Harley-Davidson Sportcruisers | Nightster vs Sportster

De Nightster als ground-up redesign van de Sportster?

Om op een zonnige warme dag zowel de Nightster als Sportster back to back te kunnen rijden is natuurlijk nooit verkeerd. Maar dan ook nog eens lekker lang en over een paar mooie dijkjes, zodat we het verschil en de kracht ideaal konden ervaren. Ideaal natuurlijk.
Begonnen op de, iets minder krachtige, Nightster, met de nieuwe Revolution Max 975T motorblok, iets lagere seatheight en veel minder gimmicks. Eigenlijk de Sport Cruiser die de Sportster had kunnen zijn.
Daarna de nieuwe Sportster S, met het nieuwe veel krachtigere Revolution Max 1250T motorblok. Meer opties en de software om de Sportster te verbinden met de Harley Davidson app en gps system. De Sportster S brengt met het nieuwe v-twin blok wel het gevoel van Muscle Cruiser op de Nederlandse dijkjes tot leven.

De ene cruiser is de andere niet.

Midden in de pandemie introduceerde Harley-Davidson de Sportster S in 2021. Een sportieve heruitvinding van het ondertussen 65 jaar oude ontwerp, in een modern sausje. Deze vrij radicale redux bracht natuurlijk wat te weeg tussen de Harley Diehards. Deze diehards fans waren misschien sceptisch over de vloeistofgekoelde, uit Pan America afkomstige, 1.250cc V-twin die de oude luchtgekoelde 883cc- en 1200cc-blokken verving. Maar de Sportster had de spreekwoordelijke lat nog verder verhoogd met onorthodoxe keuzes, zoals een ovale LED-koplamp, een verborgen monoshock achter die de conventionele schroefsets verving, en een styling met strakke, eenvoudige lijnen in combinatie met de dubbele uitlaat aan 1 zijde. Deze dubbele uitlaat geeft een beetje het Scrambler gevoel van de BMW R Nine T. Maar blijkbaar beviel de Sportster verkoopcijfers genoeg om daar in 2022 een Sportster-spin-off neer te zetten. De Nightster zet aan tot verdere verandering met zijn aanzienlijk herziene pakket. Er is een kleinere Revolution Max (975cc vs. 1252cc), een lagere adviesprijs (€18.495,- vs.€20.495,-) en een aantal mechanische en stilistische aanpassingen.

Als de twee cruisers naast elkaar staan valt het grote verschil in de voorwielen op. De Sportster S komt op vrij brede 17” Dunlop Harley-Davidson wielen. Daartegenover staat de Nightster die op veel dunnere 19” Dunlops komt, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de nieuwe Indian Scout Rogue. Net als bij de Scout Rogue weet de Nightster mooi de bochten in te draaien en biedt deze band meer behendigheid dan het dikkere 160 mm 17-inch rubber van de Sportster S. Sturen voelt soepel en relatief eenvoudig en de Nightstar geeft een geruststellend gevoel van stabiliteit. Desondanks zijn grotere inch wielen is de Nightster wel iets meer beperkt met een maximale hellingshoek van 32 graden, in vergelijking met de 34-graden maximale hellingshoek van de Sportster S.

De Nightster weegt 218 kg, wat niet perse superlicht is, maar hij is toch grofweg 10 kg lichter dan de Sportster S. Tijdens het rijden voelen beide Harleys niet zwaar aan, maar in de bochten merk je wel dat bij de Nightster het grootste deel van de massa zich dicht bij de grond bevindt. Waar bij de Sportster S de tank op de standaard locatie bevindt, tussen stuur en rijder in, zit bij de Nightstar de lichtgewicht plastic tank onder het zadel. Wat de traditionele brandstoftank voor het zadel lijkt te zijn is een metalen afdekking voor de airbox. Doordat de brandstoftank onder het zadel te plaatsen komt het gewicht van de brandstof lager in het frame te zitten. Hierdoor zakt het zwaartepunt naar beneden (en naar achteren), wat helpt bij het sturen, en geeft de Nightster een “gooi-en-smijt” gevoel. De ruimte die voorin is ontstaan helpt met het verbeteren van de luchttoevoer naar de airbox en geeft de V-twin alle zuurstof die hij nodig heeft terwijl de Nightster over de dijkjes raast.

Evolutie in Stijl en Techniek: De Nightster en Sportster S Vergeleken

Met de Sportster nam Harley enkele vrij radicale beslissingen, een ovaal led koplamp, een verborgen monoshock en een vloeistof gekoeld blok. Niet elke fan viel er direct voor, maar richtte Harley de pijlen op fans van vroeger, of fans van de toekomst? De Nightster doet weer een stapje terug richting de oldskool sportster. Meer richting het traditionele met de ronde koplamp van de Nightster en de zichtbare schroefsets. Vergeleken met de oude Iron heeft de Nightster misschien wel wat veel plastic, maar die beperkt zich tot voornamelijk kapjes en niet tot dragende onderdelen. Alles om het gewicht wat te besparen, maar hem toch een scherp, indrukwekkend beeld te geven, met een aluminium motorblok. Maar de Nightster speelt ook een beetje vals, want wat een brandstoftank lijkt te zijn, is eigenlijk een valse afdekking voor de airbox van de motor. De tank is verplaatst onder de stoel, die opzij klapt om een ​​plastic vuldop te onthullen.

De Sportster en de Nightster verschillen beide best wel in de zitpositie, maar ook het stuur bevat grote verschillen. De Nightster komt met een analoge snelheidsmeter die de 4-inch TFT van de S vervangt, met een multifunctioneel LCD-scherm in het onderste gedeelte van het scherm. Rechts bevindt de startknop zich bovenop het stuur (a la de Sportster S), wat een onhandige wijsvinger manoeuvre noodzaakt om de verkleinde motor tot leven te brengen. Het heeft in ieder geval alleen een tik nodig om de startprocedure te starten, die de gasklephuizen met dubbele downdraft activeert om brandstof en lucht in de 975T-krachtbron te pompen. De schakelapparatuur is wat schaarser vanwege de beperkte technologie op de Nightster, zo ben je alle knopjes kwijt die de Sportster heeft zitten behorende bij de Bluetooth verbinding met de Harley app. Een beetje back to basic.

De Sportster S is in Nederland in 3 kleuren beschikbaar, namelijk Vivid Black, Mineral Green Metallic en de White Sand Pearl. Onder de tank heeft de Sportster het Magnesium covered zwarte motorblok liggen, onderbroken door de uitlaat die er rechts voorlangs loopt.
De Nightster komt in Vivid Black, Gunship Gray en de zeer opvallende Redline Red. Bij de Nightster is het blok volledig vrij en zichtbaar, omdat de uitlaat er onderlangs loopt. Het blok is licht aluminium getint en oogt hierdoor totaal anders.
Bij de Sportster lopen de uitlaten hoog weg, naar een bijna Scrambler Style duo exhaust, net onder het zadel en korte rearfender. De gehele uitlaat is blank staal, met een antractietachtig hitteschild, in dezelfde kleurstelling als blok, frame en voorpoten. De Nighter heeft een cruiser style 2 naar 1 straightpijp uitlaat ter hoogte van de as van het achterwiel. Het volledige uitlaatsysteem inclusief hitteschild is zwart, verstopt tussen plastic covers om alle aandacht naar de rest van de motor te werken.
Het grotere voorwiel van de Nightster en de rearfender die over de gehele achterband doorloopt laat de Nightster wat groter ogen. Wat ik dan persoonlijk jammer vind is dat ze het motorblok zo licht gelaten hebben, waardoor het “schreeuwt” om aandacht. Had het blok ook zwart of donker geweest dan had de rest van de Nightster meer opvallend geweest. Of had de apart magnesium kleurstelling van het blok van de Sportster gebruikt. Want hoe raar die kleur ook lijkt, hoe meer je er naar kijkt, hoe beter het past bij de motor en dit zou ook niet verkeerd staan bij enkele andere motoren.

Detail voor Performance

Het allergrootste verschil zit natuurlijk in beide blokken. In beide cruisers zit de nieuwe Revolution Max – 975cc versus 1.252cc -, wat best een verschil is. De Nightster is in boring en slag verkleind, maar is volledig uitgebalanceerd en laat voldoende beweging toe om een ​​aangename puls te produceren bij stationair toerental. Met zijn lichte koppelingshendel en een tik op de shifter trekt de Nightster vooruit met genoeg grom om het gevoel te hebben dat het een werkbaar alternatief is voor zijn broer met grotere motor. De v-twin 975cc produceert 90 pk bij 7.500 tpm en 95 Nm bij 5.750 tpm, wat een stuk minder is dan de 121 pk bij 7500 tpm en 125 Nm bij 6000 tpm bij de 1252cc. Opvallend is dat de Nightster dus wel eerder aan zijn torque zit, en beide modellen flink hard kunnen (en willen) doortrekken. Als je start in de standaard ‘Road’-modus, is de gasrespons een beetje saai bij het inklappen, maar wint aan kracht naarmate het toerental stijgt. Schakel naar ‘Sport’ via de knop op de rechter schakelapparatuur, en de toegevoegde scherpte zorgt voor een merkbaar verschil in acceleratie. Met de koppelingshendel ingehouden is een lichte klik op de shifter voldoende om de V-twin zachtjes in elke versnelling te krijgen. De actie voelt verfijnd aan, hoewel sommigen misschien een positievere “klik” wensen als ze de tandwielen van de zesversnellingsbak schakelen. Enige minpuntje, van beide cruisers, was dat je eigenlijk niet gemakkelijk meer bij de knipperlichtswitch kan als je de koppelingshandvat ingedrukt hebt. De afstand is voor het gemak net iets te groot.

Elektronica en Accessoires

De elektronica zijn op beide bikes vrij vergelijkbaar, maar de Sportster komt met een aantal meer accessoires. Nu zeg ik vrij vergelijkbaar, beginnende met de led verlichting op beide bikes valt natuurlijk wel direct een van de grotere verschillen op. De hypermoderne pilvormige ledbar van de Sportster vs de ouderwetse ronde ledkoplamp met windscherm van de Nightster. Verder zijn beide voorzien met volledig led-achterlicht en led Bullet-richtingaanwijzers. De dash van de Sportster komt in vorm van een 4 inch TFT-display met weergave van snelheidsmeter, versnelling, kilometerteller, brandstofniveau, klok, trip, omgevingstemperatuur, waarschuwing lage temperatuur, waarschuwing zijstandaard omlaag, waarschuwing voor tip-over, cruise control, bereik en toerenteller-indicatie. DE Nightster komt met een ouderwets ogende analoog display met ronde meters, snelheidsmeter, versnelling, kilometerteller, tractiecontrole-indicatie, koelvloeistoftemperatuurwaarschuwing, ABS-waarschuwing, grootlicht indicator, laag brandstofniveau, achter-ABS uitgeschakeld indicatie en lage bandenspanning indicatie.
De Sportster komt daarnaast nog met Bluetooth verbinding en alle bijhorende opties, handsfree bellen, text-to-speech en headset functionaliteit. En bijhorende USB lader. De Sportster is ook volledig compatibel met de Harley Davidson App, voor de Ritplanning, GPS-Navigatie, Rit-vastlegging etc.

Qua rijder veiligheidsopties komt de Nightster met het noodzakelijke, ABS (Anti Blokkeer Systeem), TCS (Traction Control System) en DSCS (Drag-Torque Slip Control System). Onder de noemer “less is more” bevalt dit heel goed op de Nightster. Je wilt met een motor toch een beetje kunnen spelen, zonder dat een programma telkens maar inkickt. En dat kan, zelfs de ABS geeft je het plezier van een blokkerende achterband voordat die volledig inkickt. Misschien kan je geen strepen trekken als je hard op de achterrem trapt, maar hij laat wel merken dat als je hem blokkeert.
De Sportster komt daar tegenover met een veelzijdigere pakket waar naast de ABS, TCS en DSCS nog meer in zit. Dit omvat onder andere TPMS (Bandenspanning Monitor Systeem), Beperking van achterwiellift en de “Enhanced” lift Mitigation, maar desondanks is een onbedoelde rolling burnout nog steeds mogelijk. En komt de Sportster met de Bochten Verbeterde opties; C-ABS, C-TCS en C-DSCS.

Conclusie

Eigenlijk heeft Harley onder de noemer “Sport” twee moderne cruizers neergezet; kort door de bocht, de muscle cruizer Sportster S 1250cc en de sportcruiser Nightster 950cc. Harley cruiser in een modern sausje met de nieuwe Revolution Max V-twin blokken, die net verschillend zijn om 2 markten te voorzien. Qua looks zijn beide bikes verschillend genoeg dat ieder een persoonlijke voorkeur kan hebben voor welke bike ze mooier vinden.
Met de Nightster, met zijn vriendelijkere startprijs en iets minder krachtige V-twin hebben ze een motor neergezet die ook geschikt is voor de beginnende Harley rijder, en misschien zelfs wel voor de beginnende motorrijder. Met bijkomend voordeel dat er ook een A2 legale versie van is, met 44 pk bij 8000 tpm, wat verbazend 500 tpm hoger is. De torgue op de A2 versie is afgekneld op 75 Nm bij 3000 tpm. De Nightster biedt ook opties voor oudere generatie rijders, die niet altijd meer zo veel mogelijk cc willen, maar een nieuwe en betrouwbare Harley zoeken waarop ze nog jaren kunnen genieten. Ver weg van onnodige gadgets en accessoires en ver weg van de elektrische LiveWire.

De Sportster is meer geschikt voor mensen met een volledig rijbewijs die een cruiser zoeken met alles erop en eraan. 1250cc power en alle elektrische ondersteuning die je nodig hebt om die power aan de grond te krijgen terwijl je de volledige 34 graden leanangle benut. Een dagtrip naar de Eifel om je pegs te scrapen in de gebergtes, om de volgende dag tijdens een van de vele Ride-Out events in Nederland rubber neer te leggen waar en wanneer jij wilt. Of voor de oudere generatie rijders, die toch meer en meer technisch geskilled zijn, gebruik makende van de Harley Davidson app, genietend van de Harley toertochtjes over de Nederlandse dijkjes.

Beide bikes hebben hun charme en hun verschillen. En zoals de dag begon, zonnig en warm, zo kwam er ook weer een einde aan. Stiekem iets meer verliefd op Harley, waarbij voor mij persoonlijk de Nightster net iets meer als “mij bike” uit de bus kwam. Waarom ik de Sportster en Nightster had gekozen was gedeeltelijk om te kijken of ze konden opboksen tegen de FTR van Indian. Een toch iets andere motor, maar dé sport motor van Indian, die soms wel eens benoemd wordt als cruiser, maar toch echt uit ander hout gesneden is. Al rijdende viel de vergelijking eerder te maken met de Scout Rogue van Indian, een vergelijking die de Nightster wel zou winnen. De Sportster lijkt er tussen in te zitten en eigend daarmee zijn eigen plek op de troon op, zoals alleen een Harley dat kan.

Specificaties

 

Harley Sportster

Harley Nightster

Motorblok

Revolution Max 1250T

Revolution Max 975T

Cilinderinhoud

1252 cc

975 cc

Boring x Slag

105 x 72,3 mm

97 x 66 mm

Compressieverhouding

12,0 : 1

12,0 : 1

Ontsteking

Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI)

Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI)

Max. vermogen

121 pk / 90 kW (7500 tpm)

89 pk / 66 kW (7500 tpm)

Max koppel

125 Nm (6000 tpm)

95 Nm (5750 tpm)

Transmissie

6 Versnellingen

6 Versnellingen

 

Harley Sportster

Harley Nightster

Voorwielophanging

43 mm Upside-down vork, verstelbaar

41 Dual Bending conventionele voorvork

Achterwielophanging

Piggyback monoshock, verstelbaar

Dual outboard, none-linkage schokdempers

Voorremmen

Monoblock 4-zuiger radiale remklauw

Dubbele remschijf zwevend

Achterrem

Zwevende 1-zuiger remklauw

Solide uniforme expansieremschijf

Wielen

Gegoten aluminium, zijdeglans zwart

Gegoten aluminium, zijdeglans zwart

Voorband

160/70TR 17 (73V)

100/90 19 (57H)

Achterband

180/70R 16 (77V)

150/80B 16 (77H)

Hellingshoek Rechts

34 Graden

32 Graden

Hellingshoek Links

34 Graden

32 Graden

 

Harley Sportster

Harley Nightster

Lengte

2270 mm

2250 mm

Wielbasis

1520 mm

1545 mm

Zithoogte

765 mm

705 mm

Grondspeling

90 mm

110 mm

Gewicht rijklaar

228 Kg

221 Kg

Brandstofcapaciteit

11,8 L

11,7 L

About Author