Meifesto

INTERMOT, Cologne – 2022

De internationale motor- en scooterbeurs in Keulen

De Intermot, de internationale motor- en scooterbeurs in Keulen, dit jaar gehouden van 6 tot en met 9 oktober 2022, kende een succesvolle herstart. Als eerste grote motorbeurs van het jaar presenteerde het evenement wereldpremières en innovaties Uiteraard waren er ook nieuwe producten aanwezig die in de loop van het jaar al digitaal waren geïntroduceerd. Op Intermot konden de motorgemeenschap, motorfans en de importeurs en dealers eindelijk de alle tentoongestelde modellen weer live en in kleur aanschouwen. “Na een onderbreking van vier jaar als gevolg van de pandemie is de gemotoriseerde tweewielerwereld terug in Keulen en de reactie van de bezoekers onderstreept hoe belangrijk een industrieplatform is, vooral onder moeilijke omstandigheden. Consumenten en de handel kijken ernaar uit om weer naar beurzen te gaan, de producten van dichtbij te ervaren en aan te raken, vooral bij dergelijke emotioneel geladen lifestyle-producten zoals motorfietsen of scooters. De stemming onder beursdeelnemers was erg goed. Ook al was de branche na de pandemie nog niet volledig vertegenwoordigd in Keulen, INTERMOT 2022 heeft zijn sterke punten als handels- en consumentenbeurs bewezen en zich weer op de markt gepositioneerd“, aldus de gedeelde samenvatting (vertaald) van Oliver Frese, Chief Operating Officer van Koelnmesse, en Reiner Brendicke, General Manager van de German Motorcycle Industry Association e.V. (IVM).

Als Nederlandse bezoeker naar Intermot

Voor mij was dit bezoek aan Intermot de eerste keer. En dat is op zich niet raar, de reistijd van 2 uur en 45 minuten is een drempel die het niet voor iedereen waard is. Maar goed, Zaterdag 8 Oktober zat ik om 06.45 toch in de auto. Eerst snel bij de lokale supermarkt naar binnen voor wat drinken en een ontbijtje, en daarna rijden maar. Gelukkig heeft de nieuwe auto cruise control, dus 120km/h instellen en de navigatie volgen.
Dat ging vlekkeloos tot in Keulen zelf, daar werd de zoektocht naar een parkeerplaats een korte verlenging van de reistijd. Na 20 minuten en niet de navigatie maar de aangegeven borden en medewerkers volgen en dan sta je in de parkeergarage. Dan kan je met de gratis pendelbus naar in de ingang rijden, of 5 min lopen. Na 3 uur in de auto zitten klonk het stukje lopen wel als een goed idee. Bij de ingang van de evenementhal kwam ook de bus aanrijden, dus lopen was in dit geval zelfs sneller. Inchecken met de app en de beurshal betreden.

De eerste zaal begon vrij druk, met een best lange rij bij de Kawasaki stand, voor een instagram foto en een gratis Kawasaki hoedje. Verder stond onder andere Benelli, Rieju en Zundapp. Op de Zundapp stand stond een 125cc Supermotor, oogt als een mooi ding. De Chinese herstart had meerdere modellen staan, maar de 125cc Supermoto trok wel de aandacht. Op eerste zicht heeft hij geen abs, maar combined braking system, wat bij 125cc nog is toegestaan. Een groot deel van de rest van de eerste hal was elektrisch, deze World of Ennovation vol met elektrische exposanten kreeg best veel aandacht. Alles van Zero en Energica, de echte motors, tot de elektrische fiets. Een paar bekende merken, ook even staan praten bij Horwin en hun nieuwe CR6 model. Ze hebben voor een strakke carbon look gekozen, met volledige kappen rondom. Aan de voorzijde komen een paar koelvinnen bijna onopgemerkt door de kap heen voor afkoeling tijdens het rijden. Uiteraard was ook Ovaobike aanwezig met verschillende modellen. Hun MCR-M kan met de turbo stand 130km/h, maar dit gaat zwaar ten kosten van de range, de normale topsnelheid van 120km/h wordt dus aangeraden. Dit gelde echter bij een hoop van de aanwezige elektrische motoren. De topsnelheid bedraagt vaak 120 km/h, ten behoeve van een zo groot mogelijke range. Er zijn nog een paar merken die een topsnelheid van 90 km/h aanbieden, maar ook die beseffen dat je daar in Europa eigenlijk net niks mee kan. Dus werk aan de winkel.
Dit geldt ook voor de aanwezige onbekende, dan wel nieuwe, merken. Zoals de RGNT, een klassieke motor qua looks, maar volledig elektrisch, beschikbaar in een caféracer en scrambler uitvoering. Een Scandinavisch bedrijf wat nu levert door Europa en nog druk bezig zijn met het vinden van lokale dealers. Hun grotere accupakket levert voornamelijk een rangewinst op, want ook RGNT zit nog op 130 km/h.

De meeste elektrische motors willen hun fietsen A1 geschikt op de markt brengen en moeten daarmee bepaalde regels volgen. Dit limiteert ze al gauw tot een topsnelheid van 120-130 km/h, maar ook 90/95 km/h wordt nog wel gezien bij sommige motormerken. Dit was het ook geval bij de elektrische supermoto van Tinbot, welke beschikbaar is in een 45 km/h versie en een A1 versie met als topsnelheid 90 km/h, alhoewel de verkoper aangaf dat de volgende upgrade de topsnelheid verhoogd zal worden naar 95 km/h. Ook Zero heeft een FXE versie die geschikt is voor A1 rijders, maar desondanks wel nog steeds zeer krachtig is. Even terug naar de RGNT, deze is keyless te gebruiken, wat de mogelijkheid geeft om het contactpunt “uit zicht” weg te werken. Nadeel is dat de locatie minder logisch is als je erop zit, maar de sleutel hoeft er nooit in te zitten wanneer je er mee rijdt, dus zo erg is dat ook weer niet. Ook hun laadplug zit verstopt, onder een old school tankdop. Het enige wat niet ouderwets oogt is het relatief grote TFT display scherm. Uiteraard is hij wel duidelijk en helder en geeft het alle informatie die nodig is in een oogopslag.

Een motor testrijden op Intermot

Aan de zijde van de eerste hal kon men naar buiten, hier stonden naast een paar Duitse eetkraampjes twee afgezetten ruimtes. Hier werden onder andere de Stunt shows gehouden, waaronder de European Street Freestyle Championships. Verschillende tijden brachten verschillende type stunters het track op, inclusief demo’s motogymkhana. Naast de stuntbaan was het testparcour waar bezoekers verschillende demomodellen konden testrijden. Dit blijken voornamelijk de big bikes te zijn, en op de drukke zaterdag was dit een locatie met een lange wachtrij. Helmen en jassen inclusief haarkapjes waren netjes beschikbaar gesteld om veilig de motors te testen. Het parcour zelf was niet super groot, maar bestond uit verschillende bochten, van flauw tot best scherp. Ideaal om de handeling van een motor te ervaren.
Dit bleek echter niet het enige testparcour te zijn. Binnen in de World of Ennovation was een klein testparcour voor alle E-scooters, E-bikes, stepjes en alle andere varianten en vormen van LEV’s (Light Electric VVechiles). De wachtrij leek hier nog veel langer te zijn, en ondanks dat ik er op meerdere momenten van de dag gekeken had, stond er altijd een vrij lange rij. Niet voor alles had je een helm of motorrijbewijs nodig en dat betekend dat iedereen wel iets wilde testrijden, of daar leek het in elk geval op.

Twee hallen verderop was er nog een gelegenheid om naar buiten te gaan. En zie daar, naast een paar foodtrucks en een RedBull truck, nog een testparcour. Alle 125cc en andere A1 legale motoren stonden daar klaar om getest te worden. En dit was een relatief groot testparcour, groter dan het big bike parcour. Een paar scherpe bochten en een paar mooie rechte stukken voor een acceleratie test. En tussen al dat moois stond ook een grom en twee Monkeys. Balen dat ik geen helm had mee genomen dus. Wat opviel terwijl ik daar stond was een groepje jongere rijders onder begeleiding van een oudere man. Al gauw bleek dit een rijinstructeur te zijn die een lading leerlingen had meegenomen naar de Intermot om ze ervaring op te laten doen op verschillende modellen 125cc in plaats van alleen maar de lesmotor. Super interessant idee.

Terwijl ik rustig terug liep naar het begin viel me oog op nog een uitgang. Hier stonden meerdere Honda’s buiten in de rij, blijkbaar klaar om getest te worden. Een echte testrit welke het terrein van de Intermot verliet om een rondje buiten te gaan rijden. Georganiseerd door Honda zelf, waardoor ze wel opvielen. En dat gaf direct verklaring waarom hun stand op Intermot zelf niet super groot was.
Al met al een hele hoop opties om motoren te testrijden, 3 parcours voor verschillende markten tweewielers en een Honda event.

De vele motoren van Intermot

In de verbindende hal stond een stand van Motorrad welke een hoop aandacht wist te trekken. Motorrad had enkele zeer oude oldtimers van epochale betekenis bij zich als showmodellen. Een zeer oude BMW en een oude Ducati 750 stonden hier tussen te shinen. Over de rest van de beurs stonden nog meer oude motorfietsen verspreid. Tussen alle motoren stonden ook enkele Brixton’s, zeer mooie ogende motoren. De oude Yamaha TT600 deed me denken aan mij oude Honda XL600 en moest ook even bewonderd worden. En via deze klassiekers kwamen we terecht bij de Unique Motorcycles Expo. Onderverdeeld in verschillende categorieën stonden hier de meest bijzondere custom bikes tentoongesteld. Ratbikes, choppers, scramblers en extreem sportsters. Genoeg foto’s van al het mooie en bijzondere gemaakt, maar het komt pas echt tot zijn recht als je de bikes in het echt zit. Uiteraard kan een motorbeurs ook zonder al dit bijzonders, maar het trekt toch wel publiek. Verontwaardigde gezichten, of juist mensen die vol bewondering naar een custom paint job kijken. Uiteraard stonden bij de “Radical” misschien wel de meest bijzondere bouwsels. Een Triangular, waarbij elke stuk frame, stuur, spiegel etc. driehoekig waren. Een James Bond Special Paint Job en een Area 51 bike met de meest opvallende voorvorken. En de full-on Terminator bike, waarbij de Terminator himself letterlijk onderdeel is van het frame. Het oogt waarschijnlijk beter dan het rijdt, maar bijzonder en opvallend is het zeker. En een TwinTrax, met twee parallel boxers, how even….

Maar goed, terug naar de 2022 en 2023 modellen, want daar zijn we uiteindelijk voor gekomen. Eigenlijk valt hier óf heel veel over te zeggen, of juist heel weinig. En gezien er waarschijnlijk al genoeg overgeschreven is en wordt voor mensen met meer ervaring zullen we het kort en bondig houden, met een persoonlijk sausje.
De Fanatic en Beta offroad en Supermoto modellen vielen logischerwijs wel op. De Beta Motard is hierin met zijn knalrode frame een mooie optie voor mensen die niet een KTM (of kopie KTM) willen. En net iets goedkoper, op de beurs, dan de Zundapp 125cc. Persoonlijk ben ik meer nieuwsgierig hoe die Zundapp rijdt, maar ik zou ze best alle twee willen proberen. Of de Aprilia SX 125cc, de straatlegale versie van de RX 125cc. En dat geldt uiteraard ook voor de Morine X-cape, welke al een hoop positieve reacties heeft weten los te weken bij veel mensen. Genoeg wensen en opties in elk geval.

En dan kom je aan bij de Honda stand; het nieuwe Grom model viel ondanks, of juist dankzij, zijn kleine formaat direct op. Dat die knal en knal geel was zal ook wel geholpen hebben. Ook de nieuwe Honda Monkey stond op de stand, maar wat ik veel interessanter vond was eigenlijk de ouderwetse Honda Monkey. Het gebruikte zadel en het kleine blokje wat duidelijk wat kilometers gezien heeft tussen al het opgepoetste chrome viel wel wat op, maar dat gaf deze kleine rode raker zijn karakter. Wat een feest moet die motor zijn voor de gelukkige eigenaar. Uiteindelijk nog even blijven hangen bij Keeway, op weg naar buiten. Alhoewel het merk wel bekend was bij mij had ik geen idee dat ze nog zo groot assortiment motoren hadden. Een bezoek aan een Nederlandse dealer werd dan ook door de standhouder geadviseerd. Maar dat geldt uiteraard voor meer merken waar we hebben staan praten. We kunnen altijd kijken wat volgend jaar brengt.

Afsluiting van een lange dag

Ondertussen had ik elke zaal wel twee of drie keer doorlopen, een goed idee op gedaan van waar ik me volgend jaar op wil richten en meer foto’s gemaakt dan ik ooit zal gebruiken. Ook de World of Shop@Intermot werd goed ontvangen gezien de drukte in de stands. Consumenten konden op Intermot blijkbaar voor het eerst producten kopen op de beurs, voornamelijk kleding en helmen. Iets wat natuurlijk al jaren heel normaal is op de Motorbeurs in Utrecht en waar men soms over klaagt dat het te veel producten zijn en te weinig motoren. Persoonlijk geen geld meegenomen voor nieuwe kleding, dus tijd om richting de uitgang te gaan. Toch nog even snel spieken bij het testparcour voor de grote bikes, om daar verstopt op het buitenterrein nog Neitem tegen te komen. De QC-600 quad en de TC-600 driewieler. Beide beschikken over dubbele vering voor en achter die op zo manier geplaatst zijn dat de bestuurder kantelt zoals een motor dat doet, terwijl de 3 of 4 wielen stabiel op het asfalt geplaatst blijven. Super interessant, jammer dat er daar geen demo voor was.

Eenmaal buiten de evementhallen toch weer de keuze voor lopend terug naar de garage of de bus. Gezien de lange rij voor de bus en ik binnen al genoeg voor sardientje had gespeeld de benenwagen. Het is ook maar een kort stukje en ik was dan ook niet de enige die deze keuze had gemaakt. Volg de groep en je komt vanzelf bij de garage aan, dat kan bijna niet fout gaan. Eenmaal aangekomen bij de garage je auto terug vinden is een ander verhaal, maar daarvoor hadden we vooraf een foto gemaakt van de parkeerplaats. Trucje ooit gebruikt op Schiphol, wat echt ideaal is voor het terugvinden van je parkeerplaats. En ik dus regelmatig gebruik bij grotere parkeergarages. Nooit je auto kwijt, ideaal.

Mocht je nog een sfeerimpressie willen zien in beeld, check dan ook deze YouTube video.

About Author