.

Terug gekomen na 35 min vermakelijk sturen met de Rogue en dan toch even napraten. Harley rijder, caféracer, sportbike en een Britse oldtimer, ieder had zij niche, maar niemand leek echt ontevreden.
Tijd voor pauze, de broodjes roken lekker, maar ik moest er helaas weer vandoor.
Uiteraard zijn we de volgende Indian Roadshow weer aanwezig.

About Author