Kove 510X – 2025

De Kove 510X Adventure brengt een frisse wind in de middenklasse adventurebikes, een zin die ik meermaals heb gehoord sinds de Motorbeurs begin 2025. Dus toen ik een dag vrij had in September ben ik overstag gegaan en naar een Kove dealer gereden. Zonder voorbereiding, en dus niks opgeladen qua camera gear. Maar zonder camera op de helm kon ik wel echt genieten van deze A2-vriendelijke 500 cc parallel-twin. Is dit dan de nieuwe ideale Adventure motor voor Nederlandse motorrijders die op zoek zijn naar een betaalbare adventure motor die zowel stad, snelweg als lange toertochten aankan.

Robuust Karakter en Comfort in de Middenklasse

De Nederlandse en Europese markt is de afgelopen jaren aardig aangesterkt in de A2 middenklasse adventure motoren. Hierbij is er ook genoeg keuze in een betaalbare opties en hoeft een nieuwe rijder niet direct op een duurder merk te stappen.
Wat onderscheidt de Kove 510X dan tegenover de rest? Volgens de dealer is de 510X ontworpen met een duidelijke missie: “de uitstraling, functionaliteit en het rijgevoel van een moderne, op touring gerichte adventure motor bieden zonder het hoge prijskaartje van premium concurrenten.”
Zijn stance is direct herkenbaar als avontuurlijk, met hoge vering, een grote skid plate en een 20-liter brandstoftank die langere ritten mogelijk maakt. De 510X straalt de visuele aanwezigheid uit van een grotere motor, waardoor hij qua looks kan concurreren met Japanse middenklassers zoals de Honda CB500X, Kawasaki Versys 650 en Suzuki V-Strom 650. Maar de 510X doet mij het meeste denken aan de CFMoto 650 MT en/of de CFMoto 800MT Touring

Met een zadelhoogte van 820 mm valt de 510X in de lagere zithoogte, wat hem toegankelijk maakt voor een breed scala aan rijders. Bij het opstappen kon ik gemakkelijk met de voeten bij de grond en voelde hiermee vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Royal Enfield Himalayan 450. Praktische extra’s zoals een middenbok, motorbeschermers en handguards zijn standaard, waardoor de 510X direct klaar is voor toeren en licht offroad. Dit is niet alleen fijn in het alledaagse gebruik, maar het staat de 510X ook heel goed. Een echte ADV behoort handkappen te hebben, het maakt het plaatje compleet. Misschien nog wel meer een punt van “good looks” zijn de gouden gespaakte velgen. Perfect.

Om betrouwbaarheid en vertrouwdheid te waarborgen, maakt Kove gebruik van bekende leveranciers. De KYB suspension, die verstelbaar is, laat rijders de vering afstemmen op gewicht, bagage of terrein. Tijdens deze testrit niks veranderd aan de vering en hij stond waarschijnlijk voor een lichter gewicht ingesteld. Desondanks waren de kleine stukjes offroad, wat gravel of boerenweggetjes, vrij comfortabel. Het stalen diamantframe gecombineerd met een aluminium swingarm biedt een mix van duurzaamheid en lichtgewicht. Met een gewicht van 205 kg valt de 510X niet te zwaar, op de weg betekent dit dat de 501X goed in balans is, met voorspelbare besturing. De Nissin remmen en de standaard geleverde Metzeler Tourance tyres zorgen voor een beproefd, op de weg gerichte reiservaring. Dit betekende voor mij in elk geval dat de meeste bochten vrij sportief te nemen waren. De kuip en de windscherm zijn ontworpen met als doel een goede bescherming tegen wind te bieden. En het windscherm is “verstelbaar” met twee standen, wat kan helpen met extra comfort tijdens het rijden. Hiervoor heb je wel een inbussleutel nodig, dus ik heb het moeten doen met hoe het windscherm stond. Een verstelbaar windscherm is fantastisch, maar de limiet tot twee standen is beperkt en het gemak om het onderweg aan te passen wordt gemist. Het TFT-dashboard is mooi helder en duidelijk, maar verwacht niks bijzonders.

Simpel, Levendig en A2-Vriendelijke Adventure Motor

Het belangrijkste van een middenklasse adventure motor is dat die A2 geschikt is. Met de 498 cc parallel-twin motor die ongeveer 47 pk (35 kW) levert, zit de Kove 510X mooi op het A2-rijbewijs limiet. De parallel-twin rijdt het fijnst in het middengebied met een soepele krachtopbouw tussen de 5.000 en 8.000 rpm. Cijfers op papier verschillen niet heel veel van dat van concurrenten. De A2 beperking betekent voornamelijk dat iedere motorfabrikant zo dicht bij die grens probeert te komen. Op de weg voelt de 510X in elk geval levendig, wat leidt tot veel plezier op kronkelende landwegen. Belangrijk is dat de 501x ook voldoende trekkracht heeft voor inhalen op de snelweg. De zesversnellingsbak schakelt soepel en de lichte koppeling is ideaal voor nieuwe rijders en stadsmatig gebruik.
Bij een lager toerental, tijdens bijvoorbeeld filerijden, viel op dat het gasrespons iets twisty kan aanvoelen. Een versnelling terugschakelen is een makkelijke oplossing, en het is geen onbekende karaktereigenschap van kleinere twin-cylinder motoren. De responsieve motor en het beheersbare vermogen zijn ideaal voor dagelijks avontuur en touring. Voor het zwaardere off-road gebruik heeft Kove de 450 Rally waarmee het de 2024 European Motorally Championship gewonnen heeft, en welke Kove gebruikt voor de Dakar.

De Kove 510X komt met twee selecteerbare rijmodi, Sport en Eco. Door de gaskabel blijven de verschillen subtiel, en eerlijk gezegd heb ik praktisch alleen in Sport mode gereden. Een voordeel van eenvoudige elektronica, het houdt onderhoudskosten laag, zeker wanneer je het meeste onderhoud zelf kunt (leren). Hoe minder elektronica, hoe minder er stuk kan gaan, het komt de betrouwbaarheid ten goede. Het brandstofverbruik werd door de dealer aangeprezen: 4,0 L/100 km is haalbaar. Mijn gebruik in sportmode lag dichter bij de 4,5 L/100 km. En dat is met een poging voor de topsnelheid, waarbij 158 km/h op een lege weg werd bereikt. Snelle google search achteraf vertelt ons dat de maximumsnelheid rond de 170 km/h zou liggen. Voor een A2 adventure motor meer dan geschikt. Hoewel onderhoud en service-intervallen eenvoudig te doen zijn, is het netwerk van dealers in Nederland nog beperkt. Uiteraard zal dit tzt vanzelf verbeteren. Dankzij gebruik van bekende merken voor onderdelen is de beschikbaarheid van onderdelen betrouwbaarder dan bij sommige minder bekende Chinese merken.

Met een dealerprijs van € 8.829 in Nederland ligt de 510X mooi in het grensgebied tussen de vaak goedkopere kleinere merken en de duurdere grotere merken. Terwijl de standaarduitrusting gelijkwaardig of beter is. In vergelijking, de Benelli TRK 502X kost € 8.599, de Royal Enfield Himalayan 450 begint bij €7.199,- maar de Himalayan 650 wordt verwacht rond de 8000,- te gaan kosten. En de CFMOTO 650MT ligt op € 7.449,- ten tijde van schrijven. Grotere merken zoals de Honda NX500 voor €8.849 of de Kawasaki Versys 650 met een vanafprijs van 8,999,- zijn al duurder en de Suzuki V-Strom 650A is met zijn vanafprijs van €9.899,- een flink stuk zwaarder voor de portemonnee.

Complete en Betrouwbare Standaarduitrusting

Op de polderweggetjes van Noord-Holland kon ik echt genieten van de Kove 510X. Het rijcomfort wist mij positief te verbazen, alhoewel een aanpassing van het zadel voor zeer lange ritten geen overbodige luxe zou zijn. Desondanks heb ik gedurende de eind-zomerse middag een comfortabele toer mogen rijden. De 510X komt met 19-inch voor- en 17-inch achterwielen, wat zijn wendbaarheid zeker ten goede komt. Is erg vergelijkbaar met mijn Yamaha XT660R, met 21-inch voor- en 17-inch achterwielen. Ik voelde me hierdoor zeer snel zelfverzekerd op de Kove 510X. De 510X biedt stabiliteit in langere bochten, maar vond juist de strakke bochten erg fijn. 

Een veerweg van 180 mm voor en 165 mm achter helpt de 510X aan zijn big boy look. Het is wat aan de ruimere zijde voor asfalt adventure motoren. Op de polderwegen absorbeert de vering oneffenheden effectief. Sommige kuilen of gaten in het wegdek werden wat minder vriendelijk ontvangen, maar de volledig verstelbare KYB vering was niet aangepast aan mijn gewicht.  Wie van finetunen houdt, kan dankzij de volledig verstelbare KYB vering de rebound en compressie aanpassen voor woon-werk of volle toerritten. Dit geeft de 510X een voordeel boven concurrenten in dezelfde prijsklasse, die vaak alleen een veervoorspanning bieden. 

De Kove 510X komt met een dual piston voorrem en een single piston achterrem, beide van Nissin. ABS is verplicht en lijkt voldoende, en de remkracht is goed te verdelen over voor en achter. Wel voelde het eerste aanknijppunt wat squishy, iets wat met staal gevlochten remleidingen simpel op te lossen is. De remmen gaven in elk geval een vertrouwbaar en voorspelbaar gevoel, totdat je de grens van het vermogen opzoekt. Dan begint de beperking van de rem snel voelbaar te worden. Andere remlijnen en misschien een hogere kwaliteit remschijf kunnen dit oplossen voor de meer ervaren rijder. Het voetrempedaal was goed bereikbaar en te bedienen vanuit de verder rechtopzittende rijpositie. Met mijn 1.86 meter lengte had ik een vrij comfortabele voetpositie in rust, denk dat iets kortere rijders nog fijner zouden zitten. 

Terugkomend op de standaarduitrusting van de 510X: crash bars, middenbok, handguards en spaakwielen zijn aanwezig. De achterbrug ondersteunt eenvoudig koffers of topkoffers, die beschikbaar zijn als optionele accessoires. Ten tijde van schrijven is er zelfs een actie voor de driedelige kofferset van Kove. Extra opties zoals verwarmde handvatten en extra verlichting zijn beschikbaar via Europese dealers, en meer is beschikbaar vanuit de aftermarket markt. Kove is al jaren groot in Azië en Australië, dus er is zat te vinden om jouw motor ook echt de jouwe te maken. De 510X is beschikbaar in 2 kleuren, namelijk grijs/blauw en grijs/brons. En met de hoekige kappen volgt de 510X de trend van de afgelopen jaren en zal hij niet direct opvallen in een rijtje middenklasse-adventures.

Conclusie

Is de Kove 510X dan de frisse wind in de middenklasse adventurebikes? Hij is A2 geschikt, mooi uitgerust en relatief betaalbaar, zonder goedkoop aan te voelen. Maar buiten dat om, is de Kove 510X een heerlijke motor voor de Nederlandse polderwegen of woon-werk verkeer. En ik kan mezelf een weekend avontuur richting de Ardennen of de Eiffel heel goed voorstellen.

Als je de Kove 510X vergelijkt met de directe concurrentie, dan is hij niet lichter, of niet krachtiger of niet veel goedkoper dan de gevestigde andere opties. Dit laat ook direct zien hoe hard er in dit segment wordt gestreden voor een spreekwoordelijke voet in de deur. De Kove 510X heeft misschien nog niet de status van Japanse of Europese concurrenten, maar verdient een plek in de overwegingen van nieuwe rijders of voor ervaren rijders die iets betaalbaars willen hebben voor een weekendje offroad.

Motorblok

Tweecilinder parallel, Vloeistofgekoeld, 4 takt, DOHC

Cilinderinhoud

498 CC

Boring x Slag 

72 x 61.2mm

Compressieverhouding 

10,6:1

Ontsteking 

TCI, Elektrisch

Max. vermogen

35 kW (47 pk) bij 8500 tpm

Max koppel

45 Nm bij 7000 tpm

Transmissie

6 versnellingen

Frame

Sterk stalen diamantvormig frame

Voorwielophanging 

KYB preload/damping adjustable

Achterwielophanging 

KYB preload/damping adjustable

Veerweg 

105 mm

Voorremmen 

Hydraulische dubbele remschijf, 2-piston Nissin remklauw

Achterrem

Hydraulische enkele remschijf met single piston Nissin remklauw

Voorband 

110/80-19

Achterband 

150/70-17

Lengte 

2200 mm / 86.6 inch

Breedte 

935 mm / 36.8 inch

Hoogte 

1400 mm / 55,1 inch

Wielbasis 

1479 mm / 58.2 inch

Zithoogte 

830 mm / 32,7 inch

Grondspeling

210 mm / 8.27 inch

Gewicht

205 kg Rijklaar

Brandstofcapaciteit 

20 liter

About Author