Losail Evo Laarzen van Bogotto (2023)

Het merk Bogotto zal niet bij iedereen bekend zijn, maar de producten die ze leveren zijn vaak zeer fijn geprijsd. Zelf zegt Bogotto hoogwaardige motorkleding aan te bieden voor een goede prijs en zich sinds 2006 met passie in te zetten voor deze missie. Na meer dan twee jaar de Losail Evo’s te hebben gebruikt gaan we kijken of prijs/kwaliteit verhouding het waard is.
De Losail Evo is niet perfect, maar is het voor de starter of een rijder die even krap zit een goede set sportieve laarzen?

Duurzaamheid en bescherming gecombineerd met een sportieve uitstraling.

De Losail Evo is opgebouwd met duurzame en technische microvezel bovenconstructie met uitstekende flexibiliteit. Uiteraard is het grootste gedeelte van de Losail Evo een combinatie van leder en (slijtvast) textiel. Zo ook de klittebandsluiting die de YKK rits bedekt en zorgt voor een waterafdichting van de rits zelf. 
De motorlaars is voorzien van verschillende Thermoplastic polyurethane (TPU) beschermers, waarmee ze voldoende bescherming willen aanbieden voor de sportieve rijder. Ook de decoratieve print trekt naar de sportieve markt. Echter is de Losail Evo ook voorzien van een comfortabele schuimvulling en een kwaliteits rubberen zool. Hierbij is de laars ook juist te gebruiken voor de minder ervaren rijden en de dagelijkse rijder, die eventueel een sportieve look willen. Uiteraard is de Bogotto Losail Evo in verschillende kleuren verkrijgbaar.

De TPU beschermers zijn strategisch geplaatst bij het scheenbeen, de enkel en de hiel. Hiermee is de gehele hiel versterkt en verstijfd, om hiel en enkel blessure te minimaliseren bij een eventueel val. Ook de versnellingspook pad is versterkt met TPU. Aan de buitenzijde bij de tenen zijn de Losail Evo voorzien van een vervangbare teenschuif, zoals je mag verwachten bij sportlaarzen. Deze hard plastieken schuif is bedoeld om tijdens scherpe bochten het asfalt te begeleiden zonder direct te slijten, zoals kneesliders dat ook doen. Dat ze vervangbaar zijn is daarom erg belangrijk. 

Hier zit wel een nadeel aan de Losail Evo, namelijk dat de teenschuiven vrij gemakkelijk los klikken. Dit leidde binnen de eerste 6 maanden al tot 1 bout waarvan het kopje kapot gedraaid is. Ondertussen na 2 jaar zijn beide teenschuiven niet meer los te krijgen door de beschadigde bouten die deze op hun plek moeten houden. Op dit moment is het onbekend of je nieuwe bouten krijgt bij de vervangbare teenschuiven, maar ik zie dan liever sterkere bouten en een teenschuif die beter op zijn plek blijft zitten.

 

Gebruik in verschillende weersomstandigheden: De Losail Evo op de motor

Gezien ik het hele jaar rond rij heb ik de Losail Evo gebruikt bij 30+ graden, maar ook onder het vriespunt. Door het membraan aan de voorzijde blijven de voeten lekker koel en doorlucht boven de 15 graden. Zelfs met wat dikkere motorsokken aan geen zweetvoeten is toch wel een voordeel. In de wintermaanden is er genoeg isolatie om echt koude voeten te voorkomen. Echter onder de 5 tot 8 graden begint de laars zijn isolatiewaarde te verliezen en is een tweede paar sokken of thermosokken een must. Bij veel snelweg rijden zal dan alsnog de tenen het koud krijgen, maar voor dagelijks woon-werk verkeer is er genoeg isolatie aanwezig om comfortabel aan te komen na 30 min rijden.

Het flexibele materiaal biedt de ruimte om je voet “vrij” te bewegen. Iets wat schakelen heel gemakkelijk maakt. De TPU versnellingspook versterking pad helpt hierbij, zonder dat je de “touch” met de versnellingspook verliest. Ook het bedienen van de achterrem is door deze flexibiliteit niet alleen gemakkelijk maar ook precies te doen. Deze flexibiliteit komt helaas ook met een negatief punt, welke je voornamelijk merkt als je wat meer loopt met je laarzen aan. Iets wat sommige misschien nooit doen, maar andere bezoeken te motor nog wel eens een (motor)beurs of show. Een stukje comfort dus. 

In de winkel werd Losail Evo aangeboden als zijnde waterdicht, online blijkt dit niet te worden vernoemd. Het overgrote deel van de laars is wel degelijk waterdicht, maar het flexibele membraan aan de voorzijde niet. Een paar regendruppels onderweg zijn geen probleem, en de laars lijkt zich dan aardig te houden. Zodra het echter wat harder regent, of je rijdt wat langer door lekt het membraan het water door. Ook het opspattende water als je door een plas rijdt leidt tot natte sokken. Voor iemand die het gehele jaar door rijdt niet ideaal dus. Bij de motorrijder die alleen rijdt met mooi weer en af en toe woon-werk, geen probleem.

Slijtage en comfort na een jaar

Bij het praten over comfort moeten we het nog hebben over het negatieve puntje van de flexibiliteit. Achter de hak, ter hoogte van enkel, komt er weer stijfheid in de laars. Dit heeft te maken met de aanwezige TPU beschermers. Tijdens het lopen schuurt de huid hier over de hardere rand bij de hak. Bij veel of langdurig lopen kan dit leidde tot een loopblaar. 
Iets wat in dagelijks gebruik geen probleem is, gezien er tijdens het gebruik op de motor geen sprake is van deze frictie. Een korte wandeling tussen twee bios films geeft ook geen problemen, en zelfs een dag opleiding verliep probleemloos. Meerdere dagen motorbeurs gaf een simpele oplossing, preventief een pleister plakken en zelfs met 3 dagen beursvloer slenteren nergens last van. 

De zool van de laars houdt het lang vol met regelmatig lopen, en lijkt daarbij net zo effectief te zijn als mijn oude Rev’it laarzen. Dankzij de kwaliteit van de rubberen zool biedt de Losail Evo ondersteuning tijdens het rijden en vangt hij eventuele vibraties van de motor op. De aanwezige schuimvulling en de YKK rits met bijhorende klittenbandsluiting dragen zorg aan een individue;e pasvorm. Iets wat heel veel motorlaarzen bieden uiteraard. Echter is na twee jaar de klitteband nog stevig en vrij netjes. Bij andere motorlaarzen leek de slijtage van het klitteband een stuk slechter te zijn dan deze is bij de Losail Evo. De pasvorm van de laars zit fijn en geeft mij geen problemen. Ongeacht of ik op mijn XT660R zit, of op een supersport, een chopper/cruiser of een adventure bike, de Losail Evo zit op alles net zo comfortabel.

Conclusie

Waar de Losail Evo van Bogotto in uitblinkt is zijn zeer respectievelijke prijs. Regelmatig zijn de laarzen met korting onder de €100,- te vinden. De laars komt in meerdere kleuren opties, en er zal voor iedereen dus wel een kleur tussen zitten die voor hun werkt. Dat de Losail Evo niet geheel waterdicht is hoeft geen probleem te zijn, veel sportieve en/of race laarzen zijn niet waterdicht. Het is gelukkig ook niet zo dat je wanneer je door een kleine bui verrast wordt gelijk natte sokken hebt, spatwaterdicht zijn ze nog wel. De rits en klitteband combinatie blijken zeer slijtvast en de schuimvulling zorgen voor een fijne pasvorm, ongeacht de motor.

Een hoop positiefs voor een budget motorlaars. Enige echte nadeel zijn de goedkopere bouten van de teenschuivers, deze zou ik bij aanschaf eventueel vervangen voor aftermarket boutjes, of iets simpels uit de bouwmarkt. En de stevige rand bij de hak, voor zij die wel eens lopen met hun motorlaars.

De Losail Evo is daarmee zeker geen verkeerde motorlaars voor een beginnende of zuinige rijder. De laarzen hebben een zekere sportieve “streetlook” en doen niet perse onder voor sommige van de duurdere grotere merken.

About Author