Dit was niet de eerste keer dat ik de Brekr model B heb test gereden; eerder had ik de Brekr al eens test gereden tijdens een van de landelijke demo dagen, een rodnje van 30 min door Breda. En uiteraard een paar rondjes op de EV Experience op Zandvoort 2021. Ondertussen is de Brekr echter voorzien van een nieuwe accu, waar we later in de review het zeker nog over gaan hebben. En nu had ik de Brekr voor praktisch een volle week, om hem eens echt te ervaren, zowel tijdens het rijden als in alles wat er komt kijken bij het gebruik van een elektrische scooter. Dat gaf uiteraard een paar uitdagingen gedurende de week, maar bovenal viel het me op dat het eigenlijk vrij simpel was, zoals de ervaring vorig jaar met de Super Soco TS ook had bewezen.
Let wel, de Brekr is een elektrische scooter, met een max van +/- 50 km/h, en met een uitneembare accu. Dit laatste hielp heel erg mee aan het gebruiksgemak en opladen. En ruimte voor een tweede accu, mocht je range echt belangrijk vinden.
De Brekr op de Nederlandse markt?
Brekr is misschien niet direct een grote speler op de Nederlandse markt, de share scooters van verschillende merken zijn allemaal Super Soco en Niu scooters. Maar het is wel een opvallende speler in de elektrische scootermarkt en eentje van Nederlandse origine. De naam Brekr draagt dan ook de achterhoekse trots; “Brekken is maximaal lol trappen in het Achterhoeks. “Høken, brekken en angoan” worden vaak in een zin genoemd.”
De Brekr komt met 4 modus, waarbij de sportiefste modi snel accelereert naar de 52/53 km/h en daarna daar zeer stabiel op door rijdt. Het acceleren met de nieuwe accu gaat merkbaar sneller dan voorheen, en ook in vergelijking met de Super Soco TS is de acceleratie van de Brekr sneller en pittiger. Iets wat belangrijk is tijdens het stadrijden, snel weg kunnen rijden bij een stoplicht is wel zo fijn.
Omdat je voor volledig elektrische motorscooters en motorfietsen vanaf 2022 geen BPM en geen motorrijtuigenbelasting (MRB) meer hoeft te betalen is de verwachting dat we nog meer elektrische scooters op de wegen zullen zien verschijnen. En sommige zullen een Brekr zijn, welke door de vorm van de Brekr wel opvallen tussen alle “normale” scooters.
Hommage aan de pracht uit het verleden geïnterpreteerd in het elektrische van de toekomst
Laten we voorop zeggen dat de Brekr geen standaard look volgt voor scooters en/of motors, en mede dankzij dit trekt de Brekr soms ook wel de aandacht van omstanders.
Als we de website lezen dan is “De Brekr Model B zowel een hommage aan de prachtige motoren uit het verleden als ook een interpretatie van elektrisch rijden in de toekomst. Het ontwerp van de Brekr Model B is tijdloos en laat zich niet vangen.” Een beetje input van de oude Sparta GH 50 Tour uit 1964, gemengd met een toekomst-sausje en een minimalistisch karakter zorgt voor een eigen look. Puur van achteren lijkt de Brekr, zeker met het bruine zadel, op een Caferacer met het achterlicht mooi weggewerkt in/onder het zwevende zadel. Van voren is hij groot genoeg dat als je zwaait menig motorrijder terug zwaait. De grote wielen en het brede stuur helpen hier ook wel mee, en de 140mm LED Halo ring koplamp geeft hem toch wel een motorlook. Van opzij is wanneer de meningen het meest verschillend zullen zijn. De Brekr frame covers zijn beschikbaar in 12 verschillende kleuren, maar kan ook blanco geleverd worden, voor je eigen customize paint job. Ideaal voor de Brekr voor de zaak.
Door het model van de scooter is de zithouding vrij ergonomisch en lang vol te houden. Het comfortabele zadel en het dunnere profiel van de Brekr spelen hier ook een rol in, en zorgen dat langere afstanden geen enkel probleem zijn. Persoonlijke ben ik 1.86m en kon ik zonder last te ondervinden de accu leegrijden, of de woon-werk afstand tussen Rotterdam en Dordrecht afleggen. Het stuur is een stevig stuur, wat doet denken aan een opgevoerd fietsstuur. Alle knoppen en controles zijn gemakkelijk te bedienen en voelen stevig aan. Wel fijn dat het stuur niet overdreven breed is, wat helpt bij het stadrijden. De voetsteunen zijn kleinere ronde voetsteunen, maar met een grof profiel gegraveerd. Dit biedt een goede grip voor je voeten, zelfs op de wat minder egale wegen.
Accucapaciteit en Laadtijd
Eerst wat er vooraf werd gezegd; in Mode 1, Eco mode, geeft de dash 78 km aan bij een volle accu. Dit is een vrije accurate vertoning. Naarmate de modes sportiever worden neemt de range af, maar tussen Mode 2, 3 en 4 zit weinig verschil, Mode 2 gaf 56 km aan, Mode 4 nog 48 km. Dit is afhankelijk van hoe pittig je rijgedrag is en hoeveel je de Brekr de kans geeft om energie terug op te wekken. Dan wat de website aan geeft, “een accu heeft een capaciteit van 2,0 kWh waarmee je 50 tot 80 km rijdt. Of 100 tot 160 km met twee accu’s.”
In het dagelijkse gebruik zullen weinig mensen de Brekr in Mode 1 rijden. Dus realistisch gezien voor normaal gebruik ligt de range rond de 50 tot 55 km. In de winter kan dit iets lager uitvallen. Niet slecht, en vergelijkbaar met wat veel andere elektrische scooter merken naar buiten brengen. Iets beter zelfs dan de real world test van de Super Soco 2 jaar terug.
Ik heb de Brekr alle dagen gebruikt in Mode 4, vol vermogen en volle acceleratie. Op de Zaterdag heb ik de accu bijna leeg gereden terwijl ik Rotterdam aan het verkennen was en meerdere grote bruggen heb overgestoken (Erasmusbrug 2x, Willemsbrug en de van Brienenoordbrug). Uiteindelijk zat er nog 5km batterijleven in, na ong 53 km. Zondag was een dag met weilanden en dijkwegen, een stukje Hoeksche Waard (en dus de Heinenoordtunnel 2x) en zelfs wat offroad rijden. Thuisgekomen met nog 6 km resterend range en 53 km afgelegde afstand.
Woon-werk verkeer van Rotterdam naar Dordrecht en terug zou op 1 accu kunnen, maar ik was in de gelegenheid om de accu op werk op te laden, waardoor de weg naar huis een omweg werd. Uiteraard is de range niet te vergelijken met benzine scooters, maar voor veel mensen meer dan genoeg voor het dagelijkse gebruik. Het opladen gaat namelijk ook erg eenvoudig. En het feit dat je nooit meer hoeft te stoppen om te tanken is ideaal, zeker met de benzine prijzen van tegenwoordig.
Wat wel belangrijk is om hierbij te benoemen is dat die bij ongeveer “15km” resterende range merkbaar de motor knijpt. Zowel topsnelheid als acceleratie worden beperkt, om de range te vergrootte. Fijn als dat nodig is om tot je bestemming te komen, en hij doet het minder grof als de Super Soco het doet. Wel zou het ideaal zijn als je de computer hierbij zou kunnen overrulen, mocht dat nodig zijn.
De website geeft aan dat een accu in 5 uur volgeladen is, hierbij uitgaande van een volledige lege accu. De accu kan opgeladen worden als hij nog in de Brekr zit, op werk bijvoorbeeld, of door hem onder het zadel uit de Brekr te halen. Dus, bij thuiskomst accu eruit en meenemen naar binnen. Binnen aan de lader, en tijdens het koken en eten wordt de accu rustig opgeladen. Voordat je naar bed gaat de accu van de lader afhalen en je kan hem ochtends weer als vol gebruiken.
Hier zijn twee belangrijke dingen die we tijdens het testen ervaarde. De lege accu’s van zaterdag en zondag (dus grofweg 5km rest) waren beide tussen de 4 en 4 ½ uur opgeladen. Sneller dan de website aangeeft dus. Maar tijdens de warme dagen ook een nadeel ondervonden, iets wat tijdens het woon werkverkeer niet aan de hand was trouwens. Het weekend was het buiten 35+ graden, en op beide dagen is de scooter 2 tot 4 uur gebruikt om de accu leeg te rijden. Hierbij is de accu aanzienlijk warm geworden, veilig om aan te raken, maar niet veilig genoeg om direct opgeladen te worden. Dit gaf de lader wel direct aan door middel van een errormelding, maar beide dagen had de accu een uur tot 2 uur nodig om voldoende af te koelen voordat hij kon opladen. Dit vertraagde het laadproces aanzienlijk en betekende dat ik zondag geen tweede ronde meer kon rijden.
Deze warmte situatie is bekend bij Brekr en is ingebouwd voor de longevity van de accu. Dit zal ook zeker niet vaak voorkomen, ik had gewoon pech (of geluk) met het uitzonderlijk warme weekend.
De dag dat de Brekr mee naar Dordrecht en terug was laadde hij wel direct op, ondanks de toch nog warmere temperaturen. En op zowel de eerste als laatste lading was het opladen van de accu ook zonder problemen verlopen. Tijdens het opladen worden de lader en accu niet warm(er), wat wel fijn is voor eventuele huisdieren en/of kinderen.
Wegligging en de Brekr voor dagelijks gebruik
Wat opviel met de verbeterde accu was hoe soepel de Brekr mee ging met het overige verkeer. Dit maakte het rijden in de stad erg gemakkelijk, omdat je op veel plaatsen op de weg moet rijden in plaats van het brommer/fietspad. Bij de stoplichten is het tussen de auto’s door naar voren rijden gemakkelijk en in mode 4 is de Brekr sportief genoeg, zodat als je vooraan staat bij het stoplicht je ook lekker snel weg bent. Uiteraard betekent meer acceleratie minder range, maar de huidige range is vergelijkbaar met de concurrentie, ondanks de verbeterde acceleratie.
Binnen de stad is de optie om het “motor”geluid aan te zetten een fijne toevoeging, eentje die ik verwacht op meer merken/modellen te zien in de toekomst. Inhalen van fietsers wordt hiermee een stuk veiliger. Op het moment dat je in de buurt komt zet je het geluid aan, je past je snelheid iets aan en in de meeste gevallen geven ze je de ruimte die nodig is om er veilig langs te komen. Als je geheel stil aan komt zijn er fietsers die je horen en je ruimte geven buiten de stad, maar binnen de stad verdwijnt de Brekr tussen de Stadse herrie en is de optie om gehoord te worden een veilige toevoeging. Persoonlijk gebruikte ik het geluid alleen bij inhaalmomenten, en heb ik de rest van de tijd in stilte gereden.
Buiten de stad is de Brekr eigenlijk nog fijner om te rijden. Hier komt de sportieve kant beter tot zijn recht en kan je de motorbanden die onder de Brekr zitten tot volle glorie gebruiken. Ja, motorbanden onder deze elektrische scooter. Zowel voor als achter een 100/90 r17 band. De grote wielen helpen met verwerken van oneffenheden op de werk. Het geveerde voorvork en een uniek veersysteem achter dempen de oneffenheden nog verder weg en vangen de meeste drempels moeiteloos op. Belangrijk is hierbij wel dat je de vering zo goed mogelijk naar eigen gebruik en gewicht instelt. Dit is gelukkig zowel voor als achter zelf te doen.
Op de meeste vormen van wegbedekking rijdt de Brekr soepel door. Bij bepaalde kinderkopjes werd je wel lichtjes heen en weer gehusseld, maar dat zal bij de meeste tweewielers zou zijn, zeker op hogere snelheden. Op gravel en grind was de vering en grip goed, en dit leidde al snel tot wat mooie onverharde paden die we in alle stilte en rust konden verkennen. Hate it or Love it, maar juist op dat soort paden ligt voor mij persoonlijk een gedeelte van de kracht van het elektrisch rijden. Stil en onopgemerkt rijden waar dat niet de voorkeur geniet, om het netjes te zeggen.
Omdat de accu laag in het frame ligt, wat helpt aan een laag zwaartepunt, en het frame volledig uit aluminium bestaat, licht maar sterk, manoeuvreert de Brekr gemakkelijk. Desondanks weegt de Brekr bijna 80 kg en is de grondspeling maar 146mm. Aan de andere kant is de zithoogte een fijne 790mm, wat helpt bij de wendbaarheid. Dit betekend dat bij scherpere bochten en mooie dijkjes je al snel kan pushen tot de max, en met je tenen en/of voetsteunen over het asfalt schrapt. De krachtige engine braking in mode 4 helpt heel erg met het sportieve rijden buiten de stad en is vaak krachtig genoeg dat echt remmen nauwelijks nodig blijkt. Een klein nadeel, het systeem lijkt de engine braking op te voeren tot een bepaalde waarde. Wat betekent dat als je van een brug of steile helling afgaat de Brekr net zo hard remt als op een vlakke weg. Gas los en met engine braking je snelheid relatief constant houden als je van een brug of helling afgaat zou een mooie manier zijn om de elektrische regen te bevorderen, maar nu remt hij eigenlijk te hard af en moet je gas bij geven de brug af.
Nu had ik de Brekr al eerder kort ervaren, maar binnen de eerste 2 minuten geeft de Brekr je het vertrouwen dat je nodig hebt. Dit merk je ook als het geregend heeft, de grip van de banden en de zitpositie zijn goed genoeg voor de natte Nederlandse dagen. Bewust op de dag van inlevering een uurtje in de regen rond gereden, en heb nog relatief sportief door de regen en plassen kunnen rijden.
De Brekr is juist niet alleen een scooter voor stadsgebruik en/of woon-werk verkeer. Kijkend naar het ontwerp en hoé de Brekr rijdt komt de herkomst en achterliggende gedachte naar voren; “Brekken is maximaal lol trappen in het Achterhoeks. “Høken, brekken en angoan” worden vaak in een zin genoemd. Een Brekr viert het leven, neemt het niet voortdurend te serieus, heeft het niet te hoog in de bol en heeft vaak een liefde voor gemotoriseerde wielen.”
Dus het idee van een plezierrit of zelfs een sportieve groepsrit klinkt helemaal niet zo raar. Even op een weekenddag spelen op de (elektrische) scooter is niet iets wat men snel denkt, op de jeugd na. Maar een rondje spelen met de Brekr, dat is exact de instelling waarmee ik op een zondag ben vertrokken en thuis ben gekomen met een mooie resterende 6 km range.
Is de Brekr daarmee de middenweg tussen een meer traditionele scooter, zoals Niu en Super Soco, en de vrij offroad/BMX georiënteerde elektrische Sur-Ron?
Conclusie
Een week lang heb ik de Brekr mogen rijden, met de nieuwste accu. Opvallend daarbij was het duidelijk merkbaar verschil in acceleratie vs de testrit die ik in 2020 had gedaan. Eigenlijk de gehele week de motor laten staan, bewust om kilometers te maken op de Brekr voor de beste ervaring, en onbewust want een middag lang vermaak kon net zo goed op de Brekr. Echt Brekken dus.
De accu weegt niet heel zwaar en met het handige handvat is dragen naar boven of beneden gemakkelijk genoeg. De accu in de Brekr pluggen, helm op en gaan, het heeft zo zijn voordelen.
Het reële bereik van 50 km is vergelijkbaar met de concurrentie, en kan met een tweede accu geboost worden. Voor 9 van de 10 ritjes is dit echter meer dan voldoende, zeker voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Maar het blijft toch een belemmering in vergelijking met benzine scooters.
De looks zijn heel erg persoonlijk, van achter kijk je echter naar een bijna caferacer style, inclusief motorband eronder. Van de zijkant, de ene valt erop, mooi minimalistisch, de ander vindt het maar saai modern. Belangrijker is hoe hij rijdt en ik ben wel overtuigd, zou ik een nieuwe scooter moeten aanschaffen, is de Brekr een van de grote kanshebber.
Specificaties
Motor
Type Motor | Hub Geoptimaliseerd voor Brekr |
Maximaal Vermogen | Nominaal vermogen 2500W Piek vermogen 4000W |
Actieradius | 50-80 km |
Accu | 1 (uit te breiden naar 2) |
Accu Voltage | 50,4 V |
Capaciteit | 40,2 Ah |
Laadtijd | 4 – 5 uur |
Max motor Torque | 140 N·m |
Beveiliging | 3-lagen: BMS (2x) + zekering en een waterdicht ontwerp |
Vibratie en schokbestendigheid | IEC 32133 |
Chassis
Voorrem | Hydraulic disc 220 mm |
Achterrem | Hydraulic disc 180 mm |
Voorband | 100/90 r17” |
Achterband | 100/90 r17” |
Voorste schokdemper | Upside down, 100 mm veerweg |
Achterste schokdemper | Fully adjustable coil spring, 60 mm veerweg |
Rijwielgedeelte
Lengte | 1900 mm |
Breedte | 750 mm |
Hoogte | 1050 mm |
Wielbasis | 1250 mm |
Zithoogte | 790 mm |
Grondspeling | 146 mm |
Gewicht | 79 kg |
Bonus; Sound | AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) |
Meer Posts
Yamaha Neos Dual Battery – weektest (2024)
RGNT No.1 Scrambler SE – 2023 (Weektest)
Super Soco TS – 2021 (Weektest)