De nieuwe GSX-8S van Suzuki kwam voor mij een beetje als een totale verrassing. Zijn strakke lijnen en de candy blauwe kleur trokken de aandacht, en ik was zeer benieuwd naar deze naked. De afspraak bij Motostore Barendrecht was dan ook snel gepland om de 8S eens een dag te lenen. Een krachtige en gloednieuwe 776cc paralleltwin die gemaakt is met 1 doel; “de best mogelijke rijervaring met een sterke focus op rijplezier”. Suzuki zet in op het nieuwe tijdperk van naked streetfighter performance, en met de GSX-8S hebben ze pijlen gericht op de concurrentie paralleltwins: de Yamaha MT-07 en de Honda Hornet.
Suzuki’s interpretatie van naked streetfighter performance
Een tijd lang was de MT-07 koning als twin parallel in de +/- 700cc range. Ducati met de scramblers en KTM met de Duke 790 (gelimiteerd in Europa tot 95Hp) wisten het vuur niet echt aan de schenen te leggen van de MT-07. Begin 2023 kwam de Honda CB750 Hornet, een geheel nieuwe paralleltwin met nieuwe technologie en met 755cc. Met een piekvermogen van 67,5 kW en een koppel van 74,4 Nm een flinke concurrent voor de 689cc MT-07 van Yamaha. De MT-07 komt met een piekvermogen van 54,0 kW en een koppel van 67,0 Nm.
Als klap op de vuurpijl was ook Suzuki bezig met een naked twin parallel, de GSX-8S. De 8S komt met een nieuw 776cc blok. Suzuki weet hier een piekvermogen van 61,0 kW en een koppel van 78,0 Nm uit te halen. Meer koppel in ruil voor een klein verschil in het piekvermogen. Maar bovenal een twin parallel die zeer comfortabel rijdt, totdat je het gas opentrekt. De brede en open bochten op de Nederlandse N-wegen zijn ideaal om de GSX-8S flink open te trekken. Met een prijs van €9.999,- (ten tijde van schrijven) is de 8S niet de goedkoopste van de drie. Maar Suzuki probeert voor deze prijs wel een compleet pakket aan te bieden, en geeft 6 jaar garantie.
Uiteraard brengt Suzuki hun nieuwe GSX standaard in de markt met allerlei leuke opties. Zo komt de GSX-8S met een up&down quickshifter, wat helpt met het sportieve karakter. Ook heeft de 8S drie rijmodi, maar ik bleef al snel hangen in de sportiefste stand. Wel belangrijk om te melden dat de 35Kw versie maar 1 rijmodi heeft.
Wat tijdens het rijden opvalt is de positie als rijder. De framegeometrie van de 8S helpt je lichaamsgewicht verder naar voren te brengen, zonder dat dit direct vermoeidheidsklachten lijkt te geven. Een goede 4 uur in het zadel was geen probleem. De zithouding maakt de GSX-8S gemakkelijker te besturen en beter door scherpe bochten heen te sturen. Een ervaren rijder op circuit kan hier gemakkelijk zijn kneedowns mee oefenen. Ik betrapte mezelf in een enkele bocht er ook op dat ik af en toe supermoto-style de bocht in ging, gestrekt been, counter-leaning en volgas de bocht uit. De GSX-8S laat zich dus agressief rijden, en maakt zijn mass-forward streetfighter houding waar. Extra zijn de voetstepjes van aluminium, passend bij de sportieve stijl en gedrag. Tijdens het sportieve rijden valt op dat de stepjes bijna vastgeplakt voelen als je over drempels en dergelijke heen gaat en je voet wat “omhoog” beweegt. Dit constante contact helpt met het vertrouwelijke gevoel dat de 8S geeft.
De GSX-8S geeft een frisse blik op de naked streetfighter stijl
Ondanks dat het de kleinere broer is van de GSX-S950 en de GSX-S1000 heeft de GSX-8S iets nieuws en verfrissend. Nog veel meer dan de GSX-S950 is de GSX-8S een naked bike met een overgoten streetfighter sausje. Er is veel aandacht besteed aan de styling van de 8S, zowel in vormgeving als functionaliteit.
De nieuwe blauwe kleur in het zonlicht vraagt om de aandacht van je ogen. En de naar voren doorlopende ‘vleugels’ doen me misschien ook wel wat denken aan sommige supermoto’s, een voorliefde die lastig te onderdrukken is. Het meegespoten subframe toont oog voor detail, wat de 8S af maakt. De mass-forward houding die de 8S heeft gekregen oogt niet alleen streetfighter en sportief, maar helpt om een wendbare en compacte motor neer te zetten. Zijn led-koplamp zal voor sommige misschien wat wennen zijn, maar de strakke lijnen van de kappen, koplamp en tank geven de GSX-8S een nieuw en complete look. De koplampunit wordt geflankeerd door compacte LED-positielichten. Deze zijn ontworpen als smalle, hoekige sleuven die voorwaarts en naar beneden lopen en zorgen voor een herkenbare look.
De GSX-8S weegt maar 202 kg, mede dankzij een lichtgewicht aluminium swingarm die exclusief voor de GSX-8S is ontworpen. Dankzij de zithoogte van 810 mm kunnen de meeste rijders comfortabel zitten en met gemakkelijk toegang tot de grond met hun voeten. Het eerder genoemde nieuwe framegeometrie maakt de 8S ook voor de grotere rijders comfortabel, er is alle ruimte voor lange benen en uitstekende knieën. Met mijn 1.86 zat ik comfortabel op de motor, en kon ik 4 uur lang rustig en sportief rijden zonder last van spierpijn.
Het zadel mag voor de langere ritjes wel iets meer ondersteuning bieden, maar voor de kortere ritjes is het gewoon goed. Doordat het passagierszitje wat hoger zit, krijg je bij het rijden wat ondersteuning van achter. De achterkant is “af” dankzij het slanke achterspatbord en Suzuki’s nieuwe achterlicht. Kenmerkend is de zeer korte uitlaatdemper van de GSX-8S. Deze heeft een nieuw design en steekt nauwelijks uit.
Suzuki levert de nieuwe GSX-8S met een krachtig remsysteem. De 8S is voorzien van radiaal gemonteerde remklauwen met dubbele remschijven aan de voorzijde. Uiteraard komt de GSX-8S ook met een ABS-systeem en het beproefde Suzuki Traction Control System (STCS), met 3 modus en een uit stand. De radiaal gemonteerde remklauwen zitten bevestigd aan de upside-down KYB-voorvork, welke een veerweg van 130 mm heeft. Achter heeft de 8S een KYB-monoschokdemper met mechanische afsteller voor de veervoorspanning in 7 standen. De vering was vrij comfortabel ingesteld. Drempels met een iets hogere snelheid zijn geen probleem. Wel merk je bij het extreem schuin gaan van de 8S dat de vering voor de sportieve rijder wat stroever zou mogen. Op een slechter wegdek zal je wat beweging kunnen voelen. Comfortabelheid gekozen als eerste optie in de vering. Echter is dit iets wat voor een sportieve rijder simpel op te lossen valt natuurlijk.
De lichtgewicht velgen van gegoten aluminium zijn omwikkeld met de nieuwste generatie RoadSport 2 radiaalbanden van Dunlop. Hierbij zal de 180/55-achterband garant staan voor maximale grip en fun.
Het nieuwe frame voegt het geheel samen. De 8S valt hiermee soepel de bochten in en is relatief gemakkelijk te besturen, wat ook fijn is voor eventuele nieuwe A2-rijders.
Suzuki stelt de GSX-8S leverbaar in een 3-tal kleuren.
De standaard Black on Black van Suzuki, met een lichte metallic glinstering.
Pearl Tech White, met pearl white kappen. Het subframe, de velgen en sommige stickers zijn in de nieuwe Pearl Blue stijl.
En de Pearl Cosmic Blue, waarbij de kappen, het subframe en de velgen allemaal een mooie nieuwe lichtblauwe kleur zijn; Pearl Cosmic Blue. Persoonlijk wel de favoriet van de drie opties.
Leuk om te benoemen; Suzuki heeft een aantal specifieke accessoires ontwikkeld voor de GSX-8S. Onder andere een Flyscreen en de Bugspoiler in drie kleuren die perfect aansluiten op de kleur van de motor. Ook een nieuwe verkorte kentekenplaathouder die helpt het sportieve karakter van de 8S te versterken.
Ontdek het nieuwe 776cc krachtige motorblok van de GSX-8S
De GSX-8S wordt geleverd met een totaal nieuw ontwikkeld motorblok. Het gloednieuwe 776cc paralleltwin blok heeft een compacte bouw, en is voorzien van het Suzuki Cross Balancer systeem. Kenmerkend voor de nieuwe 776cc tweecilinder is de 270°-krukas, waarom de GSX-8S ook vergelijken wordt met de MT07 en de Hornet. Het Suzuki Cross Balancer systeem is een nieuw en innovatief balanceersysteem dat zou moeten bijdragen aan het soepeler motorkarakter. Tevens moet dit systeem de 8S een wendbaar stuurkarakter geven. Dit uniek gepatenteerd bi-axiale ontwerp bestaat uit twee balansassen die onder een hoek van 90° ten opzichte van elkaar zijn geplaatst. Hierbij helpt de eerste balansas de primaire trillingen te elimineren die door de zuiger van de voorste cilinder worden gegenereerd. En helpt de tweede balansas de primaire trillingen van de achterste cilinder te elimineren. Door het 270° krukas concept werden secundaire trillingen al geëlimineerd, wat een motorblok geeft waarbij bijna geen trillingen merkbaar zijn tijdens het rijden.
Het blok reageert krachtig en soepel op de ride-by-wire gashendel. In combinatie met het hoge koppel ben jij bij een groen licht dus zo vertrokken. Maar ook de bocht uit trekken is geen probleem. De wordt allemaal nog makkelijker gemaakt door de up&down quickshifter van de 8S. Opschakelen is de quickshifter echt perfect, voor terugschakelen is af en toe gebruik van de koppeling fijner. Op lange bochtige wegen komt de GSX-8S helemaal tot leven en merk je pas echt wat voor motor het is. Constant rijdend in zijn koppelrange brengt de 776cc tot leven en doet de 8S zijn streetfighter label eer aan.
De normale uitvoering komt met een piekvermogen van 83pk (61,0 kW) en een koppel van 78,0 Nm.
Voor de A2 uitvoering is dit aangepast naar 48pk (35Kw), met 64 Nm bij 4600 toeren. Dit maakt de GSX-8S een van de meest koppelrijke A2-motorfietsen, doorhalen van 3.000 tot 6.000 kan zonder problemen. Ook heeft Suzuki hiermee een voltallige range beschikbaar voor de A2 rijders die op zoek zijn naar een naked; een 650cc V-Twin (SV650), 776cc parallel-twin (GSX-8S) of een 999cc viercilinder (GSX-S950).
Geavanceerde functies en intuïtieve bediening
Zoals we gewend zijn brengt Suzuki hun nieuwe GSX-8S standaard in de markt met allerlei leuke opties. Suzuki rust de nieuwe naked streetfighter uit met onder meer een 5-inch TFT-display en drie rijmodi: A (active), B (basic) en C (comfort). Elke rijmodus levert de maximale vermogensafgifte, maar heeft invloed op de fijnafstemming van de gasrespons en het koppelkarakteristiek bij het accelereren. De A2 versie heeft maar 1 rijmodi, wat goed is om vooraf te weten. Standaard komt de GSX-8S met het SIRS (Suzuki Intelligent Ride System) pakket met de slip-assist koppeling. Daarnaast heeft de 8S ook het Suzuki Traction Control System, met 3 niveaus en uit. Net als meeste Suzuki modellen is ook het Suzuki Easy Start System en het Suzuki Low RPM Assist System aanwezig; wat het toerental zachtjes opvoert ter voorkoming van afslaan van de motor. Extra is dat de 8S standaard komt met een up & down quickshifter en een lichtgewicht aluminium swingarm die exclusief voor de GSX-8S is ontworpen met het oog op sportief straatgebruik.
In vergelijking met de MT07 en de Hornet is de GSX-8S met zijn 202 kg iets zwaarder dan de concurrentie. Opvallend is dat de GSX-8S wel lichter is dan de GSX-S950 en GSX-S1000 van Suzuki.
De GSX-8S is voorzien van een nieuw 5-inch TFT-display, met goed afleesbare informatie. Het display staat vrij los boven op de motor, iets wat tijdens het rijden alles zeer goed leesbaar maakt, maar de looks mogelijk wat beïnvloeden. Je kan door de opties in het TFT scherm wisselen welk display je zichtbaar wilt en wat je dus in beeld wilt hebben. Alles is terug te vinden in de verschillende modi inclusief blok temperatuur, klok, brandstofmeter, gemiddeld verbruik en geschatte beschikbare afstand, samen met een kilometerstand en een tripmeter. Het display is eenvoudig te bedienen dankzij intuïtieve stuurschakelaars. Er kan tijdens het rijden automatisch of handmatig tussen de daginstelling (wit) en de nachtinstelling (zwart) geschakeld worden voor een optimale afleesbaarheid.
Accessoire Pakket
Suzuki heeft voor de GSX-8S een Street Xtreme pack.
Deze bestaat uit;
- Flyscreen in kleur van de motor
- Suzuki LED knipperlicht-set
- Design spiegels
- Suzuki stuurgewichten
- Korte kentekenplaathouder
- Duo Seat Cover
- Bobbins + Frame sliders
- Luxe zadel
Het luxe zadel en de duo seatcover zijn hierbij wel een fijne toevoeging.
Voor de korte kentekenplaathouder, de tail tidy, wordt het achterlicht verplaatst naar onder de buddyseat. Hiervoor heeft Suzuki vooruit gedacht en er is al een uitsparing aanwezig.
Conclusie
Tijdens het rijden heb ik enorm genoten van de GSX-8S op de verschillende wegen. Het blok heeft een speelse lage range, tot je de powerband raakt, dan komt de agressieve ondertoon uit het blok naar boven. Op de Nederlandse dijkjes, maar ook zeker in meerdere bochten op de N-wegen, geeft dit een sportief maar fijn rijgedrag. De 8S geeft je het vertrouwen om ook echt te spelen en langzaamaan jouw eigen grens op te zoeken. En comfortabel genoeg om woon-werk ritjes maar ook lange ritten te rijden. De motor is licht en klein genoeg om met gemak tussen de file door te rijden. Voor een dagje Eifel of een Dutch 1000 is het aan te raden om te kijken naar een iets beter zadel, maar ook deze wordt aangeboden door Suzuki zelf.
Persoonlijk vond ik de GSX-8S beter rijden dan de GSX-S950, wat het een zeer goede A2 motor maakt. En met 48pk en 64Nm ook een van de meest koppelrijke A2-motorfietsen. Persoonlijke voorkeur voor type blok kan hierbij een rol spelen, en een testrit is dan ook altijd geadviseerd. Wel is de GSX-8S iets prijziger dan directe concurrentie, kijkende naar de twin-parallel markt. Maar je krijgt natuurlijk wel de quickshifter standaard geïnstalleerd bij Suzuki.
Uiteraard is er ook een youtube First Ride beschikbaar van de GSX-8S.
Motorblok | 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 270° Parallel twin |
Cilinderinhoud | 776 cc |
Boring x Slag | 84,0 x 70,0 mm |
Compressieverhouding | 12,8 : 1 |
Ontsteking | Elektronische ontsteking |
Max. vermogen | 83pk / 61,9 kW @ 8500 rpm (48pk / 35Kw (A2) ) |
Max koppel | 78 Nm / 57,5 lb-ft @ 6800 rpm |
Transmissie | 6 versnellingen, Up&down quickshifter |
Frame | Staal frame |
Voorwielophanging | 43 mm KYB omgekeerd telescopisch, schroefveer, oliegevuld |
Achterwielophanging | Swingarm, KYB schroefveer, oliegevuld |
Veerweg | Voorwiel 130 mm / 5,1 in Achterwiel 130 mm / 5.1 in |
Voorremmen | Dubbele 310 mm zwevende schijven met Nissin 4-zuiger remklauwen |
Achterrem | Enkele 240 mm schijf met Nissin remklauw met enkele zuiger |
Wielen | Gegoten aluminium |
Voorband | 120/70ZR17M/C (58W) |
Achterband | 180/55ZR17M/C (73W) |
Lengte | 2115 mm / 83. 2 in |
Breedte | 775 mm / 30,5 inch |
Hoogte | 1105 mm / 43,5 inch |
Wielbasis | 1465 mm / 57,7 inch |
Zithoogte | 810 mm / 31,9 inch |
Grondspeling | 145 mm / 5,7 inch |
Gewicht | 202 kg / 445 lbs rijklaar |
Brandstofcapaciteit | 14 Liter |
Meer Posts
Suzuki Vstrom 800DE – 2023
Suzuki GSX-S1000GT – 2022
Suzuki GSX-S950 – 2022