Een comfortabel en goed ontworpen motorzadel is cruciaal voor elke motorrijder. Of je nu korte ritten maakt door de stad of lange toertochten onderneemt, het juiste zadel kan het verschil maken tussen een plezierige en een vermoeiende rit. Na verloop van tijd kan het echter gebeuren dat het motorzadel begint te slijten of niet meer aan je wensen voldoet op het gebied van comfort of uitstraling. In zulke gevallen biedt het herbekleden en/of aanpassen van je motorzadel uitkomst.
Het opnieuw bekleden van een motorzadel kan niet alleen de levensduur van je zadel verlengen, maar ook de esthetiek en het comfort aanzienlijk verbeteren. Daarnaast zijn er tal van aanpassingen mogelijk om een custom zadel volledig af te stemmen op jouw rijstijl en lichaamshouding, wat vooral bij lange ritten essentieel is. Of je nu kiest voor een doe-het-zelf-aanpak of een professionele stoffeerder inschakelt, de opties zijn bijna eindeloos.
Nu moest mijn zadel van de Yamaha XT660R voornamelijk opnieuw bekleed worden vanwege slijtage en ouderdom. Dit voelde als het juiste moment om mezelf eens in deze branche te verdiepen en te kijken naar beschikbare opties. Uiteindelijk heb ik gekozen om mijn zadel naar Boogaard Company te brengen voor een nieuwe bekleding.
Waarom het motorzadel opnieuw bekleden?
Een motorzadel kan, naarmate het vaker gebruikt wordt, zijn oorspronkelijke vorm en comfort verliezen. Dit kan niet alleen leiden tot een minder comfortabele rit, maar ook de uitstraling van je motor negatief beïnvloeden. Er zijn verschillende redenen om je motorzadel opnieuw te bekleden.
Het belangrijkste argument voor het opnieuw bekleden van je motorzadel is waarschijnlijk het verbeteren van het comfort. Na verloop van tijd kan het schuim in je zadel gaan inzakken, waardoor het zadel hard en oncomfortabel aanvoelt. Door de bekleding en het schuim te vervangen, kun je weer genieten van langere ritten zonder pijn of ongemak.
Wanneer je nadenkt over herbekleding, kun je ook meteen de kans grijpen om extra comfortverbeteringen door te voeren. Denk hierbij aan het toevoegen van vulling of aanpassingen in de vorm die aansluiten op je lichaamsbouw.
Naast comfort is esthetiek een belangrijke reden om je zadel opnieuw te bekleden. Een versleten of verkleurd zadel kan de uitstraling van je motor flink aantasten. Door een nieuwe bekleding te kiezen in een kleur en stijl die past bij de rest van je motor, kun je het geheel weer een frisse en persoonlijke look geven. Er zijn talloze opties op het gebied van kleuren, patronen, en zelfs stiksel ontwerpen, waardoor je motor een unieke uitstraling krijgt.
De eerste opzet en concept is samen met Vera van Boogaard Company per mail opgezet. We hebben hierbij nog even kort telefonisch overleg gehad en een datum afgesproken voor het afleveren van mijn zadel.
Op de dag van aflevering hebben we samen gekeken naar welke stof en kleuren ideaal zouden zijn voor mijn zadel. Omdat ik niet met de XT zelf was moest de juiste kleur gekozen worden. Iets wat naar mijn mening zeer goed gelukt is.
Hierbij kwam ook gelijk de expertise naar voren, Vera raden al vrij snel aan om de kleur blauw van het zadel niet aan te laten sluiten bij de blauwe kappen, mocht er toch kleur verschil zichtbaar zijn dan zou dat opvallen. In plaats hiervan werd een derde strook materiaal aangeraden.
Materialen en keuzes voor het opnieuw bekleden van uw motorzadel
Bij het opnieuw bekleden van een motorzadel komt meer kijken dan alleen de keuze van een nieuwe hoes. Het materiaal van de bekleding speelt een belangrijke rol in zowel het uiterlijk als het comfort van het zadel, maar minstens zo belangrijk is de vulling die onder de bekleding zit. De juiste combinatie van bekledingsmateriaal en vulling kan een wereld van verschil maken in je rijervaring. Ondanks dat ik alleen de bekleding heb laten aanpassen, want het zadel van de XT660 zit voor mijn ideaal, hebben we wel gekeken naar opties voor de vulling. Boogaard biedt hierin meerdere opties aan. En naast de vulling is er ook een optie om zadel verwarming aan te laten brengen, onder de juiste omstandigheden.
Soorten bekledingsmaterialen
De buitenste laag van je motorzadel, de bekleding, bepaalt niet alleen het visuele aspect, maar ook de duurzaamheid en het comfort tijdens het rijden.
Leer is een klassieke keuze voor motorzadels en wordt vaak gezien als een premium optie. Het materiaal straalt luxe uit, voelt natuurlijk aan en past perfect bij de retro- of vintage-look van veel motoren. Leer heeft het voordeel dat het na verloop van tijd een natuurlijke patina krijgt, waardoor het er nog karakteristieker uit gaat zien. Daarnaast is leer goed ademend, wat vooral belangrijk is tijdens langere ritten op warme dagen.
Vinyl is een veelgebruikt alternatief voor leer en heeft de laatste jaren een grote opmars gemaakt door verbeterde productieprocessen. Hoogwaardig vinyl kan tegenwoordig nauwelijks van echt leer worden onderscheiden, terwijl het aanzienlijk minder onderhoud vergt. Vinyl is volledig waterdicht en makkelijk schoon te maken, wat het een uitstekende keuze maakt voor rijders die vaak in natte omstandigheden rijden. Bovendien is vinyl een stuk goedkoper dan leer, wat het een aantrekkelijke optie maakt voor rijders met een kleiner budget.
Voor wie op zoek is naar een unieke look en feel, kan suède een interessante keuze zijn. Suède heeft een zachte, luxe textuur en biedt uitstekende grip, wat vooral nuttig kan zijn tijdens sportief rijden of bij nat weer. Het nadeel van suède is dat het gevoeliger is voor slijtage en vocht. Daarom wordt suède vooral gekozen voor motoren die minder vaak in de regen gebruikt worden of wanneer de rijder bereid is om extra onderhoud te plegen.
Naast de traditionele opties zijn er ook moderne materialen zoals textiel en mesh die worden gebruikt voor motorzadels. Deze materialen bieden extra ventilatie, wat ideaal is voor rijders in warme klimaten. Mesh kan ook gebruikt worden in combinatie met andere materialen om de luchtcirculatie te verbeteren, wat het zadel koel houdt tijdens lange ritten. Textiel is vaak minder duurzaam dan leer of vinyl, maar biedt wel meer flexibiliteit in termen van kleuropties en patronen.
Mijn nieuwe XT660 zadel
Uiteindelijk hadden we voor het zadel van mijn XT660 gekozen voor een herbekleding waarbij er drie soorten materiaal gebruikt zijn. Het zitvlak is Antislip Bi-elastisch kunstleer.
Dit is makkelijk in de juiste vorm van het zadel te vormen en geeft daarnaast wat flexibiliteit tijdens het rijden. Het antislip helpt met grip van je zadel.
Het blauwe leer is kunstleer van King Countess, wat bestaat uit 100% PVC aan een zijde en 100% Polyester aan de andere zijde. Dit is een hoogwaardig doorgetest materiaal welke universeel toepasbaar is en leverbaar is in een uitgebreid kleurenpalet, waaronder dus een vergelijkbare Yamaha Blauw.
En de afkleding is gedaan met Carbon kunstleer. Dit is bedoeld voor buitengebruik maar kan voor vrijwel alle toepassingen worden gebruikt waar de carbon look gewenst is. Ideaal passend bij de zijkappen van de XT660 voor een vloeiende overgang. En tevens een rot- en schimmelvrij product, met slijtvaste, sterke kwaliteit.
Het mooie van een nieuwe zadel bekleding is dat het de motor een andere uitstraling kan geven. Ineens betrap je jezelf er weer op dat je elke keer als je afstapt en wegloopt toch even terug kijkt naar jouw motor. Tijdens het rijden merkte ik een minimaal verschil in zitcomfort, maar dat kon ik niet direct plaatsen. We hebben tenslotte alleen de bekleding vervangen. Nu het wat kouder wordt en de textielmotorbroek uit de kast gekomen is, is het verschil duidelijker. De antislip en de extra grip van de het kunstleer helpen met het rijgedrag. Dit verschil in grip is merkbaar een verbetering. Dus toch meer dan alleen looks.
Opties voor vulling: meer dan alleen de hoes
Hoewel de keuze van de bekleding belangrijk is voor het uiterlijk en de eerste indruk van het zadel, is de vulling de sleutel tot langdurig comfort. De juiste vulling zorgt voor de demping en ondersteuning die je nodig hebt, vooral tijdens langere ritten. Veel voorkomende klachten zijn: Last van de zitbotjes, met het plaatsen van nieuw schuim in het zitvlak is dit vaak al verholpen. Er zijn verschillende soorten vulling beschikbaar, elk met hun eigen eigenschappen en voordelen. Ook wordt gel vaker uit zadels gehaald dan dat Boogaard dit er in plaatsen, omdat gel kan verplaatsen tijdens gebruik.
Polyurethaanschuim (PU-schuim)
PU-schuim is de meest gebruikte vorm van vulling in motorzadels. Het is relatief goedkoop, licht en biedt een goede balans tussen comfort en stevigheid. PU-schuim kan echter na verloop van tijd inzakken, vooral als het intensief gebruikt wordt. Dit kan leiden tot een verlies van ondersteuning, wat uiteindelijk het rijcomfort vermindert.
Boogaard Company werkt hierbij met polypress als schuim in de zadels omdat dit stevig en compact is. Het is wel wat harder, maar je hebt dan meer steun dan bij een zadel dat inzakt.
Polypress is een gerecycled product op basis van polyurethaanschuim, met zeer hoge densiteit. Bestaande uit kleurrijk geperst vlokkenschuim met een gewicht van 160 kg per m³.
Hiermee kan bijvoorbeeld ook een ruggetje in het zadel gemaakt worden voor extra steun aan de rug bij rugklachten. De juiste plek wordt afgetekend op het zadel en Boogaard maakt deze naar de maat van de klant.
Traagschuim (Memory Foam)
Traagschuim staat bekend om zijn vermogen om zich naar de vorm van het lichaam te vormen, wat zorgt voor een gepersonaliseerd gevoel van comfort. Dit type schuim reageert op warmte en druk, en biedt daardoor uitstekende ondersteuning. Het nadeel van traagschuim is dat het zwaarder kan zijn dan andere soorten schuim, en dat het minder goed ademt, wat kan leiden tot een warm zadel tijdens zomerse ritten.
Gel-inlays
Gel-inserts of gel-pads worden vaak toegevoegd aan motorzadels om extra demping te bieden. Gel verspreidt de druk gelijkmatiger over het zadel, wat helpt om pijnlijke drukpunten te verminderen. Dit maakt gel een uitstekende optie voor rijders die regelmatig lange afstanden afleggen. Gel is echter zwaarder dan schuim en kan minder stabiel aanvoelen bij sportiever rijden. Ook wordt in de praktijk gemerkt dat gel op lange termijn kan verplaatsen vanaf het zitvlak, waardoor de demping geleidelijk aan minder wordt.
Latexschuim
Latexschuim is een minder gangbare, maar wel zeer comfortabele optie voor motorzadels. Het heeft natuurlijke ademende eigenschappen, wat helpt om de temperatuur tijdens lange ritten aangenaam te houden. Bovendien biedt latex een goede balans tussen ondersteuning en zachtheid, zonder dat het in de loop der tijd inzakt.
Voor de beste vulling en stevigheid is goed overleg van mogelijkheden en wensen noodzakelijk. Neem je tijd in het contact met wie je zadel aanpast. Denk niet alleen aan aanpassen van stof/materiaal, maar ook dikte of vorm van het zadel. Het verlagen of verhogen van de zithoogte is hierbij ook iets om te overwegen.
Het is zelfs mogelijk om het zadel of het schuim zo te ontwerpen en te verstevigen zodat het perfect op een zelfgemaakte bodemplaat past, bij customs builds bijvoorbeeld.
Combinaties van vulling en bekleding
In veel gevallen is de beste keuze voor je motorzadel een combinatie van verschillende vullingen en bekledingen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een PU-schuim basis met gel-inserts voor extra comfort tijdens lange ritten. Of je kunt een zadel met traagschuim laten bekleden met leer voor een luxueuze, ergonomische en duurzame oplossing. Deze combinaties kunnen afgestemd worden op jouw persoonlijke voorkeur en rijstijl, wat zorgt voor een geheel unieke rijervaring.
Om het zadel nog verder te personaliseren kun je denken aan andere stiksels. Van een simpele stiknaad waarbij de twee delen kunstleer zich overlappen, de meest voorkomende naad die gebruikt wordt tijdens het bekleden. En ook de stiknaad die je meestal bij originele zadelhoezen zit. Eventueel is een dubbele stiknaad ook mogelijk voor een mooi effect. Iets wat Harley-Davidson bij enkele modellen of secundaire zadels aanbiedt.
Andere opties zijn zogenaamde paspels. Bij een paspel wordt er een bies tussen twee delen kunstleer gemaakt. Choppers en custom builds zijn motoren die vaak paspels gebruiken, zoals zichtbaar is bij de BigTwin Bike Expo.
Uiteraard zijn sierstiksels ook mogelijk. Om het zadel verder te verfraaien kunnen er naar wens stiksel randen in het zadel aangebracht worden. Denk hierbij ook aan de Diamond Stitch of Honingraat, zoals bij bijvoorbeeld de SVR 600 V van QJ Motor heeft.
Verdere personalisatie kan door het toevoegen van logo’s. Dit kan je eigen logo zijn, het logo van de motor. Of je socials. Je kan het zo gek niet bedenken en het is waarschijnlijk mogelijk.
Het aanpassen van de vorm en ergonomie van uw motorzadel
Een ander belangrijk aspect van het herbekleden van een motorzadel is de mogelijkheid om de ergonomie aan te passen. Elk lichaam is anders, en een zadel dat niet goed bij jouw lichaam past, kan voor veel ongemak zorgen, vooral tijdens langere ritten. Gelukkig zijn er diverse manieren om het zadel aan te passen voor een optimale rijhouding.
De vorm van het zadel kan veel invloed hebben op je zitpositie en comfort. Bij het herbekleden van je zadel heb je de kans om de contouren te laten aanpassen. Bijvoorbeeld, een zadel dat in het midden wat verlaagd is, kan meer ondersteuning bieden aan je onderrug en voorkomen dat je te ver naar voren schuift. Ook kan het zadel verbreed worden voor een betere gewichtsverdeling of juist smaller worden gemaakt voor een sportieve houding.
Voor rijders met specifieke behoeften, zoals langere of kortere benen, kan een op maat gemaakt zadel een wereld van verschil maken. Een hoger of lager zadel kan de rijervaring aanzienlijk verbeteren door een betere voetpositie op de grond mogelijk te maken. Dit kan zowel de veiligheid als het rijplezier vergroten.
Ook het zadel aanpassen voor stuntmotoren biedt heel veel opties voor stuntrijders. Ruimte voor een voet(steun) in de passagierbuddy is een veel voorkomend voorbeeld hiervan.
Maar ook het aanbrengen van zadelverwarming kan de rijervaring verbeteren. Zeker voor rijders die afhankelijk zijn van hun motor (of scooter/brommer). Maar ook de rijders die het hele jaar door rijden.
Voor- en nadelen van het opnieuw bekleden van een motorzadel
Zoals bij elke aanpassing aan je motor zijn er voor- en nadelen verbonden aan het opnieuw bekleden van een motorzadel. Het is belangrijk om deze in overweging te nemen voordat je een beslissing neemt.
Voordelen
- Verbeterd comfort: Een opnieuw bekleed zadel met de juiste materialen en ergonomische aanpassingen kan het comfort aanzienlijk verbeteren, vooral tijdens lange ritten.
- Esthetische upgrade: Je kunt de look van je motor volledig transformeren door een nieuwe bekleding te kiezen die past bij jouw stijl.
- Duurzaamheid: Door te kiezen voor hoogwaardige materialen kun je de levensduur van je zadel verlengen, waardoor het beter bestand is tegen slijtage en weersomstandigheden.
- Personalisatie: Je kunt het zadel volledig aanpassen aan jouw specifieke behoeften en voorkeuren, waardoor je rijervaring veel persoonlijker wordt.
Nadelen
- Kosten: Het herbekleden en aanpassen van een motorzadel kan prijzig zijn, vooral als je kiest voor hoogwaardige materialen of een professional inschakelt.
- Tijdsinvestering: Het kan even duren voordat je zadel klaar is, zeker als je het op maat laat maken. Dit betekent dat je je motor mogelijk een tijdje moet missen.
- Onderhoud: Sommige materialen, zoals leer en suède, vereisen regelmatig onderhoud om in goede conditie te blijven.
- Niet altijd DIY-vriendelijk: Hoewel er doe-het-zelf-opties zijn, kan het herbekleden van een zadel een complex proces zijn dat vakmanschap vereist voor een professioneel ogend resultaat.
Mijn ervaring en voordelen
Ik heb hierbij voornamelijk de voordelen mogen ervaren. Mijn zadel was defect en moest gerepareerd worden. De kosten en tijdsinvestering waren (gedeeltelijk) noodzakelijk. In samenspraak met Boogaard, gezien het jaarrond gebruik van de XT660, gekeken naar opties die minimaal onderhoud nodig hadden om in een goede conditie te blijven.
Het toepassen van kleur en het volgen van de oorspronkelijke lijnen laten het lijken alsof het zadel origineel is. Maar het is een uniek exemplaar die de rest van mijn motor complimenteert. De bijkomende extra grip was een aangename verrassing en iets waar ik gedurende de winter zeker plezier uit ga halen.
Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om het schuim van het zadel niet te laten vervangen. Het was in goede conditie om te laten zitten, en ik kan er meestal hele dagen op rijden. Een lang weekend Eifel was geen probleem. Dat gezegd hebbende, er is tegenwoordig veel mogelijk qua vulling. En zadelverwarming klonk wel heel verleidelijk.
Conclusie
Ondertussen zijn we een paar weken verder en kan ik voornamelijk toevoegen dat ik wenste dat ik dit eerder had laten doen. De XT660 oogt weer netjes en strak, en voelt ook meer als mijn eigen motor. De verschillende kunstleren vormen samen een mooi geheel, waarbij het advies van Vera van Boogaard cruciaal is geweest. En het zadel oogt alsof het zo vanaf fabriek af is, passend bij de kleuren en contouren van de motor.
De flexibiliteit van een klein familiebedrijf met persoonlijke benadering was erg fijn voor mij.
En al het contact omtrent wensen en eisen heeft geleid tot dit resultaat.
Er is tegenwoordig erg veel mogelijk qua opties, en elke stoffeerder biedt hierin zijn eigen pakket aan.
Goed contact vooraf waarin wensen en mogelijkheden besproken worden is hierom dus essentieel.
Achteraf biedt een nieuw zadel de hele motor een ander gevoel en is het een waardevolle verbetering.
Meer Posts
Ride-On – Sealant en Balanceer (2023)