NISHUA Enduro Carbon helm (2022)

Als korte inzet, voor het begin van review. De Nishua Enduro Carbon helm heb ik 2019 mogen ontvangen, in een samenwerking met startersmotor.nl, welke door Louis ter beschikking gesteld was voor een review. In samenwerking met startersmotor heb ik de helm getest en een review geschreven. Voor de 2022 review is gekozen om grotendeels alles opnieuw uit te schrijven, en ook meer te focussen op gebruik over de afgelopen jaren heen.

Multifunctioneel inzetbare helm

Louis verkoopt de Nishua Enduro Carbon helm als een alleskunner. Dankzij de eenvoudige ombouw wissel je tussen een enduro-, cross- en streetfighter- look. Je kan hem ook een all-round adventure helm noemen, waar de grens ligt tussen enduro en adventure helm is een grijsgebied. Gezien de Nishua Enduro Carbon geen luxe bonussen heeft en de Enduro GT wel, houdt Louis het op enduro. Uiteraard komt deze stijl van helmen al langer voor, toch is de Nishua Enduro Carbon net wat anders.
Mijn vorige helm was een Icon Variant welke dezelfde looks geeft en een goede vergelijking kan bieden. Icon was voorloper om de enduro-stijl helmen naar de sport- en straatmotoren te brengen, en was in het begin ook een favoriet onder vele internationale motor youtubers. De Variant die ik jaren heb gehad was gebonden aan één stijl, terwijl de Nishua Enduro Carbon de keuze volledig aan de drager overgeeft. Wil je rijden zonder vizier zodat je crossbril erin past, geen probleem. Wil je rijden zonder zonneklep, twee schroefjes en hij is eraf. Deze versatiliteit is wat de Nishua onderscheidde van de rest.

Opbouw/stof/materiaal etc

De helm weegt dankzij de Carbon outershell vrij weinig, zelfs met de zonneklep en het vizier zit het gewicht op maar 1150 gr. Dit was ook wel iets wat direct opviel toen ik de helm uit de doos haalde. De Nishua Enduro Carbon voelt desondanks zijn lichte gewicht wel stevig en stabiel aan, iets wat een prettig en veilig gevoel geeft. En dat nog steeds na 3 jaar goed gebruik, weer of geen weer. Over de jaren heen ook met enige regelmaat de helmschermschroeven los gedraaid en weer vast gezet, en ze lijken deze slijtage beter vol te houden dan de Icon Variant helmschermschroeven dat deden. Uiteraard wisselen we het vizier om in de winter en zomer. Daarnaast rij ik af en toe met een crossbril in plaats van het vizier en bij het testrijden van sommige snellere motoren gaan we voor de streetfighter look door de zonneklep te verwijderen. Naast de Enduro Carbon heeft Louis ook een variant zonder carbon, de Nishua Enduro GT helm. Deze kost wat minder, maar weegt uiteraard meer en heeft standaard geen Pinlock-vizier. De Nishua Enduro GT is nog iets meer een adventure-styled helm, deze heeft namelijk het voordeel dat deze wél een ingebouwd zonnevizier heeft.

Bij het dragen van de Enduro Carbon zijn er een paar dingen die ik als positief ervaar. De pasvorm van de binnenvoering was in het begin erg krap, maar na een paar keer dragen begon het comfortabel te zitten. Na 3 jaar is de rek wel een beetje uit de binnenvoering, maar de helm zit nog steeds stevig op het hoofd, zonder te veel vrije bewegingsruimte. En anders kan je altijd nog een nieuwe losse binnenvoering bestellen. De binnenvoering heeft rond de oren voldoende ruimte voor bluetooth-headset speakers, want tegenwoordig rijdt iedereen met een intercom. En voldoende ruimte voor de bril, het opzetten en dragen van de bril is eigenlijk niet voelbaar. En ik heb helmen gedragen waarbij het voelde alsof de helm de brilpootjes krom boog, niet ideaal dus. De binnenvoering zelf is van COOLMAX en is anti-allergisch en klimaatregulerend. Maar niet helemaal zonder een minpuntje. De onderlaag/buitenlaag van de binnenvoering, welke bij je nek in contact is met de buitenwereld, begint nu (3 jaar, 40k km) los te laten/te schilferen. Hetzelfde soort schilferen als je ook bij computer headsets ziet, en was misschien ook wel te verwachten… Mocht het echt te ver slijten, dan bestellen we wel een nieuwe setje van de binnenvoering of, gezien de leeftijd van de helm, een nieuwe helm.

Ventilatie en Zicht.

Om een beetje acceptabel als enduro uit de doos te komen moet de Enduro Carbon voorzien zijn van genoeg doorluchting, zodat je hem ook echt offroad kan gebruiken. Uiteraard bij offroad rijden kan het noodzakelijk zijn om je vizier te verwijderen en een crossbril te gebruiken. En bij echt enduro rijden zal een profesionele enduro helm de voorkeur genieten.
Maar voor de kleinere/lichtere stukken offroad biedt de Enduro Carbon voldoende ventilatie, zelfs met je vizier dicht. Het ventilatierooster voorop bij de kin is groot en geeft een fijne doorstroom van frisse lucht. Deze kan niet gesloten worden en het dragen van een motorsjaal of motor balaclava in de koudere seizoenen is dan wel nodig. De ventilatie aan de bovenzijde van de helm kan je open en dicht zetten, afhankelijk van het weer. Naast goede ventilatie van de helm is goed zicht ook belangrijk bij een motorhelm, en de Nishua Enduro Carbon biedt dit mede dankzij een vrij groot oppervlakte vizier. Bij het dragen van een crossbril valt op dat er rondom nog ruimte vrij is, voor dat beetje extra ventilatie.

Het helder vizier waar de Enduro Carbon standaard mee geleverd wordt geeft een ongestoord beeld, maar is niet ideaal voor de zomer natuurlijk. Persoonlijk heb ik daarom het donkere vizier besteld bij Louis. Overdag en op zomerse avonden geeft dit vizier een goede blokkering van de zon, tenzij je er recht in kijkt, zonder dat je gehele zichtveld wordt verduisterd. Wel is die ook echt zo donker dat als je ‘s nachts of in het donker naar huis moet rijden je zicht beperkt wordt, en je dus vaak met vizier open rijdt. Nadeel van 2 vizieren versus een ingebouwd zonnevizier zoals de Enduro GT helm deze heeft.
Wat wel een must is bij meeste helmen is een goede Pinlock, welke standaard geleverd is bij de Enduro Carbon. Deze is bij de Enduro Carbon ook wel echt nodig. Dit komt omdat het normale vizier, zeker in de koudere maanden, best snel beslaat, maar het vizier niet op een kiertje open kan, iets wat ik wel als een nadeel van de helm zie. De kleinste stand open is gelijk een goede centimeter of anderhalf, wat turbulentie en herrie in de helm geeft. Bij veel andere helmen is er een soort van mini stand waarop de helm open kan, wat helpt tegen het beslaan van het vizier. Waarom deze ontbreekt komt misschien omdat ze dachten dat de grotere ventilatie op de kin voldoende zou zijn? Het meegeleverde Pinlock binnen-vizier lost het probleem gelukkig op en is vrij gemakkelijk installeerbaar. Pinlock moet je zien als een soort van dubbelglas, waardoor het onmogelijk is om te beslaan, mits goed geïnstalleerd.
Nu rij ik het hele jaar door, en richting de donkere wintermaanden vervang ik het donkere vizier voor het doorzichtige vizier. Nu kan je een tweede pinlock kopen voor je tweede vizier…. of eigenwijs 2x per jaar de Pinlock wisselen tussen beide vizieren. En dat houdt de standaard Pinlock tot nu toe best goed vol, er is een klein scheur gekomen op de rand waar hij vastklikt, maar niks wat gebruik of nut beïnvloed. In principe zou je de Pinlock kunnen monteren zonder het vizier los te maken, maar gezien het gemak waarmee de vizier los komt zou ik voor de makkelijkere route gaan.
Na al dit gebruik is er nog wel een tweede nadeel te voren gekomen, na het vele wisselen en het vele gebruik van het verduisterende vizier is deze iets uit zijn vorm gekomen. Hier merk je tijdens gebruik eigenlijk niks van, maar het vizier sluit niet meer perfect aan op de rand in de helm als je hem volledig dicht doet. Het geeft gelukkig geen turbulente lucht of herrie problemen, tot ergens boven de 180 km/h wanneer deze wel optreden, mede omdat het vizier dan zelf vibreert. Ook dit is slijtage door gebruik en leeftijd.

Hoe houdt het de helm na 3 jaar?

De Nishua Enduro Carbon komt met een hoop features en opties. De meeste al besproken maar hoe bevalt alles in het dagelijks gebruik en na 3 jaar. Eigenlijk sinds de Enduro eenmaal goed zat de Icon Variant niet meer gebruikt, mede ook omdat ik bij de Nishua helemaal geen last heb van de bril en de binnenvoering. Met het donkere vizier heeft de helm niet alleen een nette afwerking, maar ook nog een vrij strakke look. Uiteraard was volledig zwart ook maar zo saai. Omdat de zonneklep gemakkelijk los te halen is en rijden zonder geen enkel probleem is hebben we deze in Yamaha Blauw overgespoten. Ook de kleine spoiler achterop de helm, waar de doorluchtingspoorten in zitten was simpel over te spuiten. Niet alleen valt de Nishua zo meer op, hij past ook nog eens beter bij me eigen motor en het is bijna niet te zien dat de helm niet zo standaard geleverd wordt. Het afstellen van de zonneklep tussen de 2 posities kan ook tijdens het rijden, de schroef is vrij gemakkelijk bereikbaar en zonder super veel kracht los te krijgen. Echter zal je hem als die eenmaal goed staat nauwelijks meer veranderen.
Bij hogere snelheden valt het trekken van de zonneklep reuze mee, mede dankzij de speciaal gevormde luchtsleuven in de klep. Zeker op mijn eigen motor heb ik hier nooit last van. Bij verschillende Supersports en naked heb ik vaak tijdens de proefrit de zonneklep verwijderd, want vanaf een snelheid rond de 180 voel je wel dat hij aanwezig is, zeker tijdens een schoudercheck. In dat opzicht heb ik qua aerodynamic dus ook weinig te klagen.

De Nishua Enduro Carbon komt met een titanium dubbel-D sluiting, wat vaak gezien wordt als de meeste veilige sluiting voor motorhelmen. In elk geval veiliger dan een (plastieke) ratel, en er zijn circuits waarbij een dubbel-D sluiting verplicht is. Na een paar keer gebruiken is het een relatief eenvoudig systeem en veel rijders kunnen hem dan ook met 1 hand gebruiken. Een klein nadeel van de dubbel-D sluiting van de Enduro Carbon is dat de band vrij lang is, te lang eigenlijk. Er had gemakkelijk 4 tot 5 cm afgekund zonder dat het dan het gebruik beperkt had.
Het vele sluiten en losmaken lijkt nog geen gebruikssporen op de sluiting te hebben achter gelaten. De band zelf is nog netjes, de D-ringen van titanium ogen nog nieuw en het drukknopje klikt nog vol zelfvertrouwen vast.

Alles op een rijtje komt de Nishua Enduro Carbon dus best met een hoop features op de markt;
– Vizier met Pinlock anti-condens-binnenvizier
– Carbon materiaal en looks, lichtgewicht
– In 2 helmschaalmaten voor iedere rijder; XS-M en L-XL
– Een Titatium dubbel-D sluiting, licht en onverslijtbaar
– Lichtgewicht; ca. 1040 gr. tot 1150 gr. (incl. vizier en zonneklep)
– Anti-allergische, klimaatregulerende binnenvoering van Coolmax.
– Geïntegreerd brilkanaal
– Binnenvoering is volledig uitneembaar en wasbaar.
– Compatibel met verschillende bluetooth headsets.
– Bij levering inbegrepen; windafwijzer, reserve-helmschermschroef voor bovenop helm, reserve-helmschermschroeven voor zijkanten, cover zijkanten voor gebruik zonder helmscherm (deze heb ik eigenlijk nooit gebruikt)
– Keuringen ECE 22.05

Ligging in de markt.

De Enduro Carbon lag een paar jaar geleden al met een scherpe prijs op de markt, maar zijn positie is tegenwoordig nog iets verbeterd. De prijs is namelijk de laatste jaren onveranderd op €299,- gebleven, naast verschillende acties en aanbiedingen waarbij die goedkoper kan zijn. Dit terwijl de gemiddelde helmprijs de afgelopen jaren licht gestegen is. Als we geen rekening houden met de carbon optie dan ligt de concurrentie tussen de €659,95 (AVG AX-9) en €479,- (Arai Tour X4). Goedkopere opties zoals een Caberg Xtrace, €210 of de O’NEAL Sierra R V.22 voor €200,- zijn uiteraard ook beschikbaar, maar bieden minder opties dan de Nishua.
De Nishua heeft over de jaren ook een groot succes behaald, zo is het de enige testwinnaar met de beoordeling “zeer goed” van het tijdschrift “MOTORRAD”.  Persoonlijk blijft het zitcomfort een van de redenen waarom ik nog niet ben overgestapt. Alhoewel de Nolan N70-2 X als voorbeeld ook comfortabel zat miste ik daar toch het luxe van een geïntegreerd brilkanaal. Ondertussen ook al menigmaal met een crossbril gereden, dus het gebruiksgemak is een belangrijk voordeel dat de Nishua biedt.

Dagelijks gebruik tijdens de wintermaanden.

Als iemand die het jaar rond rijdt moet de motorkleding die ik heb ook gebruikt kunnen worden in winters weer en bij een onverwachte regenbui. Gelukkig is het niet heel vaak super koud, en dan heb ik vaak de luxe van de auto. Maar ik heb toch regelmatig de Nishua gebruikt bij temperaturen onder de 5 graden celsius. Ik pak toch liever de motor dan dat ik de autoruiten vrij krab, dus de ervaring met koudere dagen is zeker aanwezig. En eerlijk is eerlijk, de Nishua Enduro Carbon performt ook in de winter goed, maar er zijn wel iets meer minpunten dan in de zomer. 
Daar waar in de zomer de grote ventilatie voorop bij de kin juist als zeer gewenst wordt ervaren blijkt het in de winter toch best wel chill te kunnen zijn. De ventilatie kan helaas niet afgedicht of gesloten worden, dus ontkom je niet aan de chille frisse wind. Tijdens de koudere dagen gebruik ik meestal een bivakmuts/helmmuts of motorsjaal waarmee je zorg kan dragen dat je toch lekker warm blijft. Een vrij goedkope oplossing, die veel mensen sowieso gebruiken in de winter, voor een klein en seizoensgebonden probleem.

Wel kan ik me meer irriteren aan het gemis van een “eerste stand” van het vizier in de winter. Het vizier dicht kan in het begin leiden tot het beslaan van de bril. Het op een kiertje open zetten van het vizier is niet mogelijk, en als je hem open zet op de minimale eerste positie is de ruimte eigenlijk te groot. Zeker bij wat hogere snelheden geeft dit een forse instroom van koude winterwind die recht op je neus en/of ogen slaat. Voor woon-werk verkeer betekende dit dat het vizier grotendeels van de rit dicht zit, alleen de eerste paar straten bij weg rijden niet of als we stilstaan bij stoplichten. Op deze dagen wordt de “normaal” kleine mm-stap die de vorige helmen wel boden echt gemist. Een goede helmmuts kan de neus nog bedekken, maar ik rij dan toch vaak met het vizier helemaal dicht of helemaal open. De rest van de helm biedt gelukkig wel voldoende warmte en de binnenvoering geeft voldoende isolatie voor een warme kop. 

Voor de regen en de drup, bijna niemand stapt bewust op zijn of haar motor om in de regen te gaan rijden, maar we worden allemaal wel eens verrast. De miezer en zachte regen is eigenlijk niet merkbaar, zoals je zou verwachten, zeker met bijvoorbeeld navigatie of muziek in de helm, of bij hogere snelheden met een lichte windruis. Bij hardere regenbuien en bij hagel hoor je door de dunnere schaal en het carbon toch wel extra geluid in de helm. Het tikken van de regen op je helm kan leidde tot een akoestisch en aritmisch geluid door de helm. 
Wel is de helm zeer droog, ondanks hevige regenval of een uur lang door de regen ploeteren. De ventilatiestroken laten geen water naar binnen, zelfs voorop bij de kin blijft het droog. De vorm die de helm heeft voorkomt dat de regendruppels naar binnen lopen en aan de achterzijde ook geen druppels die via de helm je nek inlopen, wel zo fijn.

Conclusie

Voor de scherpe prijs van €299,- is de Nishua Enduro Carbon geen dure klassement helm, en dat voor een goede kwaliteit en breed inzetbaarheid. De Enduro Carbon is zeer lichtgewicht, zit comfortabel en geschikt voor brilgebruikers. Het grote vizier geeft goed en breed zicht, en deze ruimte geeft de optie om de helm te gebruiken met een motocrossbril, met goede doorluchting. De langere kinband met dubbel D-sluiting is dan net iets te lang, maar dat went vanzelf. Enige echte nadeel is de beperkte posities van het vizier en de slijtage van het vizier. Een goede helm voor een scherpe prijs dus.
Met dank aan Louis Nederland voor het beschikbaar stellen van de Nishua Enduro Carbon helm.
Met de kleine kanttekening dat er tussen het huidige model en het model dat ik gebruik mogelijk verbeteringen toegepast zijn. Wil je de Nishua helm proberen qua pasvorm, kan je hiervoor terecht bij Louis Tilburg. Mocht Tilburg wat ver zijn dan zijn er in Duitsland nog meerdere winkels vlak bij de grens beschikbaar;

  • Louis Mega Shop in Aken (vlak bij Heerlen en Maastricht)
  • Louis Shop in Monchengladback (stukje over de grens bij Roermond)
  • Louis Shop in Wesel (stukje over de grens bij Arnhem)
  • Louis Mega Shop in Emsburen (stukje over de grens bij Hengelo/Enschede)
  • Louis Shop in Emden (in de buurt van de provincie Groningen)

About Author