De Rieju 125 SM Pro is de 125cc Supermotard van het Spaanse merk. Hoewel Rieju bij veel mensen voornamelijk bekend is vanwege hun 50cc scooters hebben ze ook enkele 125cc en 300cc motorfietsen in het assortiment. De 300cc modellen zijn niet weg-legaal en puur voor enduro of offroad gebruik. Voor de 125cc modellen maakt Rieju gebruik van de vloeistofgekoelde motorblokken van Minarelli (Yamaha). Deze Yamaha blokken bestaan bekend als 1 van de beste 4-takt 125cc ter wereld, wat een positief begin is voor de modellen van Rieju. Naast de Rieju Marathon heeft Rieju ook nog naked en tour modellen beschikbaar in het 125cc klassement.
De Rieju 125 Pro vs SM Pro.
De Marathon wordt aangeboden in 2 versies, de 125cc Pro en de 125cc SM Pro. Beide hetzelfde blok en frame, maar toch verschillend van elkaar. Het grootste verschil zijn de wielen, en deze vallen ook direct op. De Pro komt met spaakvelgen en profielbanden, waar de SM Pro met lichtmetalen velgen komt, geleverd met wegbanden. Om de SM meer weg-georiënteerd te maken zijn ook de wielen wisselend in maat. De Pro heeft 80/90-21 voor en 110/80-18 achter, waar de SM Pro met 100/80-17 voor en 130/70-17 achter komt. Echter waar men dat wil zijn de wielen universeel en simpel te wisselen.
Een ander voordeel, bij de nieuwere modellen, is dat de SM Pro een achterschokdemper met extern reservoir heeft. Omdat de SM Pro kleinere wielen heeft is de zadelhoogte automatisch iets lager, een goede 870mm. Voor een 125cc motor dus nog steeds best een hoge zit. Qua gewicht worden ze beide met 121 droog afgeleverd, met benzinetank van 6.3L. Beide modellen komen met een aluminium stuur.
Een volwassen ogende Supermoto
Wat opvalt bij de SM Pro is hoe hoog hij oogt. Ik moest hem wel naast mijn XT660R zetten, en verbazend is het hoogteverschil vrij klein. Het voordeel van zijn hoogte, in combinatie met de upside-down voorvork en de opstaande voorspatbord is dat de SM Pro oogt als een “volwassen” motor. De ruimte die hierdoor ontstaat biedt een ruime veerweg, waarmee je niet bang hoeft te zijn dat je voorwiel je spatbord zal raken, ongeacht je rijstijl. Ten opzichte van de XT heeft de Rieju een hoekig voorspatbord, wat passend is bij de rest van de plastics. De witte kleurstelling, het hoekige koplicht en de scherpe lijnen in de zijkappen zorgen voor een mooi en strak design. Het frame loopt hier strak tussen door en alles lijkt op elkaar gedesignd te zijn. De ronde knipperlichten vallen hierdoor buiten het design, maar de meeste (jongere) motorrijders zullen deze vervangen door kleine, onopvallende led knippers. De handkappen volgen wel de strakke lijnen, en zijn duidelijk meer looks dan functionaliteit, een inspectie aan de binnenzijde van de kappen laat een sticker zien die ook waarschuwt dat ze geen echte bescherming bieden bij contact. Mocht je dus meer offroad willen rijden met de SM Pro is het adviseerbaar om de handkappen te verwisselen.
Het 125cc blok hangt volledig zichtbaar in het zwarte frame, met maar een kleine stukje van het blok weggestopt achter de zijkap bovenin. Aan de rechtzijde komt de uitlaat achter de zijkap vandaan, met een kleine hitteschild om je nieuwe kevlarjeans te beschermen. De standaard uitlaatdemper ligt rechts van het midden, zodat het achterwiel alle bewegingsruimte heeft. Tijdens het rijden hoor je de standaard uitlaat duidelijk, maar hij is niet overdreven luid, wat fijn is voor woon-werk verkeer. Ook achter zitten weer ronde knipperlichten. Een pluspunt aan de achterkant is de manier waarop het achter-/remlicht weggewerkt is. Strak onder het achterspatbord, netjes passend in het geheel van de SM Pro. Het achterspatbord ligt vrij horizontaal en sluit strak aan op het zadel. Dit smalle, maar lange zadel sluit vlekkeloos aan op het design van de stickerkappen, waardoor de Rieju van voor tot achter een geheel is. Dit maakt de SM Pro dus een echte aandachtstrekker, die door de SM look, de hoogte en het eenpitter geluid menig omstander zal laten omkijken.
Het Minarelli motorblok
De Rieju 125cc komt met de viertakt, eencilinder Minarelli blok. Dit vloeistofgekoelde blok is ook meerdere jaren door Yamaha gebruikt, wat als voordeel heeft dat onderdelen vrij verkrijgbaar zijn. Niet alleen reserveonderdelen, maar ook aftermarket optionele opties. Het standaard blok heeft 11kW vermogen bij 9.000 rpm en 11,5 Nm koppel bij 8.000 rpm. De SM Pro komt niet met fuelinjection, maar nog met een echte carburateur, een Keihin 39s. Dit heeft nadelen, maar ook voordelen, het biedt in elk geval mogelijkheden tot finetuning voor hun die de SM willen omzetten naar eigen hand. De SM Pro komt dan ook met choke, voor de koudere dagen, een variabel stationair toerental en een benzinekraan, met reservestand. Iets wat je tegenwoordig vrij weinig meer ziet natuurlijk.
Dit alles, in combinatie met het vlotte gasresponsie en zijn lichtgewicht, 121 kilo rijklaar, zorgt voor een vlot rijgedrag en maakt hem een heerlijke “gooi-en-smijt” fiets. Optrekken tot 90 á 100 km/h gaat fijn, en snelweg op is dus geen enkel probleem. Inhalen en/of accelereren boven de 100km/h gaat wat moeizamer, je geraakt dan het einde van de 125cc. Op papier een topsnelheid van net iets meer dan 120 betekend dat de Rieju wel in de buurt komt van Yamaha’s WR125X, maar toch net niet. De kleinere benzinetank betekend dat je elke 140 tot 150km even zal moeten tanken, maar als je er dan maar 4,5L in hoeft te gooien maakt dat ineens een stuk minder uit. De tankinhoud zelf is 6,3L, maar een gedeelte daarvan is het reserve. Wel fijn mocht je binnen die 150Km range geen tankstation hebben ingepland. Nadeel van de tank is de tankdop die niet afsluitbaar is, dus iedereen zou deze kunnen losdraaien. Er zijn al wel aftermarket opties beschikbaar.
Vering en remmen
De SM Pro komt met lichtmetalen velgen met straatbanden. Standaard is de SM Pro voorzien van 100/80-17 voor en 130/70-17 achter Mitas MC-25 Bogart banden. Alhoewel er betere banden op de markt verkrijgbaar zijn bleken de MC-25’s betrouwbaren banden te zijn. Voldoende grip op het asfalt, en belangrijk, in de bochten. Maar ook in het nat was de grip nog voldoende om met een stoppie tot stilstaand te komen bij een stoplicht. Offroad laten ze uiteraard wat te wensen over, maar voor echte offroad heb je echte offroad banden nodig, een stukje gras en zelfs de dijk op waren echter geen probleem. De niet-instelbaren Marzocchi upside-down voorvork, met 40mm diameter, is voor het meeste voldoende voor de SM Pro. Bij wat meer hooligan gedrag (wheelies, skatepark bezoekjes, springen) zou je wat meer demping willen hebben. Dit kan bereikt worden door andere voorvorkolie, of door een aftermarket setje erop te zetten. Echter voor normaal alledaags gebruik is de Marzocchi upside-down meer dan geschikt voor de lichte SM Pro.
Zowel voor als achter heeft de Marathon SM Pro een enkele remschijf. Voor is dit een 300mm schijf met dubbelzuiger remklauw. Achter zit een enkelzuiger remklauw met een 200mm remschijf. Sinds 2016 is voor de 125cc op ze minst een gecombineerde remsysteem (CBS) verplicht, dit mag dus in plaats van ABS. Op de Marathon 125 SM Pro is gekozen voor dit CBS systeem. Dit betekend dat beide remmen altijd gebruikt worden, ook als je maar bewust een van de remmen gebruikt. Wel is er met de CBS een verhouding, welke dus niet 50/50 is. Dit betekend dat je met een goede trap op de achterrem het achterwiel bewust kan laten blokkeren. De voorrem is, met de CBS, krachtig en precies genoeg om bij elke gelegenheid je achterwiel van de grond te laten tillen, met genoeg speling om nog door te rollen, met het gevoel van volledige controle.
Conclusie
Met de Rieju Marathon 125 SM Pro rij je een best wel unieke motor, ondanks de stijgende populariteit van de supermotards en dualsports. De SM Pro oogt strak, afwerking is van goede kwaliteit en hij rijdt soepel en lekker. Het Minarelli 125cc blok biedt je betrouwbaarheid en, het voordeel dat het gebruikt was door Yamaha, veel aftermarket parts die beschikbaar zijn. En dat voor een goedkopere prijs dan een Yamaha. De SM Pro is dan niet de snelste 125cc op de markt, maar hij maakt een hoop goed met de zuinigheid en zijn lichte gewicht. Het speelse karakter van de SM Pro maakt hem een zeer geschikte motor voor binnendoor, zowel voor beginnende rijders, als meer ervaren rijders die een kleine fiets zoeken voor ernaast.
Toch waren er twee puntjes die me tegenvielen tijdens de week waarin ik de SM Pro had. Het eerste punt is mogelijk triviaal, maar wel iets waar ik me aan kon storen. De positie van de startknop zit zo ver naar binnen op het stuur dat je er vanaf het handvat niet bij kan. Elke keer als je hem startte moest je dus het stuur los laten. Een onnodige handeling, maar misschien een kwestie van gewenning, of met wat gereedschap kijken of je hem kan verplaatsten. Het tweede punt was het zadel. Het smalle langen zadel biedt voldoende qua grip en zitruimte, maar bij lange ritten, 3 uur of meer, is het eigenlijk niet voldoende. Lastig om te zeggen of het daadwerkelijk komt door het smalle profiel van het zadel, of de dichtheid van de vulling. Ook dit is niks wat niet verbeterd kan worden mocht je er aan ergeren.
Ondanks deze twee minpunten biedt de Rieju Marathon 125 SM Pro een hoop positiviteit voor zijn prijs. Een 125cc motor die vergelijkbaar is met de vaak duurdere concurrentie. En welke overkomt als betrouwbaar en sterk, met genoeg ruimte om echt mee te spelen. De Rieju Marathon 125 SM Pro en de 125 Pro kostte ten tijde van schrijven € 5.799,-. De SM Pro is verkrijgbaar in twee kleuren (zwart en wit) en uiteraard met 2 jaar garantie.
Motor
Motorblok | Eencilinder, viertakt |
Cilinderinhoud | 125cc |
Boring x Slag | 52.0 x 58.6 mm |
Ontsteking | carburateur (Keihin 39S) |
Max. vermogen | 15HP / 11kW @ 9.000 rpm |
Max koppel | 11,5 Nm @ 8.000 rpm |
Transmissie | 6 speed |
Chassis
Frame | Sterk dubbele wieg stalen omtrek. Afneembaar subframe achter |
Voorwielophanging | Upside-down voorvork, 40mm |
Achterwielophanging | Mono-shock schokdemper |
Voorremmen | 300mm enkele schijf met dubbelzuiger remklauw |
Achterrem | 200mm remschijf met enkelzuiger remklauw |
Wielen | lichtmetalen velgen |
Voorband | 100/80-17 |
Achterband | 130/70-17 |
Rijwielgedeelte
Lengte | 2070 mm (81.5 inches) |
Breedte | 800 mm (31.5 inches) |
Hoogte | 1145 mm (45.1 inches) |
Wielbasis | 1380 mm (54.3 inches) |
Zithoogte | 870 mm (34.3 inches) |
Grondspeling | |
Gewicht | 121 kg drooggewicht |
Brandstofcapaciteit | 6.3 Liters (1.66 US Galllons) |
Meer Posts