QJ Motor SRV 600 V – 2024 (Weektest)

Een bijzondere nieuwkomer in de Europese markt is de QJ motor SRV 600 V. Niet alleen omdat QJ Motor pas in 2024 op de Europese markt is gekomen met enkele grotere modellen. Maar misschien nog wel meer omdat de SRV 600 V zelf een bijzondere motor is. Een muscle cruiser met een 600cc V4 motor is zeldzaam. Welk ander merk zou die gok nemen in 2024. De meeste hedendaagse V4 motoren hebben 1000 tot 1800 cc aan power. Een oudere V4 die je af en toe nog ziet zijn de Honda VF750C of Honda VF750F.

Nieuwsgierig geworden naar deze QJ Motor SRV 600 V en hoe die zich houdt in vergelijking met de grotere merken heb ik contact gezocht met de importeur. En zo geschiedde, een zwaai van me been over het zadel en ik was onderweg. De gespierde en opvallende look van de QJ Motor SRV 600 V maakt dat de motor direct in het oog springt. Het strakke, krachtige design roept vragen op over de prestaties van de motor. Vragen waarop ik het antwoord ging zoeken.

 

Maar eerst; Een stukje geschiedenis.

Hoewel de SRV 600 V veel ogen weet te trekken zijn de meesten wat terughoudend als ze horen dat het Chinees is. Maar laten we bij uitzondering eens duiken in de geschiedenis van QJ Motor.
QJMotor begon als Qianjiang Motorcycles in China in 1985. Vanuit hier hebben ze expertise en kunde opgebouwd. En voor 2000 waren er 1 miljoen motoren gemaakt voor de Aziatische markt, verschillende modellen en inspiratie uit de Japanse concurrentie waren zichtbaar.
In 2005 werd Benelli onderdeel van Qianjiang Motorcycles. Een eerste stap richting de markt buiten Azië.

In 2016 werd Qianjiang Motorcycles onderdeel van Geely Holdings, een bekende naam in de automobielbranche. Geely Holding behoort tot de top 10 meest waardevolle auto portfolio merken van Brand Finance in 2022. De enige Chinese autogroep op de lijst. Geely Holding bezit en beheert tegenwoordig een aantal merken waaronder: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Volvo Cars, Polestar en Lotus. In een samenwerking met Mercedes-Benz en Geely Holdings is het merk Smart opgericht als een wereldwijde joint venture. Gericht op de productie van batterij-elektrische voertuigen in China en om deze wereldwijd te verkopen. In 2022 lanceerde de joint venture haar eerste model Smart #1.
Onder Geely is Qianjiang Motorcycle een van de grootste fabrikanten van tweewielige voertuigen in China geworden. De brommers en motoren worden verkocht onder vijf merken: QJiang, QJ Motor, Benelli, Keeway Motors en KSR Moto.

In 2019 is Qianjiang Motorcycles een samenwerking aangegaan met Harley Davidson als strategische partners. Hierna is Qianjiang Motorcycles in 2020 omgedoopt tot QJ Motor om de wereldwijde markt te veroveren. In 2022 volgde een introductie in de MOTO3 en in 2023 de introductie in de MOTO2. 
2024 werd QJ Motor het eerste Chinese merk dat deelneemt aan de SSP categorie met de eerste commercieel verkrijgbare productie motorfiets. Hiervoor werd het QJ MOTOR-fabrieksteam opgericht om te concurreren in het Wereldkampioenschap Superbike WSBK.
En kwamen de eerste groot cc productie motoren naar Nederland;

De sportmotor SRK 800 RR
De adventures SRT 800 SX (Touring) en de SRT 700 X Touring.
De naked SRK 550 en de opvallende cruiser, de SRV 600 V.

Een Opvallende en Stijlvolle V4 Cruiser

De SRV 600 V van QJ Motor heeft een zeer opvallende stijl, waarmee de motor direct in het oog springt. Het gespierde vooraanzicht, de gestroomlijnde brandstoftank en scherpe lijnen dragen bij aan de dynamische uitstraling. Een motor die de aandacht weet te trekken, en praktisch elke chopper onderweg geeft de wave als je lang rijdt. De aandacht wordt nog meer getrokken als je vertelt dat het een V4 blok is die nog geen negenduizend kost.
Wel is het direct duidelijk dat QJ Motor inspiratie heeft opgedaan bij o.a. Harley-Davidson, en gezien de samenwerking ook niet raar. De opvallende koplamp voorop doet direct denken aan de HD Sportster, de 1250cc muscle cruiser. Maar dan met het te gekke concept van een 561 cc V4. Een V4 die A2 legaal is. Welk ander merk zou die gok nemen in 2024?
De SRV 600 V is in dat opzicht te gek voor woorden, maar daar zit ook een gedeelte van zijn kracht.

Twee uitlaatpijpen aan beide kanten, met gewelfde uiteinden. Een bronskoper ceramic coated V4 blok in het midden. Met een ledbar voorop en bar end mirrors. In de zwarte uitvoering, volledig black on black. De SRV 600 V oogt opvallend en luxe en vraagt je aandacht. Kleine details zoals de voorvorkomlijsting of spatbordbeugel, die in dezelfde bronskoperen kleur is gecoat, geven de SRV 600 V een compleet gevoel. De tank en het motorblok lijken op elkaar afgestemd en zelfs de kappen lijken dezelfde ronde lijnen te volgen.
Pas als je alles van heel dichtbij bekijkt zie dat sommige onderdelen niet van metaal of aluminium zijn, maar van plastic. Scheelt gewicht en kosten, en doet in eerste instantie niet af van de looks. Hierbij valt de vrij grote radiator beschermkap misschien nog wel het meeste van op. De brede kap geeft de voorzijde van de SRV 600 V de scherpe lijnen. En tegelijkertijd biedt het een plek voor de verplichte reflector, zonder dat het er ergens opgeplakt voelt.
Maar ergens is dit ook de eerste weggever dat het toch geen Harley of Indian is.

Wel een mooi detail is dat in deze kap ook de USB poort weggewerkt is, iets wat me in de eerste paar dagen nog niet was opgevallen. Dus dat heeft gewerkt.
De tank is versierd met 3 kappen. En bij de zwarte kleurstelling zijn deze in metallic zilver en mat zwart aanwezig. Hierdoor passen de zijkappen volledig in de stijl van de SRV 600 V. De kap rond de tankdop is een keuze. Mocht je ooit tijdens het tanken knoeien, beschermt het wel de lak, maar ik ben benieuwd hoe de SRV 600 V eruit zou zien zonder.

Links en rechts komen er 2 uitlaten uit het V4 blok. De uitlaten zijn volledig zwart. Ook de hitteprotectors om de uitlaten bij het blok zijn volledig zwart. De voetsteunen, passagiersteunen, schakel- en rempedaal zijn volledig zwart. Eigenlijk is alles onder de tank volledig zwart, behalve bepaalde onderdelen van de V4. Hierdoor wordt je blik getrokken naar de V4 en tank, naar het midden van de motor. 
Alles aan de voorzijde is zwart of donker, passend bij het geheel. De spatbordbeugel is in dezelfde bronskoperen kleur gecoat, en trekt hierin een rechte lijn met de overige gecoate onderdelen. Enige echte nadeel zijn de grote zilveren hendels op het stuur. Simpel te vervangen voor iets moois zwart natuurlijk, maar het had mooi geweest als dat fabrieksaf al zou was.
Volg je de uitlaten naar achteren maakt het zwarte plek voor 4 bronskoperen uitlaatpijpen. Dezelfde bronskoperen coating van het blok. De uitlaatpijpen zelf vallen ook op door hun gewelfde uiteinden.
En door het fantastische geluid, zeker stationair.

Een Krachtige en Plezierige Cruiser met een Verrassend Dynamisch Rijgedrag

De SRV 600 V komt met een eigen V4 motorblok waaruit QJ Motor 561 cc weet te halen. Met 68pk biedt de SRV 600 V voldoende kracht om veelzijdig te zijn. Geen probleem om weg te rijden bij stoplichten of om mee te komen op de snelweg. De V-twin configuratie zorgt voor een breed vermogensbereik, ideaal voor inhaalacties op de snelweg. Nauwkeurige gasrespons dankzij het brandstofinjectiesysteem leidt tot een fijne rijstijl op stedelijke wegen. Daar merk je wel iets meer van het gewicht en het wat stijvere stalen frame. 

Het echte plezier komt naar boven op alle andere wegen. Wanneer je het volledige vermogensbereik gebruikt en je de SRV 600 V de bocht in moet dwingen begint de cruizer te leven. Nog meer dan met de Nightster van Harley-Davidson voelt deze motor als een twisties-vreter, alhoewel je er af en toe wat moeite voor moet doen. Maar voor mij was dat onderdeel van het plezier wat ik ervaarde tijdens het rijden. Gewoon de motor wat meer de bocht in dwingen en vervolgens genieten van het schraapgeluid van het slijtboutje dat in enkele bochten wat staal op het asfalt achterlaat. Waar het bij een Indian Scout soms te snel gebeurd (elke rotonde als je wilt) moet je er bij de SRV 600 V iets meer voor werken. Iets meer snelheid, beetje counter-leaning en terwijl de cruiser tussen jou en het asfalt danst wordt de ruimte tussen het wegdek en het slijtboutje kleiner en kleiner. Misschien niet de verwachte rijstijl van de cruizer, maar zo leuk. Zo energievol om in een groep de betere motoren bij te houden. In de week dat ik de SVR 600 V mocht rijden menig MT07, GSX of Z600/900’s weten bij te houden of beter. En bijna altijd met absoluut plezier en een glimlach van oor tot oor.

De SRV 600 V weegt 219 kg, wat niet per se licht is, maar valt hiermee in dezelfde gewichtsklasse als de Nightster of een Vulcan S. En een stuk lichter dan de cruisers van Indian, maar die hebben in vergelijking wel 2x zoveel cc’s. De bouwkwaliteit van de SRV 600 V is goed, waarbij het frame is gemaakt van hoogwaardig staal. Dit zorgt voor wat stijfheid tijdens het rijden, en is een van de redenen waarom je soms wat meer overtuiging nodig hebt. Hierin schuilt ook een nadeel, op hogere snelheden voelt het voorwiel wat zweverig. Ergens in de combinatie van de voorvorkhoek, de wielbasis en de rake ligt het op hogere snelheden niet lekker. Bij rechtdoor ligt de SRV 600 V als een cruiser op het wegdek en voelt alles stabiel aan. Kleine oneffenheden in het wegdek lijken goed opgevangen te worden en zijn bijna niet merkbaar. Maar een beetje beweging in het stuur laat al snel wilde of plotselinge bewegingen zien, die merkbaar verergeren zonder al te veel extra input. Dit geeft het gevoel dat de SRV 600 V mogelijk gevoeliger is voor een tankslapper dan je zou willen. Of dit echt een risico is valt te bezien, je moet het echt op zoeken wil je het merken. Tijdens normaal gebruik blijft de SRV 600 V stabiel bij hogere snelheden. Desalniettemin, een stuurdemper is te overwegen.

Comfort en Controle Gecombineerd voor een Dynamische Cruiser Ervaring

De SRV 600V is aan de achterzijde uitgerust met een monoshock, die zorgt voor een stabiele en responsieve rijervaring. Goed ingesteld voor de meeste wegdekken , maar bij de grotere Nederlandse drempels is het limiet van de achtervering voelbaar. Ook bij de ouderwetse klinkerwegen laat de monoshock wat te wensen over, hetzij naar verwachting van een cruiser. Aan de voorzijde is de SRV 600 V voorzien van een upside-down voorvork. Voor een optimale wegligging is de compressie en rebound van de Marzocchi vering instelbaar. Deze combinatie maakt het mogelijk om de motor met vertrouwen door scherpe bochten te sturen, terwijl de stabiliteit bij hoge snelheden behouden blijft. Het is fijn dat de veerinstellingen eenvoudig aan te passen zijn aan je persoonlijke voorkeur. Een gedeelte van de comfortabele rijervaring komt uit het zadel. Het mooi vormgegeven zadel biedt voldoende ruimte en ondersteuning voor een comfortabele zit. Met een zadelhoogte van maar 720mm is het ook een vrij lage motor, dus ook geschikt voor mensen die iets minder lang zijn. Ik kon in elk geval gemakkelijk platvoets met beide voeten bij de grond. Voor langere ritten is het zadel voor mij wat te zacht en was zadel vermoeidheid wel een klein nadeel. Maar een korte pauze om de benen te strekken was voldoende om dit nooit echt een probleem te laten zijn. De neutrale zithouding van de motor samen met de rechtopstaande positie van het stuur vermindert vermoeidheid tijdens lange ritten. 

De positie van het stuur geeft ook een optimale controle over de motor en alles voelt binnen handbereik. De rem- en koppelingshendel zijn groot en robuust, maar liggen lekker onder de vingers. Ondanks dat ze mooier in het zwart zijn geven ze een precies gevoel van controle over wat je wilt. 
De remhendel is soepel te bedienen en reageert verfijnd, wat garant staat voor krachtige en betrouwbare remprestaties. Aan de voorzijde is de SRV 600 V voorzien van dubbele schijfremmen, met radiaal gemonteerde dubbele cilinder remklauwen. Dat verklaard direct de krachtige en consistente remprestaties voor. Aan de achterzijde is de SRV 600 V voorzien van een enkele schijfrem. Minder krachtig, maar deze gebruik je ook minder vaak. De positie van de voetrem voor mij was wat onwennig, maar lijkt verstelbaar te zijn, dus personaliseer dit naar je eigen wensen. Hierom heb ik minder gebruik gemaakt van de achterrem dan gewoonlijk, maar door de krachtige voorremmen heb ik het ook niet gemist.

Het geïntegreerde ABS-systeem voorkomt het blokkeren van de wielen tijdens plotselinge of harde remmanoeuvres, waardoor je de controle behoudt. Bovendien biedt de SRV 600 V standaard technologie zoals tractiecontrole die zorgen voor verbeterde stabiliteit en controle. Dit geeft de cruizer een vertrouwd gevoel in onvoorspelbare of uitdagende rijomstandigheden zoals natte wegen of scherpe bochten. De SRV 600 V komt, zoals de meeste cruisers, met een riemaandrijving. Dit betekend minder onderhoud en riemen gaan vaak langer mee dan een ketting.
Dit geeft het gevoel dat de SRV 600 V geschikt is voor een breed scala aan rijders, van dagelijkse pendelaars of sportieve motorrijders tot aan beginnende A2 rijders die een cruiser willen rijden. Als 21 jarige een V4 als je eerste motor, wat een optie wordt hiermee de markt in gebracht!

Een Moderne en Functionele Motor met Slimme Technologie

Van voren, of vanuit de rijders perspectief, is de SRV 600 V erg strak en netjes. Dit komt mede omdat alles wat je nodig hebt verwerkt zit in 1 rond display. Het ronde TFT-display van QJ Motor is ontworpen om in één oogopslag essentiële gegevens weer te geven zoals snelheid, toerental, brandstofniveau en versnelling. Wat bijdraagt aan de algehele gebruiksvriendelijkheid van de SRV 600 V. Ook zichtbaar in het display is een actuele weergave van bandentemperatuur en bandenspanning, waardoor rijders altijd op de hoogte blijven van de staat van hun banden. Hier was ik persoonlijk aangenaam door verrast en leek goed te werken. Het mooie is wanneer je al even aan het rijden bent op hogere snelheden je de temperatuur van de banden ook ziet oplopen. Bij voldoende temperatuur stijging volgt de druk ook. 

Er was 1 dag waarop er een melding was van te lage druk in de voorband, ondanks dat deze ongewijzigd was van eerdere dagen, dus mogelijk houdt het systeem meer decimalen in de gaten dan zichtbaar is. Na een stuk rijden en warmere banden verdween de melding. Desondanks er toch een beetje extra lucht in gedaan. Een enkele keer leek de verbinding tussen de display en de sensoren in de banden verloren te zijn, om na enkele minuten uit zichzelf weer te herstellen. Navraag bij de importeur doet vermoeden dat dit een losstaande situatie is en ze gingen er bij dit model naar kijken. 
Verder toont het display de status van de uitschakelbare Traction Control, wat extra controle biedt tijdens verschillende rijomstandigheden. Het ronde TFT-display is ook erg fijn af te lezen. Heeft een light en een dark mode waar je tussen kan wisselen in het menu. En licht extra op wanneer nodig. Het TFT-display blijft zelfs bij fel zonlicht voldoende leesbaar.

De motor is voorzien van zowel een USB-A als USB-C aansluiting, wat betekent dat verschillende apparaten kunnen opladen tijdens het rijden. Bovendien maakt telefoon connectiviteit het mogelijk om via de Carbit Ride-app, die werkt met een abonnement, gebruik te maken van navigatie en andere handige functies. Dankzij deze connectiviteit kan je eenvoudig een smartphone koppelen en profiteren van real-time routeaanwijzingen en muziekbediening zonder afleiding. Alle verlichting, van de koplamp tot de richtingaanwijzers en het achterlicht, is uitgerust met LED-technologie, wat niet alleen bijdraagt aan de moderne uitstraling, maar ook zorgt voor een betere zichtbaarheid onder verschillende lichtomstandigheden. De brede ledbalk voorop biedt avonds een erg mooi en kalm licht, met een zeer breed lichtveld. Dit maakte zelfs rijden over donkere binnendoor wegen en/of dijken gemakkelijk.

Conclusie

De QJ Motor SRV 600V biedt, gezien zijn prijs, een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding die moeilijk te evenaren is in het cruiser/chopper segment. Sterker nog, kijkende naar een middenklasse V4 is hij de enige in zijn segment. Met een gestroomlijnde en moderne uitstraling, gecombineerd met een krachtige 561 cc V4 motor en de nieuwste technologische snufjes, zal deze cruiser zowel beginnende rijders als doorgewinterde motorliefhebbers overtuigen. De bandendruk en temperatuur in het gemakkelijk af te lezen display zijn een bijzondere gewaardeerde toevoeging.

Of je nu door de stad manoeuvreert of over de snelweg rijdt, de SRV 600V biedt controle en vertrouwen. Misschien nog wel meer zo tijdens het sportieve rijden. Het kost misschien wat meer om de slijtboutjes tegen de grond te krijgen, maar dat maakt het alleen maar leuker. Als je op zoek bent naar een motorfiets die niet alleen betaalbaar is, maar ook rijk is aan functies en prestaties, is de SRV 600V een model dat absoluut het overwegen waard is. Met zijn opvallende design en speelse prestaties is de SRV 600V niet alleen een slimme keuze maar ook een hele leuke. En met een V4 die klinkt als engelengezang. 

Ondanks dat het merk QJ Motor wellicht nog niet dezelfde naamsbekendheid geniet als enkele van zijn meer gevestigde concurrenten, bewijst dit model dat het merk absoluut in staat is om kwaliteit motoren te bouwen. De SRV 600V staat symbool voor de toewijding van QJ Motor aan het leveren van  motoren die probleemloos kunnen concurreren op de markt. Persoonlijk ben ik dan ook erg benieuwd naar hoe deze modellen het over een langere periode zullen volhouden. Is de betrouwbaarheid die de SRV 600 V tijdens deze week heeft gegeven ook realistisch over lange termijn. Time will tell, maar het oogt er wel naar.

 

Specificaties

Motorblok

Viercillinder, vloeistofgekoeld, DOHC

Cilinderinhoud

561 cc

Boring x Slag 

62 x 48 mm

Compressieverhouding 

 

Ontsteking 

Elektronische ontsteking

Max. vermogen

68 pk / 59 kW @ 10500 rpm (A2; 47,6 pk / 35 kW)

Max koppel

54 Nm / 40 lb-ft @ 8000 rpm

Aandrijving

6 versnellingen, riem aandrijving

Frame

Staal

Voorwielophanging 

Marzocchi upside-down-telescopisch, instelbaar

Achterwielophanging 

Telescopische achterschokbreker, olie gevuld

Veerweg 

 

Voorremmen 

Dubbele 300 mm remschijf met radiale remklauwen 

Achterrem

Enkele remschijf 260mm

Wielen 

 

Voorband 

130/90 R16 

Achterband 

180/65 R16

Lengte 

2280 mm / 89,7 inch

Breedte 

820 mm / 32,3 inch

Hoogte 

1115 mm / 43,9 inch

Wielbasis 

1580 mm / 62,2 ​​inch

Zithoogte 

720 mm / 28,3 inch

Grondspeling

140 mm / 5,5 inch

Gewicht

219 kg / 482 lbs rijklaar

Brandstofcapaciteit 

16,5 Liter

About Author