De Motorbeurs Utrecht 2023
Na een tweejarige pauze vanwege Corona was de Motorbeurs in Jaarbeurs Utrecht weer aanwezig. Van donderdag 23 tot en met zondag 26 februari stond de Jaarbeurs weer volledig in het teken van motorrijden en alles wat daar mee te maken heeft. En gezien er, volgens de BOVAG, in 2023 meer dan 1,5 miljoen motorrijbewijsbezitters zijn werd er een ongekend aantal bezoekers verwacht. Deze editie van de Motorbeurs Utrecht was opgedeeld in 5 verschillende thema’s, elk gelokaliseerd in een van de Jaarbeurs hallen.
Rachel Jankowsky: “De grote interesse voor motorrijden is enorm gestegen sinds de corona periode. We hebben gemerkt dat er diverse typen motorrijders bij zijn gekomen in de branche. We verheugen ons erop om komende dagen tienduizenden motorliefhebbers te inspireren met tal van activiteiten: van een eerste motorrijles bij de ‘BOVAG – Try the Bike’ tot aan het verbeteren van technieken als een echte trialrijder. Ook staan vakexperts klaar om motorliefhebbers te inspireren op welke manier ze hun motorfiets nog mooier, gekker en unieker kunnen maken. Daarnaast wordt dit jaar De Motor Podcast live op de beurs opgenomen met bijzondere gasten en bezoekers die met elkaar in gesprek gaan over hun motorpassie.”
Motorrijden naar en op de motorbeurs
Omdat Hal 3 dit jaar in verbouwing was, was binnen parkeren voor de motor dit jaar beperkt tot een vip parking. Donderdagochtend stond er een zeer lange rij van motorrijders buiten, de overige dagen werd deze ingang beter bemand. Eenmaal binnen werd een plek aangewezen voor je motor en je stond al een soort van op de beurs. Althans, iedereen op de beurs kon de VIP parking hal inlopen en de geparkeerde motoren bewonderen. Er was voor al deze motorrijders een garderobe geregeld, voor de helm en jas.
Nadeel achteraf bleek wel dat deze garderobe veel eerder vol zat dan de VIP parking en sommige motorrijders alsnog de beurs moesten verlaten voor de andere jaarbeurs garderobes of met hun helm moesten blijven lopen.
Zo ochtends vroeg, nog voor 11 uur was de garderobe echter praktisch leeg en ideaal geregeld. Nu kan ik hierbij wel vermelden dat ik alleen op de Donderdag gebruik heb gemaakt van de garderobe, want de overige 2 dagen had ik helm en jas nodig voor de evenementen en het testparcour. Want wat zou de motorbeurs zijn zonder een optie om een van de vele motoren ook kort te testen.
Dit jaar lag het testparcour aan de andere kant van de motorbeurs. Dit gaf het parcour een meer gelijkmatige bestrating en niet de geulen die voorheen het parcour doorliepen. De route was ongeveer gelijk aan voorgaande jaren en dus eigenlijk te klein om echt een bike te kunnen testen, behalve misschien zithouding, eerste 2 versnellingen en langzaam stuurgevoel. De eerste bocht was een mooi scherpe en haakse bocht, waarbij koppeling en achterrem nodig waren. Hier stond dan ook een medewerker om eerste rijders te helpen.
Zondag (en naar horen zeggen ook Zaterdag) was het parcour iets ingekort, waardoor de scherpe haakse bocht eruit was gehaald, maar er was een brede slalom aan het einde toegevoegd. Nadeel dat het toch al korte parcour nog korter was geworden.
Buiten het testparcour om waren er nog andere opties om motor te rijden op de motorbeurs, alhoewel deze iets beperkter waren in hoeveelheid mensen ze kwijt konden. Zo stond Alex van den Broek events er met een Trial experience. Naast een show van het trial rijden konden bezoekers hier zelf ook op een trialbike stappen. Elektrisch of benzine, beide modellen waren beschikbaar. Eenmaal opgestapt op de stepjes, met voornamelijk koppeling gebruik, de trail motor rondrijden, slalommend of een achtje waren geen probleem, en ook over de balk lukte de meeste rijders grotendeels. Anders, maar toch vrij hetzelfde was de aanwezigheid van BERRT Reizen en Trainingen. Net zoals voorgaande jaren was er voor amateurs een BMW Motorrad Indoor GS Trophy opgezet en werden er demonstraties gegeven door professionals. Ook hier kon de bezoeker zelf een ervaring op doen door deel te nemen aan de GS DiscoveRide. Twee rondjes op de BMW F750 GS volgens een vaste route. Ook hier is langzaam rijden en koppeling controle van belang.
Daarnaast was buiten, op het binnenterrein van Jaarbeurs een Flat Track baan aangelegd. Flat Track Academy & Royal Enfield Slide School Benelux gaven een voorproefje op de Slide School die in maart open gaat. En ook hier waren, naast de demonstraties van professionals, mogelijkheden voor bezoekers om zelf eens een sessie te rijden. De Royal Enfield Himalayan motoren die omgebouwd waren tot flattrackers waren nog vrij nieuw op Donderdag, en op Zondag zagen ze er al goed gebruikt uit. Ook hier was koppeling en achterrem belangrijk. De voorrem ontbrak zelfs, dus alles werd gedaan met de achterrem. Een metalen plaat onder je linkerlaars voor het glijden door de bochten en met uitleg en tips werd er enthousiast rondjes gereden over de flat track baan.
De vele merken van de Motorbeurs
Toch komen de meeste bezoekers voor de stands, de nieuwste modellen en de sfeer. Het wegblijven van enkele grotere merken was duidelijk merkbaar. Zowel op de beursvloer zelf, als ook online, waar de kritische motorrijder de irritaties van zich af schreef. Toch was er een hal gevuld van importeurs, van grote merken zoals Ducati en BMW, tot de kleinere en/of oudere merken zoals Royal Enfield, Moto Morini en Benelli. En zelfs nieuwkomers op de motorbeurs, zoals het Engelse merk Mutt Motorcycle, met een Suzuki GN 125 motorblok en verschillende vintage en custom looks modellen. En het Zweedse elektrische motor merk RGNT, ook in classic style. Beide motoren waren ook te testen op de motorbeurs, waarbij ik persoonlijk wel een rondje heb gereden op de RGNT Scrambler. Voor zover je iets kan zeggen over de motor op het mini parcour was ik positief verrast.
Ook Kawasaki stond officieel niet met een importeur op de Motorbeurs, maar desondanks had Kawasaki wel een Europese primeur op de Motorbeurs. Druijf Kawasaki Racing en Circuitschool.nl hadden gezamelijk een mooie stand neer gezet met meerdere Kawasaki modellen. Hier was ook de nieuwe viercilinder Supersport van Kawasaki te vinden. Deze hoogtoerige hi-tech 400cc Ninja ZX-4RR wist een hoop aandacht te vangen van de bezoekers bij de stand. Een andere opvallende Kawasaki aanwezig was een KX450 omgebouwd tot supermotard, maar daar zal de persoonlijke smaak ook meegeholpen hebben.
Verspreid over de dagen viel de drukte bij de stands van de kleinere merken toch op.
Zowel Mutt als Moto Morini hadden een vaste stroom van bezoekers over hun stand lopen. De X-Cape weet toch de aandacht te trekken van menig bezoeker, dat was op het Mega MotorTreffen vorig jaar ook al zo. Een ander merk wat de aandacht wist te trekken was CFMoto. De 250SR en de 450SR trokken de aandacht. Een half uurtje stil staan op zo stand kijkende naar de overige bezoekers maakte het al snel duidelijk. De meeste zitten op de comfortabele 800MT, maar de meeste foto’s en het meeste gepraat gebeurd toch over de SR modellen. Als opvallend eendje stond in het midden de 700CL-X Adventure. Een scrambler met typische eendenbekvoorspatbord. Een motor die erg mening afhankelijk zal zijn qua smaak, maar mijn aandacht wel wist te trekken.
Op het testparcour geen 700CL-X, dus een rondje op de 800MT gereden. En ook dat beviel best goed.
Slenterend terug naar de VIP Parking
De overige hallen waren gevuld met elk hun eigen thema. Alles van kleding in de aanbieding tot aan vakantieplaatsen en complete reizen stond verspreid over de motorbeurs. Voor iedereen wat wils dus. De tweedehands bikes stonden gepoetst te shinen, klaar voor een nieuwe eigenaar. Tussendoor verspreid rook het door de vele eettentjes natuurlijk heerlijk. Maar lange rijen voor een net iets te duur stukje vlees op brood ging hem voor mij niet worden. Dan maar een droge koek en een slokje Zero. Ook helemaal niet zo slecht.
Na een lange en geslaagde dag, waarbij elke hal wel 3x door gewandeld te hebben en toch telkens nog iets nieuws weten te vinden, de weg terug gesloft naar de vip parking. Nadeel van lopen met zware motorlaarzen, je gaat vanzelf sloffen. Tienduizend motorrijders sloffend over de jaarbeurs, de vloer zal wat te verdragen gehad hebben dit weekend. Ondertussen was de VIP parking alweer aardig leeg gelopen en de garderobe praktisch leeg. Helm en jas ophalen en alles op het gemakkie bij de motor aan doen. En dan toch, zelfs na zo lange dag, een gesprek met de motorrijder naast je. Over wat je gezien of juist gemist heb. In de VIP parking was de sfeer in elk geval een stuk positiever dan dat die online te vinden was. Met een kleine grom in de hal vertrekken, de meeste rijders konden zich toch niet inhouden om hun uitlaat te delen. Naar huis en tot volgend jaar klonk het uit menig uitlaat door de echoënde hal.
Meer Posts
De Motorbeurs Utrecht 2024
Brussel Auto Show – 2024
Fully Charged LIVE – 2023