Alles over de EV op de EV Experience
Een driedaags evenement op Circuit Zandvoort in September, dit jaar 23, 24 & 25 September, welke vol staat met elektrische voertuigen en dus ook tweewielers. Georganiseerd door Maarten Pompen in samenwerking met verschillende sponsors. Maarten is eigenaar van de EV Experience en heeft het concept in 2018 bedacht en gerealiseerd. De Experience zit vol met lezingen en Talks verspreid over de 3 dagen, en een pitlane vol met de nieuwste modellen, opladers, de nieuwste producten en nog veel meer.
Vorig jaar was mijn eerste ervaring met de EV Experience en toen al besloten dat ik hier vaker naar toe zou gaan. Naast de vele elektrische auto’s waarmee je over het Circuit van Zandvoort kan rijden staat er ook een “Last Mile Parcours”. Hier kan je opstappen op een van de vele E-bikes, e-steps, e-scooter of een andere Light Electric Vehicle. Zo was er dit jaar ook een mini kartbaan opgezet door Blue Shock Race Belgium en Total Energies. Niet alleen werd er met enige regelmaat een korte race tempo demo gegeven, je kon als bezoeker ook zelf in een (gelimiteerde) elektrische kart stappen.
De opstelling dit jaar was iets anders opgezet in vergelijking met vorig jaar, maar al snel loop je de ene na de andere pit binnen. Even kijken bij alle nieuwe modellen, de chargers en alle ontwikkelingen die er verspreid staan. Eerste plek waar we langer stil stonden was bij het Electric Superbike Twente team, een studenten raceteam dat vanaf nul een volledig elektrische motorfiets ontwerpt en bouwt. Elk jaar neemt een nieuw team van studenten met frisse ideeën het project over, om de missie voort te zetten om de opwinding en het plezier van duurzame mobiliteit te laten zien. En de Delta-XE oogt in elk geval opwindend.
Met 150kW aan power, 170 Nm motor output en zelf 800 Nm op het achterwiel, terwijl de Delta-XE nog maar 220 kg weegt is de motor in minder dan 3 sec bij de 100km/h en heeft hij een topsnelheid van 325 km/h. Een echte racefiets dus, met een accu range van 40 race kilometers. Over het custom frame en subframe, het magnesium achterwiel en de Öhlins voorvorken en achtervering kunnen we blijven praten, maar het oog viel om een bijzonder horizontale lamp op de achterkap. Omdat digitale telemetrie tijdens de races (nog) niet is toegestaan geeft deze lamp tijdens de race bepaalde informatie door welke door de pitcrew gespot kan worden. Een innovatief idee wat gebruikt wordt door 2 race teams.
Als Max rond het Circuit Zandvoort
Ondertussen hadden we dankzij het slimme barcode systeem al enkele proefritten voor automerken aangevraagd. Waar dit vorig jaar nog ging met enkele vaste punten had elke pit nu 1 of meerdere barcodes en werd er op auto specifiek gescand. Dit zorgde in elk geval voor meer rust en ruimte tijdens het scannen en invullen. De eerste ronde over het Zandvoort Circuit was met de Tesla Model Y, en omdat het circuit nog vrij rustig was hadden we kans om een paar keer de “Tesla-acceleratie” te testen. Elektrische acceleratie is altijd een ervaring op zichzelf, en iets wat iedereen eens moet ervaren, maar bij Tesla lijkt er nog net iets meer Torque uit gehaald te worden.
Toen de Xpeng P7, de auto die de “talk of the day” was tijdens het Fully Charged event eerder dit jaar. Voor de car enthusiast valt er vast heel veel over te vertellen, maar persoonlijk keek ik uit naar de volgende ronde over het circuit. Namelijk de Mini Electric. De auto waar ik vorig jaar het meeste van had genoten op het circuit en in de Arie Luyendyk-bocht. Ook dit jaar was de Mini weer een feest om te rijden, met de kleine kanttekening dat ik dit jaar meer last had van de achteruitkijkspiegel die het zicht in de rechtse bochten wat belemmerde.
Na een korte pauze en wat e-bikes, daarover straks meer, terug het circuit op. De MG 5 Electric was de volgende op de planning, de grootste van de 5 auto’s en dus ook de meest ruime, maar met een meer minimalistische interieur en innovatieve bediening. Op de baan viel er weinig te klagen, ondanks dat het, qua gevoel, de minst snelste qua acceleratie was.
En dan als kers op de taart de Hyundai IONIQ 5. Wat direct opviel bij weg rijden was de Augmented reality head-up display. Hiermee wordt informatie zoals snelheid, navigatie-aanwijzingen of veiligheidswaarschuwingen ‘virtueel’ op de voorruit geprojecteerd. Waar ik in de eerste paar meters nog twijfelde of deze functie niet iets is wat of afleidend werkt of misschien zelfs wel misselijkmakend kan zijn, was ik na bocht 3 er al zo aan gewend dat het niet meer opviel. Echter was dit de enige auto waarbij ik tijdens het grootste gedeelte van de ronde wist hoe snel ik daadwerkelijk reed. Best ideaal dus, bijna nooit meer naar beneden te hoeven kijken. Uiteraard waren alle auto’s uitgevoerd met een vorm van autonoom rijden, lane-assist en verschillende dynamische opties.
Persoonlijk minpuntje dan toch; op vrijdag de EV Experience bezoeken en er dan erachter komen dat op Zaterdag en Zondag er een Ford F-150 Lightning aanwezig is van Stern. Niet om mee te rijden, maar dat was natuurlijk wel een Nederlandse primeur.
Volgend jaar een nieuwe poging?
Het Last Mile Parcours
Dan de reden waarom we echt gegaan zijn, de motors, scooters en ander tweewielig spul. Geen Verge dit jaar helaas, de elektrische motor welke ik al een paar jaar actief volg. Wel waren er meerdere Zero modellen aanwezig, waaronder de nieuwe Zero FXE 7.2. Alhoewel een testrit niet mogelijk was konden we er in elk geval op zitten en hem in het echt eens bekijken. Naast de Zero’s stond het Last Mile Parcours, waar verschillende merken aanwezig waren met demomodellen. De elektrische steps en fietsen gingen actief rond, en ik moest dan ook de Phatfour proberen. Eén keer het pedaal rond en de motor neemt het werk grotendeels van je over. Die eerste keer rond gaat wel met merkbare weerstand, maar daarna wordt het vanzelf gemakkelijk gemaakt voor je. Met genoeg enthousiasme trappen krijg je de snelheid nog boven de max van 25 km/h ook, zelfs op dit kleinere testparcour. Daarna snel op de Brekr gestapt, de van oorsprong Nederlandse scooter welke ik al eerder heb mogen testrijden, zie de volledige review. Maar dit was een ideale kans voor wat extra b-roll voor de youtube review en om te laten zien dat de Brekr een zeer fijne en veilige scooter was, terwijl de voetsteunen de grond aanraken in de bocht.
Het andere merk wat er stond was Cake, welke sinds 2018/2019 in me radar zat met hun elektrische motor, de Kalk. Vorige jaar stonden er 2 Cake’s op de EV Experience, maar zat een rondje rijden er niet in. Dit jaar stonden er bijna 10 modellen en dus moest de Cake aan de tand gevoeld worden. Eerste de Kalk&, de 95 km/h motor. Ondanks het korte parcour was het halen van de top mogelijk, mits je niet remde voor de drempel die er in het parcour lag, een goede test voor de vering, welke trouwens ook Öhlins zijn. De Kalk& gaf in die paar korte rondes voldoende gevoel van vertrouwen dat ook hier de stepjes richting de grond gingen in de bochten. Bizar hoe gemakkelijk dat kan gaan. Absoluut een model wat ik eens langer moet testrijden.
Absoluut positief afgestapt van de Kalk& om dan gelijk een scooter versie een test te geven, de Makka Flex, met een topsnelheid van 45 km/h. Ook deze Cake reed soepel en gemakkelijk, ondanks de wat meer rechtop zitpositie. Geen stepjes voor je voeten, maar serieuze treeplanken, welke uiteraard veel grip en ondersteuning bieden. Deze zitten vast aan het frame en mijn tip van de dag; laat ze niet de grond raken zoals je met stepjes wel zou kunnen doen.
Qua Light Electric Vehicles, E-bikes, step en scooters was er dit jaar iets minder aanwezig dan vorig jaar. Maar dat betekende wel dat er tijd was om de dag af te sluiten met een rondje op de elektrische karts van Blue Shock Race Belgium, waar echt een bak pit in zit. Stiekem best werken op zo mini circuit en met beperkte grip, maar wel een top afsluiter van een lange dag. Nog een kort rondje langs de pit stands gelopen om daarna weer naar huis te keren. In principe is 1 dag voldoende als je niet komt voor de lezingen en talks. Met de lezingen en talks kun je uiteraard wel gemakkelijk meerdere dagen vullen, want er was genoeg georganiseerd. Ik twijfelde nog om een tweede dag te doen, maar dit jaar toch bij 1 dag gehouden. Ik heb me in elk geval wel weer super vermaakt op de EV Experience op Zandvoort en zal volgend jaar zeker terug komen.
Mocht je nog een sfeerimpressie willen zien in beeld, check dan de youtube video; EV Experience 2022
Meer Posts
De Motorbeurs Utrecht 2024
Brussel Auto Show – 2024
Fully Charged LIVE – 2023