De nieuwste Vstrom in een lange lijn is de Vstrom 800DE, welke bij MotoStore Barendrecht beschikbaar is in 2 versie’s. Voor deze test kreeg ik de Vstrom 800DE met Rally stickerset en Akrapovic mee. Gedurende dit testverslag afgekort de Rally versie. Deze Rally onderscheidt zich duidelijk in de kleur opstelling, het bekende blauw met geel is weer terug. Dit is een opvallende kleur en een hate it or love it samenstelling. Uiteraard zitten er op de Rally meer extra’s behalve alleen de kleur en stickers.
De Vstrom 800DE gebruikt het zelfde motorblok als Suzuki’s GSX 8S, waar ik eerder dit jaar erg positief over was.
Een Historische Evolutie tot een Middelgrote Adventurebike
De eerste Vstrom die ik heb getest was de Vstrom 650 in 2016. Suzuki heeft met de Vstrom al een lange geschiedenis en weet toch elke keer weer het model positief aan te passen. Na de 1000 en 1050 nu dus een middelmaat, de 800cc versie. Hiermee komen ze in andere klasse terecht, maar is er in deze markt nog wel plek voor nog een lichte en gebruiksvriendelijke adventurebike?
Helaas komt de 800DE zonder cruise control, maar dat geeft ruimte voor een marktgerichte prijs en andere opties. En Suzuki heeft genoeg andere elektrische systemen, zo heeft de 800DE onder andere een ABS keuze speciaal voor offroad, ABS-G.
Wat tijdens de testrit opvalt is het gemak waarmee de Vstrom de bochten invalt, na de eerste overtuiging. Het voelt tijdens het rijden als een adventure bike die gericht is op alle wegen behalve de snelweg. Logisch, want wie gaat er voor avontuur nu vrijwillig de snelweg op. Via bochtige N-wegen en boerenweggen naar de stukken offroad, de TET of de mooie groene bergpadden in het buitenland.
Wat nog veel meer opvalt is hoe sterk de voorrem is. De eerste keer iets te enthousiast inknijpen en ondanks de ABS kwam het achterwiel van het wegdek. Dit is leuk met lichte motoren, zeker met supermoto’s en sommige racers. Maar niet iets wat je van een zwaardere adventure verwacht. Wel iets wat zo gemakkelijk gaat dat het al snel vaker gebeurde. Te verleidelijk, en het zorgde elke keer weer voor een glimlach.
De Parallel twin van Suzuki met zijn 776cc is sterk genoeg voor zijn formaat. Hij lijkt anders afgesteld te zijn dan hij was bij de Suzuki GSX-8S. Desondanks is zijn optrekkracht nog steeds meer dan voldoende. Laat de koppeling te snel schieten en je voelt dat het voorwiel wilt gaan zweven. Richting hogere snelheden begint het verschil tussen de 8S en de 800DE meer merkbaar te worden.
Uiteraard moest de Vstrom even kort offroad getest worden. Ondanks de wegbanden die onder het demomodel zitten hebben we toch meermaals het asfalt achter ons gelaten op zoek naar avontuur. Te beginnen met een stukje gravel, wat geen enkel probleem is, en waar de gravelstand van de ABS het meest nutige zou moeten zijn. Zelf niet echt een verschil gemerkt, maar geen zeer ervaren offroad rijder, dus dat zal meer aan mij gelegen hebben. De stukken gras naast de dijk, met diepe moddersporen van de tractoren, gingen soepel. Het gewicht van de Vstrom leek van minder invloed te zijn dan dit bij de CFMoto 800MT was en meer vergelijkbaar met de soepele Tenere.
Stijlkeuzes en Extra's van de V-Strom 800DE
In de showroom stonden twee versie’s van de Vstrom 800DE; de normale Vstrom 800DE en de Vstrom 800DE Rally. De normale 800DE is een rustige lichtgrijze kleurstelling met enkele opvallende gele highlights. Samen met zwarte accenten, zijkappen, zadel en velgen is het een mooi geheel. Niet te veel poespas, en rustig en egaal in kleur.
Dan de 800DE Rally, de motor die ik mee had voor de testrit. Blauw en geel zoals we vaker gezien hebben bij Suzuki. Waarbij het blauw een zeer mooi donkerblauwe tint was. En op elk onderdeel waar Suzuki plek kon vinden zit een sticker of een kleurtje. Voorpootbescherming, stickers. Spatbord voor, ook plek voor extra stickers. De offroad handkappen, stickers. En die mooie beschermingskap bij het motorblok? Juist, ook een sticker.
En er zullen meer dan genoeg mensen zijn die hier fan van zijn, die dit mooi vinden. Of die hun eigen motor ook op elke vierkante centimeter wrappen. Vaak met zeer mooie resultaten. Maar bij de 800DE Rally vond ik het net iets te veel van het goeie. Overal een tekstje en/of een logo maakte dat de 800DE een druk gevoel gaf. Bijkomende resultaat is de vele mensen die toch even kijken naar de motor als je langsrijdt. Hij valt iets meer op, dat blijkt.
Een uniek detail van de nieuwe Vstrom 800DE is het multifunctionele 5-inch kleuren TFT-display. Met meer functies dan we hier kwijt kunnen, maar een fijne toevoeging is de automatische schakeling tussen de daginstelling (wit) en nachtinstelling (zwart). Hiermee is het TFT display altijd goed leesbaar. Indien gewenst kan je ook handmatig schakelen tussen deze instellingen.
Ook aanwezig is een 5-volt USB-aansluiting. De vormgegeven handkappen en het beschermingcover van het motorblok zijn mooie toevoegingen op het origineel. Uiteraard komt de Rally ook met de gouden spaakvelgen.
De 800DE is met zijn 855mm zithoogte wat aan de hogere kant, maar was voor mij nog goed te bedienen met beide voeten aan de grond. Er zijn voor de Vstroms eigenlijk altijd wel verlaagde zadels beschikbaar, net als verlagers voor de achterbrug. Voordeel van het feit dat de 800DE wat hoger is, is de extra grondspeling. Zijn 220mm grondspeling is net iets meer dan wat gemiddeld is bij de concurrenten. Met 230kg is de 800DE is dan weer iets zwaarder. De 800DE voelt echter tijdens het rijden lichter, waarbij zeker offroad het me verbaasde hoe licht hij voelde.
Zijn 20L benzinetank is niet heel bijzonder, maar is wel groter dan de GSX modellen.
Standaard komt de Suzuki Vstrom 800DE voor € 12.699,-. De Rally Stickerset en de Akrapovic komen met een prijsverschil van €1.299,-.
In vergelijking de CFMoto 800MT is € 12.599 , een Tenere 700 vanaf € 12.899,00 , en een BMW F800GS vanaf € 12.950,-. Een vrije krappe markt qua concurrentie dus.
Soepelheid en Vermogen: De Kenmerken van de 776cc Paralleltwin in Actie
De Vstrom 800DE komt met hetzelfde 776cc motorblok als de GSX-8S. En deze parallel twin beviel mij zeer goed bij de 8S. Beter dan het motorblok waar de GSX-S950 mee kwam. Op de Vstrom zijn lichte aanpassingen gedaan ten opzichte van zijn sportieve counterpart. Zo ligt de koppel bij een net iets hogere rpm. Hoe dat zal weergeven ten opzichte van de concurrentie was de vraag waarmee we opstapte. Het fijne van dit 776cc paralleltwin blok is zijn compacte bouw. Samen met de nieuwe 270°-krukas helpt dit mee aan soepel rijgedrag en een controleerbaar vermogensafgifte. Het zogenaamde “Suzuki Cross Balancer” krukasmechanisme helpt om de trillingen te elimineren en helpt met het soepele motorkarakter. De 800DE beschikt over een maximale motorvermogen van 84,3pk bij 8.500 toeren en kent een maximaal koppel van 78 Nm bij 6.800 toeren.
De 800DE komt met 3 rijdmodi, waartussen makkelijk geschakeld kan worden via de Suzuki Drive Mode Selector. Er is keuze uit rijmodus A (Active), B (Basic) en C (Comfort). De drie rijmodi leveren altijd het maximale vermogen, maar verschillen qua gasrespons, doseerbaarheid en koppelkarakteristiek. Moet wel zeggen dat ik relatief snel in rijmodus A zat en niet meer heb omgekeken naar de andere rijdmodi. Uiteraard komt ook de 800DE met elektronische ride-by-wire bediening voor de vlekkeloze gasrepsons. De 800DE is uitgerust met instelbare tractiecontrole, welke 3 normale standen heeft voor weggebruik. Een “off” optie, waarbij hij helemaal uitstaat, en een nieuwe G-modus (Gravel) voor wanneer je onverhard gaat. Deze modus verminderd de hoeveelheid wheelspin en houdt de Vstrom beheersbaar.
De beste vergelijking was met de CFMoto 800MT, die ik een paar weken eerder heb gereden. Uiteraard zit hier wat kwaliteitsverschil tussen, maar wat relatief snel op viel was hoe soepel deze parallel twin reageerde. Logisch, dat was ook het geval op de 8S. Ze hebben er volgens hun website zelfs een extra pk uit weten te halen, de 8S komt met 83pk en de 800DE met 84pk. (of is dit een afrondingstruc) Bij beide modellen is de soepelheid waarmee je het aantal pk’s onderweg kan bedienen fijn. De verschillende modussen die je tot je beschikking hebt helpen hier zeker bij. Het langere stuk snelweg verliep gladjes. Cruise control werd gemist, maar met 1 arm aan het stuur en een constante snelheid was het comfortabel rijden.
Het windscherm was net niet ideaaal voor mij lengte, maar deze is verstelbaar. Helaas niet onderweg, zoals bij bijvoorbeeld de Vstrom 1000 of de 800MT. Maar met het juiste gereedschap bij je en een leuke route kan je de drie verschillende standen uitproberen. Eenmaal de beste positie gevonden is aanpassen niet meer nodig. En anders kan je altijd nog een aftermarket windscherm aanschaffen die wel tijdens het rijden verstelbaar is. Het zadel van de Suzuki V-STROM 800DE is ontworpen voor optimaal comfort op lange toertochten en rijden op onverharde wegen, alhoewel je dan voornamelijk zal staan. Hiervoor komt de 800DE met stalen voetsteunen met gemakkelijk te verwijderen rubberen blokken. Het zadel geeft je alle bewegingsvrijheid, ook voor de passagier, zelfs wanneer de optionele top- en zijkoffers zijn gemonteerd.
Suzuki's Accessoire Pakketten
Er zijn buiten de Rally Optie die beschikbaar was bij MotoStore Barendrecht ook 3 accessoire pakketten beschikbaar voor de 800DE vanuit Suzuki;
Het duurste pakket is het 800DE Adventure pack, welke komt met;
Complete set zwart aluminium zijkoffers (2×37 l)
Zwart aluminium top-koffer (38 l)
Handvatverwarming
Middenbok
Valbeugels
Complete set LED (mist) lampen
De iets goedkopere 800DE Black Rhino pack;
Complete set zwart aluminium zij-koffers (2×37 l)
Handvatverwarming
Middenbok
Valbeugels
En de goedkoopste optie, de 800DE Touring pack;
Complete kunststof topkofferset (55 l.)
Middenbok
Navigatiesteun
Conclusie
Suzuki heeft met hun parallel-twin een heerlijk goed motorblok neer gezet. Dat we daar meer modellen mee zouden zien was te verwachten en de Vstrom was dan ook een logische stap. Suzuki heeft hiermee een goede hybrid middelgewicht adventure/offroad model neer gezet. Voor echt offroad mag de Vstrom 800DE nog net iets meer offroad voelen. Of met een net iets grotere range en met cruise control juist iets meer adventure. Suzuki heeft gelukkig een grote markt aan aanpasbare onderdelen beschikbaar, zowel Suzuki OEM als Aftermarket. Waamee je de 800DE kunt aanpassen naar je eigen wensen. Meer offroad of meer adventure.
Het motorblok en bijhorende frame zijn top. Samen met Suzuki’s elektronica en de fantastische remmen is de 800DE wel 1 van de betere modellen in deze klasse die ik heb mogen rijden.
De First Ride op Youtube kunt u hier terugkijken: Suzuki Vstrom 800DE
Motorblok | Viertakt, vloeistofgekoeld, DOHC, Parallel twin |
Cilinderinhoud | 776 cc |
Boring x Slag | 84,0 x 70,0 mm |
Compressieverhouding | 12.8: 1 |
Ontsteking | Elektronische ontsteking |
Max. vermogen | 84,3 pk / 62 kW @ 8500 rpm |
Max koppel | 78 Nm / 57,5 lb-ft bij 6800 rpm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Voorwielophanging | Telescopisch, schroefveer, oliegevuld |
Achterwielophanging | Swingarm, schroefveer, oliegevuld |
Wielen | Gouden spaakvelgen |
Voorband | 90/90-21M/C (54H) tube |
Achterband | 150/70R17M/C (69H) tube |
Lengte | 2345 mm / 92,3 in |
Breedte | 975 mm / 38,4 inch |
Hoogte | 1310 mm / 51,6 inch |
Wielbasis | 1570 mm / 61,8 inch |
Zithoogte | 855 mm / 33,6 inch |
Grondspeling | 220 mm / 8,6 inch |
Gewicht | 230 kg / 507 lbs rijklaar |
Brandstofcapaciteit | 20 Liter |
Meer Posts
Suzuki GSX-8S – 2023
Suzuki GSX-S1000GT – 2022
Suzuki GSX-S950 – 2022