Meifesto

O’Neal PXR niergordel (2022)

De O’Neal PXR niergordel is een lichtgewicht en flexibele niergordel, welke beschikbaar is voor een instapprijs. De niergordel is bedoeld  om ondersteuning te bieden aan de onderrug. En daanaast voorziet hij ondersteuning van de onderbuik en bescherming van de organen. Dit als toevoeging onder de motorjas, welke hier vaak wat ruimte voor verbetering overlaat. Wel belangrijk, dit is geen volledige rugprotector. De O’Neal PXR niergordel is op verschillende websites beschikbaar voor een scherpe prijs en lijkt daarmee de ideale aanschaf of cadeau voor de beginnende rijder.

(De PXR Niergordel staat twee keer op Amazon, beide producten met een 4,5 Ster beoordeling)

Verschillende lagen bescherming

De O’Neal PXR niergordel bestaat uit een onderrugbeschermer, grotendeels gemaakt van polyvinylchloride, rubber en polyester. Deze is bevestigd op een elastische riem en zou maximale lumbar-ondersteuning moeten geven dankzij de spuitgegoten kunststof buitenkant en comfortabel gevormde bioschuim binnenzijde. De elastische riem zelf bestaat uit 2 onderdelen. De grote brede riem, met Lycra® voering en een maatstelling door klittenband®, waarmee je de niergordel strak om je onderbuik heen bevestigd. En twee externe klittenband-sluitriemen voor een breed scala aan maten waarmee je de riem strakker of losser kan zetten indien nodig.
Dit ergonomische design zou bij moeten dragen aan maximale ondersteuning van de rug gecombineerd met comfort aan de zij- en achterkant. De zachte compressie helpt de onderbuik en inwendige organen te beschermen, mits je hem niet te strak sluit.

Als we de PXR niergordel vast pakken dan valt op dat de rubber-polyester beschermer best wel flexibel is en simpel lijkt te buigen. Anders dan je direct zou verwachten misschien. Het honingraat rooster in het midden (zwart) is zacht materiaal en zorgt voor de flexibiliteit. De zwarte stukken leer bieden stugheid en stevigheid, de witte honingraat op het rubber is meer voor de sier en lijkt net zo stug als het rubber zelf. De gehele beschermer plaat zit op een dik stuk bioschuim, voor comfort en extra stevigheid. Voordeel hiervan is dat er niet alleen lumbale-ondersteuning is, maar ook de verdere onderrug ondersteund wordt. Iets wat je mag verwachten van een niergordel, dient ten slotte om je nieren extra bescherming te geven. Het klitteband van de maatstelling voelt stevig en grijpt goed vast aan elkaar. Het klitteband van de gordel zelf is iets minder krachtig, maar blijft bij dragen wel gewoon gesloten. Er zit enige rek in de elastische riem, maar dit is puur voldoende voor ademhalingsruimte.


Gebruik op de motor zelf

De eerste paar ritjes met de niergordel waren wat kortere ritten en woon-werk ritjes. Hierbij heb ik de PXR niergordel altijd onder de textieljas gedragen, boven de textielbroek en de kevlar jeans. Beide broeken hadden geen last van de niergordel, en er werd geen bewegingsvrijheid nadelig beïnvloed. Ondertussen meerdere lange ritten met de niergordel gereden, alles van bijna 2 uur non-stop snelweg, op een XT660, tot groepsritten van 4 uur vol met leuk en sportief bochtenwerk. De dagen dat ik van Rotterdam naar Eindhoven en terug reed zonder niergordel merkte ik dat me onderrug meer last had van de wind en het opvangen van de weerstand, dan als ik dezelfde rit reed met de PXR niergordel. Echter is de ondersteuning die een volledige rugprotector biedt nog groter en is het afhankelijk per rijder en/of situatie welke bescherming de voorkeur geniet.

Bij de sportievere ritten merkte ik tijdens het rijden de niergordel vaak niet op, wat een voordeel is. Bij pauzemomenten, zeker op een terrasje, werd hij wel voelbaar. Andere zithouding en de niergordel zat minder fijn. Gelukkig is het klitteband makkelijk los te trekken en kan de niergordel dubbel gevouwd in elke tas of helm bewaard worden tot de weg weer vervolgd wordt. Na een stevige maaltijd zal je de niergordel externe klittenband-sluitriemen mogelijk iets minder strak moeten doen, maar ook dit is zo geregeld.
Het klitteband lijkt na een jaar met semi-regelmatig gebruik zich nog stevig te houden, maar je merkt dat sommige lusjes slijten. Op dit moment sluit hij nog perfect en blijft de niergordel gedurende de motorrit netjes en strak zitten.
Het merk O’Neal is van oorsprong een merk voor Motorcross en breidde zich uit naar enduro en adventure kleding voor de motorrijders en gear voor BMX rijders. Ondertussen heeft O’Neal ook motorkleding voor de dagelijkse rijder.

Een niergordel of volledige rugprotector?

De PXR niergordel staat onder de sectie protectors voor het offroaden; “voor gebruik tijdens het off-road rijden om uw organen te beschermen tegen schokken en trillingen. De niergordel ondersteunt ook comfortabel uw onderrug en maag en zorgt voor een extra laag bij een ongeval.” En hier valt dan ook de eerste punt van kritiek.
Voor echt offroaden biedt de PXR niet voldoende bescherming en kan er beter gekeken worden een volledige rugprotector of nog beter een Borstrugbeschermer/Body armor voor de motor. Als je met een supermoto een paar zandpaadjes pakt dan zal de PXR voldoende bescherming bieden, maar voor grover werk zal men toch naar iets beter moeten kijken. Voor de dagelijkse rijders die voor woon-werk verkeer veel snelweg pakken kan de PXR al voldoende zijn om de onderrug te ondersteunen en minder uitgeput op werk aan te komen. Voor de sportieve rijders die meer motorritten over kronkelende wegen rijden, ook hier kan de PXR meer dan voldoende ondersteuning aan de rug geven. Maar mocht het onverwacht fout gaan zou ik meer vertrouwen in een volledige rugprotector hebben dan de PXR.
De PXR wint het dan wel qua prijs en qua gemak met het aan en uit doen van de protector zelf. Je kan je textiel- of leren- jas gewoon aanhouden en toch de protector bij het terras even af doen. Dat is met veel van de volledige rugprotectors niet mogelijk.

Of een niergordel of volledige rugprotector de beste optie is voor jou is dus hier sterk afhankelijk van welk type rijder je bent en hoe je hem zal gebruiken. Ideaal is het hebben van beide, en afhankelijk van de rit de juiste protector erbij pakken.
En dan is de goedkope prijs van de PXR niergordel wel een voordeel. Persoonlijk voor woon-werk verkeer pak ik de PXR het meeste, puur om het gebruiksgemak en omdat hij gemakkelijk op te bergen is op locatie.


Door de Niergordels de markt niet meer zien.

Tik in google de zoekterm “Niergordel” in en je ziet door de vele opties het einde niet meer. Van eigen merken tot aan de grote bekende namen, iedereen heeft op ze minst 1 niergordel beschikbaar, de meeste meerderen. Er zijn dan ook te veel verschillende merken en lijnen om de O’Neal PXR niergordel mee te vergelijken. Uiteraard moet je ze ook eerst testen voordat je ze kan vergelijken, en dat wordt wat lastig. Als we puur kijken naar prijsklasse en opties dan blijkt dat de markt vrij dicht op elkaar ligt. Een goedkopere optie, zoals het eigen merk van Louis, de Probiker MX II kost maar €16,99 ten tijde van schrijven. Duurdere merken, zoals Alpinestars Sequence Niergordel, Dainese Tiger Niergordel of Richa Niergordel zitten in een prijsklasse van €30,- tot €35,-. Serieuzere gordels zoals de Acerbis Profile Evo 2.0 kunnen zelfs nog wat duurder zijn.

De PXR van O’Neal zit er mooi tussen met de prijs van €19,99 bij FcMoto of €24,00 bij Amazon. Het biedt het voordeel van kwaliteit van een groot merk, maar dan bijna tegen de prijs van een eigen merk. En de PXR van O’Neal is meerdere kleuren verkrijgbaar, altijd fijn.
Vergelijken met full back protectors zullen we niet doen, gezien de verschillende markten. De ene biedt veel meer bescherming en de andere is veel gemakkelijker in dagelijks gebruik.

Conclusie

De O’Neal PXR niergordel is een lichtgewicht en flexibele niergordel van O’Neal. De markt waar de PXR in ligt is druk bezet en krap in prijsrange. Dat betekend dat je op een andere manier moet opvallen. De multi verstelbaarheid van de banden van de PXR helpt hierbij om zich los te maken van het gros. Er lijkt meer over de looks nagedacht te zijn dan bij sommige grotere merken. En de samenstelling van polyvinylchloride, rubber en polyester voelt stevig, maar is flexibel genoeg voor dagelijks gebruik op de motor. Ligt de focus bij offroad gebruik voornamelijk om organen te beschermen tegen schokken en trillingen, is de niergordel ook geschikt om bij dagelijks gebruik comfortabel uw onderrug en maag te ondersteunen.
Aan het begin van de rit is het toch het meeste gebruikte extra kledingstuk wat ik gebruik op de motor.

About Author